Kinderkleding maten, snap ze niet...

20-03-2017 09:59 68 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dreumes van 13 maanden draagt sinds een week maat 92 van de kinderafdeling van de h&m.



Maat 86 is echt te klein, krijg het niet meer aan. Maat 92 is eigenlijk ook krap. De broekjes komen net tot de enkels en truien zitten echt precies tot de middel en ook net goed bij de schouders.



Zomerkleding zal ik sowieso maat 98 moeten kopen als hij ook nog maar een beetje groeit tot die tijd.



Bij het consultatiebureau was hij met 12 maand gemiddeld qua gewicht en +1 qua lengte, daarna dus een groeispurt gehad.



Ik lees op internet dat maat 92 en 98 voor veel oudere kinderen is? En als ik hem opmeet kom ik op ong 82 cm, dan zou maat 86 toch prima moeten passen? Ik snap er dus niks van, valt de kleding van de h&m zo klein? Of is hij echt zoveel groter dan gemiddeld en meet ik verkeerd?



Ik dacht aantal cm = kledingmaat, wie kan het me uitleggen?



Edit: schoenmaat is trouwens ook 24 -.-
www.sayswho.nl - het NIEUWE forum - Says who? Says you!
quote:Lamis schreef op 20 maart 2017 @ 10:10:

Wat raar. Mijn zoon is 5 en zit nog in 98/104, ook bij H&M kleding.Mijn dochter is 2 en draagt dezelfde maat.
C&A valt overigens normaal tot klein uit.



Name it bevalt nog altijd het allerbeste hier.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een kind in 86/92 en die is 1,5 en een kind in 98/104 van 4 jaar.

Nu heb ik laatst voor beide een trui gekocht van hetzelfde merk en bij de jongste is dat 98/104 en de oudste heeft 110/116 geworden van die trui.

En zou laatst een romper kopen voor de jongste in maat 86/92 en die was zo groot dat mijn oudste hem wel aan kon hebben.

Het is echt net welk merk je hebt. Normaal is het inderdaad de lengte is de maat, maar er zijn merken/winkels die er enorm van afwijken.

Mijn ervaring met h&om is dat het redelijk klein kan vallen ja
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
Alle reacties Link kopieren
quote:Lamis schreef op 20 maart 2017 @ 10:10:

Wat raar. Mijn zoon is 5 en zit nog in 98/104, ook bij H&M kleding.



Tja. Mijn dochter is 5 en heeft maat 128, ook van H&M.



Leeftijd zegt volgens mij niet zoveel. Maar mijn ervaring is dat bij H&M de lengte en de maat juist wel overeen komen. En dan is mijn dochter ook nog eens breed (niet dik).
Alle reacties Link kopieren
Als je kind qua breedte niet in zijn lengtemaat past is hij echt te dik.



Maar als je zegt dat hij met zijn gewicht op de middellijn zit en met zijn lengte op plus 1 klinkt dat ook weer niet zo waarschijnlijk.



Heb je wel goed gemeten? Stond hij met zijn hakken en hoofd geen de meetlat en god rechtop?



Het kan ook zijn dat zijn bovenlijf en benen niet in verhouding zijn. Dat heeft mijn kind ook. Hij heeft korte benen.



Dus hoewel hij ongeveer 1.28 is , draagt hij broeken maat 116 . Volgens de maattabellen hoort die maat bij een jonger kind. Zijn truien draagt hij in maat 134. Dan zijn ze wel te wijd maar dat is beter dan te kort. Volgens de maattabellen zijn die truien voor een.ouder kind



Die maten opgeteld en gedeeld door 2 kom je weer bij zijn lichaamslengte uit.



Zelfde geld voor die leeftijdsaanduidingen.
Alle reacties Link kopieren
quote:liubi schreef op 20 maart 2017 @ 10:18:

Je hebt bij de H&M twee verschillende 86/92 en 92 afdelingen. De ene kleding in maat 92 hangt nog bij de babies en de andere maat 92 hangt bij de kindermaten (jongens 92 tot en met 128).

Mijn ervaring is heel gek dat de 92 bij de babies groter uitvalt dan de 92 bij de jongens.Dat komt omdat de baby kleding berekend is op het dragen van een luier.
"Even if I knew that tomorrow the world would go to pieces, I would still plant my apple tree."
Alle reacties Link kopieren
quote:Mamica schreef op 20 maart 2017 @ 10:33:

[...]





Geen hema in de buurt (buitenland), wel een c&a ga die proberen denk ik.Hema bezorgd ook in Europa voor 9€ kann makkelijk uit. Ik woon ook in het buitenland en ik kann niet zonder de hema. Mijn zoon is 80 cm en heeft maat 86 of 86/92 van rompers en truien. broeken kunnen nog wel in maat 80. Hij is ook langer dan hij dik is, hema past heel goed.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon 13 maanden zit in 86/92. 83 cm, lange romp korte pootjes.



Sommige merken maat 80 en laatst rompers gekocht maat 98 en die waren aan de krappe kant.



Pootjes passen qua lengte prima in maat 80 maar zijn romp niet, dus slaan we broekspijpjes om. Anders zit een broek halverwege zijn kont.



Dochter 3,5 106 cm en maat 110(, lange benen en slank.) Sommige merken 104 andere merken 116.



Ik koop gewoon kleren in een maat en als ze het niet meer passen doe ik het weg. Ik kijk niet echt meer naar maten om niet aan te doen.



Mijn dochter heeft bijvoorbeeld een Zara jeans maat 98 die haar nu als gegoten zit. Een jeans van de Percival in maat 110 werd te klein.



Welke maat ze dan heeft? Geen idee. Ligt aan het merk.
Mijn jongste van bijna een jaar zit nu in maat 80-86 ongeveer. Moet dan de pijpen en mouwen soms wel omslaan, maar qua breedte heeft ze vaak wel 86 nodig. Vannacht had ze zelfs een pyjama maat 92 aan.



Ik merk ook dat het ontzettend verschilt per merk of zelfs per kledingstuk (twee broeken van hetzelfde merk) hoe iets valt. En sommige merken vallen voor jouw kind waarschijnlijk beter dan andere.
Alle reacties Link kopieren
Maten kloppen vaak niet. Je moet echt een beetje inschatten of het past. Ik heb een keer een rokje maat 74 gekocht voor mijn dochter, die toen die maat had. Met 2 jaar begon hij pas een beetje te passen en met bijna 5 jaar liep ze er op de kleuterschool nog mee, terwijl ze ook nog eens groot was voor haar leeftijd. Nu is ze 7 en past ze sommige dingen in maat 116-122 nog en andere dingen die ze draagt zijn 146-152. Ze is zelf rond de 1.37.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mamica schreef op 20 maart 2017 @ 10:27:

[...]





Conscious bedoel ik, deze:Wij thuis niet. Dus ik kan niet vergelijken. En ik heb een slank kind van een cm of 85 gok ik.
Alle reacties Link kopieren
quote:sugarmiss schreef op 20 maart 2017 @ 10:59:

Als je kind qua breedte niet in zijn lengtemaat past is hij echt te dik.



Maar als je zegt dat hij met zijn gewicht op de middellijn zit en met zijn lengte op plus 1 klinkt dat ook weer niet zo waarschijnlijk.



Heb je wel goed gemeten? Stond hij met zijn hakken en hoofd geen de meetlat en god rechtop?



Het kan ook zijn dat zijn bovenlijf en benen niet in verhouding zijn. Dat heeft mijn kind ook. Hij heeft korte benen.



Dus hoewel hij ongeveer 1.28 is , draagt hij broeken maat 116 . Volgens de maattabellen hoort die maat bij een jonger kind. Zijn truien draagt hij in maat 134. Dan zijn ze wel te wijd maar dat is beter dan te kort. Volgens de maattabellen zijn die truien voor een.ouder kind



Die maten opgeteld en gedeeld door 2 kom je weer bij zijn lichaamslengte uit.



Zelfde geld voor die leeftijdsaanduidingen.



Dat dacht ik dus ook, maakte me zorgen of hij toch te 'dik' is. Maar de maten passen qua lengte en qua breedte niet. Dus maat 86 zijn de mouwen en broekspijpen gewoon te kort. Broekjes moeten nog wel worden strakgezet en bij truien zit bij de buik ook nog ruimte.



Hij heeft dus ook erg grote voeten, we konden geen schoentjes vinden die hij aan kon omdat hij nog echt zachte baby voetjes heeft(merk ciciban), hij heeft nu slofjes met een harde zool.



Heb hem liggend proberen te meten, met zijn hoofd ergens tegenaan net als op het cb zegmaar. Ga het straks staand proberen en dan met een liniaal tegen de muur een streepje, goede tip.
www.sayswho.nl - het NIEUWE forum - Says who? Says you!
Alle reacties Link kopieren
quote:hoppala schreef op 20 maart 2017 @ 11:05:

[...]



Hema bezorgd ook in Europa voor 9€ kann makkelijk uit. Ik woon ook in het buitenland en ik kann niet zonder de hema. Mijn zoon is 80 cm en heeft maat 86 of 86/92 van rompers en truien. broeken kunnen nog wel in maat 80. Hij is ook langer dan hij dik is, hema past heel goed.Bedankt voor de tip! Had dat echt niet verwacht van de bezorgkosten! Zal eerst een keer gaan passen als we in nl zijn haha, vertrouw de maten niet meer.
www.sayswho.nl - het NIEUWE forum - Says who? Says you!
Alle reacties Link kopieren
Mijn ervaring is dat kinderkleding ontzettend uiteen loopt in pasvorm en maatvoering. Name it valt supergroot, daar koop ik bijvoorbeeld altijd 2 maten kleiner als de lengte van het kind (want daarop is de maat gebaseerd) en bij c&a en zeeman weer 2 maten groter. Er zit niks anders op dan passen, passen en passen. Ik shop bij voorkeur op internet, en bestel dan alles in 2 of 3 maten.
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
quote:pamelacourson schreef op 20 maart 2017 @ 11:23:

Maten kloppen vaak niet. Je moet echt een beetje inschatten of het past. Ik heb een keer een rokje maat 74 gekocht voor mijn dochter, die toen die maat had. Met 2 jaar begon hij pas een beetje te passen en met bijna 5 jaar liep ze er op de kleuterschool nog mee, terwijl ze ook nog eens groot was voor haar leeftijd. Nu is ze 7 en past ze sommige dingen in maat 116-122 nog en andere dingen die ze draagt zijn 146-152. Ze is zelf rond de 1.37.



Denk nu inderdaad dat de maten van de hm afwijken, heb nog eens gemeten en kom steeds rond 82 cm uit, dat is wel een enorm verschil met 92 cm. En het zal ook wel met lichaamsbouw te maken hebben, ben zelf klein en heb brede schouders en heupen en zijn vader erg lang en mager, misschien is hij dan lang + breed.



Online shoppen ga ik de eerste tijd niet meer doen, totdat ik door heb hoe alle merken vallen qua maat.
www.sayswho.nl - het NIEUWE forum - Says who? Says you!
Alle reacties Link kopieren
neem een tshirt, broek, romper, pull,... mee die goed past, trek je niets aan van de maten, maar leg dat kledingsstuk op hetgeen je wil kopen. zo weet je direct of iets past, te klein, te groot, te smal, te breed is...

als je dan weet waar je op moet letten (bvb idd brede schouders, heupen,...) dan kun je met iets wat goed past snel zoeken in de winkel, en met weinig dat niet past terug thuis komen...

éénmaal je het merk weet, dan kun je ook makkelijk online bestellen...

bij online shoppen kun je ook van een merk iets bestellen dat nu (nog) veel te groot is, bvb t-shirtjes... dat komt altijd van pas, en vallen ze kleiner uit dan verwacht, dan kun je ze sneller gebruiken.



kwam daarnet in mijn garderobe voor dochter ook tegen (ze is nu 11m en 74cm):meestal 9m (=74cm normaal), maar sommige merken hebben 71cm=9m of 74 cm =12m... en met wassen kunnen de maten nog meer verschillen...
quote:Lamis schreef op 20 maart 2017 @ 10:10:

Wat raar. Mijn zoon is 5 en zit nog in 98/104, ook bij H&M kleding. Jouw zoontje is extreem klein dan. Ik ken ongeveer 1 vierjarige in de kleuterklas van meer dan 30 kinderen die daar nog in past
Zowel het merk, model (en hoe jij vindt dat dat moet vallen bij kind) de bouw van je kind als de verhoudingen spelen mee. Zo hebben mijn beiden kinderen altijd een maat grotere bovenkleding dan onderkleding, joggingbroeken een maat groter dan spijkerbroeken en is het jongste exemplaar tengerder en slanker dan zijn broer op die leeftijd en draagt daarom ook vaak zijn kleren minder oversized. De oudste groeide er altijd eerst in de breedte uit, jongste in de lengte.
Alle reacties Link kopieren
Hier valt h en m groot
En dan heb je ook nog vaak dat de bovenmaat groter is dan de broekmaat.

*zucht*



H&M valt voor mijn dochter (7) vaak groot (shirts) in vergelijk met Hema.



Tegen de tijd dat ze naar school gaan ben je er aan gewend en weet je wat groot of klein valt.
Hoe kleding valt hangt helemaal af van het merk, er is geen peil op te trekken.

En dan vind ik dat over het algemeen jongenskleding groter valt dan meisjeskleding (vaak meer getailleerd).

Hier een ratjetoe van maten.



Romper: 98/104

T-shirt: 98/104

Maillots: 86-92

Jurkjes: 98 (behalve Desigual, dan heeft ze maat 5/6 nodig)

Rokjes: 74/80 (anders zakken ze van haar billen af.

Schoenen: 22



Broek weet ik niet, want die draagt ze niet (geen refo hier, maar een broek ziet er gewoon niet uit).



Ze is 92 cm, 12 kilo en 2 jaar.
Het verschilt zo per merk. Mijn zoontje van veertien maanden zal een cm of 82 zijn schat ik en zit meestal in maat 80. Sommige 74 kleding past ook nog goed (vooral broekjes) maar rompers van de Wibra, Zeeman of Hema heb ik al nodig in maat 86/92. Gewoon kijken naar hoe het kledingstuk valt (bij je kind).



H&M klopt vaak niet is mijn idee. Wel eens een 92 van de babyafdeling gehad die viel als een 104 en iets van de jongensafdeling in 110 en dat viel als een 92. Heel apart.
Alle reacties Link kopieren
quote:MissTiek2015 schreef op 20 maart 2017 @ 13:11:

neem een tshirt, broek, romper, pull,... mee die goed past, trek je niets aan van de maten, maar leg dat kledingsstuk op hetgeen je wil kopen. zo weet je direct of iets past, te klein, te groot, te smal, te breed is...

als je dan weet waar je op moet letten (bvb idd brede schouders, heupen,...) dan kun je met iets wat goed past snel zoeken in de winkel, en met weinig dat niet past terug thuis komen...

éénmaal je het merk weet, dan kun je ook makkelijk online bestellen...

bij online shoppen kun je ook van een merk iets bestellen dat nu (nog) veel te groot is, bvb t-shirtjes... dat komt altijd van pas, en vallen ze kleiner uit dan verwacht, dan kun je ze sneller gebruiken.



kwam daarnet in mijn garderobe voor dochter ook tegen (ze is nu 11m en 74cm):meestal 9m (=74cm normaal), maar sommige merken hebben 71cm=9m of 74 cm =12m... en met wassen kunnen de maten nog meer verschillen...Dit zijn echt goede tips, bedankt , had hier zelf niet zo snel aan gedacht.
www.sayswho.nl - het NIEUWE forum - Says who? Says you!
Alle reacties Link kopieren
H&M heeft gekke maten.



Ik (volwassen vrouw, gezond BMI) pas nog steeds makkelijk in maat 146 en 152. En ik ben niet lang, maar ik ben wel langer dan 152, en ik heb geen kinderfiguurtje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven