Kleuter en (teveel?) TV

02-10-2014 18:06 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje (3.5j) is nogal dol op tv. Op schooldagen (wonen in BE) wil hij soms al voor schooltijd tv kijken, wat hij ook wel een kwartier of 20 minuutjes mag als er tijd over is. Na school spelen en kletsen we wat, maar na het eten (of terwijl ik kook) wil hij alweer tv. Hij wil meestal ook graag dat ik meekijk, voor hem is het echt een activiteitje die hij vooral samen erg leuk vindt.. Vaak speelt hij/spelen we samen nog wel tussen het kijken door.

Het zijn meestal Disneyfilms of soms eens Dora of Bubble guppies ofzo, dus niks mis mee, maar hij kan op sommige dagen aan 2u tv of meer komen (soms ook bijna geen tv, maar dat is niet heel vaak)..

Vroeger zette ik er al sneller een stop op, maar nu hij savonds zo moe van school komt en sinds hij een zusje (5w) heeft, laat ik het al sneller gewoon toe. Hij doet er immers niemand kwaad mee natuurlijk.

Maar soms knaagt het wel: laat ik mijn kind teveel tv kijken?
Alle reacties Link kopieren
Heel herkenbaar, zeker dat stukje na school....tja. Ik laat hem maar....als ik het echt niet wil is het ook gewoon 'nee' en gaat de TV uit.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het teveel ja... en de onderzoekers ook

Zou toch eens proberen om het bij 1 tv moment te houden (bv als je kookt).
Alle reacties Link kopieren
nah, valt mee
i want your loving and all your lovers revenge, you and me could write a bad romance
Hier kijkt dochter ook best veel tv. En die gaat nog niet eens naar school sowieso ontbijt voor de tv, vaak tussen de middag een half uurtje en na het eten of tijdens het koken nog even. Ik vind het wel prima. Ik hang zelf ook de hele avond voor de tv, vind ik ook leuk. Waarom dochter dan niet? Tussendoor speelt ze lekker met haar speelgoed, in de tuin, doen we een spelletje of zijn we op pad.
Alle reacties Link kopieren
Het is ook gewoon wel gemakkelijk als ik dochter aan het voeden ben of zelf even wil zitten.. En inderdaad, wij kijken zelf ook hele avonden tv en zijn er niet slechter van geworden.

Wil gewoon niet ineens te weinig 'echte', creatieve en actieve tijd met hem doorbrengen. Ik geniet van het samen spelen, boekjes lezen, dansen, knutselen, bakken, uitstapjes doen,... Maar sinds de geboorte van zus 5 weken geleden gaat dat soms nbest moeilijk..
Phoe, 2 uur vindt ik wel echt veel. Onze peuter van 3,5 komt aan 20 tot 40 minuutjes per dag. Hij vraagt er wel vaker om, maar hij mag alleen 's ochtends als er tijd over is en bij het koken.



Dit is overigens een interessant artikel:

http://www.ouders.nl/arti ... ren-en-beeldschermgebruik
Mijn zoon is na school gewoon moe, dan kan ik hem wel dwingen om wat anders te doen maar dan is niemand blij.



Ik heb er ook niet zo'n moeite mee, hij speelt ook veel buiten, hij fietst graag en kan ook prima zelf spelen. Dat hij dan meer dan twee uur kijkt maak ik me niet zo druk om.
Hmm toen oudste een peuter/kleuter was keek ze 's morgens hooguit een kwartiertje en 's avonds een half uurtje, denk ik. Meer tijd was er ook niet i.v.m. laat thuis uit werk, eten en andere bezigheden. Toen jongste kleuter was was oudste een prepuber en stond de tv heel wat vaker en langer aan. Inmiddels zijn we zo ongeveer een gezin waar de hele dag de tv aan staat terwijl er niemand kijkt. Soms zet ik hem uit omdat ik het zat ben, en dan staat hij binnen een uur weer aan

Ik heb heel slimme slanke kinderen met een brede algemene ontwikkeling, dus ik zie er niet zoveel kwaad in (afgezien van dat het irritant is als Spongebob continu door het huis tettert tijdens een Spongebob-marathon).
Alle reacties Link kopieren
quote:Sjors007 schreef op 02 oktober 2014 @ 19:14:

"]http://www.ouders.nl/arti ... ren-en-beeldschermgebruik[/URL]Staat dat kinderen van 6 tot 8 maximaal een uur per dag mogen kijken maar dat overschrijden ze al op school met het digitale schoolbord en de computer.
Ik vind het veel.

Hier kijkt ze weinig tv, in weekend willen we nog wel eens een dvd opzetten, dat is dan 90 minuten maar daarna is het wel weer mooi geweest.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kleuter kijkt ook ongeveer zoveel. Ben er vrij makkelijk in. Toen ik nog geen kinderen had, had ik een heel ander standpunt, haha.

Ik let wel op dat het enigszins educatief is. Dus bij voorkeur huisje,boompje,beestje en dat soort programma's.

Maar niet alles hoor.

Buurman en buurman is hier favoriet, en toen hij de waterpokken had stond dat echt 24/7 aan ja...ook 's nachts
Alle reacties Link kopieren
Ik vind t prima hoor. Heb vroeger ook veel tv gekeken en heb er voor zover ik weet niks aan overgehouden.

Heerlijk, al die tekenfilms. Het grote mensenleven is echt een stuk minder, dus laat hem er lekker van genieten.
Alle reacties Link kopieren
je schrijft je woont in belgie, en daarom zeker nu al naar school, zijn het ook nog van die lange dagen dan?

ik snap best dat die dan even uitblust voor de tv,



ik zit ook gerust de hele avond achter een beeldscherm als de kinderen naar bed zijn, hele dag van alles gedaan..nu even tijd voor mezelf.



ik zou het zeker doordeweeks zo laten..als hij niet vervelend wordt van tv maar er echt van oplaadt...en dan lekker in het weekend compenseren, je kan altijd afspreken bijv. zaterdag of zondag een beeldschermloze dag.



moet je die regel ook voor jezelf doen natuurlijk, anders erg zinloos weer.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees heel veel "hij wil, hij wil". Het is een kleuter! Jij bepaalt dus. Stel gewoon één vast moment waarop hij tv mag kijken en de rest van de dag is het nee, je mag geen tv kijken maar laten we spelen/kleuren/kleien/lezen/whatever.
Vindt jij het een probleem? Is het een probleem? Zo nee, laat hem lekker kijken. Uit je op maak ik op dat hij nog genoeg dingen ernaast doet. En dat is nou juist waar het om gaat. Thuis ga ik gewoon op mijn gevoel af als het gaat om tv kijken. Ik zet er geen kookwekker naast. Als ik het welletjes vind, meld ik dat 10 min. Van te voren en dan vinden ze het ook niet erg. Ik hou me nooit zo vast aan onderzoeken.
Ik vind het ook veel. 's Ochtends is hier geen tijd voor TV, er moeten 3 kinderen aangekleed worden en wij zelf ook ;) Ontbijtem proberen we altijd met het hele gezin te doen, gewoon aan tafel.

TV kijken mag tussen 17.00 en 18.00, meestal een half uurtje. Daarna met zijn allen eten, samen lezen/spelen etc en dan lekker naar bed. Ik zou eigenlijk niet weten waar we 2 uur TV zouden moeten laten ;)

In het weekend is er meer "schermtijd", dan wordt er soms een film gekeken.
Hier kijkt de twaalf jarige niet eens zo veel tv. Ik vind het dus veel.

's Avonds na het eten een uurtje, alleen gericht en in het weekend langer, omdat we dan altijd een film kijken.
Alle reacties Link kopieren
Hier mogen kinderen geen tv. kijken voor schooltijd. Op het moment dat ze dan lang kijken, gaat het brein in een soort van 'automatische pilootstand' staan. Op het moment dat ze op school zijn, moeten de hersenen overschakelen naar actieve aandacht. Dat gebeurt niet snel, waardoor ze op school dus veel missen.



Tijdens het koken vind ik prima. Als ze hier zeuren om tv en ik vind het te vroeg, spreek ik een tijd met ze af vanaf wanneer ze tv mogen kijken (en dat valt dan toevallig tegelijk met mijn kookmoment )
Be yourself; everyone else is already taken - Oscar Wilde
Alle reacties Link kopieren
ik merk bij mijn zoon wel een groot verschil tussen een filmpje (daar wordt hij helemaal in gezogen; enge dingen beleeft hij dan ook heel intensief) en een luisterboek of een cd met liedjes en verhaaltjes. Dus ik wissel het bewust af. Zoon kan echt meer dan een uur luisteren naar bv bert en ernie terwijl hij iets bouwt met duplo. Die van mij is 4,5.
Alle reacties Link kopieren
Hier wisselt het enorm. Op sommige dagen kijkt dochter (4) slechts een kwartier. Op andere dagen een paar uur. Zolang ze zelf de voorkeur geeft aan buiten spelen en spelen met vriendjes vind ik het prima. Vooral tijdens het koken is het inderdaad ideaal.



Ik let er wel op wat ze kijkt. Gewone televisie bomvol reclame kijkt ze nooit. Ik kies voor DVD's en Netflix. De kwaliteit vind ik belangrijker dan de kwantiteit Zo kan ik de drukke meuk een beetje omzeilen.
Hier kijken we 's morgens met zijn drieen naar Zappelin, zoon 1, zoon 2 en ik. Max een half uurtje. Dan liggen we lekker samen in het grote bed en kunnen lekker knuffelen.



Op een niet-kdv dag kijkt de oudste tussendoor ook nog een half uurtje, meestal naar youtubefilmpjes over wilde dieren (Blijdorp heeft leuke, zonder bloedvergieten zeg maar) of kinderliedjes met beeld (Dikkertje dap of Hakuna Matata van de Lion King) of hij speelt een spelletje (Lego).



's Avonds kijken we niet, dan doen we samen iets anders, knutselen, spelen, etc. Bij het koken zitten ze bij degene die kookt, gezellig. Oudste helpt vaak mee.



Voor ons werkt dit zo, maar als je je kinderen thuis hebt ipv op het kdv of lange dagen op school en bso dan kan ik me goed voorstellen dat je de tv vaker aan hebt. Op een kdv of bso wordt namelijk vaak ook wel eens tv gekeken. Je kunt je denk ik beter afvragen of je vindt dat je genoeg samen doet, je kind genoeg beweegt, uitdaagt, etc. Nou, als dat zo is dan doe je daarnaasf toch wat jou en kind het best uitkomt? Als dat tv kjken is dan is dat toch ok?
Alle reacties Link kopieren
Dochter van 3,5 kijkt eigenlijk bijna nooit tv. Heel soms' s ochtends even naar kinderfilmpjes. 'S middags nooit. Ze vraagt het wel eens een enkele keer maar ik vind dat niet nodig 's middags. Ze gaat maar lekker buiten spelen ofzo. Maar eigenlijk vraagt ze weinig om tv.

2 uur zoals bij TO vind ik dus wel veel.
Alle reacties Link kopieren
quote:ana_isabel schreef op 02 oktober 2014 @ 20:54:

Vindt jij het een probleem? Is het een probleem? Zo nee, laat hem lekker kijken. Uit je op maak ik op dat hij nog genoeg dingen ernaast doet. En dat is nou juist waar het om gaat. Thuis ga ik gewoon op mijn gevoel af als het gaat om tv kijken. Ik zet er geen kookwekker naast. Als ik het welletjes vind, meld ik dat 10 min. Van te voren en dan vinden ze het ook niet erg. Ik hou me nooit zo vast aan onderzoeken.Eens. Mijn kinderen keken rond die leeftijd ook veel tv. Ik heb het altijd gewoon laten gaan. Inmiddels staat de tv bijna nooit meer aan; ze hebben er geen interesse meer in. Het was gewoon een fase die op dat moment voor alle gezinsleden goed werkte.
Hier ook altijd Netflix overigens ze vind de film kikkerdril en Iep helemaal leuk nu! Ik let wel op wat ze kijkt, dat is het makkelijke van Netflix.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven