Kinderopvang niet meer kunnen betalen.

24-03-2013 20:05 165 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wacht even, hoor. Ik hoor zojuist een vrouw in het Rtl journaal zeggen dat ze (ach en wee) de kinderopvang niet meer kan betalen omdat ze sinds enige tijd geen baan meer heeft en dus de Kindertoeslag na 3 maanden stopt. "Dan wordt 't dus te duur, hè!"



Begrijp ik dan goed dat je evengoed nog opvang denkt nodig te hebben als je fulltime thuis zit?!



Begrijp me niet verkeerd. Het is zeker erg als je ontslagen wordt en ik snap ook dat het even lastig kan zijn omdat je niet weet hoe snel je straks weer opvang kunt regelen als je weer een baan hebt. Maar gezien het feit dat er nu genoeg plaatsen zijn op de crèches lijkt me dat dus niet zo'n groot probleem.



Zie ik nu iets over het hoofd of zijn "we" het tegenwoordig maar gewoon gaan vinden dat de kinderen opgevangen worden óók als je niet werkt?!? En de belastingbetaler dat dan ook nog eens door "subsidieert". (heb zelf ook kinderen, opvang, toeslag én werk)



Ik heb dit hele stuk nu getypt en denk... "Wat wil je er nu eigenlijk mee?" Eigenlijk gewoon m'n ei kwijt en natuurlijk ook de mening van anderen hierover lezen.
quote:Snoesje666 schreef op 24 maart 2013 @ 21:35:

Als je alles voorbereidt, dan hoeven grote kinderen (15, 13 en 9) toch alleen maar kleren aan te trekken en de deur achter hun kont dicht te doen ?



Zeker die van 15 en 13 kunnen toch wel even die van 9 op gang helpen ?

Of kan een 15 of 13 jarige wél 's avonds bij de buren voor oppas spelen en niet de eigen broer/zus op gang helpen ?Ik zocht een baan, niet zij. En hoe zie je dat voor je? Die twee groten gaan veel eerder weg dan de jongste, dus wie is er dan verantwoordelijk voor het afsluiten van ons huis, of wie brengt de jongste naar de vso? Was trouwens ook niet mijn beslissing om de baan niet te nemen. Werkgever koos voor de sollicitant zónder kinderen. Die heeft ook nooit zieke kinderen etc etc.
Alle reacties Link kopieren
Als Snoezeman in het verleden ochtenddienst had, dan nam ik een uurtje op als ik moest werken. Gelukkig zijn de diensten er nou van af.

Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
quote:bloemetje77 schreef op 24 maart 2013 @ 21:38:

[...]





Dat snap ik wel, dat dat moeilijk is. Maar moet je daarvoor maanden fultime kinderopvang blijven krijgen? Omdat de kleine kans bestaat dat er ineens iets van je gevraagd wordt op rare tijden?



Ik zou ook niet over een week aan een baan kunnen beginnen waar ik om 7.15 uur zou moeten zijn. En ik heb geen kinderen maar wel andere dingen in mijn leven. Dat geldt voor wel meer mensen, welcome to the real world zou ik zeggen. Jammer van deze baan maar ik vind het ook wat veel gevraagd van die werkgever, van iedereen.



Kind van 9 kon niet een weekje bij een vriendinnetje slapen? Of bij de buurvrouw ontbijten? Tot je man thuiswerken heeft geregeld? Of dat je man verlof opneemt? Je zus/moeder/vriendin een laten logeren? Met al dat soort oplossingen bij elkaar kan je toch wel een paar weken doorkomen tot de opvang geregeld is?



Vaak valt of staat het ook met creativiteit en vooruitzien. Je weet al een tijdje dat je werk zoekt en dus kan krijgen, heb je dan geen noodplan voor een paar weken als je in de situatie komt dat je per direct moet beginnen?



Maar ja, als je zo verwend bent met subsidies en verwacht dat de staat je problemen oplost dan lijdt de creativiteit en het eigen initiatief daar vaak onder.









Een kind van 9 een week bij een vriendinnetje laten slapen? Je moeder/zus laten logeren? Of bij een buurvrouw laten ontbijten, maanden lang? Wat een rare oplossingen!
quote:sandt schreef op 24 maart 2013 @ 21:23:

[...]





De crisis is ook teruggekomen en dan kan het helpen om te kijken hoe we dat eind jaren tachtig/ begin jaren negentig oplosten. Ik zal niet zeggen dat het de goeie ouwe tijd was, maar de moeders die toen wilden blijven werken ná het krijgen van de kinderen hadden wel meer ambitie dan die van nu. Je moest het zelf regelen, zelf rooien, zelf betalen. Echte die-hards hielden het vol, anderen niet.



Hiermee wil ik overigens geen oordeel vellen over moeders die een andere keuze maken. Alleen over mensen die menen hun recht te moeten halen over de rug van anderen.



eh ja, toen kon je nog rond komen van 1 salaris, hier in de randstad echt niet meer zelfs al zou ik in het goedkoopste gezins huurhuis wat er hier te krijgen is gaan zitten. Je bent als vrouw min of meer verplicht om te werken wil je een beetje kunnen rondkomen. En dan hebben wij echt geen duur huis voor hier (onder de 2 ton) en gaan we 1 keer per jaar kamperen, that's it.



En nog even terug komen op de creative oplossing qua kinderopvang. Wie moet dat doen, andere ouders werken ook. Opa en oma werken tegenwoordig ook gewoon. Meeste ouders werken toch wel 3 dagen, daar gaat je idee al van elkaars kinderen opvangen. En je werkt geen 3 dagen om vervolgens alsnog niet een keer wat leuks met je kind te kunnen doen (zwemmen oid) omdat je jantje,pietje en klaasje ook nog hebt rondlopen, en dat gaat niet in 1 auto.
quote:sandt schreef op 24 maart 2013 @ 21:23:

[...]

De crisis is ook teruggekomen en dan kan het helpen om te kijken hoe we dat eind jaren tachtig/ begin jaren negentig oplosten. Ik zal niet zeggen dat het de goeie ouwe tijd was, maar de moeders die toen wilden blijven werken ná het krijgen van de kinderen hadden wel meer ambitie dan die van nu. Je moest het zelf regelen, zelf rooien, zelf betalen. Echte die-hards hielden het vol, anderen niet.



Hiermee wil ik overigens geen oordeel vellen over moeders die een andere keuze maken. Alleen over mensen die menen hun recht te moeten halen over de rug van anderen.De crisis is niet terug gekomen, die ging voorbij en er is nu een hele ander crisis gaande. We hadden eerst in 2008 de financiele crisis en vanaf 2010 de euro crisis, beiden duren en duren maar voort, een dubbele crisis die we niet in de jaren 80 hebben gekend. En sinds de jaren 80 zijn er meer vrouwen meer uren gaan werken, vroeger was dat een stuk minder en grotendeels parttime. De overheid wilde maar arbeidsparticipatie van vrouwen, daarvoor heb je dan opvang nodig. Iemand noemde dat hier 'verwend', terwijl we qua regelingen in NL echt onderaan de ladder staan. We hadden en hebben het bar slecht geregeld op dat gebied, maar men wenst wel meer arbeidsparticipatie. Dan maar geen kinderen meer krijgen? Zijn we ook van dat opvang probleem af.
quote:bloemetje77 schreef op 24 maart 2013 @ 21:38:

[...]





Dat snap ik wel, dat dat moeilijk is. Maar moet je daarvoor maanden fultime kinderopvang blijven krijgen? Omdat de kleine kans bestaat dat er ineens iets van je gevraagd wordt op rare tijden?





Ik zou ook niet over een week aan een baan kunnen beginnen waar ik om 7.15 uur zou moeten zijn. En ik heb geen kinderen maar wel andere dingen in mijn leven. Dat geldt voor wel meer mensen, welcome to the real world zou ik zeggen. Jammer van deze baan maar ik vind het ook wat veel gevraagd van die werkgever, van iedereen.





Lees de rest van mijn posts ook even! Ik ben tégen meer dan drie maanden extra kinderopvang, maar ik begrijp dat mensen het gebruiken als het er is.



Kind van 9 kon niet een weekje bij een vriendinnetje slapen? Of bij de buurvrouw ontbijten? Tot je man thuiswerken heeft geregeld? Of dat je man verlof opneemt? Je zus/moeder/vriendin een laten logeren? Met al dat soort oplossingen bij elkaar kan je toch wel een paar weken doorkomen tot de opvang geregeld is.



Nee, zelf dit soort dingen kun je niet in een paar dagen regelen. Kinderen zijn namelijk ook mensen en voor hen moet de oplossing ook geschikt zijn.



Vaak valt of staat het ook met creativiteit en vooruitzien. Je weet al een tijdje dat je werk zoekt en dus kan krijgen, heb je dan geen noodplan voor een paar weken als je in de situatie komt dat je per direct moet beginnen?



Jawel, maar niet één dat om 7.15 uur in werking treedt. Voor mijzelf heb ik besloten niet meerdere dagen eerder van huis te willen, dan 7.45 uur. Mijn eerste prioriteit ligt bij mijn gezin. Ik zoek dus ook een baan in de buurt, maak van geen enkele regeling gebruik dus alles wordt door Sandtman en mij betaald.



Maar ja, als je zo verwend bent met subsidies en verwacht dat de staat je problemen oplost dan lijdt de creativiteit en het eigen initiatief daar vaak onder.



Heb nog nauwelijks één cent subsidie ontvangen. In mijn tijd met peuters werd de kot door de werkgever betaald.
quote:juniper213 schreef op 24 maart 2013 @ 21:47:

[...]



De crisis is niet terug gekomen, die ging voorbij en er is nu een hele ander crisis gaande. We hadden eerst in 2008 de financiele crisis en vanaf 2010 de euro crisis, beiden duren en duren maar voort, een dubbele crisis die we niet in de jaren 80 hebben gekend. En sinds de jaren 80 zijn er meer vrouwen meer uren gaan werken, vroeger was dat een stuk minder en grotendeels parttime. De overheid wilde maar arbeidsparticipatie van vrouwen, daarvoor heb je dan opvang nodig. Iemand noemde dat hier 'verwend', terwijl we qua regelingen in NL echt onderaan de ladder staan. We hadden en hebben het bar slecht geregeld op dat gebied, maar men wenst wel meer arbeidsparticipatie. Dan maar geen kinderen meer krijgen? Zijn we ook van dat opvang probleem af.Ja, dat was ik...om even aan te geven dat we nu subsidie kunnen krijgen en vroeger niet. Verder ben ik het met je post eens.
quote:liubi schreef op 24 maart 2013 @ 21:24:

Moeders hebben een jaar vrij na de bevalling. Tot 3 jaar heb je dan kinderopvang waarvoor je betaalt.

Overigens is de kinderopvang nu in 3 steden gratis, maar vanaf september komen er een hoop steden bij.Jammer dat mijn stad daar niet toe behoort....
Alle reacties Link kopieren
quote:LouisaVuitton schreef op 24 maart 2013 @ 21:42:

[...]

Een kind van 9 een week bij een vriendinnetje laten slapen? Je moeder/zus laten logeren? Of bij een buurvrouw laten ontbijten, maanden lang? Wat een rare oplossingen!



Nee, dat hoeft niet maandenlang. Want haar man kan wel wat regelen, maar niet binnen een week. Dus is even hulp vragen van elders een prima oplossing als ze die baan wilde hebben.n

Maar ik kan me daarom de werkgever ook wel voorstellen, dat hij liever iemand zonder kinderen wil. Want onverwachte situaties (kind ziek, juf opeens een studiedag of wat dan ook) zullen moeten worden opgelost. Maar dat kon dan ook wel eens een probleem worden.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:Shenandoah schreef op 24 maart 2013 @ 21:44:

[...]





eh ja, toen kon je nog rond komen van 1 salaris, hier in de randstad echt niet meer zelfs al zou ik in het goedkoopste gezins huurhuis wat er hier te krijgen is gaan zitten. Je bent als vrouw min of meer verplicht om te werken wil je een beetje kunnen rondkomen. En dan hebben wij echt geen duur huis voor hier (onder de 2 ton) en gaan we 1 keer per jaar kamperen, that's it.



En nog even terug komen op de creative oplossing qua kinderopvang. Wie moet dat doen, andere ouders werken ook. Opa en oma werken tegenwoordig ook gewoon. Meeste ouders werken toch wel 3 dagen, daar gaat je idee al van elkaars kinderen opvangen. En je werkt geen 3 dagen om vervolgens alsnog niet een keer wat leuks met je kind te kunnen doen (zwemmen oid) omdat je jantje,pietje en klaasje ook nog hebt rondlopen, en dat gaat niet in 1 auto.Dat bedoel ik!
quote:LouisaVuitton schreef op 24 maart 2013 @ 21:50:

[...]

Ja, dat was ik...om even aan te geven dat we nu subsidie kunnen krijgen en vroeger niet. Verder ben ik het met je post eens.Vroeger werd er minder gewerkt, of helemaal niet of 4 jaar gestopt tot de kinderen naar school gingen. Toen had je het dus niet zo nodig, maar op gebied van scholing en arbeidsparticipatie is er een hoop veranderd. Dat zou niet mogelijk zijn, als je als overheid niet ergens mogelijkheden biedt voor opvang. Je kunt die kinderen onder de 4 jaar niet alleen thuis achter laten, toeslag is wel het minste dat de overheid er tegenover kan stellen.
quote:himalaya schreef op 24 maart 2013 @ 21:52:

[...]





Nee, dat hoeft niet maandenlang. Want haar man kan wel wat regelen, maar niet binnen een week. Dus is even hulp vragen van elders een prima oplossing als ze die baan wilde hebben.n

Maar ik kan me daarom de werkgever ook wel voorstellen, dat hij liever iemand zonder kinderen wil. Want onverwachte situaties (kind ziek, juf opeens een studiedag of wat dan ook) zullen moeten worden opgelost. Maar dat kon dan ook wel eens een probleem worden.Die forumster moet al om 7.15 uur op haar werk zijn! Hoewel ik prima overweg kan met mijn buurkinderen en met mijn buurvrouw, moet ik er niet aan denken om een week lang mijn buurkinderen al om 7.00 uur over de vloer te hebben of een week het buurmeisje/vriendinnetje te slapen te hebben.
Alle reacties Link kopieren
Sandt, zeggen dat je nog nooit een cent subsidie hebt gehad omdat kot destijds door werkgevers werd betaald vind ik niet fair. Ik neem aan dat je het 1/3 deel bedoelt, beide werkgevers de helft ervan? Dat is nu ook zo, alleen is het centraal geregeld, omdat werkgevers er niet in uitblonken dit soort dingen zelf te regelen. En dus is de overheid het verplicht gaan stellen en wordt het via de belasting uitgekeerd.



En verder heel erg eens met Juniper.
quote:himalaya schreef op 24 maart 2013 @ 21:52:

[...]





Nee, dat hoeft niet maandenlang. Want haar man kan wel wat regelen, maar niet binnen een week. Dus is even hulp vragen van elders een prima oplossing als ze die baan wilde hebben.n

Maar ik kan me daarom de werkgever ook wel voorstellen, dat hij liever iemand zonder kinderen wil. Want onverwachte situaties (kind ziek, juf opeens een studiedag of wat dan ook) zullen moeten worden opgelost. Maar dat kon dan ook wel eens een probleem worden.En ik had niet eens verteld dat de kinderopvang moeilijk zou worden. Ik had verteld dat ik bezig was één en ander te regelen, maar dat ik het nog niet rond had op het moment van het gesprek. Liefst zou ik niet meer vertellen dat ik kinderen heb, maar zij zijn zo ongeveer de enige verklaring voor het gat in mijn cv en dé reden/inspiratie van mijn omscholing.
Alle reacties Link kopieren
quote:LouisaVuitton schreef op 24 maart 2013 @ 21:56:

[...]

Die forumster moet al om 7.15 uur op haar werk zijn! Hoewel ik prima overweg kan met mijn buurkinderen en met mijn buurvrouw, moet ik er niet aan denken om een week lang mijn buurkinderen al om 7.00 uur over de vloer te hebben of een week het buurmeisje/vriendinnetje te slapen te hebben.Zou je dat werkelijk niet doen voor een week, voor een goede buur die jij misschien ook wel een keer hard nodig kan hebben?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:renske123 schreef op 24 maart 2013 @ 21:57:

Sandt, zeggen dat je nog nooit een cent subsidie hebt gehad omdat kot destijds door werkgevers werd betaald vind ik niet fair. Ik neem aan dat je het 1/3 deel bedoelt, beide werkgevers de helft ervan? Dat is nu ook zo, alleen is het centraal geregeld, omdat werkgevers er niet in uitblonken dit soort dingen zelf te regelen. En dus is de overheid het verplicht gaan stellen en wordt het via de belasting uitgekeerd.



En verder heel erg eens met Juniper.Nee, nog de voorloper daarvan. Mijn baas betaalde iets mee aan de kinderopvang, was in de cao geregeld, niet wettelijk bepaald. Jongste heeft slechts kort op kdv gezeten ivm verlies baan.
quote:LouisaVuitton schreef op 24 maart 2013 @ 21:56:

[...]





Die forumster moet al om 7.15 uur op haar werk zijn! Hoewel ik prima overweg kan met mijn buurkinderen en met mijn buurvrouw, moet ik er niet aan denken om een week lang mijn buurkinderen al om 7.00 uur over de vloer te hebben of een week het buurmeisje/vriendinnetje te slapen te hebben.Niet helemaal waar, ik moest om 7.15 uur de deur uit, Sandtman is dan al weg. Kinderen staan normaal 7.10 uur op.
quote:-teuntje- schreef op 24 maart 2013 @ 21:51:

[...]



Jammer dat mijn stad daar niet toe behoort....Oh, dat is idd pech.
Alle reacties Link kopieren
quote:juniper213 schreef op 24 maart 2013 @ 21:47:

[...]



De crisis is niet terug gekomen, die ging voorbij en er is nu een hele ander crisis gaande. We hadden eerst in 2008 de financiele crisis en vanaf 2010 de euro crisis, beiden duren en duren maar voort, een dubbele crisis die we niet in de jaren 80 hebben gekend. En sinds de jaren 80 zijn er meer vrouwen meer uren gaan werken, vroeger was dat een stuk minder en grotendeels parttime. De overheid wilde maar arbeidsparticipatie van vrouwen, daarvoor heb je dan opvang nodig. Iemand noemde dat hier 'verwend', terwijl we qua regelingen in NL echt onderaan de ladder staan. We hadden en hebben het bar slecht geregeld op dat gebied, maar men wenst wel meer arbeidsparticipatie. Dan maar geen kinderen meer krijgen? Zijn we ook van dat opvang probleem af.En hetgeen shenandoah aangeeft.
Nee heb je, ja kun je krijgen
quote:himalaya schreef op 24 maart 2013 @ 22:01:

[...]





Zou je dat werkelijk niet doen voor een week, voor een goede buur die jij misschien ook wel een keer hard nodig kan hebben?Jawel hoor, als ik kan helpen dan doe ik dag graag!, maar ik zie daar wel graag een termijn aan gesteld en 'niet tot mijn man kan regelen dat hij thuis kan blijven. Dat vind ik te vrijblijvend Ik werk soms 2x per week 's avonds en komt er een meisje bij ons oppassen omdat mijn man later thuis is. Dan stopt ze mijn kinderen in bad en bed, maar moet ze dat dan ook bij mijn buurmeisje doen? Bovendien gaan mijn kinderen 2 ochtenden naar de vso. Wat moet ik dan met het buurmeisje doen?
Alle reacties Link kopieren
quote:sandt schreef op 24 maart 2013 @ 22:02:

[...]





Nee, nog de voorloper daarvan. Mijn baas betaalde iets mee aan de kinderopvang, was in de cao geregeld, niet wettelijk bepaald. Jongste heeft slechts kort op kdv gezeten ivm verlies baan.



Ok, dank voor de info, zover reikte mijn kennis dus niet.



Ik vind het overigens wel een punt voor deze discussie, dat een derde van de opvangkosten (voor veel gezinnen de helft van de kot) uit specifieke belasting van bedrijven komt en dus niet alles door de gewone belastingbetaler wordt opgehoest, zoals ik zo vaak lees.
Alle reacties Link kopieren
quote:renske123 schreef op 24 maart 2013 @ 22:07:

[...]





Ok, dank voor de info, zover reikte mijn kennis dus niet.



Ik vind het overigens wel een punt voor deze discussie, dat een derde van de opvangkosten (voor veel gezinnen de helft van de kot) uit specifieke belasting van bedrijven komt en dus niet alles door de gewone belastingbetaler wordt opgehoest, zoals ik zo vaak lees.Zoals zo vaak in dit soort discussies. Er zijn mensen die werkelijk denken dat zij in hun eentje het hele verzorgingstelsel dragen .
Nee heb je, ja kun je krijgen
Er is geen verschil tussen belastingen, renske. Alle belastingen worden betaald door bedrijven. Soms rechtstreeks, soms via hun werknemers, soms via uitkeringen die daar weer door gefinancierd worden.



Zonder bedrijvigheid geen belastingen. Zo simpel is het.
Alle reacties Link kopieren
quote:lemoos2 schreef op 24 maart 2013 @ 22:13:

[...]





Zoals zo vaak in dit soort discussies. Er zijn mensen die werkelijk denken dat zij in hun eentje het hele verzorgingstelsel dragen .
Alle reacties Link kopieren
quote:baan68 schreef op zondag 24 maart 2013 20:25 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="kersenvlaai2011 in "Kinderopvang niet meer kunnen betalen."" class="messagelink">kersenvlaai2011 schreef op 24 maart 2013 @ 20:10</a>:</b>

Tuurlijk kun je je kinderen thuis houden als je niet werkt. Maar het is lastig solliciteren als je kinderen thuis zitten en je geen andere opvang hebt.



En 3 maanden is erg weinig tijd om een nieuwe baan te vinden in de huidige markt.



Ik denk persoonlijk dat ik veel sneller een baan nieuwe baan had gevonden als toeslag gewoon was doorgelopen en ik 3 ipv 1 dag had gehad om te solliciteren.</div></blockquote>Ok duidelijk. 3 Maanden is inderdaad niet veel tegenwoordig. Maar mag ik dan vragen waarom je denkt dan sneller een baan te vinden als je 3 dagen in de week had gehad? Heb je dan zoveel uitnidigingen voor sollicitatiegesprekken in een week? In dat geval zou het dan toch binnen 3 mnd moeten lukken? (bedoel dit niet vervelend, hoor, probeer 't gewoon écht te begrijpen)





Omdat de gesprekken niet uit de lucht komen vallen. Daarvoor moet je op zoek naar vacatures, langs bij detacheringsbureaus, uitzendbureaus, noem maar op. En ja, daar kun je hele dagen mee bezig zijn.



En als ik na die 3 maanden me daar nog steeds 3 dagen mee bezig had kunnen houden ipv 1 dag (die ik qua opvang volledig uit eigen zak betaalde) dan had ik inderdaad sneller een nieuwe baan gevonden.



Als je geen alternatieve opvang hebt ben je dus aangewezen op kinderopvang.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven