kind van 2 zonder toezicht de trap op en af

11-01-2013 20:21 182 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kwam er laatst achter dat mijn schoonmoeder tijdens het oppassen mijn dochter alleen, dus zonder dat zij erbij was, van de trap heeft laten gaan. We schrokken hier nogal van, wij vinden dat ze daar nog lang niet aan toe is. Ze kan inmiddels best aardig zelfstandig traplopen, maar ze is pas 2 jaar en vier maanden oud en kan nog makkelijk misstappen, met alle desastreuze gevolgen vandien.



Mijn schoonmoeder vertelde toen dat een andere kleindochter van haar, van precies dezelfde leeftijd, helemaal naar zolder loopt in haar eentje om haar opa te roepen. N.B.: als ze daar valt, zou mijn schoonmoeder het niet horen als ze in de keuken is, en opa weet niet dat ze onder weg is. Ze is dus compleet uit zicht.



Ik vind dit zelf ontzettend onveilig. Ik loop liever honderd keer voor niks met mijn dochter de trap op, dan dat ze het risico loopt er één keer af te vallen. Maar daarover hebben mijn schoonouders blijkbaar een heel andere mening. Zijn wij hierin nou overbezorgd? Of is dit echt nog veel te vroeg om zonder toezicht de trap op en af te gaan?
Alle reacties Link kopieren
Doe normaal zeg, dat is echt veel te jong.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Als het criterium om alleen van de trap te mogen het niet meer vallen is, zou je dus levenslang begeleid van de trap moeten, afgaande van eerdere posts.
Alle reacties Link kopieren
Ik zelf heb geen kinderen maar als een kind alleen de trap opgaat kan het toch gevaarlijk zijn het is toch beter als iemand achter haar staat als ze de trap opgaat.
Alle reacties Link kopieren
2,4 jaar is inderdaad te jong. Mijn neefje van 2,5 loopt zelf de trap op maar ik loop er vlak achter en ik til hem de trap af.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lady-Voldemort schreef op 11 januari 2013 @ 22:11:

[...]

Dat kan inderdaad een heleboel goed doen, ik voorlicht me rot. Maar dan nog zul je maar af moeten wachten of je dochter die leuke jongen als loverboy herkent en hem uitlacht en verder gaat met haar leven. Haar hormonen kun je namelijk niet voorlichten he.



En eerlijk gezegd vind ik een val van de trap (mits binnen de perken van het medisch acceptabele ) minder indrukwekkend dan de schade die toegebracht kan worden door een 'vergissing' op seksueel of relationeel gebied, zeker als het een jong kind m/v betreft.





Ik vind het niet te vergelijken om eerlijk te zijn.



En wat de loverboy betreft? Ik zou mijn kind ergens anders onderbrengen en de loverboy zo met een knuppel bewerken dat een volgend meisje zou schrikken als hij naar haar zou proberen te lachen.



En dit meen ik bloedserieus.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Alle reacties Link kopieren
TO, als jij vindt dat je kind niet alleen de trap op en af mag, dan hebben de grootouders dat te respecteren. Het is jouw kind, jij kent je kind het beste en weet wat mogelijk is.



Hier is het juist de omgekeerde wereld. Mijn dochter is nu 2 jaar en 3 maanden, en haar laat ik sinds een maand zelfstandig de trap op en af gaan, nadat ik er altijd bij ben geweest (voordat ze kon lopen, wilde ze al de trap op klimmen). De grootouders zijn juist degenen die er huiverig over zijn.
Alle reacties Link kopieren
ik heb niet alles gelezen, maar hier gaat dochter van ruim 2,5 ook zelf de trap op en af. Meestal zijn wij erbij, maar soms loopt ze zelf naar boven/ beneden. de trap naar zolder durft ze niet alleen, dat is een open trap. Mag ze ook niet, is een soort van wenteltrap met spijlen waar zij gemakkelijk doorheen kan vallen en dan 2 etages naar beneden kan vallen.



Maar als jij dat bij je schoonouders niet wilt zou ik dit toch met ze bespreken.
Ik ben de draad kwijt! Hebben we het nu over loverboys die van de trap afvallen? Moet ik nog ergens komen duwen of zoekt iemand nog een gratis alibi? Geen punt.
quote:deeleen schreef op 11 januari 2013 @ 22:13:

Als het criterium om alleen van de trap te mogen het niet meer vallen is, zou je dus levenslang begeleid van de trap moeten, afgaande van eerdere posts.



Dat is het criterium natuurlijk ook niet. Een paar jaar geleden ben ik zelf nog grotesk van de trap gedonderd, en als kers op de taart kreeg ik de inhoud van de pispot die ik in mijn handen had nog in mijn gezicht ook. Over zeven jaar word ik vijfitg, ik verheug me al op de gedichten dienaangaande .



Het criterium is dus niet of het kind kan vallen of niet, het criterium is dat de ouders inschatten dat het veilig genoeg is. En dat wordt enerzijds bepaald door de (on)mogelijkheden van het kind in kwestie (leeftijd heeft daar niet zo veel mee te maken) en deels door de perceptie van de ouder. Als het goed is zijn die twee een beetje in balans, en dan komt het wel goed.
Alle reacties Link kopieren
quote:deeleen schreef op 11 januari 2013 @ 22:13:

Als het criterium om alleen van de trap te mogen het niet meer vallen is, zou je dus levenslang begeleid van de trap moeten, afgaande van eerdere posts.



Je maakt een inschatting van de vaardigheden en daarmee van het risico.

Maar een bepaald risico blijft natuurlijk altijd bestaan, hè.



Net zoals bij bijvoorbeeld rijbewijzen: ook mensen mét een rijbewijs kunnen nog bij een ongeluk betrokken raken en daar zelfs deels schuld aan hebben. Neemt niet weg dat het verstandig is om eerst iemand rijvaardigheid te testen voordat hij/zij een rijbewijs krijgt.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
quote:maZZelen schreef op 11 januari 2013 @ 22:19:

Ik ben de draad kwijt! Hebben we het nu over loverboys die van de trap afvallen? Moet ik nog ergens komen duwen of zoekt iemand nog een gratis alibi? Geen punt.



Vergeet die loverboy maar . Ik wou alleen maar zeggen dat je zorgen echt niet minder worden als je kind zelfstandig de trap af kan. Maar dat je sommige dingen nou eenmaal niet in de hand hebt en zo. Zelfs die trap niet.



Mocht je echter een loverboy in de aanbieding hebben die hoognodig de trap af geworpen moet worden hou ik me gaarne aanbevolen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn oudste dochter is met 2,5 jaar een keer hard van de trap gevallen. Ze was even aan mijn aandacht ontsnapt en stapte op de zoom van haar verkleedjurk. Niet eens van heel hoog, het was een dichte gestoffeerde trap, en in de gang lagen geen plavuizen maar lamelparket. Toch een hersenschudding, want nog geen 2 minuten later begon ze over te geven.

Ik vind je dus niet overbezorgd.
Ik ben hier al sinds 2003, maar dat schijnt Viva niet te kunnen weergeven
Ik kreeg vanmorgen van mijn oudste (een half uur na vertrek naar school) een smsje;

'mam, mag ik naar huis komen?'



Ik bellen, want paniek. Zo'n smsje stuur je niet zomaar. Uiteraard geen gehoor.



'tuurlijk kind! Is het niet handiger dat ik je even kom halen?'

'nee mam, dat hoeft niet. Ik vertel het zo wel!'

'ok'

'ok me niet!'

'ok!'

'ik heb per ongeluk 2 verschillende sokken aan, mijn deodorant is op en ik heb vanmiddag gym!'
Mijn opluchting was groter dan mijn verbaasdheid en boosheid.
Alle reacties Link kopieren






voor je schrik!
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Alle reacties Link kopieren
quote:a_nick_is_crini schreef op 11 januari 2013 @ 22:26:

Mijn oudste dochter is met 2,5 jaar een keer hard van de trap gevallen. Ze was even aan mijn aandacht ontsnapt en stapte op de zoom van haar verkleedjurk. Niet eens van heel hoog, het was een dichte gestoffeerde trap, en in de gang lagen geen plavuizen maar lamelparket. Toch een hersenschudding, want nog geen 2 minuten later begon ze over te geven.

Ik vind je dus niet overbezorgd.pffff....
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Alle reacties Link kopieren
Alleen de trap op en af ja, niet gaan lopen tillen, moeten ze wel zelf doen trap lopen.

Maar zeer zeker onder toezicht hoor. Ook al is de motoriek super, op die leeftijd hebben ze nog de concentratie van een garnaal en zien zo iets anders of bedenken op de trap iets anders.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben toen ik een jaar of twee was ook eens van een dichte en gestoffeerde trap gesodemieterd op de vloer van de opkamer, een houten vloer met vloerbedekking. Toch geruime tijd buiten westen geweest, kan me er trouwens niks van herinneren, maar mijn moeder kan nog bijkans hysterisch worden als ze er aan denkt.



Moraal van het verhaal, ik draag mijn zoontje van twee lekker naar beneden en hij mag niet zonder iemand in zijn kielzog naar boven klauteren. Stan is daar trouwens nog veel voorzichtiger in dan ik. Die is sowieso veel voorzichtiger dan ik en zit overigens niet bij mij onder de plak.



Ik zie wel wannneer hij alleen de trap op en af mag, maar vast voordat hij zestien is.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
quote:Zusenzoo, 58 seconden geleden

Alleen de trap op en af ja, niet gaan lopen tillen, moeten ze wel zelf doen trap lopen.

Maar zeer zeker onder toezicht hoor. Ook al is de motoriek super, op die leeftijd hebben ze nog de concentratie van een garnaal en zien zo iets anders of bedenken op de trap iets anders.Juist, en het geheugen van een goudvis wat betreft instructies zoals geen sokken, geen grappen en grollen, etc. op de trap.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
mijn kind is 22 maanden en loopt altijd zelf de trap op. Af blijf ik er nog wel even bij en wil hij meestal ook niet. Maar misschien ben ik te makkelijk.
quote:maZZelen schreef op 11 januari 2013 @ 22:41:

Ik kreeg vanmorgen van mijn oudste (een half uur na vertrek naar school) een smsje;

'mam, mag ik naar huis komen?'



Ik bellen, want paniek. Zo'n smsje stuur je niet zomaar. Uiteraard geen gehoor.



'tuurlijk kind! Is het niet handiger dat ik je even kom halen?'

'nee mam, dat hoeft niet. Ik vertel het zo wel!'

'ok'

'ok me niet!'

'ok!'

'ik heb per ongeluk 2 verschillende sokken aan, mijn deodorant is op en ik heb vanmiddag gym!'







Heb je hem voor straf geknuffeld?
Of haar natuurlijk
Alle reacties Link kopieren
Ik zie dat dit topic al pagina's bezig is, maar toch een reactie: Het verschilt ontzettend per kind en per moeder.



Mijn kinderen liepen beide vanaf 18 maanden vooruit, met hun handje aan de leuning, de trap af. Kort daarna mochten ze dat ook zelfstandig, omdat ze beide zeer behoedzaam en motorisch goed en trefzeker zijn.



Inmiddels zijn ze 3 en 6, en nooit van de trap gevallen. Ze konden ook beide al heel jong op klimrekken zonder ooit te vallen, dus dan word je als moeder natuurlijk ook wat makkelijker.



Maar als ik keek naar kindjes van hun leeftijd, dan waren die van mij wel heel voorlijk.
Zoontje van bijna 2,5 loopt ook zelf de trap op en af maar dan zijn wij er wel bij. Vanmiddag schrok ik me wezenloos, na z'n middagdutje is hij uit bed (ledikant) gekomen met slaapzak en de trap af gekomen, hij stond ineens achter me

Deurklink omhoog dus.
quote:Lady-Voldemort schreef op 11 januari 2013 @ 23:03:

[...]









Heb je hem voor straf geknuffeld?

Het is een haar!



En jeetje wat hou ik van dat meisje! Ik heb ook zo gelachen (en ben enorm blij met haar vertrouwen). ik moest de mentor bellen en daar ging nog wel het een en ander mis.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven