Kleuter net 5 groep 1 of groep 2?

11-01-2017 21:09 184 berichten
Mijn dochter is net 5 geworden, ze is dus van begin januari. Ze is vorig jaar januari op school gestart in groep 0 (combinatieklas 0/1/2). Dat ging meteen hartstikke goed. Na de zomervakantie is ze doorgestroomd naar groep 1. Haar juf zei in groep 0 al dat ze groep 1 misschien wel over kon slaan, omdat ze nogal slim en wijs is, ook op sociaal gebied. Wij hadden daar zelf nooit over nagedacht, we wisten niet beter dan dat ze 2,5 jaar zou kleuteren en dat is ook prima.



Na een paar weken in groep 1 zei de juf dat ze haar wilde stimuleren en dat ze haar groep 2 werk zou laten doen. Dat zijn moeilijker werkjes en het zijn er 2 per week, in plaats van 1 per week in groep 1. Dan zouden we aankijken hoe ze dat zou doen. Half november hadden we een gesprek hierover met de juf en toen gaf de juf aan dat dochter het wel aankon qua kennis maar dat ze vaak geen zin had om te werken. Dat ze de laatste weken zelfs soms moest huilen als ze weer moest werken. Ze gaf aan dat ze moe was. Dat moe zijn merkten we thuis ook. Dus toen hebben wij direct gezegd dat we dan stoppen met het groep 2 werk, en dochter weer gewoon groep 1 werk gaat doen. Dus makkelijker en minder. Meer speeltijd.



Het probleem is alleen dat al haar vriendjes en vriendinnetjes (allemaal ook echt trouwe vriendschappen vanaf het begin van haar schooltijd) nu in groep 2 zitten en na de zomer dus naar groep 3 gaan. In de huidige groep 1 zitten maar 3 andere meisjes, die alledrie pas net gestart zijn op school. Zij zijn dus bijna een jaar jongen dan mijn dochter en zij heeft met hen geen aansluiting. Verder zijn het alleen maar jongetjes in groep 1 en met hen speelt ze ook niet. Zij beseft nu heel goed dat ze straks al haar vriendjes en vriendinnetjes 'kwijt' is. Ze is hier heel verdrietig om.



Wat is nou wijsheid? Sociaal gezien kan ze prima mee met de huidige groep 2 kinderen en na de zomer naar groep 3. Cognitief gezien ook. Alleen ze is zo moe en zo onzeker (dit merken we eigenlijk pas de laatste tijd). Als we hierover praten huilt ze en zegt ze dat ze het zo erg vindt dat ze niet weet hoe ze moet leren lezen en hoe ze moet leren rekenen. Diep in haar hart wil ze volgens mij liever spelen dan werken, maar ze is wel slim genoeg voor de werkjes.



Moeten we haar nu toch weer stimuleren om harder te werken zodat ze ook na de zomer (na 1,5 jaar kleuteren) naar groep 3 gaat, met al haar vriendjes en vriendinnetjes. Of moeten we haar laten spelen en juist niet stimuleren om te werken zodat ze 2,5 jaar kleutert maar wel in een klas blijft waar ze eigenlijk geen aansluiting heeft en ook weinig kansen daarop, omdat er dus maar zo weinig meisjes in de klas zitten en de meisjes ook nog eens een jaar jonger zijn dan zij. Een derde optie is haar 2,5 jaar laten kleuteren maar haar dan na de zomer over laten plaatsen naar een andere kleuterklas met meer meiden van haar leeftijd in de hoop dat ze daar dan wel aansluiting vindt.



Als ik haar vraag wat zij wil, is het antwoord: 'bij mijn vriendinnetjes in de klas blijven'. Ze mag op dit moment zelf kiezen wat ze doet qua werk en het wisselt wat ze kiest (soms 1 en soms 2 per week, meestal wel groep 2 werkjes). Ze weet het gewoon niet en wordt er echt verdrietig van.



Wie heeft hier ervaring mee en wat zou nou het beste voor mijn dochter zijn?
Alle reacties Link kopieren
Misschien waren ze dan ook geen vriendinnen gebleven als ze in dezelfde klas waren gebleven. Bij mijn dochter houden de vriendschappen stand (tot nu toe),ik weet natuurlijk niet hoe het verder verloopt. Wel zitten ze nu al anderhalf jaar niet meer in dezelfde klas, en waren de groepen 2 en 3 ook gescheiden met buiten spelen.



Is het niet een idee om het er voorlopig niet meer over te hebben en er zelf ook niet te vel bij stil te staan en dan over circa 3 maanden eens kijken hoe de zaken ervoor staan? Kinderen ontwikkelen zichzelf zo snel op deze leeftijd.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon is van eind december en is ook gewoon door gegaan. Hij is nu net 7 en zit in groep 4/5 en dat gaat prima.
if we all light up, we can scare away the dark...
Alle reacties Link kopieren
Het is nog maar januari. Het schooljaar duurt nog een half jaar! Op de basisschool van mijn kinderen hadden we in april een gesprek over wel of niet naar groep 3, en dan werd evt. de beslissing nog uitgesteld.

Maken de kleuters op de school van jouw kinderen de groep 2 toets, momo? Onze oudste was helemaal niet bezig met groep 2 werkjes, maar had de toets boven verwachting goed gemaakt. Hij vond dat leren pas in groep 3 begon en niet eerder. Is prima gegaan in groep 3 en verder.
Alle reacties Link kopieren
quote:momo1980 schreef op 11 januari 2017 @ 21:46:

Het gekke is, ik maak me ook echt niet druk om de cognitieve aspecten. Ik weet dat ze op dat vlak groep 3 aankan en ik weet ook dat ze haar prima kunnen uitdagen op haar niveau als ze wel blijft kleuteren. Het is puur het sociale wat is zo lastig vind.

In dat geval: door laten stromen. Bij ons decemberkind twijfelden we ook of hij in zijn gedrag niet nog erg jong was, maar net als bij jullie bleven er in de kleuterklas geen kinderen over waarmee hij veel had. Uiteindelijk hebben we besloten dat een jaar in een klas waar hij sociaal geen aansluiting had en cognitief niet werd uitgedaagd voor zijn ontwikkeling waarschijnlijk helemaal niet goed zou zijn. We zijn nu vier jaar verder en het is tot nu toe een goede beslissing geweest.





Je dochter geeft aan dat ze bang is het allemaal niet te kunnen. Voor sommige kinderen kan het dan best goed zijn ze een jaartje extra te laten kleuteren. Voor andere kinderen werkt dat juist averechts: door ze in de kleuterklas te blijven bevestig je ze dan in het idee dat ze het niet kunnen, door ze door te laten stromen geef je juist aan dat je er alle vertrouwen in hebt dat ze het wel kunnen. In welke groep valt jouw dochter, denk je?
Alle reacties Link kopieren
quote:momo1980 schreef op 11 januari 2017 @ 21:57:

Helena de juf heeft aangegeven rond de kerstvakantie iets af te spreken, daarom zijn we er al zo mee bezig. Maar natuurlijk kunnen we als dat nodig is gewoon in juni nog definitief beslissen hoor. Dat is waar.



De reden dat dit bij dochter speelt is dat haar beste vriendin een beetje in dezelfde situatie zit en haar foto is nu wel op het bord verplaatst van groep 1 naar groep 2 (hangt nu een rijtje hoger) en daar was dochter echt heel erg van ontdaan. Ze beseft dit echt zelf allemaal, is er op de een of andere manier heel erg mee bezig. Ze weet precies van iedereen in de klas in welke groep hij/zij zit, hoe oud het kind is etc.Dus als ze doorstroomt is ze niet met afstand de jongste in de klas, maar is er een vriendinnetje in een vergelijkbare situatie?
Moet het nu al beslist worden?



Het volgend schooljaar begint pas in augustus / september.

Da's voor een kind van 5 nog "eeuwen".

Wie weet hoe hard groeit ze nog op dat half jaar.



Ik zou er nu dus effe een paar maanden niet bij stilstaan en in pakweg mei of desnoods juni kijken waar ze staat.



Als ze blijft, zou ik vragen of ze kan overgeplaatst worden naar een klas waar ze misschien beter aardt.
Ik ga inderdaad proberen het even los te laten. Wel bij de leerkracht aangeven dat ik de opties open wil houden.



Inderdaad, als ze doorstroomt blijft ze bij haar huidige beste vriendinnetje en die is maar 2 maanden ouder dan zij. Dus ze is niet de enige jonge leerling.



Tale geen idee in welke groep dochter valt. Soms moet ze uitgedaagd worden en soms werkt dat juist averechts....
Kleutervriendschappen gaan alle kanten op en op die leeftijd maken ze vrij snel nieuwe vrienden. Ik zou zeker niet om die reden haar eerder door laten gaan naar groep 3. Kijk naar wat ze aan kan. In groep 3 gaat alles een stuk sneller en begint het echte leren. Het zou zonde zijn als ze daar op haar tenen moet gaan lopen en vervolgens in groep 3 als nog blijft zitten. Kijk naar hoe ver ze sociaal en cognitief is. Vergeet niet om ook naar de motoriek te kijken. In groep 3 leren ze niet alleen lezen, maar ook schrijven.
quote:Labalade schreef op 11 januari 2017 @ 21:25:

Ze is er duidellijk nog niet aan toe. Niet pushen. Gewoon groep 1 en volgend jaar groep 2. Wat passend is bij een januari kind (vroegah zou je de keuze niet eens gehad hebben, alle kinderen geborenen na 1 oktober gingen een jaar extra kleuteren. Nu ligt de grens ineens bij januari).Dat is niet zo. De regel is nu dat scholen zelf mogen bepalen waar de grens ligt. Sommige scholen kiezen voor januari, maar er zijn ook scholen die voor oktober kiezen.
Alle reacties Link kopieren
quote:calenzia schreef op 12 januari 2017 @ 07:53:

[...]





Dat is niet zo. De regel is nu dat scholen zelf mogen bepalen waar de grens ligt. Sommige scholen kiezen voor januari, maar er zijn ook scholen die voor oktober kiezen.

Sterker nog: er mag helemaal geen datumgrens zijn.

Wat dat betreft doet de school van TO het prima, want ze houden niet strak een datumgrens aan.
"Listen, I've got something very obvious to tell you. You're not allowed to give up. If they decide to kill me, it means that we are incredibly strong. " Aleksei Navalny
Alle reacties Link kopieren
Als zij zich er zo bewust van is dat zij niet bij groep 1 hoort, maar ook niet bij groep 2, lijkt me dat voor haar een heel eenzaam en verloren gevoel. Mijn dochter was ook zo'n twijfelgeval die een maand heeft gezweefd, we hebben toen besloten dat zij officieel in groep 2 zou gaan om dat verloren gevoel kwijt te raken. Is voor haar een goede keuze geweest.
Alle reacties Link kopieren
quote:MadameHooch schreef op 12 januari 2017 @ 08:06:

Als zij zich er zo bewust van is dat zij niet bij groep 1 hoort, maar ook niet bij groep 2, lijkt me dat voor haar een heel eenzaam en verloren gevoel. Mijn dochter was ook zo'n twijfelgeval die een maand heeft gezweefd, we hebben toen besloten dat zij officieel in groep 2 zou gaan om dat verloren gevoel kwijt te raken. Is voor haar een goede keuze geweest.Dit dus. Ik zou juf vragen of ze ook een rijtje hoger mag, en kijken hoe het dan gaat. Je kunt het altijd nog terugdraaien voor de zomer.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
quote:calenzia schreef op 12 januari 2017 @ 07:53:

[...]





Dat is niet zo. De regel is nu dat scholen zelf mogen bepalen waar de grens ligt. Sommige scholen kiezen voor januari, maar er zijn ook scholen die voor oktober kiezen.Er is geen grens. Per kind bekijken.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
ik zou haar juist niet een rijtje hoger hangen want dan moet ze weer. dat is geprobeert en daar raakte ze van in paniek. laat het gaan zoals het nu gaat en kijk het de komende maanden aan. het moeten moet weg.
Alle reacties Link kopieren
Het hele idee van gemengde kleuterklassen leek mij dat kinderen vrij makkelijk op hun eigen niveau mee kunnen doen, dus ofwel nog even groep-1-werkjes als dat prettiger is, ofwel alvast groep-2-werkjes als dat prettiger is.

En door zo'n rijtje foto's worden ook de kinderen zich dus enorm bewust van die verschillen, waar je die volgens mij nou juist niet zou moeten hebben.



Toen mijn jongste in groep 1 zat viel me dat ook al op: als hij een groep-2-werkje wilde doen was er altijd wel een 5-jarige die er als de kippen bij was om tegen mijn zoon te zeggen dat hij dat werkje niet mocht doen, want dat dat een werkje was voor als je 5 was.

Ook daar hingen van die rijen foto's. En toen de foto van mijn zoon naar de andere rij ging, hij versnelde dus 'officieel', moest er een ander kind ook versnellen, want anders klopten de foto's niet meer.
"Listen, I've got something very obvious to tell you. You're not allowed to give up. If they decide to kill me, it means that we are incredibly strong. " Aleksei Navalny
Alle reacties Link kopieren
quote:lisbeth schreef op 12 januari 2017 @ 09:34:

ik zou haar juist niet een rijtje hoger hangen want dan moet ze weer. dat is geprobeert en daar raakte ze van in paniek. laat het gaan zoals het nu gaat en kijk het de komende maanden aan. het moeten moet weg.

Niet helemaal waar. Groep twee werkjes moeten terwijl ze formeel in groep 1 zat, is geprobeerd. Haar echt in groep 2 plaatsen en dan gewoon laten meedoen met haar groepsgenootjes kan wel eens heel anders werken.

Bij mijn oudste had ik nog het idee dat groep 1 en 2 gewoon samen de kleuterschool waren, en dat het niet zoveel uitmaakte in welke groep hij zat. Dat bleek voor hem toch echt heel anders te liggen; hij wist heel goed in welke groep hij zat en welke werkjes daarbij hoorden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Tale schreef op 12 januari 2017 @ 09:45:

[...]



Niet helemaal waar. Groep twee werkjes moeten terwijl ze formeel in groep 1 zat, is geprobeerd. Haar echt in groep 2 plaatsen en dan gewoon laten meedoen met haar groepsgenootjes kan wel eens heel anders werken.

Bij mijn oudste had ik nog het idee dat groep 1 en 2 gewoon samen de kleuterschool waren, en dat het niet zoveel uitmaakte in welke groep hij zat. Dat bleek voor hem toch echt heel anders te liggen; hij wist heel goed in welke groep hij zat en welke werkjes daarbij hoorden.Dit.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
quote:Solomio schreef op 12 januari 2017 @ 09:39:

Het hele idee van gemengde kleuterklassen leek mij dat kinderen vrij makkelijk op hun eigen niveau mee kunnen doen, dus ofwel nog even groep-1-werkjes als dat prettiger is, ofwel alvast groep-2-werkjes als dat prettiger is.

En door zo'n rijtje foto's worden ook de kinderen zich dus enorm bewust van die verschillen, waar je die volgens mij nou juist niet zou moeten hebben.



Ik zou dat rijtje foto's ook meteen afschaffen.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
quote:Nouschi schreef op 12 januari 2017 @ 09:48:

[...]





Ik zou dat rijtje foto's ook meteen afschaffen.Ja, ik ook. Daarom ben ik wrsch geen juf, ik begrijp sommige dingen niet goed.
"Listen, I've got something very obvious to tell you. You're not allowed to give up. If they decide to kill me, it means that we are incredibly strong. " Aleksei Navalny
Alle reacties Link kopieren
Hier hangen de foto's gewoon op verjaardag en of je nou 5 of 6 wordt dat maakt niet uit.



Mijn jongste wordt eind februari 5, ik betwijfel of ze nog anderhalf jaar bezig gehouden kan worden met groep 2 werkjes, aangezien ze die nu ook al met gemak doet. Aan de andere kant vind ik haar ook nog wel een echt kleutermeisje en zie ik haar niet in september naar gr3 gaan.

Ben benieuwd hoe de juffen hierover denken, volgens is er eind januari een 'rapport' en dus oudercontact.
if we all light up, we can scare away the dark...
Ik blijf steken n je verhaal toen je zei ze is moe en diep in haar hart wil ze liever spelen. Dan lekker een jaar laten kleuteren. Als ze dolgraag cognitief aan de slag wilde dan had ik gezegd over laten gaan. Leren moet nog lang genoeg.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het absoluut niet doen, TO, je dochter vervroegd naar groep 3. Ook al kan ze het nu cognitief en sociaal gezien aan.



5 en half is echt te vroeg, om complexe vaardigheden, (zoals schrijven) , aan te leren, die meer rijpheid van het zenuwstelsel vragen.

Het kan wel, maar dan maakt het kind gebruik van andere hersengebieden. Dit is neuropsychologisch niet wenselijk.



Het voordeel van 2 en half jaar kleuteren is dat kinderen ,lichamelijk rijper zijn, om formeel te gaan leren.

Door veel (lichamelijk) te spelen en niet te vroeg op het platte vlak te werken en complexe vaardigheden, als schrijven te leren, rijpen de hersenen beter en komen er kwalitatief betere verbindingen tussen de 2 hersenhelften.



Technisch verhaal, maar te vroeg beginnen, met formeel leren, kan uiteindelijk voor cognitieve (reken en taal) en sociale problemen zorgen, doordat er kwalitatief minder goede zenuwbanen worden aangelegd.



Het is erg belangrijk dat jonge kinderen, vooral bewegend leren.



Deze inzichten zijn er al heel lang, maar op de een of andere manier, dringen ze niet tot de politiek door en stimuleren ze eerder, vervroegd naar groep 3, dan langer kleuteren. Neurologisch gezien een slechte keuze.

Nu snapt de politiek, ook niets van het puberbrein en maakt daar voor het onderwijs ook nog steeds slechte keuzes voor...
Alle reacties Link kopieren
quote:Warrique schreef op 12 januari 2017 @ 10:05:

Ik zou het absoluut niet doen, TO, je dochter vervroegd naar groep 3. Ook al kan ze het nu cognitief en sociaal gezien aan.



5 en half is echt te vroeg, om complexe vaardigheden, (zoals schrijven) , aan te leren, die meer rijpheid van het zenuwstelsel vragen.

Het kan wel, maar dan maakt het kind gebruik van andere hersengebieden. Dit is neuropsychologisch niet wenselijk.



Het voordeel van 2 en half jaar kleuteren is dat kinderen ,lichamelijk rijper zijn, om formeel te gaan leren.

Door veel (lichamelijk) te spelen en niet te vroeg op het platte vlak te werken en complexe vaardigheden, als schrijven te leren, rijpen de hersenen beter en komen er kwalitatief betere verbindingen tussen de 2 hersenhelften.



Technisch verhaal, maar te vroeg beginnen, met formeel leren, kan uiteindelijk voor cognitieve (reken en taal) en sociale problemen zorgen, doordat er kwalitatief minder goede zenuwbanen worden aangelegd.



Het is erg belangrijk dat jonge kinderen, vooral bewegend leren.



Deze inzichten zijn er al heel lang, maar op de een of andere manier, dringen ze niet tot de politiek door en stimuleren ze eerder, vervroegd naar groep 3, dan langer kleuteren. Neurologisch gezien een slechte keuze.

Nu snapt de politiek, ook niets van het puberbrein en maakt daar voor het onderwijs ook nog steeds slechte keuzes voor...Heb je hier wat bronnen bij?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
quote:Warrique schreef op 12 januari 2017 @ 10:05:

Ik zou het absoluut niet doen, TO, je dochter vervroegd naar groep 3. Ook al kan ze het nu cognitief en sociaal gezien aan.



5 en half is echt te vroeg, om complexe vaardigheden, (zoals schrijven) , aan te leren, die meer rijpheid van het zenuwstelsel vragen.

Het kan wel, maar dan maakt het kind gebruik van andere hersengebieden. Dit is neuropsychologisch niet wenselijk.



Het voordeel van 2 en half jaar kleuteren is dat kinderen ,lichamelijk rijper zijn, om formeel te gaan leren.

Door veel (lichamelijk) te spelen en niet te vroeg op het platte vlak te werken en complexe vaardigheden, als schrijven te leren, rijpen de hersenen beter en komen er kwalitatief betere verbindingen tussen de 2 hersenhelften.



Technisch verhaal, maar te vroeg beginnen, met formeel leren, kan uiteindelijk voor cognitieve (reken en taal) en sociale problemen zorgen, doordat er kwalitatief minder goede zenuwbanen worden aangelegd.



Het is erg belangrijk dat jonge kinderen, vooral bewegend leren.



Deze inzichten zijn er al heel lang, maar op de een of andere manier, dringen ze niet tot de politiek door en stimuleren ze eerder, vervroegd naar groep 3, dan langer kleuteren. Neurologisch gezien een slechte keuze.

Nu snapt de politiek, ook niets van het puberbrein en maakt daar voor het onderwijs ook nog steeds slechte keuzes voor...

Zelfs met bronnen (waar Nouschi om vraagt) is dit je reinste nonsens en enorm achterhaald.

Voornamelijk omdat het uitgaat van vaste leeftijden waarop kinderen aan bepaalde zaken toe zijn. Die ontwikkelingen lopen zo uiteen per kind, dat dit soort ideeën nou juist verlaten zijn in de huidige Wet op het Primair Onderwijs: geen datumgrens, maar kijken naar het individuele kind.

Waar het ene kind met 5 prima toe is aan die zgn complexe vaardigheden zal een ander kind er mss met 7 nog helemaal niet aan toe zijn.



Daarbij zijn er in andere landen andere leeftijdsgrenzen en ik geloof niet dat de ontwikkeling van kinderen per land zo sterk uiteenloopt.
"Listen, I've got something very obvious to tell you. You're not allowed to give up. If they decide to kill me, it means that we are incredibly strong. " Aleksei Navalny
Alle reacties Link kopieren
Dat denk ik ook Solomio.



Maar, ik moet wel zeggen dat mijn eind-decemberkind wel moeite heeft gehad met aan elkaar schrijven. We hebben dat in groep 3 zo gelaten aangezien hij aan de jonge kant was. Lezen ging, ondanks dat hij zeer hb is ook niet vanzelf, maar nu in groep 4 leest hij als een trein. Geen idee welk niveau hij nu zit maar hij is van een nog half spellend lezend kind (e3 niveau) opeens door geschoten naar het soepel lezen van lange, moeilijke woorden en teksten. In die zin zie ik wel echt een verschil met de halve kleuter die naar groep 3 ging.

Maar ondanks bovenstaande denk ik toch dat het voor slimme kinderen beter is om vroeg naar groep 3 te gaan. Dochter die in groep 1 zit en van eind februari is zie ik eerlijk gezegd ook niet nog 1,5 jaar kleuteren. Vanochtend had ze een groep 2 werkje waar ze binnen een minuut mee klaar was.
if we all light up, we can scare away the dark...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven