Kleuter net 5 groep 1 of groep 2?

11-01-2017 21:09 184 berichten
Mijn dochter is net 5 geworden, ze is dus van begin januari. Ze is vorig jaar januari op school gestart in groep 0 (combinatieklas 0/1/2). Dat ging meteen hartstikke goed. Na de zomervakantie is ze doorgestroomd naar groep 1. Haar juf zei in groep 0 al dat ze groep 1 misschien wel over kon slaan, omdat ze nogal slim en wijs is, ook op sociaal gebied. Wij hadden daar zelf nooit over nagedacht, we wisten niet beter dan dat ze 2,5 jaar zou kleuteren en dat is ook prima.



Na een paar weken in groep 1 zei de juf dat ze haar wilde stimuleren en dat ze haar groep 2 werk zou laten doen. Dat zijn moeilijker werkjes en het zijn er 2 per week, in plaats van 1 per week in groep 1. Dan zouden we aankijken hoe ze dat zou doen. Half november hadden we een gesprek hierover met de juf en toen gaf de juf aan dat dochter het wel aankon qua kennis maar dat ze vaak geen zin had om te werken. Dat ze de laatste weken zelfs soms moest huilen als ze weer moest werken. Ze gaf aan dat ze moe was. Dat moe zijn merkten we thuis ook. Dus toen hebben wij direct gezegd dat we dan stoppen met het groep 2 werk, en dochter weer gewoon groep 1 werk gaat doen. Dus makkelijker en minder. Meer speeltijd.



Het probleem is alleen dat al haar vriendjes en vriendinnetjes (allemaal ook echt trouwe vriendschappen vanaf het begin van haar schooltijd) nu in groep 2 zitten en na de zomer dus naar groep 3 gaan. In de huidige groep 1 zitten maar 3 andere meisjes, die alledrie pas net gestart zijn op school. Zij zijn dus bijna een jaar jongen dan mijn dochter en zij heeft met hen geen aansluiting. Verder zijn het alleen maar jongetjes in groep 1 en met hen speelt ze ook niet. Zij beseft nu heel goed dat ze straks al haar vriendjes en vriendinnetjes 'kwijt' is. Ze is hier heel verdrietig om.



Wat is nou wijsheid? Sociaal gezien kan ze prima mee met de huidige groep 2 kinderen en na de zomer naar groep 3. Cognitief gezien ook. Alleen ze is zo moe en zo onzeker (dit merken we eigenlijk pas de laatste tijd). Als we hierover praten huilt ze en zegt ze dat ze het zo erg vindt dat ze niet weet hoe ze moet leren lezen en hoe ze moet leren rekenen. Diep in haar hart wil ze volgens mij liever spelen dan werken, maar ze is wel slim genoeg voor de werkjes.



Moeten we haar nu toch weer stimuleren om harder te werken zodat ze ook na de zomer (na 1,5 jaar kleuteren) naar groep 3 gaat, met al haar vriendjes en vriendinnetjes. Of moeten we haar laten spelen en juist niet stimuleren om te werken zodat ze 2,5 jaar kleutert maar wel in een klas blijft waar ze eigenlijk geen aansluiting heeft en ook weinig kansen daarop, omdat er dus maar zo weinig meisjes in de klas zitten en de meisjes ook nog eens een jaar jonger zijn dan zij. Een derde optie is haar 2,5 jaar laten kleuteren maar haar dan na de zomer over laten plaatsen naar een andere kleuterklas met meer meiden van haar leeftijd in de hoop dat ze daar dan wel aansluiting vindt.



Als ik haar vraag wat zij wil, is het antwoord: 'bij mijn vriendinnetjes in de klas blijven'. Ze mag op dit moment zelf kiezen wat ze doet qua werk en het wisselt wat ze kiest (soms 1 en soms 2 per week, meestal wel groep 2 werkjes). Ze weet het gewoon niet en wordt er echt verdrietig van.



Wie heeft hier ervaring mee en wat zou nou het beste voor mijn dochter zijn?
Alle reacties Link kopieren
De kans dat broers/zussen enorm in iq verschillen is niet zo groot las ik laatst ergens.
if we all light up, we can scare away the dark...
Alle reacties Link kopieren
quote:tatlitatli schreef op 13 januari 2017 @ 12:17:

De kans dat broers/zussen enorm in iq verschillen is niet zo groot las ik laatst ergens.

Maar zelfs als ze niet enorm in IQ verschillen maar maar een klein beetje kunnen ze wel al een heel verschillende benadering nodig hebben.





TO, ik zou er zelf voor kiezen je dochter voorlopig te benaderen alsof ze echt in groep 2 zit. Blijkt dan over een paar maanden dat ze echt beter af is in de kleuterklas dan blijft ze gewoon in de kleuterklas. Dan is het tenminste duidelijk. Als je haar in groep 1 laat, blijft waarschijnlijk onduidelijk wat nou het beste is.
quote:tatlitatli schreef op 13 januari 2017 @ 12:17:

De kans dat broers/zussen enorm in iq verschillen is niet zo groot las ik laatst ergens.Die bron is dan niet zo heel betrouwbaar. IQ kan net zoveel verschillen tussen kinderen als schoenmaat en lichaamslengte. Beetje onzin dus.
quote:Labalade schreef op 12 januari 2017 @ 15:46:

[...]



Wat vind ik dat pedagogisch onverantwoord, om je kleuter medeverantwoordelijk te maken voor zo'n grote beslissing waarvan zij de gevolgen nog helemaal niet kan overzien.



Wij staan voor dezelfde keuze (ons kind is wel 6 weken ouder dan TO's kind). Geen haar op ons hoofd die eraan denkt om kind hier op wat voor manier dan ook bij te betrekken. Kind wéét niet eens waarom papa en mama op dit moment regelmatig bij juf gaan kletsen. ("Dat doen mama's en papa's nu eenmaal. Vinden ze gezellig. Kinderen mogen met juf kletsen tijdens school, ouders moeten wachten tot juf en de kinderen klaar zijn" ).

En ja hoor, wij nemen cognitieve uitdaging en vriendjes ook zeer serieus mee. Alleen weet kind dit allemaal niet. Die krijgt in de zomer gewoon te horen of het floep 3 wordt of nog een keer 2.Vind jij het niet belangrijk of je kind het naar zijn of haar zin heeft op school?
Een andere benadering hebben de kinderen sowieso nodig, ze verschillen als dag en nacht



Dat dochter slim is weet ik zeker, hoe slim weet ik niet.



Haar belang en plezier in en op school is voor mij de belangrijkste graadmeter!
niet iedere hb leerling kan vervroegd naar groep 3. het blijven kinderen. sommige slimme kinderen willen toch gewoon spelen en dat tot hun volledige kleutertijd voorbij is. ik zag dat ook bij mijn jongste. daarom bestaat er ook verrijkingswerk voor kleuters.

ik heb in precies dezelfde situatie gezeten. ook met kaartjes met namen, rijtje groep 1 en rijtje groep 2, mijn zoon mocht ook al in groep 1 groep 2 werkjes doen. ook vriendjes die al doorgingen en hij niet. Uiteindelijk heeft hij best nog een prima jaar in groep 2 gehad. hij kreeg extra verrijkingswerk, deed moeilijkere werkjes met de stagaire. Maar kon ook gewoon spelen. De eerlijkheid gebiedt mij wel te zeggen dat hij na 3 maanden in groep 3 vastliep en alsnog versneld is. maar die twee jaar kleuteren had hij echt wel nodig. een jaar eerder naar groep 3 was niks voor hem geweest.
Alle reacties Link kopieren
quote:Labalade schreef op 13 januari 2017 @ 12:40:

[...]



Die bron is dan niet zo heel betrouwbaar. IQ kan net zoveel verschillen tussen kinderen als schoenmaat en lichaamslengte. Beetje onzin dus.

Onzin? Ik schrijf: de kans is niet groot dat het verschilt.

Jij schrijft: het kan verschillen net als schoenmaat.

Volgens mij sluit het een het ander niet uit, maar goed.



Ik kan het niet terugvinden, maar vind wel dit http://www.dotado.info/nl/127_het_tweed ... ndroom.htm



Dit komt overeen met het onderzoek van Silverman (1988) onder 148 siblings in gezinnen met begaafde kinderen (>120), waarvan 36% 5 of meer punten verschilde en 61% 10 punten of minder.
if we all light up, we can scare away the dark...
Alle reacties Link kopieren
quote:Labalade schreef op 13 januari 2017 @ 12:40:

[...]



Die bron is dan niet zo heel betrouwbaar. IQ kan net zoveel verschillen tussen kinderen als schoenmaat en lichaamslengte. Beetje onzin dus.Schoenmaat en lichaamslengte verschillen bij kinderen uit 1 gezin meestal ook niet dramatisch.
Momo, misschien mosterd na de maaltijd, maar toch mijn kijk.





Je meisje maakt nieuwe vriendjes en vriendinnetjes.

Volg je hart en je meisje. Als ze onzeker is is pushen een averechtse methode om haar te stimuleren en te laten groeien als mens.

Nu de basis leggen die sterk en stevig zal zijn. Een basis vol vertrouwen en zelfrespect. Daarmee kan ze dan in de nabije toekomst de vervolgstappen aan. Vol van vertrouwen over en met en in zichzelf.



Overigens is die optie na de start doorstroom naar andere klas altijd nog een optie wanneer jullie zien dat aansluiting op groep en leerstof anders is dan nu verwacht.
Alle reacties Link kopieren
Mijn mening: Natúúrlijk laat je haar volgend schooljaar naar groep 3 gaan!



- Ze is slim genoeg

- Ze kiest vrijwillig voor de groep 2 werkjes èn de groep 2 hoeveelheden

- Ze heeft meer aansluiting met de kinderen die ook volgend schooljaar naar groep 3 gaan

- Ze heeft een verhoogde kans op hoogbegaafdheid door een hb vader en broer

- Ze gaat zich het komende half jaar natuurlijk nog enorm ontwikkelen



Dat 'moe zijn', kan ook verveling zijn omdat alles te makkelijk is.

En dat 'bang zijn' voor leren lezen, kan ook de faalangst zijn die hoogbegaafde kinderen regelmatig ontwikkelen doordat ze nooit echt hun best hoeven te doen om dingen te leren, maar alleen maar rustig af hoeven te wachten tot ze iets vanzelf kunnen. Iets wat ze nog niet kunnen, maakt dan angstig, want je hoort immers alles pats boem in 1x te kunnen. En dan gaan ze zoiets liever vermijden, want stel je voor dat ze iets niet zomaar kunnen!



Die vermoeidheid en angst betekenen dus absoluut niet automatisch dat je dochter niet toe is aan een stapje méér. Sterker nog: een stapje méér zou haar juist energie en zelfvertrouwen kunnen geven. Ze mag dan laten zien wat ze kan, ze leert dat ook zij fouten mag maken, ze hoeft zich niet meer aan te passen aan de kleine kleutertjes maar mag met de grote meiden meedoen, de kans op onderpresteren (wat ze nu misschien al doet) wordt kleiner, ze krijgt een positieve boost als ze merkt dat ze niet alleen door afwachten, maar ook door inspanning iets kan bereiken.



Na het lezen van alle informatie in jouw postings zeg ik: doen!
Alle reacties Link kopieren
quote:Labalade schreef op 13 januari 2017 @ 12:40:

[...]



Die bron is dan niet zo heel betrouwbaar. IQ kan net zoveel verschillen tussen kinderen als schoenmaat en lichaamslengte. Beetje onzin dus.Wow. Jij moet wel 1 van de weinigen zijn die nog niet weet dat intelligentie in hoge mate erfelijk is.
het probleem is dat ze wel vrijwillig vaak kiest voor groep 2 werkjes maar zodra het een verplichting werd ze niet meer wilde. Ze kreeg op dat moment huilbuien, stond duidelijk onder spanning. Als je haar nu verplicht weer die groep 2 werkjes laat doen dan creeer je toch dezelfde situatie die voor dochter van to niet wenselijk was. In groep 3 mag ze dadelijk niet meer maar moet ze terwijl ze zo duidelijk heeft aangegegeven dat ze nog niet wil. Hoe meer duidelijk dan ik wil nog spelen kun je het hebben. School hoeft niet altijd een wedstrijd te zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:lisbeth schreef op 13 januari 2017 @ 14:25:

het probleem is dat ze wel vrijwillig vaak kiest voor groep 2 werkjes maar zodra het een verplichting werd ze niet meer wilde. Ze kreeg op dat moment huilbuien, stond duidelijk onder spanning. Als je haar nu verplicht weer die groep 2 werkjes laat doen dan creeer je toch dezelfde situatie die voor dochter van to niet wenselijk was. In groep 3 mag ze dadelijk niet meer maar moet ze terwijl ze zo duidelijk heeft aangegegeven dat ze nog niet wil. Hoe meer duidelijk dan ik wil nog spelen kun je het hebben. School hoeft niet altijd een wedstrijd te zijn.Oneens, om twee redenen: als ze ook echt in groep twee zou zitten is de situatie anders dan wanneer ze als groep 1 kind er een beetje bij hangt én als het probleem echt moeite met moeten is, is het maar zeer de vraag of een jaar wachten met moeten haar gaat helpen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Labalade schreef op 13 januari 2017 @ 12:40:

[...]



Die bron is dan niet zo heel betrouwbaar. IQ kan net zoveel verschillen tussen kinderen als schoenmaat en lichaamslengte. Beetje onzin dus.Nou zijn schoenmaat en lichaamslengte ook bij uitstek zaken die een grote genetische component hebben, dus daardoor juist binnen één gezin vaak niet zo ver uiteenlopen.
"Listen, I've got something very obvious to tell you. You're not allowed to give up. If they decide to kill me, it means that we are incredibly strong. " Aleksei Navalny
quote:Tale schreef op 13 januari 2017 @ 13:17:

[...]



Schoenmaat en lichaamslengte verschillen bij kinderen uit 1 gezin meestal ook niet dramatisch.Nou mijn broer van 1.89m heeft toch echt geen schoenmaat 38 zoals ik
quote:lisbeth schreef op 13 januari 2017 @ 14:25:

het probleem is dat ze wel vrijwillig vaak kiest voor groep 2 werkjes maar zodra het een verplichting werd ze niet meer wilde. Ze kreeg op dat moment huilbuien, stond duidelijk onder spanning. Als je haar nu verplicht weer die groep 2 werkjes laat doen dan creeer je toch dezelfde situatie die voor dochter van to niet wenselijk was. In groep 3 mag ze dadelijk niet meer maar moet ze terwijl ze zo duidelijk heeft aangegegeven dat ze nog niet wil. Hoe meer duidelijk dan ik wil nog spelen kun je het hebben. School hoeft niet altijd een wedstrijd te zijn.

Dit. +10



En dan kan je straks zeggen dat je dochter op haar 5e in groep 3 zat. Soit. Blijkbaar vinden veel viva-dames hier dat je vooral met je kind moet praten en haar zelf laten meebeslissen over wat ze wil. TO, jouw dochter krijgt huilbuien van verplichte groep 2 werkjes. En is happy als ze mag spelen. Wat is precies je vraag? (Daarbij is het pas januari, relax!)
Alle reacties Link kopieren
quote:Labalade schreef op 13 januari 2017 @ 16:05:

[...]



Nou mijn broer van 1.89m heeft toch echt geen schoenmaat 38 zoals ik ... maar de kans dat hij wél ineens een iq van ruim boven de 100 heeft, is klein.
quote:Appels schreef op 13 januari 2017 @ 14:11:

[...]





Wow. Jij moet wel 1 van de weinigen zijn die nog niet weet dat intelligentie in hoge mate erfelijk is.Wat vind ik dit een ontzettend onaardige post met een hatelijke en neerbuigende toon. Waar komt dat vandaan?
quote:Tale schreef op 13 januari 2017 @ 16:13:

[...]



... maar de kans dat hij wél ineens een iq van ruim boven de 100 heeft, is klein.Want ik heb een IQ van 65 ofzo?
Het lijkt ineens een beetje de Laten We Labalade Bashen-topic geworden..
Alle reacties Link kopieren
quote:Labalade schreef op 13 januari 2017 @ 16:18:

Het lijkt ineens een beetje de Laten We Labalade Bashen-topic geworden.. Dat is toch ook precies wat je wilde? Ik zag net dat je in een ander topic ook al zo zat te stangen. Je doet het nog redelijk subtiel hoor, vergeleken met sommige anderen, dat wel.
quote:[message=25687885Tale schreef op 13 januari 2017 @ 16:20[/message]:

[...]



Dat is toch ook precies wat je wilde? Ik zag net dat je in een ander topic ook al zo zat te stangen. Je doet het nog redelijk subtiel hoor, vergeleken met sommige anderen, dat wel.Dank je. Ik kom echt niet om lekker te stangen hoor. Maar mensen, wat komt er soms een poep voorbij. En sja, meehuilen daar ben ik niet zo van. Dan incasseer ik af en toe wel wat kritiek. Maar daar kan ik met mijn grote mond en kleine hartje dan wel weer goed tegen
Mijn ervaring is dat kinderen vooral ongelukkig worden van het "ertussen hangen". Je zit officieel in groep x, maar moet/mag af en toe mee doen met groep y. Daardoor horen ze bij beide groepen er niet echt bij.

Ik denk dat als je haar door zet naar nu groep 2, er voor haar veel meer duidelijkheid ontstaat en daardoor ook accepteert dat er 2 werkjes gemaakt "moeten" worden.



Mijn dochter is van eind dec, ook begin jan ingestroomd, maar wel meteen in groep 1 en dus maar 1,5 jaar gekleuterd. ging en gaat prima, inmiddels in groep 4.
quote:momo1980 schreef op 13 januari 2017 @ 12:07:

Hmmmm dat brengt me dan weer aan het twijfelen want met een hb-vader en -broer is die kans ook nog aanwezig....Als de school dat op de kleuterschool al niet herkent dat een kind voor ligt en uitgedaagd wil worden dan zegt dat wel iets over de verdere verloop van de school.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kinderen zijn beide met 5,5 jaar in groep 3 begonnen. Beste beslissing ooit.

De eerste weken in groep 1 zagen hun werkjes er nog schitterend uit, maar in de loop van de tijd werden hun werkjes steeds slordiger en begonnen ze hun knutseltaakjes steeds meer uit te stellen. Was het verveling? Was het onderpresteren? Wie zal het zeggen. Het vrij spelen vonden ze bij de kleuters nog prima, maar ze waren wel heel blij toen ze in groep 3 met letters en cijfers aan de slag mochten. En ook in groep 3 werd aan extra spelen gedaan. Na een week had niemand meer in de gaten dat mijn kinderen de jongsten van hun klas waren. Gaat nu al jaren goed.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven