Kind vond zijn eigen feest niet leuk

26-05-2016 09:22 205 berichten
Gisteren feestje van zoon (7) gehad en het was geen succes. Ik wist van tevoren dat er een jongen mee ging die letterlijk om zich gaat slaan en schoppen als hij zich in het nauw gedreven voelt. En dat gebeurde ook, vanwege twee andere jongens die in groepsverband druk bezig met: wie is er de baas/leider?

Ik ken ze alleen van één op één contact met mijn zoon, bij het thuis spelen en dan is er meestal geen vuiltje aan de lucht.

Ik heb mij behoorlijk verkeken op de sociale interactie in groepsverband.

Mijn zoon barstte vier keer flink in huilen uit, vanwege het ruwe, soms wat treiterige spel en de harde opmerkingen over en weer. Hij wil nog spelen op kleuterniveau: gemoedelijk, zonder haantjesgedrag, dat boeit hem niet.

Ik heb het onderschat en zit nu met een kater op de bank.

Ik had een toplocatie voor zoon uitgezocht, maar het liep nogal anders dan verwacht. Herkenbaar voor sommigen?
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor. Volgend jaar weer een kans. Al doende leert men

Kinderen van die leeftijd vinden feestjes thuis ook vaak nog erg leuk. Speurtocht door het huis (bij slecht weer) of door de buurt was altijd een enorme tophit. Lekker even rennen buiten met een of ander spel, afsluiten met film kijken met chips en zo.

De toplocaties kwamen op latere leeftijd.



En wat je zoon nu betreft: laat hem weer gewoon een op een met zijn vriendjes spelen, dan is de kater gauw gezakt.
Nee, niet bij een feestje van mijn eigen kind. Wel waar hij gast was waar ook een stel dergelijk gedrag vertoonde. Feestvarken reageerde hetzelfde. Heel sneu.



Jammer voor je zoon. En zonde van de moeite. Ms een klein uitje met 1 of 2 vriendjes als oppepper? Echt goedmaken kan natuurlijk niet meer.



Hoe heb je het met die kinderen opgelost? Als mijn kind een feestje zo zou verstieren of aan het meerellen was, zou ik dat graag willen horen.
Alle reacties Link kopieren
Ah wat sneu! Daarom sturen wij moeders bij met het kiezen van kinderen die uitgenodigd worden.
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar in de zin dat hier ook eens 2 kinderen in combinatie explosief waren. Heb ze toen heel streng toegesproken dat ze zich volgens mijn regels konden gedragen, of dat ik ze direct naar huis zou brengen en dat heeft geholpen.



Tip voor de volgende keer: zelf heel duidelijk zijn dat JIJ dus de baas/leider bent en ze zich normaal te gedragen hebben. En voor zoon 1 op 1 afspraakje regelen dit weekend dan is het leed snel vergeten.
Alle reacties Link kopieren
Vriendje van mijn zoon heeft dat ook gehad, maar heeft zich er vrij snel weer overheen gezet. Jongetje dat de boel verpestte, was dit jaar ook niet uitgenodigd

Heeft je zoon er na zijn feestje nog iets over gezegd?
Wow. I wish I could speak whale.
Nou, een speurtocht met competitieve haantjes is echt niet leuk. Eens maar nooit weer.



Wat was de toplocatie? En waar ging het mis? En waarom kon je op het moment zelf niet bijsturen?
Alle reacties Link kopieren
quote:MarijeMarije schreef op 26 mei 2016 @ 09:29:

Herkenbaar in de zin dat hier ook eens 2 kinderen in combinatie explosief waren. Heb ze toen heel streng toegesproken dat ze zich volgens mijn regels konden gedragen, of dat ik ze direct naar huis zou brengen en dat heeft geholpen.



Tip voor de volgende keer: zelf heel duidelijk zijn dat JIJ dus de baas/leider bent en ze zich normaal te gedragen hebben. En voor zoon 1 op 1 afspraakje regelen dit weekend dan is het leed snel vergeten.Heb ik vorig jaar ook tegen een kind gezegd inderdaad. Wat een hinderlijk kind was dat. Die hoeft ze dit jaar niet meer te vragen.
Tja, dat gebeurt. Vervelend, maar dit overkomt je soms. Enige wat je kunt doen is streng optreden en de haantjes proberen een beetje kort te houden. Zitten ze bij elkaar in de klas? Dan zal zoon dit gedrag wel een beetje kennen.

Niet te veel over nadenken: volgend jaar weer een kans (soms zijn kinderfeestjes leuk, soms is het keihard werken).
Ik heb weleens nog een keer een feestje (thuis, met popcorn film kijken) en een spelletje gedaan.

En inderdaad: Je als de leider opstellen helpt ook.

Hier ook de usual suspects.
Alle reacties Link kopieren
Je schrijft dat hij nog wil spelen op kleuterniveau zonder haantjes gedrag.



Mijn kind zit nog in een kleutergroep maar ook daar speelt flink haantjesgedrag.

Daar komt nog bij dat kleuters nogal fysiek zijn.



Soms heb je vriendjes wasrbij het lijkt of ze niet met elkaar en niet zonder elkaar kunnen.
Zoon heeft het van geen vreemde: geen leiderstype, ik ben te soft geweest, dat zou me niks verbazen, het is maar goed dat ik geen juf ben
quote:wyandotje schreef op 26 mei 2016 @ 09:36:

[...]



Heb ik vorig jaar ook tegen een kind gezegd inderdaad. Wat een hinderlijk kind was dat. Die hoeft ze dit jaar niet meer te vragen.

+1 meestal meld ik vooraf met strenge stem met een feestje dat ik verwacht dat iederereen zich gedraagt. Anders mogen ze bij mij aan de hand(Slik) of dat de moeder wordt ingelicht/gevraagd om het kind op te halen.

Dit is nog nooit nodig geweest.

Bij sommige kinderen die soms toch nukkig zijn en daarom bekend staan zijn, zeg ik dat ik het jammer zou vinden dat ik nu de 1e keer de ouder moet vertellen dat ze .... vul maar in waren terwijl het altijd zo goed gaat. Dat is dan genoeg om bij te draaien. Juist bij die kinderen waar de ouders van weten dat ze lastig kunnen luisteren en vooraf terughoudend zijn met een speelafspraakje om die reden, benadruk ik dat het juist zo goed is gegaan. Zonder erom te liegen, want dat gaat ook meestal goed. Dat willen ze natuurlijk niet verpesten.
Alle reacties Link kopieren
Heb je niet ingegrepen?
Jammer dat het niet gezellig was.

.
Ik heb ze uit elkaar gehaald en we zijn apart iets gaan doen, dat werkte redelijk. Ik vind het soms ook lastig wie nu de aanstichter was.
quote:wyandotje schreef op 26 mei 2016 @ 09:28:

Ah wat sneu! Daarom sturen wij moeders bij met het kiezen van kinderen die uitgenodigd worden.Echt? Vallen sommige kinderen dan niet altijd buiten de boot? De slaan en schopper van het groepje moet dat natuurlijk niet doen, tegelijkertijd gun ik juist hem een feestje, hij komt het meest kwetsbaar over, maar door zijn gedrag is hij steeds minder welkom.
quote:anky schreef op 26 mei 2016 @ 09:37:

Tja, dat gebeurt. Vervelend, maar dit overkomt je soms. Enige wat je kunt doen is streng optreden en de haantjes proberen een beetje kort te houden. Zitten ze bij elkaar in de klas? Dan zal zoon dit gedrag wel een beetje kennen.

Niet te veel over nadenken: volgend jaar weer een kans (soms zijn kinderfeestjes leuk, soms is het keihard werken).Je hebt helemaal gelijk
Alle reacties Link kopieren
Zelf nog geen kinderen, maar mijn moeder was altijd heel duidelijk bij onze kinderfeestjes. Zij vertelde op dat moment wat wel en wat niet mocht en als je niet luisterde mocht je even aan de kant zitten en niet mee doen. Heb altijd leuke kinderfeestjes gehad en denk dat dat wel heeft meegeholpen, want als ik terugkijk had ik soms ook wel meiden uitgenodigd die nogal bazerig konden gaan doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:lisaviva schreef op 26 mei 2016 @ 10:02:

[...]





Echt? Vallen sommige kinderen dan niet altijd buiten de boot? .Ja,
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:lisaviva schreef op 26 mei 2016 @ 10:02:

[...]





Echt? Vallen sommige kinderen dan niet altijd buiten de boot? De slaan en schopper van het groepje moet dat natuurlijk niet doen, tegelijkertijd gun ik juist hem een feestje, hij komt het meest kwetsbaar over, maar door zijn gedrag is hij steeds minder welkom.Wij doen dat inderdaad wel. Ik heb geen zin in gezeik en politie agent spelen constant. De moeder van het vriendinnetje en ik doen dus in samenspraak kinderen uitnodigen. Er is inderdaad een meisje dat eigenlijk nooit gevraagd wordt maar die is ook gewoon echt strontvervelend.
Alle reacties Link kopieren
quote:wyandotje schreef op 26 mei 2016 @ 11:03:

[...]



Er is inderdaad een meisje dat eigenlijk nooit gevraagd wordt maar die is ook gewoon echt strontvervelend.Sneu.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:lisaviva schreef op 26 mei 2016 @ 10:02:

[...]





Echt? Vallen sommige kinderen dan niet altijd buiten de boot? De slaan en schopper van het groepje moet dat natuurlijk niet doen, tegelijkertijd gun ik juist hem een feestje, hij komt het meest kwetsbaar over, maar door zijn gedrag is hij steeds minder welkom.



Om eerlijk te zijn, ik stuur het ook. Juist zo rond die leeftijd 6-8 jaar vond ik feestjes het moeilijkst. Kinderen die echt heel moeilijk zijn in de omgang (of in groepsverband moeilijk waren) houd ik ook wat af. Ik ben geen pedagogisch wonder en ik vind de feestjes al uitputtend genoeg met een groepje brave kinderen.

Ik vind het ook sneu hoor dat sommige kinderen vanwege hun gedrag niet mogen komen. Maar ik weet ook dat als ik ze wel laat komen het feestje een stuk minder leuk zal verlopen voor alle kinderen. Ik ben heel eerlijk dat ik gewoon niet goed om kan gaan met een groep drukke kinderen. Dus ik zorg er inderdaad voor dat het clubje kinderen dat komt redelijk makkelijk is zodat het allemaal fijn verloopt. Kinderen die niet luisteren en/of zich fysiek afreageren nodig ik in de context van een feestje niet uit.
quote:wyandotje schreef op 26 mei 2016 @ 11:03:

[...]



Wij doen dat inderdaad wel. Ik heb geen zin in gezeik en politie agent spelen constant. De moeder van het vriendinnetje en ik doen dus in samenspraak kinderen uitnodigen. Er is inderdaad een meisje dat eigenlijk nooit gevraagd wordt maar die is ook gewoon echt strontvervelend.



Oei, dat vind ik eigenlijk best erg, misschien is dat meisje 'strontvervelend' omdat ze zichzelf amper staande kan houden, door haar buiten te sluiten versterk je naar mijn mening nog eens dat gedrag.

De moeder van het slaan en schopjongetje doet haar stinkende best om haar zoon te laten inzien dat slaan en schoppen niet werkt, ondertussen krijgen kinderen achter haar rug om instructies om niet meer met hem te spelen.

Echt zo sneu. Het jong vertoont vervelend gedrag uit onmacht, maar zelf is het een schat.
Ik vind dat als het het feestje van je kind zijn/haar plezier voor gaat.

Dingen gebeuren altijd tussen kinderen, dat is een ding maar ik ga ook niet de pestkop van de klas uitnodigen. Omdat ie anders zo zielig is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven