Kinderbijslag gaat omlaag.

06-09-2013 16:25 369 berichten
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
quote:Snoesje666 schreef op 07 september 2013 @ 17:06:

Ik heb het nog niet eens over een studie, maar over meer kwaliteit op de basisschool. Daar worden wij knap treurig van.Ik ook! Ik kreeg laatst voor mijn werk een zwik brieven te lezen van basisschoolleerlingen van 9-10 jaar. Echt, echt, echt om te huilen. Ik heb werkelijk waar geen één zin gezien die zonder enorme spel- of taalfout was. En dan heb ik het niet over d-tjes en t-jes, maar over fonetisch geschreven woorden. Verkeer werd furkeer. Politie werd poolitsie. Dat je je als leraar niet helemaal doodschaamt dat je zoiets instuurt. Dus meer kwaliteit op de basisschool graag!
Alle reacties Link kopieren
quote:scriptum schreef op 07 september 2013 @ 17:13:

[...]

Bammetjebamie, ik bedoelde niet alleen vervolgopleidingen, maar onderwijs van het vierde jaar. Geld wat bijvoorbeeld gebruikt kan worden voor kleinere klassen of meer begeleiding.Je had het over "in ruil voor (bijna) gratis onderwijs" dus dacht ik dat je bedoelde: het onderwijs waar je nu lesgeld voor moet betalen. Niet het basis- en voortgezet onderwijs dus.
Alle reacties Link kopieren
Weer ouderwetsch taal, rekenen, schoonschrijven, aardrijkskunde, geschiedenis en biologie. En niet de godganse dag naar het digibord loeren.



Gewoon lesgeven.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
quote:Snoesje666 schreef op 07 september 2013 @ 17:25:

Weer ouderwetsch taal, rekenen, schoonschrijven, aardrijkskunde, geschiedenis en biologie. En niet de godganse dag naar het digibord loeren.



Gewoon lesgeven.Dat is het voordeel van in een achtergebleven gebied wonen dan want hier doen ze het gewoon nog zo.
quote:ivy1970 schreef op 07 september 2013 @ 17:11:

Ik vind het altijd zo raar in dit soort discussies dat er vanuit wordt gegaan dat omstandigheden altijd hetzelfde blijven. Een stel dat beide een goede baan heeft, kan besluiten twee kinderen nemen. Helaas kan er van alles veranderen, waardoor bijvoorbeeld een paar jaar later beide ouders in een uitkeringssituatie zitten.

En natuurlijk hebben deze mensen een eigen verantwoordelijkheid, maar het is toch niet zo raar dat ze liever de kinderbijslag behouden! Hoeveel kost een kind gemiddeld tot het achttiende jaar? Twee ton geloof ik. Als ik het goed begrijp moet je dus pas aan kinderen beginnen als je 200.000 op je spaarrekening hebt (per kind). Ik geloof dat de meeste vrouwen dit niet redden voor hun 40ste.





Dat omstandigheden veranderen heeft zich in de loop van de geschiedenis wel aangetoond. Het is een onvermijdelijke wetmatigheid. Heb het idee dat mensen daar vroeger meer rekening mee hielden dan nu. Waar eerst een ouwe sok met geld onder het matras lag (bij wijze van) lijken zoveel mensen nu tophypotheken te hebben waarbij ze verder echt geen tegenvallers kunnen opvangen.



Dat je vooraf twee ton per kind zou moeten sparen is onzin want je krijgt kinderen terwijl je in de prime van je werkbare leven bent, dus dat geld vergaar je onderweg.
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in een achtergebleven gebied waar de leraren modern pogen te doen omdat dat moet van de scholenvereniging.

Worst of both worlds....



De onderwijsinspectie zit ze nu achter de broek, dat was acht jaar geleden niet zo. Toen wij deze school uitzochten speelde dit nog niet.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
quote:BAMmetjebamie schreef op 07 september 2013 @ 17:28:

[...]





Dat is het voordeel van in een achtergebleven gebied wonen dan want hier doen ze het gewoon nog zo.



Elk nadeel hep z'n voordeel.



Ok, ik snap wat je bedoelt. Gelukkig is het onderwijs gedeeltelijk vrij, en ik begrijp dat niet iedereen lange en/of dure vervolgopleidingen zou willen doen. Het was enkel mijn gedachtekronkel dat er voor kinderen vanaf vier jaar misschien iets meer zou kunnen worden gedaan dan nu (blijkens de posts van Snoesje en Nessemeisje) het geval is.
Heel erg mee eens dat het geld van de kinderbijslag beter gebruikt kan worden voor goed onderwijs. Maar dan ook echt GOED onderwijs en niet het ene na het andere project, van Boerderij en Brandweer tot Kerstmis en Pasen. Wat dan inhoudt dat de leerlingen er een liedje over leren zingen en een kleurplaat van mogen maken.

Het onderwijs moet meer gericht worden op interesse in techniek, want dat zijn de studies met een toekomst.
Alle reacties Link kopieren
Nou, ik bepaal eigenlijk liever zelf waar het geld van mijn kinderbijslag heengaat. Ik ben namelijk behoorlijk tevreden over de school van mijn kind, en ben bovendien over niet al te lange tijd van de basisschool af. Dus als we toch allemaal lekker egocentrisch gaan doen, dan wens ik niet mee te betalen aan een voorziening waar ik geen gebruik meer van ga maken.



Kinderopvang is ook bijna een afgesloten hoofdstuk, dus daar liever ook niet meer heen.
Am Yisrael Chai!
Daar kan ik ook goed inkomen, FV. Maar waar ik het niet mee eens ben, zoals door sommigen wordt geopperd, is dat alleen armere mensen kinderbijslag zouden moeten krijgen. Dus ofwel het moet voor iedereen worden afgeschaft, of voor iedereen blijven.
Alle reacties Link kopieren
quote:NYC schreef op 07 september 2013 @ 18:29:

Daar kan ik ook goed inkomen, FV. Maar waar ik het niet mee eens ben, zoals door sommigen wordt geopperd, is dat alleen armere mensen kinderbijslag zouden moeten krijgen. Dus ofwel het moet voor iedereen worden afgeschaft, of voor iedereen blijven.Waarom zou het niet naar inkomen kunnen? Is dat niet het eerlijkst?
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
Wat een nare tijd leven wij toch. Er wordt steeds meer gepolariseerd i.p.v. dat wij voor elkaar zorgen. Dat het toeslagen stelsel vereenvoudigd wordt kan ik wel begrijpen maar waarom worden hier in NL groepen steeds meer tegen elkaar uitgespeeld door de Haagse politiek ? Ik zeg Gasvlam er op
zeg niet altijd wat je denkt , denk na wat je zegt ;-)
quote:yasmijn schreef op 07 september 2013 @ 18:33:

[...]





Waarom zou het niet naar inkomen kunnen? Is dat niet het eerlijkst?



Omdat er geen garanties zijn waar een ouder het geld aan uitgeeft. Elke ouder hetzelfde bedrag vind ik juist veel eerlijker. Maar verschil mag er niet zijn. Waarom minder rijke ouders subsidiëren? Zodat zij exact hetzelfde kunnen kopen als wat de rijkere ouders uit eigen zak betalen? Want daar zou kinderbijslag naar inkomen op lijken.



Ik vind het overigens totaal geen VVD-gedachte, kinderbijslag naar inkomen, of heb ik iets gemist?
quote:scriptum schreef op 07 september 2013 @ 16:38:

Vraagje aan de ouders: zouden jullie bereid zijn om van de kinderbijslag af te zien in ruil voor (gratis, of bijna gratis) opleidingen voor jullie kinderen?



No strings attached, ben alleen benieuwdJa.
quote:nessemeisje schreef op 07 september 2013 @ 16:53:

Het is een misvatting dat mensen met kinderen koste wat kost de kinderbijslag willen behouden. Wat mij (twee kinderen) betreft wordt het afgeschaft, maar dan ook voor iedereen. Dat geld kan wel ergens anders voor gebruikt worden. Bijvoorbeeld voor scholing.Eens. En meerderen met kinderen geven het hier al aan. Ook buiten forum ken ik genoeg mensen die het niet per se willen behouden.
Alle reacties Link kopieren
quote:schouderklopje schreef op 07 september 2013 @ 11:56:

Ik denk trouwens dat de kinderen van nu het straks zeker gaan voelen. Ik denk nl. dat studeren ofwel een luxe item wordt, ofwel via een beurs nog lukt. Daarom zou ik liever zien dat de kinderbijslag afgeschaft werd, maar dat er meer uit gegeven werd aan onderwijs. Dus hogere bijdrage.
Stel dat je als (gewenst/ongewenst) kinderloze meer belasting zou moeten betalen maar dit zou ten goede komen aan een beter onderwijssysteem. Zou je daarmee akkoord kunnen gaan?
Hee, mijn idee voor de extra belasting voor kinderlozen is gaan vliegen
Alle reacties Link kopieren
quote:scriptum schreef op 07 september 2013 @ 19:24:

Stel dat je als (gewenst/ongewenst) kinderloze meer belasting zou moeten betalen maar dit zou ten goede komen aan een beter onderwijssysteem. Zou je daarmee akkoord kunnen gaan?

Geld voor onderwijs is een goede investering die zich terug genereert. Een goede opleiding leidt tot een goede baan en daar wordt weer belasting van betaald.



Veel mensen krijgen kinderbijslag voor hun kinderen, doen amper iets aan opvoeding, kinderen groeien op voor galg en rad. Zonde van het geld. Laat die het zelf maar uitzoeken.



Maar de kinderen die gaan studeren zullen het terug gaan betalen als zij belastingbetalers worden. I.p.v. zuigers die in de bijstand gaan zitten doordat ze nooit wat geleerd of gedaan hebben.
quote:Amand schreef op 07 september 2013 @ 19:36:

Hee, mijn idee voor de extra belasting voor kinderlozen is gaan vliegen





Toevoeging bij mijn laatste post: kinderbijslag afschaffen maar wel meer belasting betalen voor kwalitatief beter onderwijs.



Niet het onderste uit de kan willen hebben, he.
Alle reacties Link kopieren
quote:Amand schreef op 07 september 2013 @ 19:36:

Hee, mijn idee voor de extra belasting voor kinderlozen is gaan vliegen Mensen zijn milieuvervuilers. Dan pleit ik voor milieubelasting voor mensen die kinderen krijgen.
Iones, het gaat mij er niet eens om dat kinderen die kwalitatief beter onderwijs ontvangen in hun vroege jaren allemaal WO opleidingen gaan doen en bijpassende banen gaan vervullen.
Alle reacties Link kopieren
quote:scriptum schreef op 07 september 2013 @ 19:44:

Iones, het gaat mij er niet eens om dat kinderen die kwalitatief beter onderwijs ontvangen in hun vroege jaren allemaal WO opleidingen gaan doen en bijpassende banen gaan vervullen.Waarom dan? (Heb niet de hele discussie gevolgd want ik ben pas laat ingevallen)
quote:scriptum schreef op 07 september 2013 @ 16:38:

Vraagje aan de ouders: zouden jullie bereid zijn om van de kinderbijslag af te zien in ruil voor (gratis, of bijna gratis) opleidingen voor jullie kinderen?



No strings attached, ben alleen benieuwd



Ik zou zeker van de kinderbijslag afzien. Kind krijgt dan gewoon een goede kans om zelf later een goede baan en evt salaris te vinden.

Denk alleen niet dat de overheid eraan wil, studie is namelijk over het algemeen een stuk duurder
quote:iones schreef op 07 september 2013 @ 19:46:

[...]



Waarom dan? (Heb niet de hele discussie gevolgd want ik ben pas laat ingevallen)Goede vraag. Omdat er door kindlozen (en ik ben er zelf eentje) wel eens wordt geklaagd over het gedrag van de kinderen van tegenwoordig. Qua brutaliteit bijvoorbeeld. Lastig te duiden waar dat aan ligt. Komt het omdat de ouders zo zijn (die ook weer producten van hun opvoeding zijn), of is het schreeuwen om aandacht (omdat de ouders weinig tijd hebben), of is de vermindering van 'waarden en normen' een modern maatschappelijk verschijnsel dat we óf dienen te accepteren, óf kunnen pogen te begrijpen en te keren door beter (of aangepast) onderwijs.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven