Kinderopvang niet meer kunnen betalen.

24-03-2013 20:05 165 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wacht even, hoor. Ik hoor zojuist een vrouw in het Rtl journaal zeggen dat ze (ach en wee) de kinderopvang niet meer kan betalen omdat ze sinds enige tijd geen baan meer heeft en dus de Kindertoeslag na 3 maanden stopt. "Dan wordt 't dus te duur, hè!"



Begrijp ik dan goed dat je evengoed nog opvang denkt nodig te hebben als je fulltime thuis zit?!



Begrijp me niet verkeerd. Het is zeker erg als je ontslagen wordt en ik snap ook dat het even lastig kan zijn omdat je niet weet hoe snel je straks weer opvang kunt regelen als je weer een baan hebt. Maar gezien het feit dat er nu genoeg plaatsen zijn op de crèches lijkt me dat dus niet zo'n groot probleem.



Zie ik nu iets over het hoofd of zijn "we" het tegenwoordig maar gewoon gaan vinden dat de kinderen opgevangen worden óók als je niet werkt?!? En de belastingbetaler dat dan ook nog eens door "subsidieert". (heb zelf ook kinderen, opvang, toeslag én werk)



Ik heb dit hele stuk nu getypt en denk... "Wat wil je er nu eigenlijk mee?" Eigenlijk gewoon m'n ei kwijt en natuurlijk ook de mening van anderen hierover lezen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Thordis schreef op 24 maart 2013 @ 20:43:

[...]



Natuurlijk zijn dat uitzonderingen, en je hoort het verhaal van een veroordelende derde, je weet niet eens of het klopt.Nee, dat weten jullie niet, maar ik weet het wel omdat ze me het zelf allemaal verteld heeft.
Alle reacties Link kopieren
quote:Thordis schreef op 24 maart 2013 @ 20:43:

[...]



Natuurlijk zijn dat uitzonderingen, en je hoort het verhaal van een veroordelende derde, je weet niet eens of het klopt.Dat is natuurlijk ook altijd zo. De betreffende persoon zal het zelf allemaal héél anders zien en dat geloven we ook allemaal. De waarheid zal ongetwijfeld ergens in het midden liggen, maar dan nog. Geen werk, geen toeslag lijkt me logisch. Maar ik las net hier in dit topic dan ook geen recht op WW. Dat vind ik dan weer heel apart én tegenstrijdig. Kan iemand dat verhaal bevestigen?
Ik mocht ook geen onbetaalde stage lopen tijdens de ww, al had ik die werkplek nodig om mijn studie af te ronden (zonder praktijkplek moest ik stoppen met mijn deeltijdopleiding, met de voltijdopleiding kreeg ik weer geen ww) want dan was ik niet beschikbaar voor werk. Zelfs al gaf ik aan dat ik een onbetaalde stage zou opzeggen voor een baan, en vergrote die stage de kans op een diploma (ik moest nog 2 maanden) en een baan....
Alle reacties Link kopieren
De overheid heeft anders bepaald dan geen werk, geen toeslag. Althans, de eerste maanden. Kan je dat niet gewoon accepteren zonder heel erg te oordelen over situaties die je niet volledig kent?
Alle reacties Link kopieren
quote:Thordis schreef op 24 maart 2013 @ 20:47:

Ik had soms wekelijks een sollicitatiegesprek, waar laat ik mijn kinderen dan? Bezoek aan het uitzendbureau? Afspraak bij het UWV?



Daarnaast, kinderopvangtoeslag kost geld, maar had ik geen baan gevonden en de opvang moeten opzeggen dan hadden we problemen met de huur gekregen en huur- en zorgtoeslag gekregen, zodra mijn ww was afgelopen want de vaste lasten zijn gewoon niet te betalen van 1 loon. Is dat zoveel beter dan? Of mensen die de bijstand inkorten uiteindelijk? Kost ook geld.Als ik naar mezelf kijk, ben ik in de gelukkige omstandigheid dat ik mijn schoonouders in de buurt heb, die zouden kunnen oppassen en mijn man zou ongetwijfeld dan thuis willen werken of een paar uurtjes vrij willen nemen zodat ik dat soort zaken zou kunnen afhandelen. Als ik dat niet zou hebben, zou ik mijn kind een ochtend of desnoods twee naar de peuterspeelzaal brengen (is volgens mij veel goedkoper) en als dat ook niet zou kunnen inderdaad een dagdeel naar de crèche aanhouden, mar dan zonder toeslag. Maar dat lijkt me dan ook geen issue als je heel graag wilt werken. Toch?
Ik betaal vanaf komende maand 1 dag in de week opvang voor mijn kind uit eigen zak. Omdat het goed voor hem is en omdat ik er zeker van wil zijn dat zijn plaatsje blijft bestaan als ik weer werk heb. Mijn kind heeft geen vader en de gastouder en haar kinderen zijn echt surrogaatfamilie voor hem. En hoe duur het ook is, ik heb daar het geld wel voor over.



Overigens is peuterspeelzaal hier net zo duur als 1 dag opvang in de week. Peuterspeelzaal valt hier onder de gewone kinderopvangregeling en kost 7,50 per uur!
Jaja baan68, als je van jouw situatie uitgaat, is alles mogelijk.



Helaas is niet iedereen in de gelukkige omstandigheid dat er gebouwd kan worden op (schoon)ouders, thuiswerkende papa's, een papadag etc etc.



En ok, dan heb je je kind naar de psz gebracht....en dan krijg je ineens een baan...Wat doe je dan? Kind weer van psz af en hup weer naar het kdv?
Alle reacties Link kopieren
Lastig om tegen een potentieel nieuwe werkgever te zeggen: 'Maandag beginnen? ehh, nee, ik moet wel eerst weer opvang voor de kinderen regelen. Geef me 2 maanden. Kan toch wel, ik ben vast de enige geïnteresseerde in deze baan.'

eh.. nee, word gewoon lastig.
Tja, ik had daar niet het geld voor. Ww hield voor mij al in dat ik alle zeilen moest bijzetten qua geld om het te redden. Psz is hier duur en de wachtlijsten heel erg lang, Kdv kan niet per dagdeel hier, kosten worden dan wel erg hog. Als ik het had gehad had ik het ervoor over, maar jezelf in de schulden werken omdat je wilt werken kan ook niet.
Geweldig hè, al die vrije keus. Je mag werken, je mag thuisblijven voor de kinderen. Je mag samen een huis kopen met een hypotheek gebaseerd op 2 inkomens. Je mag scheiden. Je hebt recht op bijstand. De andere belastingbetalers betalen de KO.



Free choice is a bitch.



De enige reden dat de KO zo inflexibel (en duur) is, is omdat de belastingbetalers het grootste deel van de rekening betalen.



Subsidie verhoogt de prijzen en smoort innovatie.



Zoek maar eens op Youtube: 'The four ways to spend money'.
Alle reacties Link kopieren
quote:baan68 schreef op 24 maart 2013 @ 20:58:

[...]





Als ik naar mezelf kijk, ben ik in de gelukkige omstandigheid dat ik mijn schoonouders in de buurt heb, die zouden kunnen oppassen en mijn man zou ongetwijfeld dan thuis willen werken of een paar uurtjes vrij willen nemen zodat ik dat soort zaken zou kunnen afhandelen. Als ik dat niet zou hebben, zou ik mijn kind een ochtend of desnoods twee naar de peuterspeelzaal brengen (is volgens mij veel goedkoper) en als dat ook niet zou kunnen inderdaad een dagdeel naar de crèche aanhouden, mar dan zonder toeslag. Maar dat lijkt me dan ook geen issue als je heel graag wilt werken. Toch?Hier geen informele opvang, dus hebben we kdv aangehouden. En hoe zie je dat voor je, een dagdeel (psz of kdv)? Denk je echt dat je gesprekken precies in dat dagdeel kan plannen? Werkgevers hebben het voor het uitzoeken, kun je niet op de tijd waarop zei je uitnodigen, dan zijn er voor jou tig anderen. Letterlijk meegemaakt, man ging voor vakantie op gesprek en werd tijdens vakantie (we waren over de grens bij familie) uitgenodigd voor tweede gesprek. Maar dat lukte niet op de voorgestelde dag, want we zaten 400 km verderop, geen mogelijkheid om eerder terug te komen. Twee dagen later voorgesteld, maar helaas voor hem, dan hoefde hij niet meer te komen. En ik hoor dat meer...
Alle reacties Link kopieren
quote:renske123 schreef op 24 maart 2013 @ 20:41:

[...]





Ik heb geen idee hoe het vroeguh geregeld was, mijn kind is 2,5, veel verder terug rijkt mijn info niet. Maar het laatste jaar heb ik van meerdere gevallen gehoord in mijn omgeving dat vrouwen gestopt zijn met werken, omdat de rekensom onder de streep beter uitkwam. Kortom: stoppen met werken en stoppen met kdv betekende méér netto besteedbaar inkomen, dan werken en kdv betalen. Dan gaat er voor mij wel iets mis...



Tuurlijk kun je argumenteren dat je ook werkt voor je plezier, je ervaring enz, maar ik snap de vrouwen in dit geval wel, als je het al niet breed hebt, is deze keuze niet heel moeilij...En dát begrijp ik dus weer niet. Werken is toch ook een investering in je toekomst?! Ik lees hier dat men zegt dat het zo belangrijk is dat de overheid de toeslag blijft betalen zodat vrouwen kunnen blijven werken en niet in de bijstand komen omdat dat dat tenslotte óók veel geld kost. Waar! Maar blijkbaar vinden sommige vrouwen het toch veel belangrijker dat ze nu meer overhouden dan dat ze straks een betere baan en toekomst hebben.
quote:marcellav schreef op 24 maart 2013 @ 20:33:

broedkippetje

Ik schreef alleen dat ik dat beeld er bij kreeg, en niet dat to dat schreef.

En wat voor termijn moet je dan aanhouden? het kan wel een jaar of langer duren voor je weer werk hebt.

Ik snap best dat het problemen kan geven, maar toen ik 30 jaar geleden wilde gaan werken was er helemaal geen tegemoetkoming of toeslag. Het moet ook tegenwoordig allemaal maar kunnen.

En nu leven we weer in een periode waarin het weer even niet allemaal kan.quote:baan68 schreef op 24 maart 2013 @ 20:43:

[...]





Nou precies. Ik kom ook uit een tijd waar er geen toeslag was, geen vergoeding door de werkgever, maar ik toch (part time) werkte en opvang nodig had omdat ik geen familie en vrienden in de buurt had op dat moment. Allemaal geen probleem, hoewel best zwaar af en toe, maar daar richt je je leven dan ook naar in.quote:baan68 schreef op 24 maart 2013 @ 20:35:

[...]





Heb je gelijk in, maar komt dit nu omdat "men" teveel is verwend in het verleden met de toeslagen en nu dit weer teruggedraaid wordt dat baantje waarmee je zelf nuttig maakt, je eigenwaarde omhoog krikt, jezelf ontwikkelt en wellicht een voorbeeld voor je kinderen bent, dan niet niet meer zo belangrijk vindt óf is de opvang écht te duur?Dit dus, ik was vijftien jaar geleden één van de eerste die een toeslag van de werkgever kreeg voor de kinderopvang. Collega's voor mijn tijd, hadden soms twee kinderen op de opvang en hielden bijna niets aan over aan hun maandelijkse salaris. Die werkten echt soms twee jaar lang voor het behoud van hun baan, het op peil houden van hun kennis etc etc. Alleen vakantiegeld en dertiende maand waren bedragen waar ze iets aan hadden. Die hingen echt de vlag uit zodra kind nummer één naar school ging, dan hadden ze weer iets te besteden. In díe tijd heel normaal om zo'n ambitie te hebben voor het behoud van je baan.
Alle reacties Link kopieren
quote:renske123 schreef op 24 maart 2013 @ 21:04:

[...]





Hier geen informele opvang, dus hebben we kdv aangehouden. En hoe zie je dat voor je, een dagdeel (psz of kdv)? Denk je echt dat je gesprekken precies in dat dagdeel kan plannen? Werkgevers hebben het voor het uitzoeken, kun je niet op de tijd waarop zei je uitnodigen, dan zijn er voor jou tig anderen. Letterlijk meegemaakt, man ging voor vakantie op gesprek en werd tijdens vakantie (we waren over de grens bij familie) uitgenodigd voor tweede gesprek. Maar dat lukte niet op de voorgestelde dag, want we zaten 400 km verderop, geen mogelijkheid om eerder terug te komen. Twee dagen later voorgesteld, maar helaas voor hem, dan hoefde hij niet meer te komen. En ik hoor dat meer...



Ok, dus je wilt zeggen dat je dan eigenlijk 5 dagen fulltime opvang nodig hebt want je weet tenslotte nooit wanneer een potentiele werkgever jou op gesprek wil hebben?



In voornoemd geval had ik echter kosten wat het kost tóch eerder teruggekomen voor een tweede gesprek. Waarom lukte dat dan niet? Als werkgever zou ik dan indrfdaad ook denken "graag of niet", helemaal in dat stadium.
Alle reacties Link kopieren
quote:baan68 schreef op 24 maart 2013 @ 21:06:

[...]





En dát begrijp ik dus weer niet. Werken is toch ook een investering in je toekomst?! Ik lees hier dat men zegt dat het zo belangrijk is dat de overheid de toeslag blijft betalen zodat vrouwen kunnen blijven werken en niet in de bijstand komen omdat dat dat tenslotte óók veel geld kost. Waar! Maar blijkbaar vinden sommige vrouwen het toch veel belangrijker dat ze nu meer overhouden dan dat ze straks een betere baan en toekomst hebben.



Jij zegt meer overhouden, alsof het om allerlei luxe gaat. Het gaat soms ook gewoon om sappelen of nog meer sappelen.



En voor mij persoonlijk geldt inderdaad die investering, nog afgezien van het feit dat ik een slechte tbm zou zijn. Maar in sommige gevallen, in bepaalde situaties, snap ik de keuze wel.
Alle reacties Link kopieren
quote:sandt schreef op 24 maart 2013 @ 21:08:

[...]





[...]





[...]





Dit dus, ik was vijftien jaar geleden één van de eerste die een toeslag van de werkgever kreeg voor de kinderopvang. Collega's voor mijn tijd, hadden soms twee kinderen op de opvang en hielden bijna niets aan over aan hun maandelijkse salaris. Die werkten echt soms twee jaar lang voor het behoud van hun baan, het op peil houden van hun kennis etc etc. Alleen vakantiegeld en dertiende maand waren bedragen waar ze iets aan hadden. Die hingen echt de vlag uit zodra kind nummer één naar school ging, dan hadden ze weer iets te besteden. In díe tijd heel normaal om zo'n ambitie te hebben voor het behoud van je baan.Dat is wat ik bedoel! Wat is er gebeurd dat de mentaliteit zó is veranderd. Ik begrijp dat niet.
Ik ben altijd maar blij dat de opvang vanaf 3 jaar hier in de stad gratis is. Wat een ellende.

Dat is niet in Nederland trouwens.
Alle reacties Link kopieren
quote:baan68 schreef op 24 maart 2013 @ 21:12:

[...]





Ok, dus je wilt zeggen dat je dan eigenlijk 5 dagen fulltime opvang nodig hebt want je weet tenslotte nooit wanneer een potentiele werkgever jou op gesprek wil hebben?



In voornoemd geval had ik echter kosten wat het kost tóch eerder teruggekomen voor een tweede gesprek. Waarom lukte dat dan niet? Als werkgever zou ik dan indrfdaad ook denken "graag of niet", helemaal in dat stadium.



Nee, geen 5 dagen, want die andere twee dagen zijn al opgelost. Wij hadden toen hij fulltime werkte drie dagen opvang, ook geen 5.



En nee, dat lukte niet ivm een combi vervoer en kind. De melding kwam een dag van tevoren, terwijl man in eerste gesprek had aangegeven dat hij die dagen niet beschikbaar zou zijn.
quote:baan68 schreef op 24 maart 2013 @ 21:06:

[...]





En dát begrijp ik dus weer niet. Werken is toch ook een investering in je toekomst?! Ik lees hier dat men zegt dat het zo belangrijk is dat de overheid de toeslag blijft betalen zodat vrouwen kunnen blijven werken en niet in de bijstand komen omdat dat dat tenslotte óók veel geld kost. Waar! Maar blijkbaar vinden sommige vrouwen het toch veel belangrijker dat ze nu meer overhouden dan dat ze straks een betere baan en toekomst hebben.Na mijn zelf genomen ontslag heb ik een opleiding gedaan en deze geheel zelf betaald. Ik viel overal buiten. KOT was het enige dat ik kon aanvragen, maar een informele oppas was goedkoper. Studiekosten en reiskosten zijn aftrekbaar van de belasting maar alleen de kosten boven een bepaalde norm, die ik dus net niet haalde. Ik wilde de studie doen, dus ik betaalde het graag. Wel zuur dat toen ik 500 euro tegemoetkoming in de kosten kreeg van mijn stage werkgever dat ik daarover ook nog eens belasting moest betalen, maar ach..... Mijn eigen keus om dit te gaan doen!
quote:Thordis schreef op 24 maart 2013 @ 20:47:

Ik had soms wekelijks een sollicitatiegesprek, waar laat ik mijn kinderen dan? Bezoek aan het uitzendbureau? Afspraak bij het UWV?



Is dat mijn probleem, als belastingbetaler? Ik heb een zieke vader, mijn vriendin heeft 2 paarden, mijn buurman heeft honden. Wij regelen toch ook wat als we moeten solliciteren? Wij gaan dan toch ook niet zeuren dat een ander dat op moet lossen?

Je hebt zelf ooit voor kinderen gekozen maar als het even moeilijk wordt is het opeens een ander zijn probleem?



quote:Thordis schreef op 24 maart 2013 @ 20:47:

Daarnaast, kinderopvangtoeslag kost geld, maar had ik geen baan gevonden en de opvang moeten opzeggen dan hadden we problemen met de huur gekregen en huur- en zorgtoeslag gekregen, zodra mijn ww was afgelopen want de vaste lasten zijn gewoon niet te betalen van 1 loon. Is dat zoveel beter dan? Of mensen die de bijstand inkorten uiteindelijk? Kost ook geld.



Klinkt als een soort emotionele chantage. Jij moet mij subsidie geven anders kan ik niet solliciteren en kost ik je nog veel meer aan uitkeringen.



Dus omdat we moeders die thuis zitten geen subsidie geven om hun kinderen op te vangen, zijn wij verantwoordelijk voor het feit dat ze vervolgens geen baan vinden? Werk zoeken doe je nog altijd primair voor jezelf. je kinderen, je gezin. Omdat je je eigen broek op moet houden en het goede voorbeeld wil geven aan je kinderen en omdat de bijstand nauwelijks leefbaar is. Daarvoor kan je toch wel die paar keer in de maand dat je een sollicitatiegesprek hebt, informele opvang regelen??



Ik solliciteer vanuit een fulltime baan, denk je dat dat makkelijk is? Om elke avond doodmoe nog uren vacatures te zoeken en steeds met last minute smoezen mijn verlofdagen erdoor heen te jagen aan sollicitatiegesprekken. Ik ga ook maar eens een subsidietje aanvragen dat ik een dag per week betaald vrij krijg van de staat om te solliciteren, want hé, anders beland ik misschien in de uitkering, en dat is nog veel duurder
quote:baan68 schreef op 24 maart 2013 @ 21:14:

[...]





Dat is wat ik bedoel! Wat is er gebeurd dat de mentaliteit zó is veranderd. Ik begrijp dat niet.Omdat de tijden veranderen. Waarom wordt er altijd gepraat over 'die goede oude tijd'. Die tijd is er niet meer en zal ook niet meer terugkomen.
Alle reacties Link kopieren
quote:renske123 schreef op 24 maart 2013 @ 21:12:

[...]





Jij zegt meer overhouden, alsof het om allerlei luxe gaat. Het gaat soms ook gewoon om sappelen of nog meer sappelen.



En voor mij persoonlijk geldt inderdaad die investering, nog afgezien van het feit dat ik een slechte tbm zou zijn. Maar in sommige gevallen, in bepaalde situaties, snap ik de keuze wel.



Tuurlijk, Renske. Ik snap het in sommige gevallen ook wel, maar ik snap niet dat men verwacht kinderopvangtoeslag te kunnen blijven ontvangen als men zelf de hele dag thuis is en eigenlijk geen opvang nodig heeft naar mijn mening.



Lees de reactie van Sandd, dan weet je waar ik vandaan kom. Het sappelen of meer sappelen is mij zeker niet vreemd.
Het is niet gratis hoor, liubi, het is iets dat alle belastingbetalers betalen.



Wel mooi dat er geen voorwaarden aan gesteld worden (toch?). Dat scheelt een hoop overhead.
Bloemetje, ga je nou echt kleine kinderen en baby's met een zieke volwassene, honden of paarden vergelijken? Die kunnen allemaal een halve dag/hele dag prima zonder hun baas/verzorger. Hoe moet een baby zichzelf eten geven?



@Amand,dat snap ik.
3 maanden extra kinderopvang in een tijd waar heel veel werkeloosheid is en iedereen suf solliciteert is tamelijk lang.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven