Kleuter net 5 groep 1 of groep 2?

11-01-2017 21:09 184 berichten
Mijn dochter is net 5 geworden, ze is dus van begin januari. Ze is vorig jaar januari op school gestart in groep 0 (combinatieklas 0/1/2). Dat ging meteen hartstikke goed. Na de zomervakantie is ze doorgestroomd naar groep 1. Haar juf zei in groep 0 al dat ze groep 1 misschien wel over kon slaan, omdat ze nogal slim en wijs is, ook op sociaal gebied. Wij hadden daar zelf nooit over nagedacht, we wisten niet beter dan dat ze 2,5 jaar zou kleuteren en dat is ook prima.



Na een paar weken in groep 1 zei de juf dat ze haar wilde stimuleren en dat ze haar groep 2 werk zou laten doen. Dat zijn moeilijker werkjes en het zijn er 2 per week, in plaats van 1 per week in groep 1. Dan zouden we aankijken hoe ze dat zou doen. Half november hadden we een gesprek hierover met de juf en toen gaf de juf aan dat dochter het wel aankon qua kennis maar dat ze vaak geen zin had om te werken. Dat ze de laatste weken zelfs soms moest huilen als ze weer moest werken. Ze gaf aan dat ze moe was. Dat moe zijn merkten we thuis ook. Dus toen hebben wij direct gezegd dat we dan stoppen met het groep 2 werk, en dochter weer gewoon groep 1 werk gaat doen. Dus makkelijker en minder. Meer speeltijd.



Het probleem is alleen dat al haar vriendjes en vriendinnetjes (allemaal ook echt trouwe vriendschappen vanaf het begin van haar schooltijd) nu in groep 2 zitten en na de zomer dus naar groep 3 gaan. In de huidige groep 1 zitten maar 3 andere meisjes, die alledrie pas net gestart zijn op school. Zij zijn dus bijna een jaar jongen dan mijn dochter en zij heeft met hen geen aansluiting. Verder zijn het alleen maar jongetjes in groep 1 en met hen speelt ze ook niet. Zij beseft nu heel goed dat ze straks al haar vriendjes en vriendinnetjes 'kwijt' is. Ze is hier heel verdrietig om.



Wat is nou wijsheid? Sociaal gezien kan ze prima mee met de huidige groep 2 kinderen en na de zomer naar groep 3. Cognitief gezien ook. Alleen ze is zo moe en zo onzeker (dit merken we eigenlijk pas de laatste tijd). Als we hierover praten huilt ze en zegt ze dat ze het zo erg vindt dat ze niet weet hoe ze moet leren lezen en hoe ze moet leren rekenen. Diep in haar hart wil ze volgens mij liever spelen dan werken, maar ze is wel slim genoeg voor de werkjes.



Moeten we haar nu toch weer stimuleren om harder te werken zodat ze ook na de zomer (na 1,5 jaar kleuteren) naar groep 3 gaat, met al haar vriendjes en vriendinnetjes. Of moeten we haar laten spelen en juist niet stimuleren om te werken zodat ze 2,5 jaar kleutert maar wel in een klas blijft waar ze eigenlijk geen aansluiting heeft en ook weinig kansen daarop, omdat er dus maar zo weinig meisjes in de klas zitten en de meisjes ook nog eens een jaar jonger zijn dan zij. Een derde optie is haar 2,5 jaar laten kleuteren maar haar dan na de zomer over laten plaatsen naar een andere kleuterklas met meer meiden van haar leeftijd in de hoop dat ze daar dan wel aansluiting vindt.



Als ik haar vraag wat zij wil, is het antwoord: 'bij mijn vriendinnetjes in de klas blijven'. Ze mag op dit moment zelf kiezen wat ze doet qua werk en het wisselt wat ze kiest (soms 1 en soms 2 per week, meestal wel groep 2 werkjes). Ze weet het gewoon niet en wordt er echt verdrietig van.



Wie heeft hier ervaring mee en wat zou nou het beste voor mijn dochter zijn?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou niet kijken naar die vriendjes, na drie maanden is ze die alweer vergeten en heeft ze nieuwe gemaakt.
Alle reacties Link kopieren
Oh en dit lijkt me een keuze die jullie als ouders en de juf maken op basis van wat he bij je kind merkt, ik zou kind niet om haar mening vragen, die kan de gevolgen echt niet overzien.
Uiteraard maken wij die keuze in overleg met de leerkracht, maar zowel de juf als wijzelf weten gewoon nu niet wat het beste voor dochter is. En we vragen haar ook niet specifiek naar haar mening maar dit komt wel ter sprake omdat ze het zelf heel goed doorheeft en er ook heel erg mee bezig is.
Alle reacties Link kopieren
quote:momo1980 schreef op 11 januari 2017 @ 21:15:

Uiteraard maken wij die keuze in overleg met de leerkracht, maar zowel de juf als wijzelf weten gewoon nu niet wat het beste voor dochter is. En we vragen haar ook niet specifiek naar haar mening maar dit komt wel ter sprake omdat ze het zelf heel goed doorheeft en er ook heel erg mee bezig is.Er staar letterlijk in de laatste alinea "als ik haar vraag wat zij wil"
Ik ben groot voorstander van 2,5 jaar kleuteren in plaats van 1,5 jaar. Je meisje is pas 5 en moet nu voor haar gevoel al hard werken en dus op haar tenen lopen. Dat kan ze de komende 80 jaar ook nog wel doen. Als je dochter er aan toe is vindt ze het vast leuk om de werkjes te doen. Dit zijn meestal voorbereidende werkjes voor groep 3. Als ze die nu nog niet leuk vindt, is ze er in mijn ogen nog niet aan toe. En inderdaad wat montblanc ook al zegt: die vriendjes komen wel weer.
Alle reacties Link kopieren
Lekker laten spelen, in groep 3 komen kleuterklassen weer bij elkaar toch? Zeker als ze er moe en onzeker van wordt lijkt het me niet logisch om te pushen.
Zoals ik het nu lees is je dochter gewoon niet toe aan groep 2. Ik zou haar zeker niet stimuleren om harder te werken met haar krappe vijf jaar (!) oud.



Daarnaast zou ik niet te veel waarde hechten aan die "trouwe" vriendschappen die ze nu heeft. Na drie kinderen kan ik rustig stellen dat kinderen flink veranderen als ze naar groep 3 gaan en nieuwe vriendjes maken.



Kortom: laat haar lekker op haar niveau en tempo de kleuterjaren doorgaan.
Alle reacties Link kopieren
De mijne van januari is wel versneld. Maar die was dolblij dat ze groep 2 mocht doen en de bijbehorende werkjes.



In jullie geval dus niet versnellen zou ik doen. Ze is er niet klaar voor. Worden er straks in groep 3 nog klassen bij elkaar gevoegd zodat er meer meisjes in de klas komen?
Ik denk dat je dochter heel duidelijk heeft laten zien dat ze er niet aan toe is. Alleen vanwege de vriendinnetjes twijfel je nu. Andere kleutergroep met meer meiden zou mijn voorkeur hebben. In groep 3 moeten er namelijk nog veel, veel meer werkjes dan 2 per week, veel meer druk.
Alle reacties Link kopieren
Lekker in groep 2 laten. Binnen no time heeft ze nieuwe vriendjes en later hoeft ze niet op haar tenen te lopen. Als blijkt dat er over een paar jaar meer in zit zou ze altijd nog kunnen versnellen. Als groep 3 nu teveel blijkt zit je met doubleren en dat kan evt later problemen opleveren.
Alle reacties Link kopieren
quote:Riboho90 schreef op 11 januari 2017 @ 21:16:

Ik ben groot voorstander van 2,5 jaar kleuteren in plaats van 1,5 jaar. Ik ben een voorstander van het van het bewuste kind af laten hangen.
Eensgezind tot nu toe….en dat komt ook wel overeen met mijn gevoel hoor. Maar ik vind het zo sneu dat ze dan zo verdrietig is dat straks als haar vriendjes en vriendinnetjes weg zijn. En in een klas met bijna alleen maar jongetjes en een paar veel jongere meisjes overblijft.



Mejuffrouwmuis je hebt ook gelijk over de vriendschappen, het beste vriendje van de kleuterjaren van mijn zoon is nu een grote etterbak in de klas en zoon heeft in groep 3 en 4 ook nieuwe vriendschappen gesloten. Dus dat is ook wel zo.



Montblanc ja dat schrijf ik ja, maar dat is meer als zij hierover begint, dat ik dan aan haar vraag wat ze leuker zou vinden bijvoorbeeld. Het is niet zo dat we eens even gaan zitten en dat ik zeg 'zo Truus, wat zullen we eens beslissen, wat wil jij?'. Snap je?



Ik baal ook eigenlijk gewoon dat de juf ons zo aan het twijfelen heeft gebracht door dit ter sprake te brengen. Zelf hadden we dit niet bedacht maar omdat ze juf zo stellig is over haar capaciteiten zijn wij dus ook gaan twijfelen.
Suze in groep 3 worden er inderdaad kleuterklassen samengevoegd, dus dan zijn er wel weer meer meisjes hoop ik.



En ik weet inderdaad van de oudste hoe veel ze moeten in groep 3….
Ze is er duidellijk nog niet aan toe. Niet pushen. Gewoon groep 1 en volgend jaar groep 2. Wat passend is bij een januari kind (vroegah zou je de keuze niet eens gehad hebben, alle kinderen geborenen na 1 oktober gingen een jaar extra kleuteren. Nu ligt de grens ineens bij januari).
Alle reacties Link kopieren
quote:Riboho90 schreef op 11 januari 2017 @ 21:16:

Ik ben groot voorstander van 2,5 jaar kleuteren in plaats van 1,5 jaar. Je meisje is pas 5 en moet nu voor haar gevoel al hard werken en dus op haar tenen lopen. Dat kan ze de komende 80 jaar ook nog wel doen. Als je dochter er aan toe is vindt ze het vast leuk om de werkjes te doen. Dit zijn meestal voorbereidende werkjes voor groep 3. Als ze die nu nog niet leuk vindt, is ze er in mijn ogen nog niet aan toe. En inderdaad wat montblanc ook al zegt: die vriendjes komen wel weer.Want?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:momo1980 schreef op 11 januari 2017 @ 21:22:

Maar ik vind het zo sneu dat ze dan zo verdrietig is dat straks als haar vriendjes en vriendinnetjes weg zijn.

Wie weet gooit school na de zomervakantie de klassen wel om (kan geen kwaad om dit eens te laten vallen in een gesprek) om zo de groepsdynamiek optimaal te maken.
Alle reacties Link kopieren
Het duurt nog een half jaar TO, er kan nog van alles gebeuren. Laat het even op z'n beloop en kijk tegen de zomer weer.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Twijfelt je kind niet gewoon omdat jij dat doet? "Sara en Anne gaan naar een nieuwe klas, en bij jou komen nieuwe meisjes in groep 1. Dan ben je de oudste, leuk he!" is heel anders dan "ik weet het nog niet maar Sara en Anne gaan naar groep 3. Ik weet ook niet wie je noeuwe vriendinnetjes worden. Wat wil jij?"
Alle reacties Link kopieren
Ze is dus niet toe aan groep 2 dat is duidelijk. Kinderen moeten al zo snel zoveel, laat haar lekker kleuteren. Vriendjes maken ze op die leeftijd meestal heel snel, als de andere kindjes weg zijn maakt ze vast nieuwe vriendjes in de klas. Daar zou ik het dus niet van af laten hangen. Als je haar te snel naar groep 3 doet loop je denk ik echt de kans dat ze daar enorm op haar tenen loopt als groep 2 nu al te veel is, daar helpen alle vriendjes in de wereld niet tegen want dat is echt een rot gevoel. Het kan het plezier in het leren denk ik ook grondig vergallen als het vanaf het begin al zo moeizaam gaat. Dan moet ze straks misschien in groep 3 blijven zitten en dat is voor veel kinderen veel lastiger dan in een kleuterklas. Zeker als het een school is waar de groepen na de kleuters per jaar in een klas zitten (dus geen jenaplan of motesorri onderwijs) is ze dan in een klap haar hele klas en al haar vriendjes kwijt terwijl ze nu nog bekende kindjes in de klas heeft.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Alle reacties Link kopieren
quote:momo1980 schreef op 11 januari 2017 @ 21:22:

Eensgezind tot nu toe….en dat komt ook wel overeen met mijn gevoel hoor. Maar ik vind het zo sneu dat ze dan zo verdrietig is dat straks als haar vriendjes en vriendinnetjes weg zijn. En in een klas met bijna alleen maar jongetjes en een paar veel jongere meisjes overblijft.Benadrukken dat je ook prima bevriend kan zijn ook al zit je niet bij elkaar in de klas. Dat ze nog wel samen kunnen spelen en elkaar elke dag kunnen zien.
Oh Momo, dat is niet fijn dat de juf jullie aan het twijfelen heeft gebracht. Persoonlijk vind ik dat je dat best tegen haar kunt zeggen.



Zou ze naar een andere kleuterklas kunnen waar meer meisjes van haar leeftijd in zitten? Mijn dochter is even oud als jouw dochter en ik merk echt een groot verschil in de kijk op kinderen als ik het vergelijk met haar broers. Mijn zoons speelden met iedereen die ze aardig vonden, maar dochter is nogal van de meisjes zeg maar. Jongetjes zijn stom en ze vertikt het om met ze te spelen.



Aan de andere kant vindt ze haar mede-groep-eners stom, maar dat zal wel veranderen na de zomervakantie. Sowieso worden in groep 3 alle klassen gehusseld, dus ik heb er wel vertrouwen in dat ze echt wel haar vriendinnen zal vinden. Nu is het toch allemaal vluchtig en kan ze iemand helemaal geweldig vinden omdat diegene een mooie jurk/troetelbeertjestrui/iets anders hysterisch aan heeft.
En ik zou er überhaupt niet met haar over praten eigenlijk. Je geeft haar hiermee de boodschap dat ze er iets over te zeggen heeft. En legt daarmee verantwoordelijkheid voor de keuze mede bjj haar. Dat bedoel je misschien niet? Maar de subboodschap is dat wel en die zal ze zeker oppakken als slim kind.

Lastig hoor..
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter kon meer dan ze liet zien.

Ze is precies 1 jaar ouder dan jouw dochter.

Is in november voordat ze vier werd gestart op school. Na de zomervakantie direct naar groep 2 gegaan. Daar deed ze gewoon mee. Liet wel zien dat ze jong was door te huilen als iets niet lukte en ze ruimde slecht op.

Dat huilen doet mijn oudste na 2,5 jaar kleuteren nog. Dat is de reden geweest dat ik haar met 5,5 jaar naar groep 3 liet gaan. Nu mag ze lezen en ze vindt het heerlijk. Loopt nu al weer voor op de stof, terwijl door het huilen het leek alsof ze achter liep.

Volg je gevoel en verander de keuze alsnog als blijkt dat het nodig is. Je hoeft nu nog niet te kiezen hè. Dat hebben wij uitgesteld tot twee weken voor de vakantie.
Ik weet niet zo goed hoe ik zo'n zinnetje tussen haakjes zet, maar als reactie op Nouschi en -Suze-. Ik ben voorstander van 2,5 jaar kleuteren in plaats voor 1,5 jaar, omdat kinderen in de kleuterklassen heel vrij zijn in wat ze willen leren. Je kan als leerkracht dan ook heel veel van het kind leren. Ze ontwikkelen de gebieden die ze willen ontwikkelen en kunnen veel meer hun eigen ding doen. Ook bij de kleuters kunnen kinderen leren lezen en leren rekenen. Het is aan de leerkracht om dat aan te bieden. Zo gaat dit in ieder geval bij ons op school. Het is dan niet zo dat deze kinderen in groep 3 niks meer te leren hebben. Ze volgen dan een soort pluslijn. Bij ons op school blijft bijna niemand zitten, maar ook bijna niemand versnelt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven