Kleuter net 5 groep 1 of groep 2?

11-01-2017 21:09 184 berichten
Mijn dochter is net 5 geworden, ze is dus van begin januari. Ze is vorig jaar januari op school gestart in groep 0 (combinatieklas 0/1/2). Dat ging meteen hartstikke goed. Na de zomervakantie is ze doorgestroomd naar groep 1. Haar juf zei in groep 0 al dat ze groep 1 misschien wel over kon slaan, omdat ze nogal slim en wijs is, ook op sociaal gebied. Wij hadden daar zelf nooit over nagedacht, we wisten niet beter dan dat ze 2,5 jaar zou kleuteren en dat is ook prima.



Na een paar weken in groep 1 zei de juf dat ze haar wilde stimuleren en dat ze haar groep 2 werk zou laten doen. Dat zijn moeilijker werkjes en het zijn er 2 per week, in plaats van 1 per week in groep 1. Dan zouden we aankijken hoe ze dat zou doen. Half november hadden we een gesprek hierover met de juf en toen gaf de juf aan dat dochter het wel aankon qua kennis maar dat ze vaak geen zin had om te werken. Dat ze de laatste weken zelfs soms moest huilen als ze weer moest werken. Ze gaf aan dat ze moe was. Dat moe zijn merkten we thuis ook. Dus toen hebben wij direct gezegd dat we dan stoppen met het groep 2 werk, en dochter weer gewoon groep 1 werk gaat doen. Dus makkelijker en minder. Meer speeltijd.



Het probleem is alleen dat al haar vriendjes en vriendinnetjes (allemaal ook echt trouwe vriendschappen vanaf het begin van haar schooltijd) nu in groep 2 zitten en na de zomer dus naar groep 3 gaan. In de huidige groep 1 zitten maar 3 andere meisjes, die alledrie pas net gestart zijn op school. Zij zijn dus bijna een jaar jongen dan mijn dochter en zij heeft met hen geen aansluiting. Verder zijn het alleen maar jongetjes in groep 1 en met hen speelt ze ook niet. Zij beseft nu heel goed dat ze straks al haar vriendjes en vriendinnetjes 'kwijt' is. Ze is hier heel verdrietig om.



Wat is nou wijsheid? Sociaal gezien kan ze prima mee met de huidige groep 2 kinderen en na de zomer naar groep 3. Cognitief gezien ook. Alleen ze is zo moe en zo onzeker (dit merken we eigenlijk pas de laatste tijd). Als we hierover praten huilt ze en zegt ze dat ze het zo erg vindt dat ze niet weet hoe ze moet leren lezen en hoe ze moet leren rekenen. Diep in haar hart wil ze volgens mij liever spelen dan werken, maar ze is wel slim genoeg voor de werkjes.



Moeten we haar nu toch weer stimuleren om harder te werken zodat ze ook na de zomer (na 1,5 jaar kleuteren) naar groep 3 gaat, met al haar vriendjes en vriendinnetjes. Of moeten we haar laten spelen en juist niet stimuleren om te werken zodat ze 2,5 jaar kleutert maar wel in een klas blijft waar ze eigenlijk geen aansluiting heeft en ook weinig kansen daarop, omdat er dus maar zo weinig meisjes in de klas zitten en de meisjes ook nog eens een jaar jonger zijn dan zij. Een derde optie is haar 2,5 jaar laten kleuteren maar haar dan na de zomer over laten plaatsen naar een andere kleuterklas met meer meiden van haar leeftijd in de hoop dat ze daar dan wel aansluiting vindt.



Als ik haar vraag wat zij wil, is het antwoord: 'bij mijn vriendinnetjes in de klas blijven'. Ze mag op dit moment zelf kiezen wat ze doet qua werk en het wisselt wat ze kiest (soms 1 en soms 2 per week, meestal wel groep 2 werkjes). Ze weet het gewoon niet en wordt er echt verdrietig van.



Wie heeft hier ervaring mee en wat zou nou het beste voor mijn dochter zijn?
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben vorig jaar ook een dergelijk jaar gehad met onze jongste. School hanteert nog de oktober grens en onze zoon van 3 oktober zou "gewoon" 3 jaar kleuteren. Na jaar 1 hebben we gevraagd of hij niet gewoon bij groep 2 geplaatst kon worden, bij zijn vriendjes. Nee, was het antwoord en we liepen tegen een muur op. Wat hebben wij een drama's gehad. Onze zoon begon weer met bedplassen, kwam elke avond pas laat in slaap en was zo ongelukkig. Volgens juf mocht hij wel de werkjes van groep 2 doen, maar hij koos om te spelen, volgens juf het teken dat hij er niet aan toe was. Na drie maanden waren we allemaal gefrustreerd van de situatie en heeft school op ons verzoek hulp gevraagd van een externe organisatie om naar de situatie te kijken. Die organisatie was heel duidelijk, plaats dit kind in groep 2, geef hem het gevoel dat hij daar hoort. Sinds de kerst hoorde hij "echt" bij groep 2. Hij begon direct met werken en wij hadden ineens een ander kind. Inmiddels is hij halverwege groep 3 en gaat het hem prima af. Juist die onzekerheid is zo naar voor een kind. Succes met de beslissing.
bij ons laten ze het afhangen van de citotoets.

volgende week gaat hij de cittoets van groep 2 maken en kijken ze hoe hij daar op scoort..



ik heb er 1 van eind januari. hij doet alleen nog werkjes uit groep 2, heel soms nog iets uit groep 1 (zijn eigenlijke groep). sociaal emotioneel ligt hij niet voor maar ook niet achter op andere kinderen..



vriendjes? ja allemaal groep 2 nu, maar dat zou echt geen reden zijn voor ons om hem te laten versnellen. vorig jaar had hij ook een beste vriend, kop en komt waren ze.. nu zit dat andere jongetje in de combi 2/3 en onze zoon in 1/2 en ze zien elkaar nooit meer. hebben allebei nieuwe vrienden. wij als ouders vinden dat erger dan de kinderen zelf



ik heb bij jou alleen je op gelezen en het lijkt erop dat je meisje er niet aan toe is. Ze wil nog helemaal niet.. en groep 3 is echt even wat anders hoor! daar zou ze dan over een half jaar al heen gaan! niet meer zoveel spelen, maar nog veel meer werkjes. ik zou haar lekker laten kleuteren. Dat ze slim is, zegt nog niet zoveel nu. Het "moeten" , daar moeten ze toch echt aan toe zijn. anders gaat ze op haar tenen lopen en wordt het helemaal niet leuk.
Alle reacties Link kopieren
quote:thembo schreef op 14 januari 2017 @ 23:25:

Wij hebben vorig jaar ook een dergelijk jaar gehad met onze jongste. School hanteert nog de oktober grens en onze zoon van 3 oktober zou "gewoon" 3 jaar kleuteren. Na jaar 1 hebben we gevraagd of hij niet gewoon bij groep 2 geplaatst kon worden, bij zijn vriendjes. Nee, was het antwoord en we liepen tegen een muur op.Dat dat nog bestaat!
Alle reacties Link kopieren
quote:Goal2016 schreef op 15 januari 2017 @ 19:15:

Dat ze slim is, zegt nog niet zoveel nu. Het "moeten" , daar moeten ze toch echt aan toe zijn. anders gaat ze op haar tenen lopen en wordt het helemaal niet leuk.Haha, geen enkel mens houdt van 'moeten'. En kinderen met faalangst al helemaal niet. Dan maar wachten tot ze 80 is?
Alle reacties Link kopieren
quote:Appels schreef op 15 januari 2017 @ 21:51:

[...]





Dat dat nog bestaat! Ik vermoed dat bij onze school de bekostiging een grote rol speelt, een kleine school, iets meer dan 100 leerlingen, en door zo te handelen heb je toch een kwart van de leerlingen net een jaartje langer op school. Maar ik mocht dat vooral niet denken, toen ik mijn twijfels daarover uitte.
quote:Appels schreef op 15 januari 2017 @ 21:54:

[...]





Haha, geen enkel mens houdt van 'moeten'. En kinderen met faalangst al helemaal niet. Dan maar wachten tot ze 80 is?





het staat er een beetje vreemd, maar het komt er toch echt op neer.. in groep 3 is het toch echt leren, werkjes maken en minder/niet meer spelen op het buiten spelen na. Die werkjes zullen toch gedaan "moeten" worden. En als ze nu al in tranen uitbarst als ze wat van groep 2 kan doen, hoe gaat het dan als ze het grootste gedeelte van de dag werkjes gaat doen?

vaak (ja dus niet altijd, ik weet het) zie je dat kinderen gewoon echt even de tijd nodig hebben om van het vele spelen over te gaan naar groep 3.



het wordt nu in dit topic zo gedraaid dat ze nu misschien wel hb is, omdat familie dat ook is en daarom moe is en niet wil. Dat kan natuurlijk, maar het kan ook net zo makkelijk niet. dat het niets meer is dan dat ze daadwerkelijk moe en het nog niet wil. niet uit verveling, maar uit het er nog niet aan toe zijn!
quote:thembo schreef op 15 januari 2017 @ 22:44:

[...]





Ik vermoed dat bij onze school de bekostiging een grote rol speelt, een kleine school, iets meer dan 100 leerlingen, en door zo te handelen heb je toch een kwart van de leerlingen net een jaartje langer op school. Maar ik mocht dat vooral niet denken, toen ik mijn twijfels daarover uitte.Dit is precies de reden waarom de overheid de grens niet meer op 1 oktober zet. Kinderen kleuteren daardoor minder lang en kosten dus minder geld.
Alle reacties Link kopieren
quote:thembo schreef op 15 januari 2017 @ 22:44:

[...]





Ik vermoed dat bij onze school de bekostiging een grote rol speelt, een kleine school, iets meer dan 100 leerlingen, en door zo te handelen heb je toch een kwart van de leerlingen net een jaartje langer op school. Maar ik mocht dat vooral niet denken, toen ik mijn twijfels daarover uitte.Het zou natuurlijk kunnen hoor, dat dat meespeelt. Maar er zijn ook genoeg mensen die oprecht denken dat alle kinderen gelukkiger worden van zo lang mogelijk kleuteren. Zie dit topic...
quote:Riboho90 schreef op 11 januari 2017 @ 21:16:

Ik ben groot voorstander van 2,5 jaar kleuteren in plaats van 1,5 jaar. Je meisje is pas 5 en moet nu voor haar gevoel al hard werken en dus op haar tenen lopen. Dat kan ze de komende 80 jaar ook nog wel doen. Als je dochter er aan toe is vindt ze het vast leuk om de werkjes te doen. Dit zijn meestal voorbereidende werkjes voor groep 3. Als ze die nu nog niet leuk vindt, is ze er in mijn ogen nog niet aan toe. En inderdaad wat montblanc ook al zegt: die vriendjes komen wel weer.Ik ben een grote voorstander van een kleuter laten kleuteren ipv al allerlei werkjes te moeten doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Goal2016 schreef op 16 januari 2017 @ 11:12:

[...]





het staat er een beetje vreemd, maar het komt er toch echt op neer.. in groep 3 is het toch echt leren, werkjes maken en minder/niet meer spelen op het buiten spelen na. Die werkjes zullen toch gedaan "moeten" worden. En als ze nu al in tranen uitbarst als ze wat van groep 2 kan doen, hoe gaat het dan als ze het grootste gedeelte van de dag werkjes gaat doen?

vaak (ja dus niet altijd, ik weet het) zie je dat kinderen gewoon echt even de tijd nodig hebben om van het vele spelen over te gaan naar groep 3.



het wordt nu in dit topic zo gedraaid dat ze nu misschien wel hb is, omdat familie dat ook is en daarom moe is en niet wil. Dat kan natuurlijk, maar het kan ook net zo makkelijk niet. dat het niets meer is dan dat ze daadwerkelijk moe en het nog niet wil. niet uit verveling, maar uit het er nog niet aan toe zijn!



Ahum. In de eerste 95% van het topic zegt juist iedereen dat ze echt niet aan groep 3 toe is en vooral langer moet doorkleuteren. Nadat moeder wat meer informatie heeft gegeven, bijvoorbeeld dat ze er zelf van overtuigd is dat haar dochter het cognitief prima aan zal kunnen, leggen een paar ervaringsdeskundigen uit dat die vermoeidheid en weerstand ook een tegenovergestelde oorzaak kunnen hebben. Dus dat moeder gerust ook rekening mag houden met het tegenovergestelde scenario.



Maar nee, dat inzicht moet vervolgens zo snel moelijk de kop in worden gedrukt door de aanvankelijke 95%. Zucht. Ik hoop in ieder geval dat Momo door het alternatieve inzicht aan het denken is gezet, want bepaalde signalen worden bij meerbegaafde kinderen nog veel te vaak tegengesteld geïnterpreteerd. Zowel door de leerkrachten als door de ouders. Met een diep ongelukkig kind tot gevolg, en jaren aanmodderen voordat ontdekt wordt hoe de vork werkelijk in de steel zit.
Alle reacties Link kopieren
quote:Tale schreef op 16 januari 2017 @ 11:19:

[...]



Het zou natuurlijk kunnen hoor, dat dat meespeelt. Maar er zijn ook genoeg mensen die oprecht denken dat alle kinderen gelukkiger worden van zo lang mogelijk kleuteren. Zie dit topic...Toch fijn dat dit nog even bevestigd wordt in de post direct er na
Alle reacties Link kopieren
quote:watdachtjehiervan schreef op 16 januari 2017 @ 11:15:

[...]





Dit is precies de reden waarom de overheid de grens niet meer op 1 oktober zet. Kinderen kleuteren daardoor minder lang en kosten dus minder geld.Of natuurlijk omdat een datumgrens te weinig ruimte geeft om naar het individuele kind te kijken.
"Listen, I've got something very obvious to tell you. You're not allowed to give up. If they decide to kill me, it means that we are incredibly strong. " Aleksei Navalny
Ik kijk puur naar waar mijn dochter naar mijn mening (en die van mijn man en haar juf) het gelukkigst van wordt. Daarbij kijken we naar alles wat meespeelt, dat kan zijn dat ze gewoon nog niet klaar is voor groep 3 (helemaal goed, blijf vooral lekker spelen!) of dat ze juist onzeker is vanwege eventuele hoogbegaafdheid. In dat geval moeten we een goed plan bedenken hoe we haar het beste kunnen begeleiden hierin. Alle opties zijn wat mij betreft open.
het moeilijke bij slimme kinderen is is dat je snel de neiging hebt om te kijken wat een kind cognitief aankan. Maar er is nog een hele wereld buiten het cognitieve deel. Mijn 9 jarige nu in groep 7 zou ik morgen in de brugklas kunnen zetten en ik weet zeker dat hij het cognitief gezien best zou redden. Maar als kind, totaal niet. Je kunt van te voren bijna niet inschatten hoe een kind het zal doen na een versnelling. Bij 1 van mijn kinderen was het het beste wat we hadden kunnen doen en bij de ander was het naderhand gezien de verkeerde oplossing.

Wat ik het moeilijke in dit verhaal vind is dat bij dit kind nog niks anders geprobeert is, meteen wordt geroepen laat haar maar versnellen.

Waar is het pluswerk, waar is de verdieping. ik vind het een zwaktebod om meteen te versnellen zonder alternatieve te proberen.

Mijn kinderen zijn versneld maar pas nadat al het pluswerk en alle verdieping in het eigenlijke jaar niet meer voldoende bleek. Ze liepen in die mate voor op de klas dat ze een extreme uitzondering werden.

Misschien is versnellen in dit geval nodig, maar ik zou proberen eerst eens met andere oplossingen aan de slag te gaan.
nvt
quote:Solomio schreef op 16 januari 2017 @ 12:05:

[...]



Of natuurlijk omdat een datumgrens te weinig ruimte geeft om naar het individuele kind te kijken. Dat zou in een perfecte wereld wel zo zijn maar ik heb het over de overheid he?!
quote:thembo schreef op 15 januari 2017 @ 22:44:

[...]





Ik vermoed dat bij onze school de bekostiging een grote rol speelt, een kleine school, iets meer dan 100 leerlingen, en door zo te handelen heb je toch een kwart van de leerlingen net een jaartje langer op school. Maar ik mocht dat vooral niet denken, toen ik mijn twijfels daarover uitte.Zoiets hebben wij ook meegemaakt. Kind moest groep 1 doubleren, samen met nog twee herfstvriendjes. Prima. Maar ineens mochten ze wel naar groep 2 want ze werkten al mee op dat niveau. Ook prima. Oh nee toch niet, ze moesten toch maar in groep 1 blijven. Huh?? Lichtje opgestoken bij de directeur en die gaf toe dat er te weinig groepers 1 overbleven als de herfstkinderen mee naar groep 2 gingen. En dát vonden wij dus nogal een kul argument. (Kind en vriendjes gingen dus gewoon fijn mee naar groep 2)
Alle reacties Link kopieren
Het hangt er maar helemaal vanaf wat er geboden wordt aan verdieping en verbreding.

Zoon is in groep 3 begonnen met pluswerk en had voor de kerstvakantie het pluswerk van groep 3,4 en gedeeltelijk groep 5 al af. Dat viel mij nogal tegen. Ik had er meer van verwacht.
quote:Floortje_7 schreef op 16 januari 2017 @ 22:10:

Het hangt er maar helemaal vanaf wat er geboden wordt aan verdieping en verbreding.

Zoon is in groep 3 begonnen met pluswerk en had voor de kerstvakantie het pluswerk van groep 3,4 en gedeeltelijk groep 5 al af. Dat viel mij nogal tegen. Ik had er meer van verwacht.Dat ligt er wel aan wat voor pluswerk hij kreeg, je hebt de pluslijn binnen de methode en pluswerk daarbuiten. Denk aan levelwerk, kien, rekentijgers. Had hij dat allemaal voor 2,5 jaar af binnen 4 maanden
Alle reacties Link kopieren
Lisbeth, eens dat versnellen niet meteen de eerste keus is. Maar dit gaat wel om een versnelling van niks. Goede kans dat de dochter van TO direct na de kerstvakantie op school begonnen is, tegelijk met kinderen die in de tweede helft van december geboren zijn. Die kinderen zijn maar een paar dagen ouder en hebben precies even lang op school gezeten als TO's dochter, maar voor hun is het gewoon doorstromen en voor haar dochter versnellen.
Die geef ik je , klopt helemaal.

Het gaat zich mij ook om de algemene tendens, versnellen als eerste oplossing ipv laatste oplossing. Daar ben ik tegen.
Alle reacties Link kopieren
quote:lisbeth schreef op 16 januari 2017 @ 12:59:

het moeilijke bij slimme kinderen is is dat je snel de neiging hebt om te kijken wat een kind cognitief aankan. Maar er is nog een hele wereld buiten het cognitieve deel. Mijn 9 jarige nu in groep 7 zou ik morgen in de brugklas kunnen zetten en ik weet zeker dat hij het cognitief gezien best zou redden. Maar als kind, totaal niet. Je kunt van te voren bijna niet inschatten hoe een kind het zal doen na een versnelling. Bij 1 van mijn kinderen was het het beste wat we hadden kunnen doen en bij de ander was het naderhand gezien de verkeerde oplossing.

[..]

TO heeft het toch uitgebreid gehad over de sociale ontwikkeling van haar kind? Dat is nou net één van de belangrijke aspecten in het verhaal.

Volgens mij heeft Solomio trouwens ook nog wel een mening over andere aspecten dan cognitieve ontwikkeling bij het bepalen in welke klas een kind hoort
Alle reacties Link kopieren
quote:lisbeth schreef op 16 januari 2017 @ 22:23:

Die geef ik je , klopt helemaal.

Het gaat zich mij ook om de algemene tendens, versnellen als eerste oplossing ipv laatste oplossing. Daar ben ik tegen.En daar ben ik het wel mee eens. Versnellen is vaak een lapmiddel. Maar in dit verhaal gaat het over haar kind dat gezien haar leeftijd in twee groepen zou kunnen passen. Dat is naar mijn idee echt anders dan de gemiddelde versnelling.
Klopt dit is ook meer ruim doorstromen dan echt versnellen.



Ik zou de situatie nu laten zoals het is, groep 1 en kind mag groep 2 werkjes doen. Wat wel slim is om te doen is in juni een jaar 2 cito laten doen als de plannen voor doorstromen concreter worden.
quote:lisbeth schreef op 16 januari 2017 @ 22:35:

Klopt dit is ook meer ruim doorstromen dan echt versnellen.



Ik zou de situatie nu laten zoals het is, groep 1 en kind mag groep 2 werkjes doen. Wat wel slim is om te doen is in juni een jaar 2 cito laten doen als de plannen voor doorstromen concreter worden.



dit doen ze dus bij mijn oudste zoon. wordt volgende week 5. zit officieel in groep 1, maakt werkjes groep 2 maar soms ook nog groep 1 werkjes.

krijgt deze (of volgende) de cito m2 aangeboden, om te kijken hoe hij staat..

natuurlijk kijken ze hier niet alleen naar, maar het leerlingvolgsysteem is wel ook belangrijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven