Kinderopvang niet meer kunnen betalen.

24-03-2013 20:05 165 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wacht even, hoor. Ik hoor zojuist een vrouw in het Rtl journaal zeggen dat ze (ach en wee) de kinderopvang niet meer kan betalen omdat ze sinds enige tijd geen baan meer heeft en dus de Kindertoeslag na 3 maanden stopt. "Dan wordt 't dus te duur, hè!"



Begrijp ik dan goed dat je evengoed nog opvang denkt nodig te hebben als je fulltime thuis zit?!



Begrijp me niet verkeerd. Het is zeker erg als je ontslagen wordt en ik snap ook dat het even lastig kan zijn omdat je niet weet hoe snel je straks weer opvang kunt regelen als je weer een baan hebt. Maar gezien het feit dat er nu genoeg plaatsen zijn op de crèches lijkt me dat dus niet zo'n groot probleem.



Zie ik nu iets over het hoofd of zijn "we" het tegenwoordig maar gewoon gaan vinden dat de kinderen opgevangen worden óók als je niet werkt?!? En de belastingbetaler dat dan ook nog eens door "subsidieert". (heb zelf ook kinderen, opvang, toeslag én werk)



Ik heb dit hele stuk nu getypt en denk... "Wat wil je er nu eigenlijk mee?" Eigenlijk gewoon m'n ei kwijt en natuurlijk ook de mening van anderen hierover lezen.
Alle reacties Link kopieren
quote:bloemetje77 schreef op 24 maart 2013 @ 21:17:

Dus omdat we moeders die thuis zitten geen subsidie geven om hun kinderen op te vangen, zijn wij verantwoordelijk voor het feit dat ze vervolgens geen baan vinden? Werk zoeken doe je nog altijd primair voor jezelf. je kinderen, je gezin. Omdat je je eigen broek op moet houden en het goede voorbeeld wil geven aan je kinderen en omdat de bijstand nauwelijks leefbaar is. Daarvoor kan je toch wel die paar keer in de maand dat je een sollicitatiegesprek hebt, informele opvang regelen??



Jij biedt je aan?



En moeders? Tsssk, wel een beetje geemancipeerd doen he?
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ons leven er altijd naar ingericht dat we van één salaris kunnen rondkomen, qua vaste lasten en boodschappen.

Dus het minimaalste zenderpakket (settopbox, niet meer verkrijgbaar volgens mij) op de satelliet. Geen mobiele abonnementjes met "gratis" telefoon. Geen kranten- of tijdschriftabonnementen (de bibliotheek is gewillig).



Wij hebben zelfs een periode onze gediplomeerde gastouder zwart betaald, omdat wij meenden "toch nergens voor in aanmerking te komen". Toen mijn fulltime-werkende, veel meer salarisontvangende collega de k.o.t. zo ophemelde, heb ik Snoezeman achter de p.c. geschopt en heeft hij één en ander uitgezocht. Bleken we tóch geld terug te kunnen krijgen, hebben we een jaar lang laten liggen.

Toen de opvangouder stopte zijn we naar een groot kdv gegaan, en toen hebben we wel de k.o.t. aangevraagd, omdat we nu aan vaste uren zaten, i.p.v. "wanneer het ons uitkomt".
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
quote:liubi schreef op 24 maart 2013 @ 21:14:

Ik ben altijd maar blij dat de opvang vanaf 3 jaar hier in de stad gratis is. Wat een ellende.

Dat is niet in Nederland trouwens.



Dat is fijn, zeg :-) maar hier speelt het grootste probleem denk ik toch wel voor de dus grotere groep tot 3 jaar. Vanaf 4 kunnen ze hier naar school (ook gratis).



Hoe doet men het dan daar met de opvang tot 3 jaar als men niet bij familie, vrienden of buren terecht kan?
quote:LouisaVuitton schreef op 24 maart 2013 @ 21:18:

[...]





Omdat de tijden veranderen. Waarom wordt er altijd gepraat over 'die goede oude tijd'. Die tijd is er niet meer en zal ook niet meer terugkomen.





De crisis is ook teruggekomen en dan kan het helpen om te kijken hoe we dat eind jaren tachtig/ begin jaren negentig oplosten. Ik zal niet zeggen dat het de goeie ouwe tijd was, maar de moeders die toen wilden blijven werken ná het krijgen van de kinderen hadden wel meer ambitie dan die van nu. Je moest het zelf regelen, zelf rooien, zelf betalen. Echte die-hards hielden het vol, anderen niet.



Hiermee wil ik overigens geen oordeel vellen over moeders die een andere keuze maken. Alleen over mensen die menen hun recht te moeten halen over de rug van anderen.
Maar kinderdagverblijf moet die 2 maanden opzegtijd ook aanpassen aan de huidige tijd.
Alle reacties Link kopieren
quote:sandt schreef op 24 maart 2013 @ 21:16:

[...]





Na mijn zelf genomen ontslag heb ik een opleiding gedaan en deze geheel zelf betaald. Ik viel overal buiten. KOT was het enige dat ik kon aanvragen, maar een informele oppas was goedkoper. Studiekosten en reiskosten zijn aftrekbaar van de belasting maar alleen de kosten boven een bepaalde norm, die ik dus net niet haalde. Ik wilde de studie doen, dus ik betaalde het graag. Wel zuur dat toen ik 500 euro tegemoetkoming in de kosten kreeg van mijn stage werkgever dat ik daarover ook nog eens belasting moest betalen, maar ach..... Mijn eigen keus om dit te gaan doen!Bikkel! Daar hou ik van :-)
Alle reacties Link kopieren
quote:baan68 schreef op 24 maart 2013 @ 21:18:

[...]





Tuurlijk, Renske. Ik snap het in sommige gevallen ook wel, maar ik snap niet dat men verwacht kinderopvangtoeslag te kunnen blijven ontvangen als men zelf de hele dag thuis is en eigenlijk geen opvang nodig heeft naar mijn mening.



Lees de reactie van Sandd, dan weet je waar ik vandaan kom. Het sappelen of meer sappelen is mij zeker niet vreemd.Zoals ik al aangaf: volgens casemanager was het simpel: opvang en ww, of geen opvang en geen ww. Dan moet je dus van je ww zélf de opvang gaan betalen... staat haaks op elkaar, dan sta je met je rug tegen de muur.
Moeders hebben een jaar vrij na de bevalling. Tot 3 jaar heb je dan kinderopvang waarvoor je betaalt.

Overigens is de kinderopvang nu in 3 steden gratis, maar vanaf september komen er een hoop steden bij.
Ik ben benieuwd hoeveel reintegratieprojecten mislukt zijn doordat personeel van kinderopvang massaal worden ontslagen.

Heel wat subsidiegeld zit in scholing voor UWV klanten, en er zit subsidiegeld in kinderopvang zelf ( toeslag)
quote:liubi schreef op 24 maart 2013 @ 21:20:

Ga je nou echt kleine kinderen en baby's met een zieke volwassene, honden of paarden vergelijken? Die kunnen allemaal een halve dag/hele dag prima zonder hun baas/verzorger. Hoe moet een baby zichzelf eten geven?



@Amand,dat snap ik.



Hoe moet een paard zichzelf te eten geven dan? En de honden zichzelf uitlaten? Mijn vader zichzelf verzorgen?

Wat een kortzichtige opmerking. Daarnaast: jij kiest ervoor om een hulpeloos wezentje ter wereld te brengen, zorg er dan ook gewoon zelf voor of regel wat, daar heb ik toch niks mee te maken? Net zo min als jij met andermans honden te maken hebt?



Ik bedoel, als je werkt, als ze studeren, wil ik allemaal best aan meebetalen voor het grotere geheel. Maar niet als jij werkloos thuis zit. Is dat nou zo raar van mij?



Het is bovendien nog altijd makkelijk om een oppas voor kinderen te krijgen dan voor paarden of honden. Want: algemeen geaccepteerd, met een briefje in de buurt kan je misschien een leuk 18 jarig buurmeisje vinden voor een paar uurtjes, er zijn kinderdagverblijven,creches, oppasoma's, gastouders, vriendinnen met kinderen waar je wat mee kan rouleren, vraag eens bij het buurthuis of er geen dame is die voor een paar euro af en toe op wil passen etc etc
quote:liubi schreef op 24 maart 2013 @ 21:14:

Ik ben altijd maar blij dat de opvang vanaf 3 jaar hier in de stad gratis is. Wat een ellende.

Dat is niet in Nederland trouwens.Het is natuurlijk niet gratis, het is kosteloos voor de ouders, maar het wordt wel ergens van betaald.
Wellicht is dit topic stof tot nadenken voor je bij de volgende verkiezingen weer gaat stemmen op iemand die het geld van een ander aan jou belooft te geven (onder voorwaarden, maar dat vertellen ze er nooit bij).
Alle reacties Link kopieren
quote:renske123 schreef op 24 maart 2013 @ 21:24:

[...]





Zoals ik al aangaf: volgens casemanager was het simpel: opvang en ww, of geen opvang en geen ww. Dan moet je dus van je ww zélf de opvang gaan betalen... staat haaks op elkaar, dan sta je met je rug tegen de muur.Daar heb je wel gelijk in. Is slecht geregeld.
quote:sandt schreef op 24 maart 2013 @ 21:23:

[...]





De crisis is ook teruggekomen en dan kan het helpen om te kijken hoe we dat eind jaren tachtig/ begin jaren negentig oplosten. Ik zal niet zeggen dat het de goeie ouwe tijd was, maar de moeders die toen wilden blijven werken ná het krijgen van de kinderen hadden wel meer ambitie dan die van nu. Je moest het zelf regelen, zelf rooien, zelf betalen. Echte die-hards hielden het vol, anderen niet.



Hiermee wil ik overigens geen oordeel vellen over moeders die een andere keuze maken. Alleen over mensen die menen hun recht te moeten halen over de rug van anderen.



Sandt, we zijn nu, in deze tijd, eenmaal meer verwend. Ik durf bijna te wedden dat als de KOT eind jaren 80 had bestaan, dat meer vrouwen hadden gewerkt. Het is ons vrouwen de laatste jaren gewoon makkelijk gemaakt om te werken en er nu wel een zakcentje aan over te houden (ipv de jaren 80 waar blijkbaar alle vrouwen werkten omdat ze ambiteus waren).



We zijn, zoals met alle toeslagen, gewoon teveel verwend de afgelopen jaren.
@Lebowski, voor de 2e keer, dat snap ik ook wel....
quote:baan68 schreef op 24 maart 2013 @ 21:18:

[...]





Tuurlijk, Renske. Ik snap het in sommige gevallen ook wel, maar ik snap niet dat men verwacht kinderopvangtoeslag te kunnen blijven ontvangen als men zelf de hele dag thuis is en eigenlijk geen opvang nodig heeft naar mijn mening.



Lees de reactie van Sandd, dan weet je waar ik vandaan kom. Het sappelen of meer sappelen is mij zeker niet vreemd.Neemt niet weg dat ik het wel begrijp dat je je kind op de opvang laat, zolang het mogelijks is. Zolang je opvang hebt, heb je meer kans op een baan. Vrijdag baan aan mijn neus voorbij gegaan omdat ik geen drie dagen opvang kon regelen tussen 7.15 uur en aanvang school binnen één week. Kinderen zijn 15, 13 en 9 maar ik zie ze nog niet zelf opstaan en alles regelen en op tijd op school zijn. Sandtman kan wel iets regelen op zijn werk (thuiswerken later beginnen), maar niet binnen een week.
Alle reacties Link kopieren
quote:Amand schreef op 24 maart 2013 @ 21:27:

Wellicht is dit topic stof tot nadenken voor je bij de volgende verkiezingen weer gaat stemmen op iemand die het geld van een ander aan jou belooft te geven (onder voorwaarden, maar dat vertellen ze er nooit bij).Daar kun je volgens mij nooit op vertrouwen. Motto is dan ook : Reken nergens op, dan kan 't alleen maar meevallen.
Alle reacties Link kopieren
Baan als dat nou het enige was wat tegenwoordig volgens jouw niet in de haak is ivm ons geld wat de belastingbetaler betaalt.

Ik betaal liever dit. Dan de te hoge salarissen voor de top, die af en toe ook niet goed functioneert.



Ik kan mij voorstellen dat mensen hun 3 maanden echt afwachten en dan de boel stoppen.
Alle reacties Link kopieren
quote:sandt schreef op 24 maart 2013 @ 21:29:

[...]





Neemt niet weg dat ik het wel begrijp dat je je kind op de opvang laat, zolang het mogelijks is. Zolang je opvang hebt, heb je meer kans op een baan. Vrijdag baan aan mijn neus voorbij gegaan omdat ik geen drie dagen opvang kon regelen tussen 7.15 uur en aanvang school binnen één week. Kinderen zijn 15, 13 en 9 maar ik zie ze nog niet zelf opstaan en alles regelen en op tijd op school zijn. Sandtman kan wel iets regelen op zijn werk (thuiswerken later beginnen), maar niet binnen een week.Tsja, dat blijft altijd lastig en een dilemma. Hoewel je met kinderen in die leeftijd ook eigenlijk geen keus hebt. Nog een paar jaar en dan gaat 't weer wat makkelijker. Onze tijd komt nog/weer
De kinderopvang hier wordt gefinancieerd van de belastingopbrengsten van bedrijven, er zit hier een heel grote autofabrikant dus die zal wel het meeste betalen
quote:LouisaVuitton schreef op 24 maart 2013 @ 21:28:

[...]





Sandt, we zijn nu, in deze tijd, eenmaal meer verwend. Ik durf bijna te wedden dat als de KOT eind jaren 80 had bestaan, dat meer vrouwen hadden gewerkt. Het is ons vrouwen de laatste jaren gewoon makkelijk gemaakt om te werken en er nu wel een zakcentje aan over te houden (ipv de jaren 80 waar blijkbaar alle vrouwen werkten omdat ze ambiteus waren).



We zijn, zoals met alle toeslagen, gewoon teveel verwend de afgelopen jaren.Klopt en nu breken de magere jaren aan, en zullen de ouders van deze tijd het anders moeten gaan aanpakken. Niet door de politiek verantwoordelijk te houden maar zichzelf. En om te zien hoe het ook kan, hoeven ze alleen maar te kijken naar een generatie voor hen. De moeders van de tachtiger/negentiger jaren. Sappelen of harder sappelen, de toekomst van de gouden beloften lijkt voorbij.
Alle reacties Link kopieren
Als je alles voorbereidt, dan hoeven grote kinderen (15, 13 en 9) toch alleen maar kleren aan te trekken en de deur achter hun kont dicht te doen ?



Zeker die van 15 en 13 kunnen toch wel even die van 9 op gang helpen ?

Of kan een 15 of 13 jarige wél 's avonds bij de buren voor oppas spelen en niet de eigen broer/zus op gang helpen ?
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
quote:mara2 schreef op 24 maart 2013 @ 21:32:

Baan als dat nou het enige was wat tegenwoordig volgens jouw niet in de haak is ivm ons geld wat de belastingbetaler betaalt.

Ik betaal liever dit. Dan de te hoge salarissen voor de top, die af en toe ook niet goed functioneert.



Ik kan mij voorstellen dat mensen hun 3 maanden echt afwachten en dan de boel stoppen.Was het maar waar dat dit het enige zou zijn. Heb je even? Maar het is wel allemaal belastinggeld waar we het hier over hebben. en je kunt je er niet druk over maken en niks zeggen maar dan weet je zeker dat het nergens toe leidt. Ik vind het nu wel prettig om te weten dat er mensen zijn die het met mij eens zijn, maar ook een andere kant van het verhaal te horen. Wordt allemaal opgeslagen :-)
Alle reacties Link kopieren
Na de meivakantie gelukkig geen opvangkosten meer, Snoezekind van 10 jaar wordt sleutelkind.

Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
quote:sandt schreef op 24 maart 2013 @ 21:29:

[...]





Neemt niet weg dat ik het wel begrijp dat je je kind op de opvang laat, zolang het mogelijks is. Zolang je opvang hebt, heb je meer kans op een baan. Vrijdag baan aan mijn neus voorbij gegaan omdat ik geen drie dagen opvang kon regelen tussen 7.15 uur en aanvang school binnen één week. Kinderen zijn 15, 13 en 9 maar ik zie ze nog niet zelf opstaan en alles regelen en op tijd op school zijn. Sandtman kan wel iets regelen op zijn werk (thuiswerken later beginnen), maar niet binnen een week.



Dat snap ik wel, dat dat moeilijk is. Maar moet je daarvoor maanden fultime kinderopvang blijven krijgen? Omdat de kleine kans bestaat dat er ineens iets van je gevraagd wordt op rare tijden?



Ik zou ook niet over een week aan een baan kunnen beginnen waar ik om 7.15 uur zou moeten zijn. En ik heb geen kinderen maar wel andere dingen in mijn leven. Dat geldt voor wel meer mensen, welcome to the real world zou ik zeggen. Jammer van deze baan maar ik vind het ook wat veel gevraagd van die werkgever, van iedereen.



Kind van 9 kon niet een weekje bij een vriendinnetje slapen? Of bij de buurvrouw ontbijten? Tot je man thuiswerken heeft geregeld? Of dat je man verlof opneemt? Je zus/moeder/vriendin een laten logeren? Met al dat soort oplossingen bij elkaar kan je toch wel een paar weken doorkomen tot de opvang geregeld is?



Vaak valt of staat het ook met creativiteit en vooruitzien. Je weet al een tijdje dat je werk zoekt en dus kan krijgen, heb je dan geen noodplan voor een paar weken als je in de situatie komt dat je per direct moet beginnen?



Maar ja, als je zo verwend bent met subsidies en verwacht dat de staat je problemen oplost dan lijdt de creativiteit en het eigen initiatief daar vaak onder.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven