Kinderopvang niet meer kunnen betalen.

24-03-2013 20:05 165 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wacht even, hoor. Ik hoor zojuist een vrouw in het Rtl journaal zeggen dat ze (ach en wee) de kinderopvang niet meer kan betalen omdat ze sinds enige tijd geen baan meer heeft en dus de Kindertoeslag na 3 maanden stopt. "Dan wordt 't dus te duur, hè!"



Begrijp ik dan goed dat je evengoed nog opvang denkt nodig te hebben als je fulltime thuis zit?!



Begrijp me niet verkeerd. Het is zeker erg als je ontslagen wordt en ik snap ook dat het even lastig kan zijn omdat je niet weet hoe snel je straks weer opvang kunt regelen als je weer een baan hebt. Maar gezien het feit dat er nu genoeg plaatsen zijn op de crèches lijkt me dat dus niet zo'n groot probleem.



Zie ik nu iets over het hoofd of zijn "we" het tegenwoordig maar gewoon gaan vinden dat de kinderen opgevangen worden óók als je niet werkt?!? En de belastingbetaler dat dan ook nog eens door "subsidieert". (heb zelf ook kinderen, opvang, toeslag én werk)



Ik heb dit hele stuk nu getypt en denk... "Wat wil je er nu eigenlijk mee?" Eigenlijk gewoon m'n ei kwijt en natuurlijk ook de mening van anderen hierover lezen.
quote:marcellav schreef op 24 maart 2013 @ 20:21:

Ik dacht dus hetzelfde.

Had al een beeld van de moeder die met vriendinnen afspreekt en haar kind naar de opvang brengt.

Als het voor sollicitatie is kan ik er voor een deel in mee gaan, maar dan nog is dat geen dagtaak toch?

OMG. Nog nooit hoeven solliciteren? Ja, ik kan er een dagtaak aan hebben. Vooral omdat je bij uzb's twintig keer per dag de website moet checken en meteen moet reageren zodra de vacature online is. Je pist anders namelijk naast de pot. Randstad hier plaatst vacatures soms maar vier uur online, omdat er dan al te veel reacties binnenkomen. Je moet er dus bovenop zitten. Daarbij stuur ik ook geen standaardbrieven zoals de meesten die verplicht moeten solliciteren. Ik schrijf altijd een brief dat speciaal geschreven is voor het soort bedrijf/de functie. Dus ja, ik zou er een dagtaak aan kunnen hebben en baalde verschrikkelijk toen ik mijn kinderen die ene dag per week van het kdv af moest halen, daar ging mijn sollicitatietijd.



By the way, ik heb nu een tijdelijke baan, maar denk je dat ik mijn kind op de dag dat het nodig was kon plaatsen? Niet dus. Gelukkig springt mijn moeder bij. Dus dat zou ik ook maar zo niet aannemen dat er altijd plek is omdat het nu eenmaal slecht gaat.
Alle reacties Link kopieren
Het is krom geregeld in NL: na drie maanden stopt de toeslag. Dan zou je zeggen, je stopt de opvang (wel op tijd, gezien de opzgtermijn). Mááár: als je geen opvang hebt, ben je niet direct beschikbaar voor werk en... heb je geen recht op ww. Staat dus haaks op elkaar, zo krom als een hoepel.



Om die reden hebben wij afgelopen jaar ook de opvang uit eigen zak moeten betalen, terwijl man maar 70% van zijn inkomen had. We hielden ons hoofd amper boven water...



Gelukkig is hij is nu weer aan de slag, ook al is het in een slecht betaalde baan. Zijn netto loon is iets lager dan de netto ww uitkering, maar dat we weer toeslag krijgen geeft wat lucht terug.



Niet te snel oordelen dus, zou ik zeggen.
Ze heeft toch gewoon geen recht meer na 3 maanden, dus waar maak je je druk om TO?



Die 1e 3 maanden kan ik nog we begrijpen ivm opzegtermijn, solliciteren en de boel ff op een rijtje krijgen. Dat solliciteren daarna lastig is zonder opvang snap ik ook, maar solliciteren is ook lastig als je een nest puppies hebt, een tijdrovende hobby of een verbouwing thuis. Allemaal zaken waar je toch echt zelf voor gekozen hebt.



Als je nog opvang wil na de coulante regeling van 3 maanden (die je ook had kunnen gebruiken om informele of goedkopere opvang te kunnen regelen zodat je een paar dagen per week aan solliciteren kan besteden?) dan kan dat allemaal, maar niet gesubsidieerd door de staat.
Alle reacties Link kopieren
quote:Penelope_ schreef op 24 maart 2013 @ 20:11:

Niet overal zijn genoeg plaatsen, het is niet zo dat je je kind van het kdv haalt, en binnen drie maanden zo weer terug kunt.



Daarbij is dit ook in het belang van het kind, indien de ouder vrij snel weer wat nieuws vind, hoeft het kind niet steeds te verhuizen.



Ook solliciteert het wat makkelijker, en is de kans op werk op die manier groter.



Kortom; er zit voor de regering genoeg voordeel aan, die opwegen tegen de nadelen.



Jammer altijd, die ikke ikke ikke, mentaliteit. Je betaalt wel voor meer dingen belasting waar jij geen direct voordeel uit haalt hoor TO.Lees de reactie van Tess97. Door de mentaliteit van zulke mensen wordt mijn mening o.a. gevormd. Maar ben verder niet egoïstisch, hoor. Er wordt/werd alleen te vaak misbruik gemaakt van de Kinderopvangtoeslag en ja, daar stoor ik me mateloos aan. Sorry..
Alle reacties Link kopieren
En dan laat ik voor het gemak het solliciteren even buiten beschouwing, maar misschien he, misschien gaat er veel tijd zitten in heel actief bezig zijn daarmee. Zoeken, brieven schrijven, bellen, gesprekken. Dan neem je je peuter natuurlijk gewoon mee?
Alle reacties Link kopieren
quote:Penelope_ schreef op 24 maart 2013 @ 20:20:

Volgens mij haal je creche en de peuterspeelzaal door elkaar lemoos. Crèche en kdv is hetzelfde.Excuses. Grensstreek, dan lopen de definities door elkaar.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
De moeder waar ik t over had heeft haar ontslag aangevochten en werd 1,5 jaar doorbetaald. Maar dan nog, ze had in principe geen kinderopvang nodig, werkte al die tijd niet en deed al die tijd ook geen studie.

Zelfs de oudste werd na schooltijd met een busje van school opgehaald om naar de BSO te gaan.......
Alle reacties Link kopieren
@baan: en de opzegtermijn? je moet gewoon doortbetalen, en waar moet je dat van betalen zonder baan? En als je na 2 of 3 maanden opzegtermijn hebt opgezegd en dan vind je je baan?
Alle reacties Link kopieren
@tess: dat vind ik heel raar, maar dat lijkt mij een uitzondering.
Alle reacties Link kopieren
broedkippetje

Ik schreef alleen dat ik dat beeld er bij kreeg, en niet dat to dat schreef.

En wat voor termijn moet je dan aanhouden? het kan wel een jaar of langer duren voor je weer werk hebt.

Ik snap best dat het problemen kan geven, maar toen ik 30 jaar geleden wilde gaan werken was er helemaal geen tegemoetkoming of toeslag. Het moet ook tegenwoordig allemaal maar kunnen.

En nu leven we weer in een periode waarin het weer even niet allemaal kan.
Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg
quote:baan68 schreef op 24 maart 2013 @ 20:30:

[...]





Lees de reactie van Tess97. Door de mentaliteit van zulke mensen wordt mijn mening o.a. gevormd. Maar ben verder niet egoïstisch, hoor. Er wordt/werd alleen te vaak misbruik gemaakt van de Kinderopvangtoeslag en ja, daar stoor ik me mateloos aan. Sorry..



Maar dat gebeurde/gebeurt niet alleen door mensen die hun baan zijn kwijtgeraakt, maar ook door mensen die bijv. drie dagen werken, maar hun kind wel vier dagen naar de opvang doen. Zal nu wel deden zijn, want als je het zelf moet betalen doe je dat ook minder snel.



Misschien heb ik er overheen gelezen, maar voor een kind is het natuurlijk ook sneu, om van de crèche af te móeten, omdat het te duur wordt.
Niet om het een of ander, maar de opzegtermijn van het Kdv is hier al 2 maanden. Word je dus werkloos, dan moet je na uiterlijk1 maand al de opvang opzeggen, anders betaal je al een maand zelf, zonder toeslag, want die stopt dan na 3 maanden. Wat al snel neerkomt op 1200,- voor een maand. Mijn ww was niet eens 1200 per maand, en hoe realaitisch is het om na een maand al ander werk gevonden te hebben? Natuurlijk moet je geen opvang als je niet werkt, maar mensen uit het arbeidsproces halen omdat ze niet opnieuw opvang kunnen regelen is ook niet handig.
Alle reacties Link kopieren
quote:Nonovrouw schreef op 24 maart 2013 @ 20:19:

Hier ook een opzegtermijn, van 3 maanden zelfs. Dus als ik plots mijn baan kwijtraak, moet ik toch nog 3 maanden voor de kinderopvang betalen. Voor ons kost dat momenteel 950 euro per maand. Voor 1 kind. (gelukkig zit de oudste al op de basisschool). Kortom, ik snap het probleem wel. En nee...ik vind niet dat ik zomaar recht heb op kinderopvang, maar ik vind het wel erg slecht dat met het terugschroeven van de toeslag een hoop meer vrouwen de keuze maken om dan maar niet meer te werken/minder te werken. Slecht voor de economie, en slechtvoor de emancipatie.Heb je gelijk in, maar komt dit nu omdat "men" teveel is verwend in het verleden met de toeslagen en nu dit weer teruggedraaid wordt dat baantje waarmee je zelf nuttig maakt, je eigenwaarde omhoog krikt, jezelf ontwikkelt en wellicht een voorbeeld voor je kinderen bent, dan niet niet meer zo belangrijk vindt óf is de opvang écht te duur?
quote:tess97 schreef op 24 maart 2013 @ 20:31:

De moeder waar ik t over had heeft haar ontslag aangevochten en werd 1,5 jaar doorbetaald. Maar dan nog, ze had in principe geen kinderopvang nodig, werkte al die tijd niet en deed al die tijd ook geen studie.

Zelfs de oudste werd na schooltijd met een busje van school opgehaald om naar de BSO te gaan.......Wat kreeg ze doorbetaald? Haar salaris of de toeslag? Het kan heel goed dat ze nog 1,5 jaar haar salaris krijgt betaald, waarvan ze zelf de kosten van het kdv van betaald. Als ze dan ook nog gewoon toeslag krijgt, dan heeft ze daar gewoon recht op (ook al is het onterecht in jouw ogen). Er worden wel meer onterecht toeslagen betaald in Nederland.....
Alle reacties Link kopieren
Opvangplekken zijn er idd ook niet in overvloed, veel ontslagen in de sector, waardoor de groepen groter worden en weer vol zitten. Bij ons kdv hadden wij ook niet zomaar die dagen terug kunnen pakken als we hadden gewild.



En op persoonlijk vlak en een van de redenen dat we er bijna letterlijk krom voor hebben gelegen: de regelmaat voor dochter, die ik niet zomaar uit die omgeving wil rukken en indien nodig ergens anders weer erin proppen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Nonovrouw schreef op 24 maart 2013 @ 20:32:

@baan: en de opzegtermijn? je moet gewoon doortbetalen, en waar moet je dat van betalen zonder baan? En als je na 2 of 3 maanden opzegtermijn hebt opgezegd en dan vind je je baan?Tenzij je op staande voet wordt ontslagen, heeft je werkgever altijd nog rekening te houden met een opzegtermijn van minimaal een maand, lijkt mij. Maar ik begrijp ook wel dat het laatig is, maar waarom dan toch vast willen houden aan die kinderopvang ná die 3 maanden (of wat de opzegtermijn van de crèche dan ook is). Je wilt toch élke euro die je kunt besparen, als je in de WW komt, pakken?
Alle reacties Link kopieren
quote:baan68 schreef op 24 maart 2013 @ 20:35:

[...]





Heb je gelijk in, maar komt dit nu omdat "men" teveel is verwend in het verleden met de toeslagen en nu dit weer teruggedraaid wordt dat baantje waarmee je zelf nuttig maakt, je eigenwaarde omhoog krikt, jezelf ontwikkelt en wellicht een voorbeeld voor je kinderen bent, dan niet niet meer zo belangrijk vindt óf is de opvang écht te duur?



Ik heb geen idee hoe het vroeguh geregeld was, mijn kind is 2,5, veel verder terug rijkt mijn info niet. Maar het laatste jaar heb ik van meerdere gevallen gehoord in mijn omgeving dat vrouwen gestopt zijn met werken, omdat de rekensom onder de streep beter uitkwam. Kortom: stoppen met werken en stoppen met kdv betekende méér netto besteedbaar inkomen, dan werken en kdv betalen. Dan gaat er voor mij wel iets mis...



Tuurlijk kun je argumenteren dat je ook werkt voor je plezier, je ervaring enz, maar ik snap de vrouwen in dit geval wel, als je het al niet breed hebt, is deze keuze niet heel moeilij...
Alle reacties Link kopieren
quote:tess97 schreef op 24 maart 2013 @ 20:31:

De moeder waar ik t over had heeft haar ontslag aangevochten en werd 1,5 jaar doorbetaald. Maar dan nog, ze had in principe geen kinderopvang nodig, werkte al die tijd niet en deed al die tijd ook geen studie.

Zelfs de oudste werd na schooltijd met een busje van school opgehaald om naar de BSO te gaan.......Dit dus.. Of zijn dat écht uitzonderingen?
Alle reacties Link kopieren
Wat snap je niet aan opzegtermijn van 3 maanden? Dat je dan toch kunt besluiten niet te betalen of zo?
En informele opvang regelen klinkt tof, maar die heb ik dus niet. Ik heb in deze situatie gezeten en godzijdank vond ik op tijd een baan, exact na 3 maanden. Anders had ik de opvang moeten opzeggen, ik heb geen informele opvang in de buurt, opa's en oma's werken fulltime, vriendinnen ook, buren zijn niet geschikt als oppas en als ik moest solliciteren moest bijv mijnen een vrije dag nemen. Tijdelijke banen vielen af, oproepcontracten vielen al af, want geen basis om toeslag aan te vragen. Dat is echt zo kut als je aan het werk wilt, maar het lukt niet. Je naait er alleen de mensen mee die beat willen werken, niet de mensen die toch liever thuis zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:baan68 schreef op 24 maart 2013 @ 20:40:

[...]





Tenzij je op staande voet wordt ontslagen, heeft je werkgever altijd nog rekening te houden met een opzegtermijn van minimaal een maand, lijkt mij. Maar ik begrijp ook wel dat het laatig is, maar waarom dan toch vast willen houden aan die kinderopvang ná die 3 maanden (of wat de opzegtermijn van de crèche dan ook is). Je wilt toch élke euro die je kunt besparen, als je in de WW komt, pakken?Zoals ik al zei, het is ons letterlijk verteld door casemanager uwv dat je geen recht hebt op ww als je geen opvang hebt. Want heb jij de zorg voor een kind, dan ben je niet direct beschikbaar voor werk.
quote:baan68 schreef op zondag 24 maart 2013 20:41 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="tess97 in "Kinderopvang niet meer kunnen betalen."" class="messagelink">tess97 schreef op 24 maart 2013 @ 20:31</a>:</b>

De moeder waar ik t over had heeft haar ontslag aangevochten en werd 1,5 jaar doorbetaald. Maar dan nog, ze had in principe geen kinderopvang nodig, werkte al die tijd niet en deed al die tijd ook geen studie.

Zelfs de oudste werd na schooltijd met een busje van school opgehaald om naar de BSO te gaan.......</div></blockquote>Dit dus.. Of zijn dat écht uitzonderingen? Natuurlijk zijn dat uitzonderingen, en je hoort het verhaal van een veroordelende derde, je weet niet eens of het klopt.
Alle reacties Link kopieren
quote:marcellav schreef op 24 maart 2013 @ 20:33:

broedkippetje

Ik schreef alleen dat ik dat beeld er bij kreeg, en niet dat to dat schreef.

En wat voor termijn moet je dan aanhouden? het kan wel een jaar of langer duren voor je weer werk hebt.

Ik snap best dat het problemen kan geven, maar toen ik 30 jaar geleden wilde gaan werken was er helemaal geen tegemoetkoming of toeslag. Het moet ook tegenwoordig allemaal maar kunnen.

En nu leven we weer in een periode waarin het weer even niet allemaal kan.Nou precies. Ik kom ook uit een tijd waar er geen toeslag was, geen vergoeding door de werkgever, maar ik toch (part time) werkte en opvang nodig had omdat ik geen familie en vrienden in de buurt had op dat moment. Allemaal geen probleem, hoewel best zwaar af en toe, maar daar richt je je leven dan ook naar in.
Alle reacties Link kopieren
quote:LouisaVuitton schreef op 24 maart 2013 @ 20:36:

[...]





Wat kreeg ze doorbetaald? Haar salaris of de toeslag? Het kan heel goed dat ze nog 1,5 jaar haar salaris krijgt betaald, waarvan ze zelf de kosten van het kdv van betaald. Als ze dan ook nog gewoon toeslag krijgt, dan heeft ze daar gewoon recht op (ook al is het onterecht in jouw ogen). Er worden wel meer onterecht toeslagen betaald in Nederland.....



Sowieso haar salaris maar de toeslagen daarmee natuurlijk ook. In mijn ogen is dat idd onterecht. Maar goed, ze doet dan zelf ook alsof haar kinderen een blok aan haar been zijn en ze echt geen boodschappen kan halen of haar huis op kan ruimen als ze niet of op school zijn of op de creche.....

En ik vind daarom ook dat de staat haar onterecht haar subsidies geeft, want hoe hebben al die huisvrouwen het toch voor elkaar gebatterijd voor zij uberhaupt nog was geboren......
Ik had soms wekelijks een sollicitatiegesprek, waar laat ik mijn kinderen dan? Bezoek aan het uitzendbureau? Afspraak bij het UWV?



Daarnaast, kinderopvangtoeslag kost geld, maar had ik geen baan gevonden en de opvang moeten opzeggen dan hadden we problemen met de huur gekregen en huur- en zorgtoeslag gekregen, zodra mijn ww was afgelopen want de vaste lasten zijn gewoon niet te betalen van 1 loon. Is dat zoveel beter dan? Of mensen die de bijstand inkorten uiteindelijk? Kost ook geld.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven