Kindje gekregen in november/december 2011 in een nieuw jasje

29-06-2012 21:18 2534 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op verzoek:



*Poef*
Yup hier idem, aan tafel wordt gegeten. Ik maak mij soms wel schuldig aan allerlei geluidjes bij het voeren. Vroemvroem, enzo . Zodra hij met eten gaat spelen dan haal ik het weg. 10 Minuten later bied ik het nog een keer aan, wil hij nog steeds niet dan gooi ik het weg (als het veel is en het is vers gemaakt, dan gooi ik het in de vriezer) en mag hij uit de stoel om te gaan spelen.



Pffft de net van het ledikant een cosleeper gemaakt. Rotding werkte niet helemaal mee en nu een kleine beschadiging in de vloer omdat dingen uit mijn handen gleden en wat krassen in het bed. Achja het is een gebruiksvoorwerp, houd ik mij maar voor.



Net even gekolfd en nu ledikant 2 in elkaar fiksen. Alhoewel het is laat, ik begin maar eerst met het eten en dan doe ik dat ledikant wel later.



Tschüss!
Die eigenaresse van difrax heeft trouwens een boek geschreven over eten (hap slik nog wat), die foto's!! Heb hem hier liggen en eigenlijk nooit geopend omdat ik de voorkant zo over de top vond.
Alle reacties Link kopieren
Spannend Lelie! Goed dat je actie onderneemt. Wie weet wat er uit voortkomt? Laat je weten wat je van de dvd vindt?



Schaap, ik word nu wel nieuwsgierig naar je topic aan de overkant? Hoe was het op je werk? Viel het mee? Vervelend hoor, al die hormoonschommelingen en wisselende stemmingen. Pas goed op jezelf.



Pom, ik was wel heel erg nieuwsgierig geworden ondertussen naar wat er zo 'speciaal' was aan het eerste rauw vlees moment voor Minipom . Nou zei Wagyu vlees me eerlijk gezegd helemaal niets.. maar google leverde me nu op dat (en ik citeer);



De malsheid van het Wagyu-vlees wordt mede verkregen door de runderen te masseren, klassieke muziek te laten horen en bier te laten drinken.



Zou de lekkere smaak wellicht van dat laatste komen?



Ging het slapen op de eigen kamer toch niet zo lekker? Vervelend dat het op het kdv even niet zo lekker loopt, kan me heel erg goed voorstellen dat je dat vervelend vindt.

Heb je trouwens ook 'gewoon' het boek Opperdepop in de kast staan? Staan misschien ook nog wel wat simpele recepten in voor de afwisseling?



Eten gaat hier gewoon aan tafel en ze mag helemaal zelf aangeven wat ze wil eten. Dwingen met voeding geloof ik niet in, ze geeft zelf wel aan wanneer ze genoeg heeft. We vullen haar kommetje gewoon met eten en de ene keer gaat dat op, de andere keer niet. Ik heb zelf ook niet elke dag evenveel trek. En de ene keer eet ze keurig met haar lepel, de volgende keer laat ze zich gewillig voeren en de keer daarop wil ze alles met haar handen doen. Ach, voor haar 18e eet ze vast met mes en vork .
Opperdop ligt hier idd te verstoffen. Aangeschaft tijdens zwangerschap en zat mij helemaal te verheugen om de recepten voor te schotelen aan Minipom. Puntje bij paaltje ging ik Rapley doen met Minipom en had ik dus niets aan de recepten voor de eerste maanden bijvoeding. Nu mag hij met de pot mee-eten en daarvoor hoef ik het boek ook niet open te slaan.



Bizar eigenlijk dat je tijdens de zwangerschap of misschien daarvoor voorneemt hoe je het wilt aanpakken met je kind en als hij/zij daar is 180 graden draait. Nooit gedacht dat ik zo lang zou gaan kolven, samenslapen, dragen daarentegen wel



@Romo, slapen op eigen kamer ging boven verwachting heel goed (als je de gedragsverandering niet meenam). Alleen bij mij zat het gevoel niet goed, misschien omdat ik wel zag/aanvoel dat hij de boel wel accepteerde, maar eigenlijk ook niet wilde. Aan de andere kant zijn vader zag dat niet zo, vond het huilerige logisch en vond dat er even doorgezet moest worden. Na 2 weken heb ik de knoop doorgehakt en gezegd dat ik er niet aan toe was. Tja en dan valt er niet zoveel in te brengen . Feit is wel dat 2 mensen nu heel gelukkig zijn en de derde op zich geen problemen mee heeft .

Wat goed dat romomeisje al met een lepel kan eten!! Minipom probeert het soms, maar alles komt op de grond of hij gaat verder met zijn handen. Zit er net zo in al sjij, op hun 18e eten ze heus wel een keer met bestek .



Gisteren hier is gewoon 2x keer opgeschept voor Minipom! En alles ging op! Stoofpotje had zijn vader gemaakt! En ondanks dat hij biologisch onzinnig vindt heeft hij voor Minipom biologisch rundvlees gehaald Vond het ook leuk om te zien dat Minipom genoot van het eten dat zijn vader heeft gemaakt en daar genoot paps weer van; ook leuk om te zien



Nou ga weer aan het werk.



Met de rest alles oké??
Alle reacties Link kopieren
Pom, ik heb het boek opperdepop van van moeder geleend, maar het recept voor pannekoeken is ideaal als ik weer eens geen brood in huis heb. Oh, en ik zette dat recept in, in Afrika, waar een zakje vanillesuiker minder gesleep is dan een pak pannenkoekenmix (200 ml melk, 150 gram bloem, 1 zakje vanillesuiker en 2 eieren uit mijn hoofd. Die andere 3 hebben ze daar ook)



Oh en minipom, stoofpotjes zijn ook heeeel erg lekker! Groot gelijk dat je zo zat te smullen!



Romo, jij hebt ook al zo'n wispeltuur als het gaat om eten, hier idem dito! Geen pijl op te trekken, er zit ook geen regelmaat in .

Maar als ze weer eens gevoerd wilt worden, dan doen we dat ook met alle liefde.



Trui, krijgt broekje nog steeds soyakwark of zo? Leliedreumes huilt niet vaak (meer), dus dat was blijkbaar een fase. Alleen haar wangen/neus/kin/onderkant van haar kin blijven/zijn sinds een paar weken zo rood en schraal. Ik kan blijven smeren voor mijn gevoel. In ene schiet me te binnen: ze krijgt wel al meer melkproducten, misschien dat ze daarom niet meer aangekomen is?



Straks toch maar een pak soyaspul halen...
Alleen ben je sneller, samen kom je verder!
Alle reacties Link kopieren
Eten jullie kindjes alles aan tafel? Hier gaan de hoofdmaaltijden gewoon in de kinderstoel aan tafel. Vind ook ik niet meer dan logisch. Maar een soepstengel of een bakje fruit/rozijnen wil ik hem ook vaak zo geven. Vooral die soepstengel gebruik ik nog wel eens om hem even rustig te houden als ik met eten oid bezig ben In de kinderstoel is dat écht niet handig, want in notime ligt het eten op de grond en klimt hij, gordel of niet, half uit de stoel. En Pom, hoe doe jij dat dan als Minipom gaat spelen met eten? Haal je hem er dan uit en zet je hem 10 minuten later weer terug? Haal je hem dan uit zijn spel of hoe moet ik dat voor me zien? Vrees dat zo'n tactiek hier vooral heibel zou opleveren dus probeer me te bedenken hoe dat kan werken



Gisteren mijn werk overleefd. Ik deed dan ook niets, ik was er alleen! En bijgekletst met collegae. Wist al snel de 'hoe-is-het' vraag handig te ontwijken door aan te geven dat lammetje het zo goed doet Al vroeg mijn teamleider me wel het hemd van de mouw. Jammer. En een collega heeft zelf, helaas, ervaring met post natale depressies dus die herkende veel in mijn woorden. En het begrip was voor mij weer fijn Dus ja, daar had ik wel wat aan! Ze zouden me er wel doorheen slepen zeiden ze. Volgende week 2 ochtenden. We beginnen rustig.



Morgen heb ik hopelijk mijn vit. B6, ga ik langs een acupuncturist (die schijnen te kunnen helpen) en langs de vk. Er gebeurt iig weer iets en dat is hoopgevend! Oh en ondertussen ben ik geld aan het uitgeven op mp! Niet dat ik geld heb, maar wat leuke positiekleding doet mijn humeur toch wel goed en dat beetje wat ik heb is meer zomers dan winters, dus er mag wel wat bij Is nog wel spannend ook, heb nooit kleding via mp gekocht en je weet nooit hoe het zit. Koop wel gelijk een boel bij 1 persoon. Mooi verrassingspakketje!



Lelie, rood en schraal hier ook. Zij het misschien in mindere mate. Maar het weer heeft de huid de afgelopen dagen ook niet goed gedaan. Zelf heb ik er echt heeeel veel last van nu. Ik bedoel: kan geen kwaad om koemelk weer eens te bannen! Maar ik hoop voor jou en leliedreumes dat het spoken zijn!



Romo, ik heb last van iets dat in het Engels heet: nursing agitation. In het Nederlands is er voor zover ik weet geen woord voor. Komt er op neer dat voornamelijk zwangere vrouwen die nog voeden daar last van hebben, soms ook moeders die tandemvoeden. Het is een, haast onbeschrijfelijk, irritant, knagend gevoel tijdens het voeden waardoor je het liefst je kind heel snel heel ver van je vandaan wil hebben Een van de verklaringen is dat je lichaam zich klaarmaakt voor de kleine baby en er letterlijk geen ruimte meer is voor het grotere kindje. Misschien is dat waar. Geen idee. Klinkt aannemelijk, behalve dat ik zelf nog niet klaar ben voor stoppen. En dat is ook een beetje de reden waarom ik er eerder nog niets over schreef. We hadden hier net het gesprek gehad over waarom sommigen van ons nog voeden en ik had een mooi pleidooi gehouden dat ik er zelf nog van geniet, het een rustmoment is en ik doorga zolang we er beiden nog baat bij hebben!! Dat was ook echt zo, maar heel snel daarna begon die ellende dus bij mij en kon ik er helemaal niet meer van genieten. En toch wilde ik nog niet stoppen dus ik merkte dat mijn eigen standpunten ineens compleet onder me vandaan werden geschopt. Uberhaubt dacht ik eerst dat het allemaal tussen mijn oren zat, tot ik ontdekte dat er wel degelijk meer mensen zijn die het herkennen en het zelfs een naam heeft. Dat was fijn, dat is het topic aan de overkant. Inmiddels heb ik er ook meer een balans in gevonden door de nachtvoedingen te stoppen en de avond en ochtend zo kort mogelijk te houden. Die momenten zijn het hevigst, overdag gaat het eigenlijk prima. En ik sta inmiddels weer iets zekerder in mijn schoenen om eventueel advies van mensen om maar gewoon te stoppen te accepteren en naast me neer te leggen Ik vind mijn eigen weg wel.



Oh trouwens, als iemand nog een briljant pannenkoek idee wil?! Ben het recept laatst tegengekomen aan de overkant en daarna nog eens op een andere site dat ik dacht, dat moet ik proberen. En ik was verbaasd hoe super lekker het is en niemand dit weet!!



Heel simpel: 1 geprakte banaan of 1 geraspte appel + 1 ei + 2-3 eetlepels bloem (boekweit, spelt, volkoren tarwe is vast het beste, maar hier moest toch echt eerst het pak gewone meel op). Dit roeren en in de pan mieteren. Het is minder vloeibaar dan gewoon pannenkoekbeslag, dus je moet het een beetje in een vorm drukken. Maar dan gewoon bakken, omdraaien, etc. En echt, het is zo lekker! En zo zoet door het fruit dat het helemaal niets meer op hoeft. Schaapje en ik smullen ervan!! En voor de slechte brood- en of fruiteters is het helemaal ideaal natuurlijk. Je hoeft er ook nog eens niets voor in huis te hebben, behalve fruit, ei en bloem dan natuurlijk.



Volgens mij wilde ik nog op van alles en iedereen reageren maar ik weet het niet meer. Laat het hier dus maar eventjes bij. ga snel geld overmaken voor mijn mp-positiekleding-pakketje
Alle reacties Link kopieren
Ik loop wat achter geloof ik...



Eten: Broekje eet lang zo veel niet als sommige hier, wat een goede eters zitten er tussen!

ontbijt: papfles en wat hapjes brood van mij.

tussendoor: fruit en sap.

lunch: 1-2 boterhammen en een fles melk.

tussendoor: koekje en/of rozijnen en sap.

diner: 1 opscheplepel, yoghurt.

Voor het slapen gaan een fles. Afhankelijk van hoe er 's avonds gegeten is melk of pap.

De flessen die ik geef zijn 100 volle melk en 100 water. Met het toetje erbij zit hij dan wel op 400 ml, maar in Nl is het advies 300 ml melkproducten en in Belgie 500 ml, dus ik kies de middenmoot.

Hoewel we er nu aan denken om de tussen de middag fles te stoppen, omdat hij sinds een week heel goed z'n sap drinkt. Hij drinkt nu zeker 100-200 ml sap op een dag.

Brood gaat goed, soms met korst, soms zonder. Ik geef altijd partjes brood en de korstjes belanden soms op de grond

Hij krijgt 1 boterham met hartig en 1 met zoet. Of een krentebol, die gaat er ook altijd wel in.

Het avondeten gaat wisselend, , soms maar een paar hapjes maar meestal eet hij ongeveer 1 opscheplepel. En nagenoeg alles met de pot mee, dus af en toe ook een wereldgerechtje. Als we laat eten (patatje ofzo) dan krijgt hij een potje, die eigenlijk altijd helemaal op gaat. Eten wordt gegeven met een lepel, als hij er klaar mee is dan krijgt hij zelf de lepel en het bordje om zelf nog wat rommelen. Vaak wordt er dan toch nog wat gegeten.



Rolverdeling: ik doe het huishouden en Grote Broek klust en doet de auto's. Even ik grote lijnen.

En tuurlijk doet hij in het weekend ook wat huishouden als ik werk, maar in principe doe ik het. Ik werk 20 uur en onregelmatig. Daardoor heb ik ook meer vrije tijd voor mezelf/huishouden, omdat Broekje ook naar het kdv gaat als ik vrij ben. En koken vind hij echt helemaal niks aan en ik vind dat wel leuk, dus ook dat doe ik. Ook omdat ik -als ik dagdienst heb- om half vier/vier uur al thuis ben en hij iets voor vijven. Meestal staat het eten dan klaar en eten we om vijf uur.

De maaltijden eten we aan tafel, fruit ook, het koekje of de rozijntjes niet. Met als resultaat her en der wat verspreide rozijntjes



Lelie, we zijn langzaam begonnen met het her-introduceren van koemelk en nu heeft Broekje nergens geen last meer van. Dus geen soja-vla meer.

Spannend je plannen! En kun je het geld niet automatisch over laten boeken?



Schaap, wat naar dat je je zo voelt, wel fijn dat er herkenning is aan de overkant.

Ik heb helaas wat ervaring met depressieve episodes en heb er ook nu nog medicatie voor (preventief). Erg pittig en dus ook vanaf mijn kant enige herkenning. Niet je huidige situatie, maar wel het gevoel. Gelukkig is dit niet ontaard in een pnd. Trek je eigen lijn, waar je je zelf het meest prettig bij voelt, dat is nu het belangrijkst hoor!

En die pannekoek ga ik ook eens proberen, klinkt heerlijk!



Pom, culinair klinkt het allemaal hoor! Ik hou me ook aanbevolen voor de recepten En de opperdepop heb ik wel wat recepten uit geprobeerd. Soms wat inspiratieloos, hahaha! En de lunch dingen zijn ook erg lekker en weer eens wat anders.



Mimsey, Muppet klinkt geweldig, maar zeker uitdagend! Pittig meisje hoor!



Ik vergeet vast van alles, maar dit heb ik tot zover onthouden.

Ga me nu even toeleggen op het huishouden

Vriezer is aan het ontdooien, even stofzuigen en hopelijk gaat Broekje zo nog een lekker tukkie doen, kan ik mooi nog even met de benen omhoog en lekker m'n boek lezen! Tot later!
Alle reacties Link kopieren
Help! Leliedreumes heeft een dwarse dag. Ze weet niet wat ze wilt.. Ze wilt niet bij me zijn, maar ook weer wel. Ze wilt niet slapen (stomme genen!) en laat toch overduidelijk merken dat ze moe is. Ze huilt en lacht tegelijk.

Misschien zo maar weer eens met de wagen op pad.. Mijn draagjas(vest) is eigenlijk te koud voor dit weer :(
Alleen ben je sneller, samen kom je verder!
Alle reacties Link kopieren
Ehhh... Blijkbaar een dwarse scheet. Net zat haar luier vol en nu heb ik weer het vrolijkste meisje van de wereld



Trui, goed dat broekje geen reacties meer vertoond op koemelk! Slim, om nu je vriezer te ontdooien! Moet ik eigenlijk ook weer doen (suks moet toch eens per jaar?). Even de weerberichten kijken, maar volgens mij vind ik vrijdagochtend Het Moment.



Oh, schaap.. Ook rozijntjes gaan hier in de stoel naar binnen. Ik kan niet zo goed tegen kruimels... Dat is me nu al zo'n 5 jaar heeeeel duidelijk, dus die lijn trek ik ook keurig door naar leliedreumes...
Alleen ben je sneller, samen kom je verder!
@Schaap, oh nee joh. In die 10 minuten (kan ook korter zijn, volgens mij overschat ik ook de duur ) krijgt hij of wat te drinken (en dat gaat niet zo vlot nu hij zelf drinkt) of iets dat voor handen is (meestal een pen) om mee te spelen. Ik houd hem het liefst aan tafel zolang het kan. Ik leg wel altijd 1of 2 stukjes eten op zijn playtray en zodra hij dat zelf oppakt en in zijn mond stopt is dat voor mij een signaal dat hij meer wil en geef ik dat. Heeft hij dan nog steeds geen honger, is het ook goed. Hij krijgt sowieso na het douchen nog een fles van 200 cc mm, dus ben niet bang dat hij verhongert. Als hij echt moe is dan gaat het avondritueel in en eet ik daarna verder (Ik eet met hem mee, zien eten doet eten). Douchen, verhaaltje en fles. Is hij niet moe, maar heeft gewoon geen honger dan gaat hij uit stoel, maar meestal wil hij dan weer in de stoel, want aan tafel is het gezelliger (ik blijf dan gewoon aan tafel om mijn bord op te maken en kan niet met hem spelen).
Alle reacties Link kopieren
Trui, je was niet de enige die achter loopt...



Eten: gaat overdag best goed, maar 's avonds blijft knudde.

ontbijt: 1 of 2 boterhammen (zonder korstjes) + 1 stuk fruit (kiwi is nu heel populair) + water of vers sap

tussendoor: borstvoeding (vlak voor het ochtendslaapje)

lunch: 1 of 2 boterhammen + water of vers sap

tussendoor: rijstwafeltje/koekje/soepstengel/wat druiven

avondeten: dit wisselt sterk. Soms eet ze met ons wat mee, maar dat gaat niet echt verder dan bijvoorbeeld 3 sperziebonen en 5 hapjes vis. Zodra ze mijn hand met lepel gaat wegduwen stop ik. Ik heb liever dat ze op die manier duidelijk maakt dat ze niet wil, dan dat ze het wel aanneemt en vervolgens op de grond mikt. Afhankelijk van wat we zelf eten maak ik soms ook een potje voor haar. Ik warm maar een half potje op omdat ze het na 5 happen (of soms al na 1 hap) voor gezien houdt. Haar yoghurt gaat wel altijd op. Na het badje geef ik nog borstvoeding en dan gaat ze slapen.



Oh ja en dan voed ik haar ook nog om 22.00 uur en om 02.00 uur en om 06.00 uur.

Even tussendoor: Schaap, ik heb even wat gemist: hoe heb jij die nachtvoedingen gestopt? Ben je gewoon gestopt of vond Schaapje het zelf wel mooi geweest? Af en toe denk ik dat Minimijn nooit uit zichzelf gaat stoppen om bv te vragen. Als ze nu honger heeft en bijvoorbeeld in haar kinderstoel zit zegt ze steeds mamamamam. Het is duidelijk: ik word geassocieerd met eten



Oke, weer even verder:

Qua gerechten kan ik nog wel wat inspiratie gebruiken. Wij eten ook weinig vlees (hooguit 1 keer per week), wel veel vis en groente en zoveel mogelijk biologisch. Maar ik heb zelden doordeweek de tijd of energie om uitgebreid te koken en kom dan toch weer heel vaak bij dezelfde gerechten uit. Wat meer variatie kan dus geen kwaad, zeker na de opmerking van Pom over het leren waarderen van smaken.



Prakken jullie alles nog? Sommige dingen geef ik namelijk in haar hand zodat ze die zelf kan afhappen. En veel wordt ook nog wel gevoerd met een lepeltje. De behoefte om zelf te eten met een lepel is er hier nog niet (gelukkig maar als ik zo de verhalen over Muppet lees )



Eten gebeurt hier ook aan tafel. De tussendoortjes meestal niet. Maar soms is het juist makkelijk om haar ook de tussendoortjes in een stoel te geven omdat ze anders met haar soepstengel op de tv gaat timmeren of haar nijntje koekje (waar ze een soort beslag van maakt) aan de bank afveegt. Zeker als ik net met de stofzuiger in de weer ben geweest wil ik iets langer dan een uur van het resultaat genieten.



Meteen een mooi bruggetje naar de rolverdeling in het huishouden:

Mijnman (hij is overigens weer thuis hoor! Slechts 1 dagje later dan gepland) en ik werken allebei even veel, maar in de praktijk komt het erop neer dat ik het meest doe in huis. Ik doe in ieder geval de was. Hij doet weer vaker de boodschappen. En soms razen we op een zaterdagochtend samen in een uurtje door het huis en dan is ook alles weer schoon.



Schaap, ik hoop dat de B6 gaat werken! Vervelend dat je je zo voelt. En ook naar dat de bv niet loopt zoals je zou willen. Wat vindt Schaapje ervan dat hij nu minder of korter bv krijgt?



Lelie, wat goed van je plannen! Ik kan me goed voorstellen dat het voor jouw gevoel ook fijn is om voor je eigen inkomsten te zorgen. En zo kan je het natuurlijk goed combineren met de zorg voor Leliedreumes!



Oh het is al laat! Ik ga Minimijn ophalen!
Oke, bij deze het eerste recept. Kalkoenfilet, snel, makkelijk en supergezond. Ik doe er altijd aardappelpuree bij (die van de AH met boter is super en minder werk dan het zelff doen . Perfect voor een doordeweekse dag en je geen zin hebt om te koken), vind ik lekkerder dan krieltjes of zo.



Bereidingstijd: 20-30 minuten

Ingrediënten voor 4 personen

400 gr. kalkoenfilet.

3 eetl. olijfolie met knoflook (ik heb standaard zo'n potje in de koelkast staan)

peper en zout.

2 takjes rozemarijn.

800 gr. cocktailtomaatjes.



Voorbereiding

Snijd de kalkoenfilets in gelijke stukken en bestrijk ze met 1 1/2 eetl. van de olie, bestrooi met peper en zout naar smaak en leg ze naast elkaar in een met een bakmatje bekleede braadslede.

Knip de takjes rozemarijn elk middendoor en leg ze op de filets.

Schuif de braadslede in een voorverwarmde oven (220 graden).



Bereidingswijze

Bestrijk de tomaatjes met de rest van de olie en bestrooi ze naar smaak met peper en zout.

Neem na 15 min. de braadslede uit de oven en leg de tomaatjes naast de kalkoen.

Zet de kalkoen met de tomaatjes terug in de oven en laat de kalkoen in 10-15 min. helemaal gaar worden.
Recept 2 Quinoa met sliptong



Easypeasy



Quinoa in heet water koken net zoals bij couscous (10/15 minuten werk). Als ik een jolige bui ben dan gooi ik een stukje van een bouillonblokje in het water voor de smaak, maar meestal kook ik het gewoon met water. Anderen mensen doen het in melk, maar dat heb ik nooit geprobeerd. Let wel op dat je Quinoa goed uitspoelt van te voren anders smaakt het bitter.



Sliptong zit bij ons standaard in de vriezer en is met 10 minuutjes ontdooid. Beslag maak ik heel eenvoudig, gewoon bloem met zwarte peper en een heel klein beetje zout. Vis er doorheen halen (ik doe niet moeilijk met ei of melk) en dan meteen pakken in de gereedstaande koekenpan. Na bakken serveren met Quinoa. De ene keer serveer ik quinoa zo en de andere keer bak ik het een beetje op na het koken. Afhankelijk hoe mijn neus staat.



Ik serveer meestal geen extra groente bij, omdat Quinoa familie is van de spinazie dus zit al barstensvol met vitamines etc., anders gestoomde wat voor handen aan groente is.
Recept 3



Zeebaars met baby paksoi (doe ik alleen in het weekend + in het seizoen en is vrij luxe gerecht dus wordt hier ook niet wekelijks gegeten).



Hele zeebaars vande mark, laten schoonmaken en kop aanhouden.



Zebaars thuis wassen en afdrogen, binnenkant vullen met tijm, rozemarijn en gesneden venkel. Zeebaars bestrooien met zwarte peper, binnen- en buitenkant.

Overschaal laagje grove zeezout gooien, zeebaars erop en dan de bovenkant ook zeezout opgooien totdat je weinig van de vis meer ziet. In de oven 40 minuten op 230/240 graden. Daarna is het wel heel hard werken om de zoutkorst af te bikken



Baby paksoi gewoon bakken in koekenpan met beetje olie. Geen oestersaus toevoegen, dat is zonde van de smaak van de vis. Eigenlijk hoort de paksoi niet bij de vis, maar toevallig was dat die ene keer alleen in de koelkast, vandaar dat we het hebben gemaakt Minipom heeft ervan gesmuld :-)
Superlekkere kip met dank aan Jamie Oliver



Voorbereising is 10 minuten, bakken van de kip in deover is ca 40 minuten.



Serveren met rijs, meer heb je niet nodig



http://www.okokorecepten. ... ebraden-kip-zoetzure-saus
Hummm wat had ik nog meer aan recepten geschreven???



Oja tomatensaus, maar dat is een pleuruswerk om te maken en uit te schrijven (heel veel ingrediënten en ik doe het uit mijn hoofd), doe ik wel een keer als ik echt tijd heb
Oja zalmfilet met gestoomde groente



Hele stukken verse zalmfilet halen zonder huid. Heel simpel kruiden met patat/friteskruiden. Stegeman of AH vind ik het lekkerst. Heb een keer geprobeerd met zoutarmpatatkruiden omdat het zo gezond is, maar dat was niet te nassen.



Afijn zalmfilet bakken in de pan (ik doe zonder olie omdat zalm heel veel vet van zichzelf heeft, maar dan moet je wel een goede pan hebben, anders heel klein beetje olie). Na bakken op een bord gooien.



gestoomde groente is niet veel aan eventueel een bouillonblokje in het water gooien in de hoop dat het wat smaak afgeeft, maar tot nu toe proef ik weinig verschil. Broccoli/ sugarsnaps (errug lekker bij zalm) of waar je zin in hebt gooi je in de stoompan en na een paar minuten is het klaar. Serveren met de zalm.



Wij eten vrij grote stukken vis en veel groente, dus dan serveer ik geen koolhydraten of iets anders bij.
Alle reacties Link kopieren
Ziet er lekker uit pom! Ik zal ze morgen uitprinten (overpennen, da's passée )



Mijn, vervelend dat minimijn nog 's nachts komt! Gaat jullie gezondheid nu wel beter (van jullie alle 3?). Ik zette in op meer drinken overdag om de nachtvoedingen af te bouwen. (Dus... toch naar een rietjesbeker ipv gewone beker! Gek genoeg lijkt ze het wel te snappen. Maar misschien heeft Schaap betere tips.



Prakken gebeurd hier niet. Of wel.. Of soms. Laat ik het zo stellen. Niet om de boel klein te maken, maar meer om het sneller te laten afkoelen (ovenschotel of zo).



Mims. Ik zal niet meer lachen om je verhalen. Echt niet, want blijkbaar vertelt Muppet telephatisch aan leliedreumes hoe je moet klimmen en keten. Ze is vandaag twee keer van een stoel afgemieterd, ik heb haar meerdere keren uit de vensterbank kunnen trekken.. Aan de andere kant heeft ze vandaag ook vele losse stappen gezet. Vanaf wanneer zeg je dat je kind los loopt?

Nu redt ze al 2 meter! Oh... Ik ben trots!!



Morgen ga ik met een vriendin naar een indoorspeeltuin. Laat haar daar maar klimmen en klauteren



Schaap, ik ben halverwege 'opgroeien in vertrouwen' en ik snap wel dat je er iets in ziet. Ik moet eerlijk bekennen dat ik er ook door geinspireerd raak, maar ik moet ook bekennen dat het ook wel heel erg mooi in de oren klinkt. Zoals je zelf ook al zei: een 'goed zo' zit zo in ons systeem ingebakken...

Maakt het niet een minder nobel doel, dat kinderen gaan leren/handelen vanuit hun eigen motivatie. Klinkt ook een beetje als montessori



Zo, en nu ga ik mijn mama bellen
Alleen ben je sneller, samen kom je verder!
Alle reacties Link kopieren
Zo heb even 2 dagen gewerkt en meteen wat bij te lezen!



Pom, klinkt goed je recepten! Zalm doe ik in de oven met olijfolie en dille.... Vind ik zo lekker!



Lelie, veel plezier morgen! Ik zal naar jullie zwaaien, maar ik gok niet dat jij zo vroeg daar bent!



Trui, wat fijn dat Broekje niet reageert op koemelk!



Mijn, fijn dat Mijnman weer thuis is! Was Minimijn ook weer blij?



Schaap, klinkt best pittig voor je allemaal.. Ik hoop dat je je snel weer wat beter voelt en dat de vitamine B6 snel aan zal slaan!



Hier inderdaad ook de hoofdmaaltijden aan tafel. Fruit en rozijntjes op zijn stoeltje aan de salontafel. Fruit doen we ook wel eens aan de eettafel. Rougefils blijft wonder boven wonder zitten!

Verder best drukke week, weet even niet meer waar ik op zou moeten reageren. Ben bezig met de organisatie van een spreekvaardigheidactiviteit in de 3e klassen. Dat is al heel snel, dus het is best even stressen! Vanavond lekker gesport, Rougefils naar bed gebracht voor het sporten. Hij was zo ongelooflijk moe dat we hem bijna meteen naar bed hebben gebracht.. Komend weekend maar even lekker knuffelen!



Ik zal morgen even een nieuw topic maken (2500 posts was het toch?).
Alle reacties Link kopieren
Mijn, het ging/gaat hier eigenlijk op een vrij natuurlijke manier, dat afbouwen snachts. Tenminste, zoals ik al schreef heb ik vooral last van dat vreselijk nare irriterende 'gevoel' bij de nachtvoedingen. Bij mij voelt het een beetje alsof iemand me heel zachtjes kietelt op een ontzettend irritante manier en ik niet kan wegtrekken, zeg maar... hoedanook, die nachtvoedingen werden dus vanzelf steeds korter. Ik hield het gewoon niet meer!! En zo merkte ik dat schaapje ook na 5 minuutjes drinken daarna gewoon stil was als ik hem weglegde, en na 1 minuut ook, en, toen het nog erger werd en ik hem nog geen halve minuut aan mijn borst volhield, sliep hij daarna ook rustig verder. Ik wist al wel dat het hem niet om de voeding te doen was, maar meer om aandacht. Alleen kennelijk is een halve minuut aandacht snachts even goed als een kwartier. Daar was ik dus al een heel eind mee! En vervolgens heb ik MrSchaap gevraagd er uit te gaan toen ik écht niet meer wilde. Die heeft toen 1 nacht de taak op zich genomen en daar was schaap het aanvankelijk niet zo mee eens, dus dat was wel weer even brullen. Maar toch niet zo lang als verwacht. En na die ene nacht sliep schaap door.



Nou moet ik er wel bij zeggen, schaapje had daarvoor al een paar weken wel doorgeslapen. Dus het zat er misschien sowieso wel in. Alleen toen kwam hij weer 1 a 2 keer per nacht en trok ik het dus niet. Dus zo afgebouwd en uiteindelijk ook opgelost. Hoop ik. Ik ga er niet van uit dat dit eeuwig duurt, maar als schaap weer in een nachtvoeding-fase komt zal ik na 1 of 2 nachten MrSchaap er weer uit sturen. Kennelijk gaat dan bij schaapje het belletje wel rinkelen dat het de moeite niet meer waard is om echt wakker te worden Hoop dat je hier iets mee kan..? En komt minimijn om 22 uur ook nog/weer voor een voeding? Die nachtvoedingen hadden we hier ook, maar laat op de avond eigenlijk nooit gehad.



Leuk om al die eetverhalen te lezen!! Prakken gebeurt hier ook niet. Ja bij stamppot. Dan eten wij tenslotte ook geprakt En ook wij eten samen. Vind ik ook wel zo gezellig. Ik laat schaapje wel vaak spelen met eten, ook al wordt het een kliederzooi. Vind het voor hem zo logisch om ook op andere manieren te ontdekken wat eten is. Alleen zodra hij moedwillig dingen op de grond gooit ben ik het zat en is het klaar.

Maar ik denk wel dat ik toch ook meer tussendoortjes in de kinderstoel ga geven eigenlijk... scheelt wel weer met schoonmaken, de vieze vloer blijft dan wel beperkt bij die 2 vierkante meter om zijn stoel heen



Vandaag hadden we een vreemd moment... kan er nog steeds niet helemaal over uit wat er nu was. Maar ik wilde schaaps nageltjes knippen. Had hem tussen mijn benen geinstalleerd, heel onverantwoord de tv aan, en knippen. Alleen had meneer er al heel snel genoeg van. Ik eigenlijk ook en heb hem uiteindelijk deels in de houtgreep genomen om de taak af te ronden (was echt heel erg nodig). Hij liep zelfs even paars aan van het brullen... Heb hem geprobeerd te sussen, te troosten, maar wilde wel die nagels af hebben en dat is me gelukt. Alleen.... schaapje is niet meer gestopt met huilen. Brullen!! Een half uur lang... hij wilde niets, ik moest hem oppakken, maar hij wilde toch niet, huilend weglopen, terugkomen, oppakken, neerzetten, etc. Ik begon me ernstig zorgen te maken maar al zijn vingers zaten er echt nog aan... hij stopte gewoon niet meer! Heb hem uiteindelijk, net als toen hij een paar maanden oud was, bij me gehouden en geijsbeerd door de kamer. Pas toen zijn vader thuis kwam en hem na 5 minuutjes troosten (hij was nog niet stil), ook maar af probeerde te leiden met een spelletje werd hij weer wat kalmer.... ik zit er nog mee, zou ik hem dan zo in zijn ziel gekwetst hebben door die nagels te knippen?



Lelie, ik vermoedde eigenlijk wel dat dat hele UP gebeuren dichter bij je zou staan dan je zelf misschien dacht. En ja, het klinkt prachtig, maar in de praktijk is het super ingewikkeld merk ik al. En voor iedereen ook anders. Wat ik wel fijn vind is om vooral ook stil te staan bij het lange termijn doel. Wil je dat je kind nu precies doet wat je zegt? Of wil je dat je kind een autonoom en zelfstandige volwassene wordt? Dat is dus ook een beetje montessori? Grappig, van de verschillende onderwijssystemen heb ik dan weer geen kaas gegeten
Alle reacties Link kopieren
Oh hebben jullie trouwens wel eens een fase (gehad) waar je kind veel huilt in zijn/haar slaap? Daar zitten wij dus nu in... elk uur horen we wel een kick. En als het mee zit blijft het bij 1 kick, soms wel 5 minuutjes, maar 2 nachten terug was het zelfs een keer na 5 minuten nog huilen. MrSchaap ging kijken, hij huilde maar hij sliep. Hand op zijn rug, aai over zijn bol, maar schaapje bleef huilen. Uiteindelijk het bed uit getild waardoor hij wakker werd, stopte met huilen en tegen papa aan weer in slaap viel. Daarnaast is schaapje weer stevast voor 6 uur al wakker. Ook als hij er laat in ligt (gisteren 20 uur, vind ik veel te laat, maar kon even niet anders helaas). Baal er wel van dat juist nu met die onrustige nachten het ook de afgelopen dagen savonds laat was. Ik hoop maar dat schaapje weer snel wat meer rust vindt. Zou hij zoveel te verwerken hebben snachts dat hij zo huilt? Ik vind het zo sneu... en het maakt me ook zo onzeker als de pest!



Rouge, klinkt als een drukke maar leuke week!
Alle reacties Link kopieren
Schaap, hier ook! Alleen de ene keer hoor ik het, de andere keer vriend... Ik word er dus niet altijd wakker van!

En vriend ook niet...

Week is inderdaad leuk hoor!

Rougefils slaapt meestal van 19.00/19.30 en als hij niet naar het kdv gaat horen we hem tussen 7.00 en 8.30 weer.
Alle reacties Link kopieren
Schaap, even tussen de iqtest door:

Montessori is het begeleid leren, vanuit de innerlijke motivatie van het kind (help mij het zelf doen). Maar er zullen vast stromingen binnen het onderwijs zijn die er beter/ook bij passen.

Lastig vind ik wel - las ik ook aan de overkant - in het onderwijs is belonen echt een ding. Je leert het al op de pabo...
Alleen ben je sneller, samen kom je verder!
Alle reacties Link kopieren
Hij zit er op! Ben benieuwd naar mijn iq dit jaar... Ik hoop dat ik toch een beetje heb kunnen multitasken



Hier heeft leliedreumes hetzelfde slaapritme als rougefils. Fijn, want wij hoeven niet naar het kdv



...hmmm, toch slechter gemaakt dan gedacht, so far! Maar goed, we zijn nog maar bij vraag 6...



Schaap, dat merk ik inderdaad ook. Dat het voor een ieder anders is! Wel grappig dat jij (al) had bedacht dat het dicht bij me zou (kunnen) staan.



Aan tafel laat ik leliedreumes ook redelijk vrij. Eigenlijk met dezelfde gedachte als Schaap. Het aanraken van je eten (materiaal) is voor een kind ook erg belangrijk... Ik vind de ervaring, het ontdekken, erg belangrijk. Ik merk trouwens wel dat lelieman daar anders in staat.



Rouge, misschien kan je beter op de terugweg zwaaien? We gaan na het middagslaapje, vandaar. Of kom je zo laat langs dat ik met leliedreumes al aan tafel zit/in bad zit?



Ik word een beetje nerveus. Als ik van mijn oude cyclus uit zou gaan, raak ik steeds meer over tijd. Zeeph, hoe vaak heb jij tussendoor nog getest? Of pas echt weer na die 2 weken? Nerveus is dan niet het juiste woord. Ik heb gewoon een duidelijke wens! En die wens is een nieuwe gezonde zwangerschap. En een goede dosis intern geduld!

Maar ik denk ook: als ik nou wacht, maakt dat ook niets uit als ik wel zwanger zou zijn. Dan groeit dat kindje gewoon door. En als ik niet zwanger ben dan word ik ongesteld (ooit) en heb ik geen test verpest. Zo, dat wilde ik echt even kwijt! Sorry voor dit "ik wil graag zwanger worden gelul"



Hmm... Vooralsnog ziet het er toch wel redelijk uit. Ik ben geen hoogbegaafde, en dat zie ik ook echt wel terug. Maar zwakbegaafd zal er (hopelijk) ook niet uit komen.
Alleen ben je sneller, samen kom je verder!
Alle reacties Link kopieren
Mijn iq kwam uit op 122, best netjes dacht ik zo
Alleen ben je sneller, samen kom je verder!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven