Kinderen met een taal/spraakachterstand

25-06-2016 13:58 85 berichten
Ik open dit topic omdat ik in een ander topic -onbedoeld- teveel afdwaal van waar het eigenlijk voor is bedoeld, dus vandaar dat ik hier verder ga met mijn zijsprongetje.



Zijn er meer ouders die een peuter/kleuter hebben waarbij een taal/spraakachterstand is geconstateerd? Wij zijn sinds maart dit jaar 'in behandeling' (groot woord, het heeft tot nog toe 1 bezoek aan het audiologisch centrum opgeleverd) voor onze zoon van 2 jaar+8 maanden.



Momenteel lijkt het heel goed te gaan, vooral thuis zien we veel vooruitgang. De achterstand van het actieve taalgebruik werd in maart op 3-7 maanden geschat, volgende maand wordt hij opnieuw getest. Op de peuterspeelzaal zien ze helaas nog niet zoveel vooruitgang. Komende week hebben we daar een gesprek met de leidsters (niet per se hier over trouwens). Ik ben heel blij met de zomervakantie voor de deur. Ondanks dat ik een beetje gedacht had de psz hem wellicht juist zou uitdagen om (ook daar) meer te gaan praten, lijkt hij dat eigenlijk enkel nog bij ons in de veilige thuisomgeving te doen.



Heb dit topic niet per se geopend met 'een vraag' maar merk dat ik het af en toe fijn vind over de taalontwikkeling van mijn zoon te kunnen schrijven en wil niet teveel op een zijspoor raken hierover in andere topics.



Ook ben ik wel benieuwd of er ouders zijn die het herkennen dat hun kind (al dan niet met taal/spraakachterstand) thuis wel (redelijk) praat, maar op de peuterspeelzaal/kdv/basisschool bijna niet.
Alle reacties Link kopieren
Even benieuwd. Hoe ziet zijn taal/spraak eruit? Geen zinnen neem ik aan. Wel twee woorden achter elkaar? En kent ie veel/weinig losse woordjes?



Hier een zoon van dezelfde leeftijd. Praatte met 2 jaar ook weinig. Maar gaat nu goed. Hoor wel eens andere kinderen van die leeftijd praten die wel stuk verder zijn. Maar ik vind dat het bij zoon ook goed gaat. Praat heel veel. Zegt alles na. Maakt ook zinnen. Hij praat alleen niet super duidelijk en correct. Vlinder is finde ofzo. Maar hij vertelt wel weer hele verhalen. Maar wel heel anders dan grote zus, die op die leeftijd echt heel goed kon praten.
Mijn zoon had een spraakachterstand vanwege een chronische middenoorontsteking, hij kon eenvoudigweg niet goed horen wat er gezegd werd. Toen dat eenmaal opgelost was ging het snel en kletste al snel de oren van mijn kop.

Heb je de oren van je zoon weleens na laten kijken?

Het kan ook zijn dat je gewoon een stil jongetje op de wereld hebt gebracht en dat er van spraakachterstand niet zozeer spraken is maar dat hij zich niet veel uit, dat kan.



Veel herhalen werkt goed en daar is de vakantie inderdaad een uitgelezen moment voor om met hem te oefenen en ga met hem naar een oorarts om zijn gehoor te laten testen, je weet maar nooit. Baat het niet dan schaadt het niet.





Verder zou ik me niet al teveel zorgen maken, want die achterstand wordt op een gegeven moment toch wel ingehaald, het is alleen een kwestie van hoe ambitieus je voor je kind bent.

Mijn zoon heeft gewoon aan zijn schoolcarrière kunnen beginnen, zonder oponthoud.



Alles komt goed.
Alle reacties Link kopieren
Misschien domme vragen. Wat zou hij al moeten kunnen op taalgebied? Nog niet te vroeg om te spreken over een taalachterstand? Als hij thuis wel veel praat hoe weten ze dan dat het vb geen verlegenheid is?
Alle reacties Link kopieren
Ik herken wel wat van een kindje in mijn omgeving. 2,5 jaar, en ik denk dat zijn woordenschat in totaal bestaat uit zo'n 20 losse woordjes. Als er anderen bij zijn komt er niet meer dan 'papa', 'mama', 'ja' of 'nee' uit. Zinnetjes maakt hij niet, ook niet van twee woordjes achter elkaar.

Voor mijn gevoel is dit erg weinig, maar ouders maken zich geen zorgen en denken dat het vanzelf komt, omdat hij gesproken taal wel begrijpt.

Is dit een beetje vergelijkbaar met wat jouw zoontje zegt?
Hij spreekt momenteel tussen de 400-500 woorden in elk geval los uit. Dat is een schatting. Omdat het audiologisch centrum hem volgt ben ik een lijst bij gaan houden in Word. Daarop staan nu 397 losse woorden, maar aangezien ik niet met een blocnote naast hem sta en vaak 's avonds even de lijst bijwerk vermoed ik dat er minimaal honderd al over het hoofd heb gezien. Maar minimaal 400 dus.



Hij spreekt af en toe in zinnetjes van twee, drie, heel soms vier woordjes. Denk aan zinnetjes/mededelingen als: 'Laarzen aan', 'Nieuwe kopen', 'Bleeje akker' (Wil beneden en wakker blijven), Pijne daan (pijn gedaan, Potte maakt (kapot gemaakt), Die lekker!



Maar dit is dus alleen wat we thuis te horen krijgen. En volgens mij zit dit qua taalniveau nog best redelijk op het niveau dat passend is voor een kind van 2,5 tot 3 jaar. Het afgelopen halfjaar is de vooruitgang thuis dus overweldigend groot geweest. Op de peuterspeelzaal lijkt het erop dat ze nog nauwelijks iets van die vooruitgang hebben gemerkt... Ik ben dus benieuwd wat ze komende week over hem vertellen en of ze de indruk hebben dat hij wel graag daar is.
Alle reacties Link kopieren
Hier een zoontje van twee jaar en elf maanden. Praat niet, eigenlijk ook nauwelijks losse woordjes. Audiologisch centrum constateerde een flinke achterstand, ook in ontwikkeling. We zetten nu in op logopedist en peuterspeelzaal, aangevuld met hulp vanuit het sociaal wijkteam (heet dat zo?) voor meer individuele begeleiding op de psz.



Ook hebben we weer een afspraak staan bij de kno arts. Eerste jaar had hij veel oorontstekingen, daarna buisjes gehad. Die zijn er inmiddels uit, en gelijk weer een knallende oorontsteking met een doorgebroken trommelvlies, bloed, the works. Volgens het audiologisch centrum (halfjaar geleden) was zijn gehoor prima, maar ik heb daar echt mijn twijfels over, kan volgens de huisarts zijn dat het gehoor met vlagen slecht is, afhankelijk van ontstekingen e.d.



A.c. Dacht ook aanwijzingen te zien voor een autistische stoornis, maar hier herkennen wij erg weinig is. Bepaald stukken uit het verslag (waarop die conclusie gebaseerd is) kloppen ook gewoon niet, zo staat er bijv. Dat de psz herkent dat er een communicatiestoornis is, terwijl hij toen nog helemaal niet naar de psz ging! En zo nog een paar dingetjes. Vandaar dat we echt eerst zijn oortjes willen uitsluiten, psz zijn gestart en logopedie, en van daaruit verder kijken.



Zou best kunnen dat er uiteindelijk toch iets uitkomt als een vorm van autisme hoor, maar wij vinden het nu echt nog te vroeg om al labeltjes te gaan plakken waar hij dan waarschijnlijk nooit meer vanaf komt, zeg maar.
"Whatever happened back there is being managed and kicked right up into its own ass one way or another, I know that."
Dat is geen taalachterstand, maar het lijkt me eerder dat je zoon een sociale achterstand heeft. Misschien is het zaak om daar eens naar te kijken. Woorden kent hij meer dan genoeg voor zijn leeftijd.
Alle reacties Link kopieren
Op de peuterspeelzaal van zoon hebben ze wel eens gevraagd of zoon misschien gehoorprpblemen had. Hij praatte daar niet en luisterde ook nergens naar.

Uiteindelijk bleek hij gewoon totaal niet op zijn plek te zitten daar, ik ben geswitcht van peuterspeelzaal naar 1 dag kdv en daar deed hij alles wat hij thuis ook deed: praten, reageren wanneer er tegen hem gepraat werd, opdrachtjes begrijpen en uitvoeren...
Alle reacties Link kopieren
Oh, en als er hier al eens een woordje uit komt, dan is dat een paar keer, om vervolgens noooooit meer gezegd te worden. :/
"Whatever happened back there is being managed and kicked right up into its own ass one way or another, I know that."
Alle reacties Link kopieren
quote:Cateautje schreef op 25 juni 2016 @ 14:19:

Dat is geen taalachterstand, maar het lijkt me eerder dat je zoon een sociale achterstand heeft. Misschien is het zaak om daar eens naar te kijken. Woorden kent hij meer dan genoeg voor zijn leeftijd.Dat vind ik nogal een uitspraak.
quote:Amaqanda schreef op 25 juni 2016 @ 14:21:

[...]





Dat vind ik nogal een uitspraak.

Het kan zijn dat hij heel erg verlegen is, daar kan ook een sociale achterstand uit voortkomen.

Ik heb nergens beweerd dat hij iets ernstigs zou mankeren.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje (nu 3,5 jaar) is vrij laat begonnen met praten en zijn spraakniveau is (mede daardoor) niet leeftijdsadequaat.



Toen hij twee was is hij gestart op de peuterspeelzaal, maar daar viel zijn achterstand eigenlijk niet op door de vele wisseling van leidsters (9 verschillende in zijn eerste jaar). Vorige jaar september is er wel iemand van de logopedische dienst van de gemeente alle kinderen komen testen en daaruit kwam wel een achterstand (woordenschat en articulatie) naar voren, maar toen wilde ze het nog even aankijken. Sinds begin januari hebben ze een nieuwe vaste leidster op de Psz en de schrok toch wel behoorlijk van zijn niveau. Zij heeft er bij mij op aan gedrongen om contact te zoeken met de logopedische dienst van de gemeente en die te vragen mijn zoon te komen testen.

Daaruit bleek dat zijn articulatie niet leeftijdsadequaat is en woordschat was lastig vast te stellen aangezien hij wel graag praat, maar een hoop dingen die hij zegt onverstaanbaar zijn.



Sinds een aantal maanden lopen we nu bij een logopedist om aan zijn uitspraak te werken en dat gaat eigenlijk heel goed, ik hoor duidelijk verschil. En sinds afgelopen week zijn ze bij de logopedie ook weer verder gegaan met het testen van woordenschat en woordbegrip. Dus nu weer even afwachten wat daar uit komt.
Alle reacties Link kopieren
NYC, ik heb zelf ook een zoontje en merk dat zodra er eenmaal vooruitgang is, het ook heel snel gaat. Hij kent dus al best veel woordjes en maakt ook kleine zinnetjes. In deze fase maakt een maand zoveel verschil! (Dat heb je vast al heel vaak gehoord ter geruststelling, maar toch ;))
quote:poezewoefje schreef op 25 juni 2016 @ 14:13:

Misschien domme vragen. Wat zou hij al moeten kunnen op taalgebied? Nog niet te vroeg om te spreken over een taalachterstand? Als hij thuis wel veel praat hoe weten ze dan dat het vb geen verlegenheid is?



Daar hebben taalonderzoekers en logopedisten lijsten voor ontwikkeld. Wat hij nu precies moet kunnen weet ik niet exact. Ik ga mij hierover ook bewust niet teveel inlezen/opzoeken op internet en laat dit van het audiologisch centrum afhangen. Ook in hoe wij hier als ouders mee kunnen omgaan, we hem kunnen stimuleren etc. Daarvoor vind ik de begeleiding vanuit het audiologisch centrum nog het fijnst.



Een stil jongetje/persoontje vind ik hem niet en hij is evenmin verlegen. Maar of hij zich compleet op zijn gemak voelt? Dat betwijfel ik dus...

Thuis hebben we natuurlijk heel veel tijd/aandacht om één op één met hem te spelen. Hij heeft momenteel voorkeur voor fantasiespel, in het keukentje nabootsen van eten koken/serveren/opeten of met de Duplofiguren de boerderij/dierentuin/winkeltje spelen. Eén op één daagt dat enorm uit tot actief taalgebruik. Hij wil op de peutergroep ook het liefst één op één iets met een leidster gaan doen, maar daar is vaak niet de mogelijkheid toe. Ik denk dat dat de voornaamste reden is dat hij niet praat.
quote:Cateautje schreef op 25 juni 2016 @ 14:19:

Dat is geen taalachterstand, maar het lijkt me eerder dat je zoon een sociale achterstand heeft. Misschien is het zaak om daar eens naar te kijken. Woorden kent hij meer dan genoeg voor zijn leeftijd.



Ik heb het ook met de leidsters erover gehad hoe ze vinden dat hij het sociaal doet, maar de leidsters konden daarin niet echt iets 'opmerkelijks' vinden en zeiden dat peuters op deze leeftijd ook vaak nog naast in plaats van met elkaar spelen. Misschien vindt hij het te druk. In het begin vond hij de psz leuker heb ik het idee, maar er zijn allemaal kinderen 3 geworden en weggegaan naar de 'oudste groep' en een hoop nieuwe kindjes waarvan er veel huilen en het vaak druk is op de groep. Het klopt wel dat hij niet echt iemand is van het meedoen (met dansen, liedjes zingen) maar hij reageert wel enthousiast door er naar te kijken.

Ik heb geen idee of dit gedrag afwijkend is eigenlijk. Het was mij in die zin niet opgevallen.
Alle reacties Link kopieren
quote:NYC schreef op 25 juni 2016 @ 14:30:

[...]





Ik heb het ook met de leidsters erover gehad hoe ze vinden dat hij het sociaal doet, maar de leidsters konden daarin niet echt iets 'opmerkelijks' vinden en zeiden dat peuters op deze leeftijd ook vaak nog naast in plaats van met elkaar spelen. Misschien vindt hij het te druk. In het begin vond hij de psz leuker heb ik het idee, maar er zijn allemaal kinderen 3 geworden en weggegaan naar de 'oudste groep' en een hoop nieuwe kindjes waarvan er veel huilen en het vaak druk is op de groep. Het klopt wel dat hij niet echt iemand is van het meedoen (met dansen, liedjes zingen) maar hij reageert wel enthousiast door er naar te kijken.

Ik heb geen idee of dit gedrag afwijkend is eigenlijk. Het was mij in die zin niet opgevallen.Ik vind het normaal klinken hoor. Mijn zoontje kan in dat soort situaties ook wat afwachtender zijn. Betekent niet dat hij het niet leuk vindt. Zijn taalgebruik hangt ook van de leidster af, met de een klikt hij meer dan met de ander.
Als hij nu al 400-500 woorden kent, goed uitspreekt en ook al 2-3-4woord-zinnen maakt, dan heeft hij geen taalachterstand (meer). Ik hoop dat ze die sprongen op de psz ook zien, NYC!
Alle reacties Link kopieren
Dus toch NYC! Je bent er in je hoofd al langer mee bezig toch?



Mijn kinderen praten beide in situaties met meer en vreemde mensen veel minder dan thuis. Voor mij is dat dus relatief normaal. Vooral oudste had dat sterk, duurde lang voor d familie wist dat hij kon praten. Hij is nu acht en praat goed, maar nog liever niet tegen vreemden.



Als jullie er nog maar kort echt mee bezig zijn met het audiologisch centrum en hij laat thuis al een grote vooruitgang zien dan denk ik dat het op de peuterspeelzaal nog wel komt. Praat hij daar wel functioneel? Zegt hij wel ja en nee opvragen bijvoorbeeld?
Het is zoals het is
Mijn dochter had trouwens een hele lieve leidster op het KDV, waar mijn dochter dus echt nooit een woord tegen zei. Nooit. Ze kletste vooral met de leidsters die ze langer kende.
quote:NYC schreef op 25 juni 2016 @ 14:30:

[...]





Ik heb het ook met de leidsters erover gehad hoe ze vinden dat hij het sociaal doet, maar de leidsters konden daarin niet echt iets 'opmerkelijks' vinden en zeiden dat peuters op deze leeftijd ook vaak nog naast in plaats van met elkaar spelen. Misschien vindt hij het te druk. In het begin vond hij de psz leuker heb ik het idee, maar er zijn allemaal kinderen 3 geworden en weggegaan naar de 'oudste groep' en een hoop nieuwe kindjes waarvan er veel huilen en het vaak druk is op de groep. Het klopt wel dat hij niet echt iemand is van het meedoen (met dansen, liedjes zingen) maar hij reageert wel enthousiast door er naar te kijken.

Ik heb geen idee of dit gedrag afwijkend is eigenlijk. Het was mij in die zin niet opgevallen.

Dan lijkt het me toch iets sociaals te hebben, maar ligt het niet speciaal aan je zoon. Misschien zit hij gewoon op de verkeerde plek.

Wat me ook opvalt is dat jullie als volwassenen veel met hem spelen. Laten jullie hem ook weleens alleen spelen, zodat hij leert zichzelf te vermaken? Dit vraag ik omdat zijn wens om met de leidster te spelen wel komt omdat hij dat nog niet goed kan. Wil niet zeggen dat het zo is, maar wil alle kanten bekijken.
quote:Youk79 schreef op 25 juni 2016 @ 14:36:

Dus toch NYC! Je bent er in je hoofd al langer mee bezig toch?



Mijn kinderen praten beide in situaties met meer en vreemde mensen veel minder dan thuis. Voor mij is dat dus relatief normaal. Vooral oudste had dat sterk, duurde lang voor d familie wist dat hij kon praten. Hij is nu acht en praat goed, maar nog liever niet tegen vreemden.



Als jullie er nog maar kort echt mee bezig zijn met het audiologisch centrum en hij laat thuis al een grote vooruitgang zien dan denk ik dat het op de peuterspeelzaal nog wel komt. Praat hij daar wel functioneel? Zegt hij wel ja en nee opvragen bijvoorbeeld?



Ik was daar in mijn hoofd al langer mee bezig omdat hij thuis aanvankelijk ook bijna niet sprak. Dat is het laatste halfjaar/kwartaal dus flink verbeterd.

In hoeverre hij op de psz wel functioneel praat/antwoord geeft etc. hoop ik deze week te horen.
Alle reacties Link kopieren
Je vraagt ook naar ervaringen van kindjes die geen taalachterstand hebben en verschil tussen thuis en opvang. Mijn zoon was rond zijn tweede verjaardag een vlotte prater, zei thuis al hele zinnen en kletste de oren van mijn hoofd zeg maar. Maar toen ik daar een keer iets over zei op de opvang keek de leidster mij vreemd aan. Ook al had mijn zoon het daar heel erg fijn, hij bleek daar gewoon bijna niets te zeggen.
Hier dachten ze op het peuterspeelzaal dat ik niet kon praten als kind (zal wel een grapje zijn geweest haha) maar ik scheen dus helemaal niks te zeggen. Terwijl ik thuis juist heel veel praatte. Was gewoon een erg verlegen kind, en praatte pas bij mensen als ik mij 100 procent op mijn gemak voelde. En heb het nog steeds trouwens. Dus misschien ligt het voornamelijk aan zijn karakter?
quote:Cateautje schreef op 25 juni 2016 @ 14:38:

[...]



Dan lijkt het me toch iets sociaals te hebben, maar ligt het niet speciaal aan je zoon. Misschien zit hij gewoon op de verkeerde plek.

Wat me ook opvalt is dat jullie als volwassenen veel met hem spelen. Laten jullie hem ook weleens alleen spelen, zodat hij leert zichzelf te vermaken? Dit vraag ik omdat zijn wens om met de leidster te spelen wel komt omdat hij dat nog niet goed kan. Wil niet zeggen dat het zo is, maar wil alle kanten bekijken. Ja, hij kan ook goed alleen spelen en dat laten we hem ook geregeld doen. Dan praat hij wel minder (over de handelingen die hij doet of de kleuren die hij pakt ofzo). Als het alleen spelen te lang duurt komt hij me overigens wel halen/roepen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven