kind van 2 zonder toezicht de trap op en af

11-01-2013 20:21 182 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kwam er laatst achter dat mijn schoonmoeder tijdens het oppassen mijn dochter alleen, dus zonder dat zij erbij was, van de trap heeft laten gaan. We schrokken hier nogal van, wij vinden dat ze daar nog lang niet aan toe is. Ze kan inmiddels best aardig zelfstandig traplopen, maar ze is pas 2 jaar en vier maanden oud en kan nog makkelijk misstappen, met alle desastreuze gevolgen vandien.



Mijn schoonmoeder vertelde toen dat een andere kleindochter van haar, van precies dezelfde leeftijd, helemaal naar zolder loopt in haar eentje om haar opa te roepen. N.B.: als ze daar valt, zou mijn schoonmoeder het niet horen als ze in de keuken is, en opa weet niet dat ze onder weg is. Ze is dus compleet uit zicht.



Ik vind dit zelf ontzettend onveilig. Ik loop liever honderd keer voor niks met mijn dochter de trap op, dan dat ze het risico loopt er één keer af te vallen. Maar daarover hebben mijn schoonouders blijkbaar een heel andere mening. Zijn wij hierin nou overbezorgd? Of is dit echt nog veel te vroeg om zonder toezicht de trap op en af te gaan?
Alle reacties Link kopieren
quote:borderwalk schreef op 11 januari 2013 @ 21:34:

@Aureel: Misschien heb ik er over heen gelezen, maar passen je schoonouders regelmatig op of alleen eens in de paar maanden voor de gezelligheid?Af en toe, omdat zij het heel graag willen. Ik ben er dus niet van afhankelijk. Ik vind het wel belangrijk, voor het contact tussen hen en mijn kinderen. Maar dan moet het wel gaan zoals ik dat wil. My way or the highway natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:Aureel schreef op 11 januari 2013 @ 21:34:

[...]





Go figure: toen ik net geboren was zei mijn moeder: 'zo, nu eerst een sigaret!' Dokter: 'ik ook één'! En samen zaten zij te roken; Aureel van nog geen uur oud lag ernaast. Ondenkbaar in deze tijd...!



(Gelukkig zijn mijn ouders met hun tijd meegegaan en goed in staat om op te passen)



Oh ja!



Zaten we daar in onze verse pyjamatjes een laatste loekie voor het slapen gaan te kijken. Terwijl onze ouders gezellig sigaretjes zaten te roken.



Als we daar zijn gaat iedereen naar buiten om te roken :-)

Helaas stinken we daarna allemaal naar peuk als we thuis zijn omdat het gewoon overal in trekt maar hey, ze doen hun best.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Alle reacties Link kopieren
Klote die trappen in een huis, gevaarlijk ook, je breekt zo je nek of wat anders, zeg even tegen schoonlui dat je niet wilt dat zij alleen op de trap gaat, simpel.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mundy schreef op 11 januari 2013 @ 21:29:

Mijn dochter is bijna drie en loopt nu sinds een paar weken alleen de trap op en af. Bij mijn ouders mag dit nog niet, want zij hebben een open trap, maar bij onze dichte trap mag het wel.



Voor de mensen die dit te jong vinden, wanneer vinden jullie dan dat een kind alleen op de trap mag?Wanneer wij (man en ik) het beiden verantwoord vinden & wij dochter daarbij los kunnen/durven laten. Ze doet nu nog gewoon van die knullige dingen zoals op het dunste stukje traptree willen lopen in de bocht 7 halverwege even zitten (lekker warm aan de billen, de eerste helft van de trap zit boven de installatie van de vloerverwarming & dat is behoorlijk warm)
quote:TessTan schreef op 11 januari 2013 @ 21:36:

[...]





Maar dat zie je dus niet als je er niet bij bent en dan kun je dus ook niet beslissen of je je kind gaat vangen of niet.Dat klopt. Bij een tweede of derde kind zou je geleerd moeten hebben om daarmee om te gaan. Anders heb je geen leven namelijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:sosofie schreef op 11 januari 2013 @ 21:36:

Ik beken!

Ik heb geen traphekjes, mijn kinderen lopen met ruim twee de trap zelf op en af. We hebben een plavuizen vloer, een hond en een achtertuin waarin ze zelfstandig spelen. Buiten de tuin spelen ze vanaf hun derde. Ze klimmen wel eens in bomen, vallen er ook wel eens uit. Ze fietsen zonder zijwielen en zonder helm als ze 3/3,5 zijn. Dan vallen ze wel eens. Of ze rijden tegen een lantaarnpaal op. Blauwe plekken, schaafwonden, splinters, mijn zoons weten wat het is!



Het leven is geen geen curlingbaan waarbij de ouders alle obstakels, moeilijkheden en hobbels wegvegen voor het kind! Laat het kind toch opgroeien tot een zelfstandig, weldenkend persoon, in staat tot het nemen van eigen beslissingen!



En nee, ik hoef geen applaus, en liever ook geen Amk-melding maar ik vind dat er soms zo overdreven voorzichtig met kinderen omgegaan wordt! Opvoeden is zelfstandig maken!Met dat laatste ben ik het eens. Maar volgens mij kan het ook op een andere manier. Mijn dochter bijvoorbeeld fietst ook zonder zijwieltjes vanaf haar derde. Wel met helm. Van die helm wordt ze niet onzelfstandiger, maar het is wél veiliger.
Alle reacties Link kopieren
quote:sosofie schreef op 11 januari 2013 @ 21:36:

Ik beken!

Ik heb geen traphekjes, mijn kinderen lopen met ruim twee de trap zelf op en af. We hebben een plavuizen vloer, een hond en een achtertuin waarin ze zelfstandig spelen. Buiten de tuin spelen ze vanaf hun derde. Ze klimmen wel eens in bomen, vallen er ook wel eens uit. Ze fietsen zonder zijwielen en zonder helm als ze 3/3,5 zijn. Dan vallen ze wel eens. Of ze rijden tegen een lantaarnpaal op. Blauwe plekken, schaafwonden, splinters, mijn zoons weten wat het is!



Het leven is geen geen curlingbaan waarbij de ouders alle obstakels, moeilijkheden en hobbels wegvegen voor het kind! Laat het kind toch opgroeien tot een zelfstandig, weldenkend persoon, in staat tot het nemen van eigen beslissingen!



En nee, ik hoef geen applaus, en liever ook geen Amk-melding maar ik vind dat er soms zo overdreven voorzichtig met kinderen omgegaan wordt! Opvoeden is zelfstandig maken!



Ik ben héél erg voor zelfstandigheid en kan ook met zekerheid zeggen dat mijn dochter, voor een kind van 2,5 zelfstandig ís.



Alleen doe ik het anders. Dat mag je overdreven vinden, prima. Ik vind dat jij onnodige risico's neemt. Gelukkig kunnen we allemaal onze eigen keuzes maken voor onze eigen kinderen
Alle reacties Link kopieren
quote:Amand schreef op 11 januari 2013 @ 21:40:

[...]



Dat klopt. Bij een tweede of derde kind zou je geleerd moeten hebben om daarmee om te gaan. Anders heb je geen leven namelijk.Ik heb twee kinderen én een leven!
Alle reacties Link kopieren
quote:Amand schreef op 11 januari 2013 @ 21:40:

[...]



Dat klopt. Bij een tweede of derde kind zou je geleerd moeten hebben om daarmee om te gaan. Anders heb je geen leven namelijk.



Ik zie mijn kinderen echt niet altijd vallen. Sterker nog, als ik zie dat er niks aan de hand troost ik ze niet eens. Ze huilen dan nl ook niet.



Het is te merken dat jij je kinderen maar 1 keer in de (wat was het, 2 weken?) hebt. Jij staat zo ver af van de belevingswereld van een gezin. Ongelofelijk.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Alle reacties Link kopieren
Vroeger is man ook eens van een trap gevallen, omdat hij het zo goed kon met 2 jaar oud en lag ineens beneden met een punt van een roede in zijn kop. Die had je vroeger van die lopers met roeden.
Alle reacties Link kopieren
Kinderen ontwikkelen zich letterlijk met vallen en opstaan.

Het jammere van vallen van de trap is alleen dat het met een beetje pech behoorlijk hard kan aankomen.

Daarom hanteer in het 'vallen en opstaan principe' liever in andere situaties.



Bij ieder kind komt een moment dat je inschat dat het het traplopen inmiddels dusdanig onder de knie heeft dat het risico acceptabel is. Dan kunnen ze zelfstandig.

Dat inschatten kunnen de ouders, die het kind het beste kennen, doorgaans het beste.



TO en haar man schatten blijkbaar in dat het voor hun kind nog niet voldoende veilig is.

Dat andere ouders bij hun kind van vergelijkbare leeftijd een andere inschatting maken, zegt niets over de correctheid van de inschatting van TO en haar man.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Alle reacties Link kopieren
Eens met Aureel en TessTan.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Ik heb zelf geen kinderen, maar 1 van mijn eerste herinneringen is dat ik van de trap viel toen ik 1,5 a 2 jaar oud was.



Ik ben in mijn trappelzak uit het ledikant geklommen, over het trap hekje heen en wilde naar beneden want ik kon niet meer slapen. Dat ging 3 treden goed. De rest van de treden ben ik naar beneden gevallen. Opa en oma pasten op die avond en schrokken zich rot. Gelukkig had ik niks.



Kan me dus goed voorstellen dat je dit maar niks vind TO. Wat vind je schoonmoeder er zelf van als je aangeeft dit niet prettig te vinden?
Nou ja, ik ben dan wel weer met Amand eens dat je kinderen ook de kans moet geven zelf te leren hoe je risico's in moet schatten. Maar dan wel een beetje geleid graag, en met enig inschattingsvermogen van de (on)mogelijkheden van je kind.



Te veel bemoeienis kan verstikkend werken, maar te veel laissez faire is ook niet okee. En dat dilemma beperkt zich echt niet tot de trap, op een goeie dag besluiten je kinderen om zonder toezicht naar de disco te gaan of seks te hebben en daar zul je ook mee moet dealen.



Loslaten is nou eenmaal niet gemakkelijk, en die trap is echt nog maar een oefening daarin.
quote:saaaaar81 schreef op 11 januari 2013 @ 21:42:

[...]





Ik zie mijn kinderen echt niet altijd vallen. Sterker nog, als ik zie dat er niks aan de hand troost ik ze niet eens. Ze huilen dan nl ook niet.



Het is te merken dat jij je kinderen maar 1 keer in de (wat was het, 2 weken?) hebt. Jij staat zo ver af van de belevingswereld van een gezin. Ongelofelijk.Je lult uit je nek.
Alle reacties Link kopieren
quote:-no-nick- schreef op 11 januari 2013 @ 21:43:

Vroeger is man ook eens van een trap gevallen, omdat hij het zo goed kon met 2 jaar oud en lag ineens beneden met een punt van een roede in zijn kop. Die had je vroeger van die lopers met roeden.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Alle reacties Link kopieren
quote:Aureel schreef op 11 januari 2013 @ 21:41:

[...]





Ik ben héél erg voor zelfstandigheid en kan ook met zekerheid zeggen dat mijn dochter, voor een kind van 2,5 zelfstandig ís.



Alleen doe ik het anders. Dat mag je overdreven vinden, prima. Ik vind dat jij onnodige risico's neemt. Gelukkig kunnen we allemaal onze eigen keuzes maken voor onze eigen kinderen Eens! Ieder maakt zijn eigen afweging op basis van individuele omstandigheden. Zolang je de afweging maar maakt.
Alle reacties Link kopieren
Foto op aanvraag...
quote:-no-nick- schreef op 11 januari 2013 @ 21:38:

Klote die trappen in een huis, gevaarlijk ook, je breekt zo je nek of wat anders, zeg even tegen schoonlui dat je niet wilt dat zij alleen op de trap gaat, simpel.Lijkt me ook. Jouw kind jouw regels.
Alle reacties Link kopieren
quote:Amand schreef op 11 januari 2013 @ 21:36:

[...]



Wat? Geloof je me niet? Waarom zou ik hier om liegen? Ik kan je vertellen dat precies dit issue regelmatig onderwerp van gesprek is met andere mannen en ik ben tot op heden geen vaders tegengekomen die er anders over dachten.



Wellicht zijn de getrouwde mannen bang voor hun wijf en zeggen ja en amen. Ik heb dat probleem niet Wat een belediging en onderschatting van jouw seksegenoten. En een beperkte kijk op relaties. Ik heb echt met je te doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:-no-nick- schreef op 11 januari 2013 @ 21:45:

Foto op aanvraag... Zit die roede er nog steeds in dan???
Alle reacties Link kopieren
tuurlijk moet je je kinderen een keer loslaten, met 18 jaar?



aan mij heb je niks ga weer even verder met werken
Alle reacties Link kopieren
quote:TessTan schreef op 11 januari 2013 @ 21:47:

[...]





Zit die roede er nog steeds in dan??? Nee whahahahahahhaa wél een deuk
Alle reacties Link kopieren
quote:Amand schreef op 11 januari 2013 @ 21:44:

[...]



Je lult uit je nek.





Het is dat ik je zo'n zielig mannetje (letterlijk, heb gewoon medelijden met je) vind anders was ik nu met liefde los gegaan over de grote verschillen tussen jou en mij :-)



Oh, en teveel achtung voor TO, dat gebitchslap van mij naar jou wordt ook clichee , hoe vermakelijk het ook zij.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
quote:Aureel schreef op 11 januari 2013 @ 21:47:

[...]





Wat een belediging en onderschatting van jouw seksegenoten. En een beperkte kijk op relaties. Ik heb echt met je te doen. Nou, ik denk dat het wel reëel is. Ik baseer dat gewoon op wat ik van andere mannen hoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven