Kleuter net 5 groep 1 of groep 2?

11-01-2017 21:09 184 berichten
Mijn dochter is net 5 geworden, ze is dus van begin januari. Ze is vorig jaar januari op school gestart in groep 0 (combinatieklas 0/1/2). Dat ging meteen hartstikke goed. Na de zomervakantie is ze doorgestroomd naar groep 1. Haar juf zei in groep 0 al dat ze groep 1 misschien wel over kon slaan, omdat ze nogal slim en wijs is, ook op sociaal gebied. Wij hadden daar zelf nooit over nagedacht, we wisten niet beter dan dat ze 2,5 jaar zou kleuteren en dat is ook prima.



Na een paar weken in groep 1 zei de juf dat ze haar wilde stimuleren en dat ze haar groep 2 werk zou laten doen. Dat zijn moeilijker werkjes en het zijn er 2 per week, in plaats van 1 per week in groep 1. Dan zouden we aankijken hoe ze dat zou doen. Half november hadden we een gesprek hierover met de juf en toen gaf de juf aan dat dochter het wel aankon qua kennis maar dat ze vaak geen zin had om te werken. Dat ze de laatste weken zelfs soms moest huilen als ze weer moest werken. Ze gaf aan dat ze moe was. Dat moe zijn merkten we thuis ook. Dus toen hebben wij direct gezegd dat we dan stoppen met het groep 2 werk, en dochter weer gewoon groep 1 werk gaat doen. Dus makkelijker en minder. Meer speeltijd.



Het probleem is alleen dat al haar vriendjes en vriendinnetjes (allemaal ook echt trouwe vriendschappen vanaf het begin van haar schooltijd) nu in groep 2 zitten en na de zomer dus naar groep 3 gaan. In de huidige groep 1 zitten maar 3 andere meisjes, die alledrie pas net gestart zijn op school. Zij zijn dus bijna een jaar jongen dan mijn dochter en zij heeft met hen geen aansluiting. Verder zijn het alleen maar jongetjes in groep 1 en met hen speelt ze ook niet. Zij beseft nu heel goed dat ze straks al haar vriendjes en vriendinnetjes 'kwijt' is. Ze is hier heel verdrietig om.



Wat is nou wijsheid? Sociaal gezien kan ze prima mee met de huidige groep 2 kinderen en na de zomer naar groep 3. Cognitief gezien ook. Alleen ze is zo moe en zo onzeker (dit merken we eigenlijk pas de laatste tijd). Als we hierover praten huilt ze en zegt ze dat ze het zo erg vindt dat ze niet weet hoe ze moet leren lezen en hoe ze moet leren rekenen. Diep in haar hart wil ze volgens mij liever spelen dan werken, maar ze is wel slim genoeg voor de werkjes.



Moeten we haar nu toch weer stimuleren om harder te werken zodat ze ook na de zomer (na 1,5 jaar kleuteren) naar groep 3 gaat, met al haar vriendjes en vriendinnetjes. Of moeten we haar laten spelen en juist niet stimuleren om te werken zodat ze 2,5 jaar kleutert maar wel in een klas blijft waar ze eigenlijk geen aansluiting heeft en ook weinig kansen daarop, omdat er dus maar zo weinig meisjes in de klas zitten en de meisjes ook nog eens een jaar jonger zijn dan zij. Een derde optie is haar 2,5 jaar laten kleuteren maar haar dan na de zomer over laten plaatsen naar een andere kleuterklas met meer meiden van haar leeftijd in de hoop dat ze daar dan wel aansluiting vindt.



Als ik haar vraag wat zij wil, is het antwoord: 'bij mijn vriendinnetjes in de klas blijven'. Ze mag op dit moment zelf kiezen wat ze doet qua werk en het wisselt wat ze kiest (soms 1 en soms 2 per week, meestal wel groep 2 werkjes). Ze weet het gewoon niet en wordt er echt verdrietig van.



Wie heeft hier ervaring mee en wat zou nou het beste voor mijn dochter zijn?
quote:Labalade schreef op 13 januari 2017 @ 16:11:

[...]



Dit. +10



En dan kan je straks zeggen dat je dochter op haar 5e in groep 3 zat. Soit. Blijkbaar vinden veel viva-dames hier dat je vooral met je kind moet praten en haar zelf laten meebeslissen over wat ze wil. TO, jouw dochter krijgt huilbuien van verplichte groep 2 werkjes. En is happy als ze mag spelen. Wat is precies je vraag? (Daarbij is het pas januari, relax!)+1000 En versnellen kan in groep 3 altijd nog.
quote:Labalade schreef op 13 januari 2017 @ 16:11:

[...]



Dit. +10



En dan kan je straks zeggen dat je dochter op haar 5e in groep 3 zat. Soit. Blijkbaar vinden veel viva-dames hier dat je vooral met je kind moet praten en haar zelf laten meebeslissen over wat ze wil. TO, jouw dochter krijgt huilbuien van verplichte groep 2 werkjes. En is happy als ze mag spelen. Wat is precies je vraag? (Daarbij is het pas januari, relax!)Wat heb je tegen dat meebeslissen/informeren bij kinderen? Als je de tekst leest weet je dat dat eruit komt en dat is net hetzelfde standpunt als wat jij nu inneemt? ik begrijp het probleem niet zo.
quote:Sophiever schreef op 13 januari 2017 @ 17:26:

[...]





Wat heb je tegen dat meebeslissen/informeren bij kinderen? Als je de tekst leest weet je dat dat eruit komt en dat is net hetzelfde standpunt als wat jij nu inneemt? ik begrijp het probleem niet zo.In het algemeen niets tegen hoor. Maar als het gaat om een kleuter én zoiets belangrijks/beladen als dit onderwerp (en dat is het duidelijk voor dochter van TO, zie de posts over de foto's) dan wel. Je kan best peilen wat je kind wil en doet qua werkjes, zónder haar te laten weten dat volwassenen nadenken over versnellen of niet. Want m.i. krijgt dochter dan onbedoeld de boodschap dat ze inspraak heeft. En leg je als ouder dan eveneens onbedoeld een gevoel van verantwoordelijkheid bij je kleuter. En in dit geval vind ik dat dus niet okee. Maar goed, ik heb allang begrepen dat ik op viva een eenzame ziel ben als het om dit standpunt gaat
quote:Labalade schreef op 13 januari 2017 @ 17:38:

[...]



In het algemeen niets tegen hoor. Maar als het gaat om een kleuter én zoiets belangrijks/beladen als dit onderwerp (en dat is het duidelijk voor dochter van TO, zie de posts over de foto's) dan wel. Je kan best peilen wat je kind wil en doet qua werkjes, zónder haar te laten weten dat volwassenen nadenken over versnellen of niet. Want m.i. krijgt dochter dan onbedoeld de boodschap dat ze inspraak heeft. En leg je als ouder dan eveneens onbedoeld een gevoel van verantwoordelijkheid bij je kleuter. En in dit geval vind ik dat dus niet okee. Maar goed, ik heb allang begrepen dat ik op viva een eenzame ziel ben als het om dit standpunt gaat Nee hoor. Je hebt mij.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken punten van jouw kind in mijn zoon (1 maand ouder dan jouw dochter). Hij zit dus in groep 2. Hij wil de werkjes niet doen en vindt werkjes "niet leuk". Spelen wel. Hij heeft enorm veel vriendjes in zowel groep 1 als groep 2 en ook uit andere klassen. Sociaal-emotioneel hebben zijn juffen geen zorgen, cognitief ook niet, maar wel vragen zij zich af of hij "er klaar voor is". Ik denk niet dat de vraag moet zijn of mijn zoon "er klaar voor is" maar hoe school er voor zorgt dat ze hem in groep 2 én volgend jaar groep 3 tot zijn recht laten komen. Ik zie geen enkele reden om een kind dat het sociaal en cognitief goed doet te laten zitten om subjectieve redenen die deels ook karaktereigenschappen zijn . Nu gaat het bij TO's dochter om een versnelling maar die paar weken zouden het verschil bij een dergelijke beslissing mijns inziens niet moeten maken.
quote:Labalade schreef op 13 januari 2017 @ 17:38:

[...]



In het algemeen niets tegen hoor. Maar als het gaat om een kleuter én zoiets belangrijks/beladen als dit onderwerp (en dat is het duidelijk voor dochter van TO, zie de posts over de foto's) dan wel. Je kan best peilen wat je kind wil en doet qua werkjes, zónder haar te laten weten dat volwassenen nadenken over versnellen of niet. Want m.i. krijgt dochter dan onbedoeld de boodschap dat ze inspraak heeft. En leg je als ouder dan eveneens onbedoeld een gevoel van verantwoordelijkheid bij je kleuter. En in dit geval vind ik dat dus niet okee. Maar goed, ik heb allang begrepen dat ik op viva een eenzame ziel ben als het om dit standpunt gaat Ik deel je mening maar de lijn tussen pijlen en beslissingen nemen snapte ik niet uit je vorige post.
Alle reacties Link kopieren
quote:Labalade schreef op 13 januari 2017 @ 16:05:

[...]



Nou mijn broer van 1.89m heeft toch echt geen schoenmaat 38 zoals ik Ik gok dat jij ook geen 1,89m bent.
"Listen, I've got something very obvious to tell you. You're not allowed to give up. If they decide to kill me, it means that we are incredibly strong. " Aleksei Navalny
Alle reacties Link kopieren
Slim wil niet altijd zeggen leergierig, als je dochter nog liever speelt, gewoon nog een jaar laten kleuteren.
Such a beautiful place to be with Friends.
Ik heb woensdag een afspraak met de leerkracht. Ik ben benieuwd hoe zij erin staat!
quote:Solomio schreef op 13 januari 2017 @ 18:28:

[...]



Ik gok dat jij ook geen 1,89m bent.

Dat klopt. En mijn zus heeft ook weer een totaal andere lengte dan mijn broer en ik. En schoenmaat. Als er drie mensen hierin veel verschillen dan zijn wij het wel En allemaal een echt compleet ander opleidingsniveau. Dus de theorie dat kinderen uit 1 gezin meestal weinig verschillen qua lengte/schoenmaat/intelligentie gaat echt niet op.



Mogelijk komt dit doordat overerving van genen en kenmerken die tot uiting komen niet persé 1 op 1 van je ouders komt. Er zijn ook genen van grootouders. Zo kan bijv een neefje veel meer op zn oom lijken dan op zn eigen vader. Zijn net andere genen tot uiting gekomen in de genenpoel. Dit geldt ook voor intelligentie. Komt hb voor in het gezin dan kán het zijn dat meerdere kinderen hb zijn. Maar het hoeft niet. Net zoals bij een verstandelijke handicap (gek genoeg wil niemand dát overerven). Er kan zelfs sprake zijn van een mutatie en dan kan kind de enige zijn in een gezin.

Dit weten we allemaal niet over het gezin van TO. Voorzichtigheid met interpretatie van de gegevens is hier geboden



Ben benieuwd TO naar je gesprek. Veel succes en wijsheid, en hopelijk straks wat meer rust voor je meisje
quote:LoveDobby schreef op 13 januari 2017 @ 18:38:

Slim wil niet altijd zeggen leergierig.Da's een hele mooie!
Dank je wel Labalade!
Alle reacties Link kopieren
quote:Labalade schreef op 14 januari 2017 @ 09:37:

[...]



Dat klopt. En mijn zus heeft ook weer een totaal andere lengte dan mijn broer en ik. En schoenmaat. Als er drie mensen hierin veel verschillen dan zijn wij het wel En allemaal een echt compleet ander opleidingsniveau. Dus de theorie dat kinderen uit 1 gezin meestal weinig verschillen qua lengte/schoenmaat/intelligentie gaat echt niet op.



Mogelijk komt dit doordat overerving van genen en kenmerken die tot uiting komen niet persé 1 op 1 van je ouders komt. Er zijn ook genen van grootouders. Zo kan bijv een neefje veel meer op zn oom lijken dan op zn eigen vader. Zijn net andere genen tot uiting gekomen in de genenpoel. Dit geldt ook voor intelligentie. Komt hb voor in het gezin dan kán het zijn dat meerdere kinderen hb zijn. Maar het hoeft niet. Net zoals bij een verstandelijke handicap (gek genoeg wil niemand dát overerven). Er kan zelfs sprake zijn van een mutatie en dan kan kind de enige zijn in een gezin.

Dit weten we allemaal niet over het gezin van TO. Voorzichtigheid met interpretatie van de gegevens is hier geboden



Ben benieuwd TO naar je gesprek. Veel succes en wijsheid, en hopelijk straks wat meer rust voor je meisje Hopelijk snapt Solo het nu een beetje
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
quote:Nouschi schreef op 14 januari 2017 @ 11:41:

[...]





Hopelijk snapt Solo het nu een beetje Ja, en van roken krijg je geen longkanker want mijn opa rookt zes pakjes per dag en die is al 90.
Alle reacties Link kopieren
quote:Labalade schreef op 14 januari 2017 @ 09:37:

[...]



Dat klopt. En mijn zus heeft ook weer een totaal andere lengte dan mijn broer en ik. En schoenmaat. Als er drie mensen hierin veel verschillen dan zijn wij het wel En allemaal een echt compleet ander opleidingsniveau. Dus de theorie dat kinderen uit 1 gezin meestal weinig verschillen qua lengte/schoenmaat/intelligentie gaat echt niet op.



Natuurlijk gaat die theorie nog steeds op. Omdat het in jouw gezin van herkomst niet geldt wil dat niet zeggen dat het in de meeste gezinnen niet geldt.

Je weet wel: die rokende opa van 94 wil niet zeggen dat roken het risico op longkanker niet vergroot.

Maar ik vermoed dat ik mosterd ben.
"Listen, I've got something very obvious to tell you. You're not allowed to give up. If they decide to kill me, it means that we are incredibly strong. " Aleksei Navalny
Alle reacties Link kopieren
quote:Nouschi schreef op 14 januari 2017 @ 11:41:

[...]





Hopelijk snapt Solo het nu een beetje
"Listen, I've got something very obvious to tell you. You're not allowed to give up. If they decide to kill me, it means that we are incredibly strong. " Aleksei Navalny
Alle reacties Link kopieren
Idd mosterd dus.
"Listen, I've got something very obvious to tell you. You're not allowed to give up. If they decide to kill me, it means that we are incredibly strong. " Aleksei Navalny
Alle reacties Link kopieren
quote:Solomio schreef op 14 januari 2017 @ 12:11:

Idd mosterd dus.Je kunt nog wel iets toevoegen bij het deel over die genen van de grootouders...
Alle reacties Link kopieren
quote:Tale schreef op 14 januari 2017 @ 12:18:

[...]



Je kunt nog wel iets toevoegen bij het deel over die genen van de grootouders...Dan doe ik daar de bitterballen bij. Of liever een stukje kaas?
"Listen, I've got something very obvious to tell you. You're not allowed to give up. If they decide to kill me, it means that we are incredibly strong. " Aleksei Navalny
Alle reacties Link kopieren
quote:Solomio schreef op 14 januari 2017 @ 12:23:

[...]



Dan doe ik daar de bitterballen bij. Of liever een stukje kaas?Allebei!
Alle reacties Link kopieren
Maar on topic; succes met het gesprek met de juf, to!
Ik ken maar 1 gezin waarbij kinderen vergelijkbare intelligentie hebben, verder vooral gezinnen waarbij kinderen juist heel verschillend zijn.



Bij dat ene gezin zijn de kinderen beide hoogbegaafd en hebben een vorm van autisme, ouders daarentegen hebben beide een normale intelligentie en geen autisme of iets dergelijks.



Zelf heb ik vroeger mavo gedaan en altijd hard gewerkt om het te halen. Broer daarentegen kon havo doen, maar geen zin om te leren en uiteindelijk LTS gedaan.



Dochters oom en tante, oudste heeft havo gedaan, daarna hbo en hier altijd hard voor moeten werken. Jongste heeft vwo gedaan. Nooit moeite voor hoeven te doen, eerst universiteit geprobeerd maar geen zin om als nog harder haar best te doen en inmiddels met hbo bezig.



Bij een andere oom en tante de oudste vwo gedaan, daarna universiteit rechten, doorgeleerd voor advocaat inmiddels rechter. Jongste met moeite mavo en werkt momenteel in de bediening.



Buurvrouw heeft twee zoons. Oudste heeft vwo gedaan en is daarna naar hbo gegaan. Jongste heeft vmbo gedaan en daarna mbo



En zo zijn mijn eigen kinderen net zo goed twee hele verschillende. Oudste heeft een gemiddelde lengte en is heel mager. Hij is nu 8 en zit in groep 4. Slimme jongen, maar nog te vroeg om te zeggen welke richting hij opgaat. Jongste is klein voor haar leeftijd (wordt al snel anderhalf jaar jonger geschat) heeft als enige van ons krul haar (meegekregen van opa) en linkshandig (net als tante). Het is een speels meisje, maar nu al verder dan haar grote broer op die leeftijd. in groep 2. Waarbij haar broer vooral zei dat hij wilde leren lezen en eind groep 2 met hakken en plakken woorden las, nadat wij met hem zijn gaan oefenen, heeft dochter zichzelf leren lezen. Ze ziet een woord en weet wat er staat. Ook is ze volop bezig met woorden schrijven en loopt ze met rekenen voor.



Ook al is vader en broer van dochter to hoogbegaafd dan wil dit nog niet zeggen dat haar dochter dat ook is. Ik denk dat het beter is om naar haar te kijken als individu en te kijken wat haar behoeftes zijn. Succes met het gesprek to
Calenzia, an sich ben ik het me je eens dat je kinderen vooral als individu moet zien en zo moet behandelen. Wel heb ik een kleine kanttekening wat betreft intelligentie.

Ik heb drie zoons en van twee wist ik al een tijd dat ze hoogbegaafd zijn. De derde was in mijn ogen gewoon een slim ding dat het goed deed op school, maar hoogbegaafd dacht ik niet. Hij liep al een tijd vast sociaal gezien, maar dat weten we meer aan zijn stugge aard dan aan iets anders. Op school haalde hij waanzinnig hoge cijfers zonder enige moeite, in tegenstelling tot zijn hoogbegaafde broers. Waarom ging het dan niet lekker? Waarom was hij zo gefrustreerd? Een tijd terug kwam hij huilend uit school. Hij wilde wel vriendjes hebben, maar had het idee dat hij zo anders was dan anderen en snapte het gewoon niet waarom het niet lukte.



In het kort: hij is laatst getest en is hoogbegaafd. Net als zijn broers. De reden waarom hij niet opviel op school was zijn werkhouding. Hij heeft een goede instelling, is ontzettend leergierig en gaat voor het maximale, in tegenstelling tot zijn tweelingbroer die het niet zo op school heeft. Hij vindt het gezellig, heeft een bups vriendjes en is ontzettend sportief, maar vindt de dingen die hij op school krijgt gewoon niet interessant.



De ene hoogbegaafde is de andere niet. Bij de een is het op jonge leeftijd al duidelijk, bij de ander kom je er later achter. De een is ontzettend leergierig, de ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Tale schreef op 14 januari 2017 @ 12:36:

Maar on topic; succes met het gesprek met de juf, to!En dit natuurlijk.
"Listen, I've got something very obvious to tell you. You're not allowed to give up. If they decide to kill me, it means that we are incredibly strong. " Aleksei Navalny
quote:Tale schreef op 14 januari 2017 @ 11:46:

[...]



Ja, en van roken krijg je geen longkanker want mijn opa rookt zes pakjes per dag en die is al 90.Precies, jij snapt het

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven