Kinderfeestje: zoon van kennissen uitnodigen?

01-12-2016 09:24 66 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon wordt binnenkort vijf. Hij geeft voor de eerste keer een kinderfeestje. Nu was ik altijd van het credo: zijn feestje, dus hij beslist wie hij uitnodigt.



Maar ja, als volwassene ben ik wat meer bezig met sociale 'mores' dan mijn kleuter en voel ik me opeens een beetje schuldig dat hij het zoontje van goede kennissen van ons (van ongeveer dezelfde leeftijd) niet wil uitnodigen. Hij is er echt heel stellig in: hij is de baas over zijn feestje. En eigenlijk spelen ze nooit samen als wij (de ouders) er niet bij zijn. Ze zitten bij elkaar op school en mijn zoon nodigt wel een paar kinderen uit de klas van dat jongetje uit.



Ik ben geneigd om het onderwerp uit de weg te gaan als ik onze kennissen spreek en eventueel gewoon te doen of het de normaalste zaak van de wereld is dat mijn zoon alleen 'echte vriendjes' heeft uitgenodigd, mocht het ooit wel ter sprake komen.



Kan me zo voorstellen dat andere ouders ook wel eens met iets dergelijks te maken hebben (gehad). Hoe gaan jullie hiermee om? Kind proberen te bewegen om 'sociaal wenselijk' te handelen of niet?
Alle reacties Link kopieren
Hier doen ouders 'sociaal wenselijk' en alleen kindjes die goedgekeurd worden, en dat is zo niet leuk voor het kind zelf. Lekker zelf laten kiezen en wie weet kiest hij volgend jaar het jongetje wel. En ik denk omdat ze nooit na school tijd samen spelen, of los van jullie samen spelen, de ouders het geeneens verwachten hoor en anders gewoon aangeven: ik laat hem zelf kiezen.
Kinderen van mijn vrienden komen op kinds grote-mensen-verjaardag. Haar eigen vrienden en vriendinnen komen op haar feestje.
Alle reacties Link kopieren
Ik laat mijn kinderen zelf kiezen. En dat betekent inderdaad wel eens dat het dochtertje van een vriendin niet wordt uitgenodigd. So be it.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Het is toch duidelijk?! Niet uitnodigen. Zo leer je hem juist keuzes maken en zijn grenzen aan geven. Het is zijn feestje!

Hoeveel volwassenen zitten niet in therapie omdat ze dat niet kunnen?!

Je vult heel veel in voor die kennissen. Jij gaat er al vanuit zij het heel normaal vinden dat hun zoon mag komen. Misschien staat zij er wel heel anders in dan jij.

Vind je het echt allemaal heel lastig dan zou ik zelf het gesprek aan gaan met die kennissen en zeggen dat jij het vervelend vindt maar dat het je zoon zijn feestje is.
Alle reacties Link kopieren
Lastig inderdaad. Je wilt de ouders niet voorbij lopen, maarja vriendschap kun je ook niet afdwingen.

En wil jij dat je kind zich sociaal wenselijk gedraagt of dat hij met zijn gevoel kiest?



Beetje bijsturen en uitleggen kan natuurlijk geen kwaad, maar als het dan nog nee is zal zijn gevoel accepteren.



(Overigens heb ik hier (nog) geen ervaring mee)
Alle reacties Link kopieren
Ik vond dat ook lastig. Maar sinds mijn zoon 5 is en ook echt zijn eigen vriendjes heeft los van ons sociale leven naast school, heb ik hem zelf laten kiezen welke kinderen hij uit wil nodigen. Misschien voor de andere ouders juist ook prettig als jij hiervoor kiest, hoeven zij niet hetzelfde dilemma te hebben als wat jij nu hebt.

Zoon wordt vaker op feestjes gevraagd dan dat hij zelf kinderen uitnodigt. Vind ik ook wel eens lastig, om dan niet alle kinderen terug te vragen. Maar eigenlijk ben ik van mening dat kind zelf moet beslissen. En een kinderfeestje met zo'n twaalf kinderen zie ik eerlijk gezegd ook niet zo zitten.

Dus luister naar wat je kind zelf wil en neem dat vooral als leidraad.
Hier houden wij aan kinds feest kinds keuze.

Maar Toen zoon een kind uit groep 8 wilde uitnodigen voor zijn 6 e verjaardag heb ik er wel wat van gezegd en uitgelegd dat het leuk is dat je kinderen vraagt waar je veel mee speelt.



In jou geval zou ik het Zo laten. .zijn feest zijn keuze
Alle reacties Link kopieren
Dank alvast voor de snelle reacties. Ik ben inderdaad wel geneigd om in mijn zoons wensen mee te gaan. Dit betekent trouwens ook dat hij opeens een jongetje wil uitnodigen dat ik helemaal niet ken.. Maar goed, zijn feestje dus.
Zijn feestje, zijn gasten!
Alle reacties Link kopieren
Als mijn kinderen alle Kids van goeie vrienden moet uitnodigen omdat wij er mee bevriend zijn en hun altijd zo leuk spelen als wij samen komen dan kan ze beter geen klasgenootjes meer uitnodigen haha.

ik zie Kids van vrienden graag op het grote mensen feestje maar op het kinderfeestje van de Kids mogen ze in principe zelf weten wie ze uitnodigen. Ik hen vorige week het kinderfeestje van me dochter gevierd en me vriendin kwam.ook even langs waar we waren met mijn neefje en nichtje ze hebben heel de tijd leuk mee gespeeld met de vriendinnen van me dochter maar toen ze gingen lasergame moesten neefje en nichtje toch echt even wachten want ik had hun niet mee gerekend en moest anders 30 euro extra moest betalen. Was geen probleem verder want dat wisten ze van te voren.
O, in dat geval had ik neefje en nichtje spontaan aan de groep toegevoegd hoor!
Alle reacties Link kopieren
quote:Hunniebunnie schreef op 01 december 2016 @ 09:56:

O, in dat geval had ik neefje en nichtje spontaan aan de groep toegevoegd hoor!Had zeker gekund maar het is niet dat ze op een stoel moesten zitten en toe kijken ze konden gewoon spelen en andere dingen kunnen doen. En daarbij bleven ze niet tot het eind. Dus ik vond 30 euro extra betalen voor een half uur lasergame niet nodig.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ooit eens ''afgedwongen'' dat mijn dochter een meisje uit haar klas uitnodigde voor haar kinderfeestje, terwijl ze een hekel aan dat meisje heeft. Neemt ze me nog steeds kwalijk

Maar dat meisje is tevens buurmeisje, en ik kan goed met haar ouders, dus vond het zo lullig..

Achteraf wou ik ook dat ik dit niet gedaan had, het had namelijk ook geen enkele zin. Er is nu eenmaal geen klik tussen mijn dochter en dat andere meisje, nog steeds niet, en dat wordt ook nooit wat. Ik heb me daar inmiddels ook maar bij neergelegd.
Alle reacties Link kopieren
Wij gaven altijd een 'grotemensenfeest' en een kinderfeest. Op het ene feest komen onze vrienden met hun kinderen, op het andere feest de vrienden van de kinderen.
filosofie appel
Alle reacties Link kopieren
Feestje is toch voor vriendjes / klasgenoten?! Dochter heeft nooit kinderen van vrienden, neefjes , nichtjes ed uitgenodigd

Ken dat ook helemaal niet van anderen.
Wij doen eigenlijk alleen een kinderpartijtje (niet meer voor de oudste, wil hij zelf niet) en als het uitkomt, iets met familie. Maar aangezien dat min of meer samenvalt met kerst, blijft het blij het kinderpartijtje, met de kinderen die dochter wil uitnodigen. Werkt prima. Grappig is dat bij ons neef en nicht ook bij de goede vriendjes horen!
quote:Pantax schreef op 01 december 2016 @ 09:27:

Kinderen van mijn vrienden komen op kinds grote-mensen-verjaardag. Haar eigen vrienden en vriendinnen komen op haar feestje.hier ook.
Maar wat als er helemaal geen probleem is? Misschien gaan kennissen er wel helemaal niet vanuit dat hun kind wordt uitgenodigd en vinden ze het juist raar als dat wel gedaan wordt.
quote:Pantax schreef op 01 december 2016 @ 09:27:

Kinderen van mijn vrienden komen op kinds grote-mensen-verjaardag. Haar eigen vrienden en vriendinnen komen op haar feestje.Dit.
Alle reacties Link kopieren
Op die leeftijd stuurde ik wel. Als ze iemand uit wilde nodigen waar ze nog nooit mee gespeeld had 'ten koste van' een ander vriendinnetje die even wat minder lag, dan stuurde ik er echt wel op aan om het vriendinnetje uit te nodigen ( waar zij ook uitgenodigd was).
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Wij geven dit jaar door omstandigheden geen 'grotemensenfeest'.. Dus daarvoor kan ik hen ook niet uitnodigen. Maar jullie hebben wel gelijk dat ik vanalles invul voor de ouders. Hun zoon is overigens na mijn zoon jarig, dus wat hij zelf doet met z'n kinderfeestje weet ik nog niet. Ik zou het zelf helemaal niet gek vinden als hij mijn zoon niet uitnodigde. Dus waarom ik dan bang ben dat zijn ouders zich wel gepasseerd voelen.. We komen elkaar nogal vaak tegen, dus het zal ongetwijfeld een keer ter sprake komen.
Alle reacties Link kopieren
Als er neefjes/nichtjes waren in het weekend dat dochter ook kinderfeestje vierde, dan gingen ze gewoon mee.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Laat je zoon gewoon de kinderen uitzoeken die hij op zijn verjaardag wil hebben. Het is zijn feestje en hij moet het naar zijn zin hebben met de vriendjes die hij uitnodigt. Ik zou mijn kleuter niet een "vriendje" opdringen omdat jij bang bent dat je kennissen anders boos op jou zijn. Want dat uitnodigen doe je dan dus niet voor je zoon maar voor jezelf en het is dus niet jouw feestje.



Ik stuurde alleen qua aantal en als kind het stoerste jongetje van de klas (maar ook de grootste raddraaier en ruziezoeker) uit wilde nodigen dan overlegde ik wel met kind of dat nou wel zo een goed idee is qua gezelligheid.



Tijdens het eerste feestje van mijn oudste kind was een schoonzus beledigt dat we haar kinderen niet hadden uitgenodigd. Dat was blijkbaar wel traditie om te doen in haar familie. Mijn uitleg dat het het feestje van mijn kind was en hij zelf mocht kiezen vond ze belachelijk want het is nog maar een kind dus ik moest hem maar leren hoe het hoort. Ze was het er niet mee eens dat ik vind dat een kind zijn eigen gasten hoort te kiezen.. Jammer dan. Het is een kinderfeestje dat draait om het kind en niet om de relaties van ouders. Als je kennissen moeilijk gaan doen dan zou ik lekker andere kennissen zoeken, raar gedrag is dat.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Alle reacties Link kopieren
quote:Nouschi schreef op 01 december 2016 @ 10:41:

Op die leeftijd stuurde ik wel. Als ze iemand uit wilde nodigen waar ze nog nooit mee gespeeld had 'ten koste van' een ander vriendinnetje die even wat minder lag, dan stuurde ik er echt wel op aan om het vriendinnetje uit te nodigen ( waar zij ook uitgenodigd was).Zo zou ik het ook doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven