Kleuter ontzettend eigenwijs

24-04-2017 21:03 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een schat van een kleuter, maar hij is soms ontzettend eigenwijs.

Als hij zijn zin niet krijgt, wordt hij boos of gaat hij huilen. Wij laten hem dat doen, totdat hij weer door ons getroost wil worden.

Het gaat om kleine dingen, bijv;

- verkeerde beleg op brood;

- (achteraf toch) niet eens met een gemaakte afspraak;

- iets verloopt niet zoals hij het in gedachten had.



Onze strategie werkt niet op lange termijn, want dit gedrag komt dagelijks terug. Heeft iemand tips/advies voor ons?
Alle reacties Link kopieren
Het klinkt mij als heel normaal kleutergedrag in de oren. Mijn kind is eens ontploft omdat ik boter op zijn brood had gesmeerd. Ik liet hem altijd huilen, ze kunnen immers hun emoties nog helemaal niet reguleren en troostte hem dan nog eens. Ik denk dat dit gedrag is wat bij een kleuter hoort.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Mijn peuter heeft dat ook. Gaat vanzelf wel over.
Alle reacties Link kopieren
Verkeerde beleg: overleg met hem. Hij is een kleuter maar wil wel zelf kiezen als dat kan.

Achteraf niet eens met gemaakte afspraak: jammer dan, dit hebben we afgesproken.

Iets verkoopt niet zoals hij in gedachten had: communiceer wat er gaat gebeuren en herhaal dat tijdens het proces. We gaan nu eerst eten, daarna tandenpoetsen en daarna trek jij je schoenen aan en gaan we naar ....
Alle reacties Link kopieren
Ken je deze al: https://nl.pinterest.com/reasonsmysoncry/pins/

Allemaal kleuters die om de meest bizarre redenen huilen
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf (nog) geen peuter, dus in die zin misschien niet heel veel tips, maar ik kan me wel voorstellen dat het goed is om één manier te kiezen om hiermee om te gaan en dat consequent vol te houden (omdat je ook zegt dat hij boos wordt als dingen niet gaan zoals hij had verwacht). Ik weet niet hoe oud hij is, maar misschien samen in simpele worden de regels opschrijven en ophangen? En vooral goed gedrag belonen, misschien een stickerkaart? Succes!!
Alle reacties Link kopieren
Het klinkt alsof je hem veel te strak houdt.



Vraag gewoon wat hij op brood wil. Dan kan er ook niet het verkeerde opzitten.



Hem iets opleggen en dan zegen dat is dan afgesproken ids geen afspraak die samen overeengekomen is. Niet zo gek dus dat hij het er dan niet altijd mee eens is.
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar
quote:sugarmiss schreef op 24 april 2017 @ 21:11:

Vraag gewoon wat hij op brood wil. Dan kan er ook niet het verkeerde opzitten.

*grijns* Dat zou je denken he
quote:elmo11 schreef op 24 april 2017 @ 21:11:

Hij is een kleuter, 4 jaar en 4 maanden. Het lijkt wel of het alleen maar erger wordt (je zou toch denken dat het steeds minder wordt...)Heeft hij het wel naar zijn zin op school?
Alle reacties Link kopieren
quote:sugarmiss schreef op 24 april 2017 @ 21:11:

Het klinkt alsof je hem veel te strak houdt.



Vraag gewoon wat hij op brood wil. Dan kan er ook niet het verkeerde opzitten.



Hem iets opleggen en dan zegen dat is dan afgesproken ids geen afspraak die samen overeengekomen is. Niet zo gek dus dat hij het er dan niet altijd mee eens is.



Maar ik denk dat het niet goed is dat hij zijn eigen regels gaat maken...

Je hebt wel gelijk als je zegt dat iets opleggen geen afspraak is. Maar als mijn man of ik hem iets opleg, dan heeft hij zich daar toch aan te houden?
Alle reacties Link kopieren
quote:Pantax schreef op 24 april 2017 @ 21:14:

[...]





Heeft hij het wel naar zijn zin op school?Nee. Hij vraagt iedere ochtend of hij naar school moet en baalt ervan als hij wel moet gaan, maarja.... heel veel keus is er niet....
Alle reacties Link kopieren
Een eigenwijze kleuter. Dat is een pleonasme, toch?
Als je twee keer turbo zegt, vlieg ik in brand!
Hij is pas net vier...

Kan hij zich al goed uitdrukken in woorden?
Alle reacties Link kopieren
Ik probeerde nooit te lang in zo'n situatie te blijven hangen.



Bijvoorbeeld in de auto wilde kind rechtdoor, soms rijden we ook wel eens op die manier naar huis maar nu stond er file, ik ging rechtsaf. Hysterie ten top achterin. Dat laat ik dan even gaan en zeg waarom we niet rechtdoor konden: er is file en daarom ging mama rechtsaf. Ohh jammer zeg! Er was file, misschien een andere keer weer.



He? Wat ziet mama daar nu? Allemaal paarden! Wow, heel veel paarden staan daar. Zie jij die ook? Hoeveel paarden staan er? 1, 2, 3, 4 enz.



Krijspartij is hij daardoor zelf weer vergeten (hij kijk nu naar paarden en denkt daarover na) en duurt daarom dan ook niet zo lang en blijft hij er niet in hangen.
quote:elmo11 schreef op 24 april 2017 @ 21:14:

[...]





Maar ik denk dat het niet goed is dat hij zijn eigen regels gaat maken...

Je hebt wel gelijk als je zegt dat iets opleggen geen afspraak is. Maar als mijn man of ik hem iets opleg, dan heeft hij zich daar toch aan te houden?

Pick your battles, zou ik zeggen. Van wat voor soort dingen maken jullie een punt?

Ik heb een paar dingen die moeten, de rest laat ik gaan, en verder doe ik ook weleens alsof ik iets niet zie. Lang niet alles is de strijd waard.
Alle reacties Link kopieren
Voorbeeld:

Herkenbaar
Alle reacties Link kopieren
quote:SallySpectra schreef op 24 april 2017 @ 21:18:

[...]



Pick your battles, zou ik zeggen. Van wat voor soort dingen maken jullie een punt?

Ik heb een paar dingen die moeten, de rest laat ik gaan, en verder doe ik ook weleens alsof ik iets niet zie. Lang niet alles is de strijd waard.+ 1 en dit ja
Alle reacties Link kopieren
quote:SallySpectra schreef op 24 april 2017 @ 21:16:

Hij is pas net vier...

Kan hij zich al goed uitdrukken in woorden?Nee, logopedie is gestart.
Alle reacties Link kopieren
quote:Tovergieter schreef op 24 april 2017 @ 21:16:

Een eigenwijze kleuter. Dat is een pleonasme, toch?Ik dacht dat dat geldt voor een peuter?
quote:elmo11 schreef op 24 april 2017 @ 21:14:

[...]





Maar ik denk dat het niet goed is dat hij zijn eigen regels gaat maken...

Je hebt wel gelijk als je zegt dat iets opleggen geen afspraak is. Maar als mijn man of ik hem iets opleg, dan heeft hij zich daar toch aan te houden?Geef hem 2 keuze waar je je in kunt vinden. Verder is het goed om veel structuur en voorspelbaarheid in de dag te hebben. Ook geef het rust als je je kind vertelt wat er gaat gebeuren en wat er van hem verwacht wordt.
quote:elmo11 schreef op 24 april 2017 @ 21:16:

[...]





Nee. Hij vraagt iedere ochtend of hij naar school moet en baalt ervan als hij wel moet gaan, maarja.... heel veel keus is er niet....Dan lijkt het me vooral frustratie omdat hij zich niet op zijn plek voelt op school, geen eigenwijsheid. Ik zou de oorzaak aanpakken, niet het gevolg. Ga eens praten op school.
Alle reacties Link kopieren
quote:elmo11 schreef op 24 april 2017 @ 21:19:

Voorbeeld:

Hij wil tijdens het eten naast zijn nichtje zitten, maar zus ook.

We spreken af (leggen hem op) dat hij er tijdens het eten mag zitten en zijn zus tijdens het toetje.

Afspraak is duidelijk, hij herhaalt de afspraak.

Na het eten moet hij 'verkassen'. Dat wil hij niet. Ik geef aan; je gaat nu zelf op de andere stoel zitten en anders zet ik je op de andere stoel. Hij is het er niet mee eens en de stoppen slaan door.



Er kan er 1 aan de linkerkant en 1 aan de rechterkant zitten.



Wachten totdat hij weer aanspreekbaar is en op ooghoogte zeggen. Waarom ben je nu boos? Je bent nu heel erg boos. We hebben een afspraak dat je tijdens het toetje op een andere stoel moet zitten en dat is nu. Je mag best het heel erg jammer vinden dat je op een andere stoel moet zitten, maar heel erg boos niet.
quote:elmo11 schreef op 24 april 2017 @ 21:19:

Voorbeeld:

Hij wil tijdens het eten naast zijn nichtje zitten, maar zus ook.

We spreken af (leggen hem op) dat hij er tijdens het eten mag zitten en zijn zus tijdens het toetje.

Afspraak is duidelijk, hij herhaalt de afspraak.

Na het eten moet hij 'verkassen'. Dat wil hij niet. Ik geef aan; je gaat nu zelf op de andere stoel zitten en anders zet ik je op de andere stoel. Hij is het er niet mee eens en de stoppen slaan door.Ik denk dat je kleuter dit nog niet goed kan overzien. Die onthoudt alleen dat hij naast zijn nichtje mag zitten. Je kunt beter de ene keer je zoon naast je nichtje laten zitten en de andere keer je dochter.
quote:elmo11 schreef op 24 april 2017 @ 21:14:

[...]





Maar ik denk dat het niet goed is dat hij zijn eigen regels gaat maken...

Je hebt wel gelijk als je zegt dat iets opleggen geen afspraak is. Maar als mijn man of ik hem iets opleg, dan heeft hij zich daar toch aan te houden?



Hier een kleuter in dezelfde leeftijd (en een broer&zus die 6 en 7 zijn).

Het gedrag van jouw kleuter klinkt me normaal in de oren. Ze vinden altijd wel iets om het niet mee eens te zijn.

Dochter zucht tegenwoordig heel theatraal 'dit is écht niet normaal mam, pfff'. Dan vind ze dat ik me ergens mee bemoei wat niet nodig is of dat ik haar iets laat doen waar ze geen zin in heeft

Ik ga altijd een beetje mee in haar bui in de zin van, ik ga er niet constant tegenin. Ze kunnen hun frustraties nog niet uitdrukken zoals wij dat kunnen.



Overigens, dingen opleggen.. hier zijn man en ik heel relaxt in de opvoeding. Natuurlijk zijn er bepaalde (heel duidelijke) regels maar binnen de grenzen laten we ze zelf ontdekken wat goed uitpakt en wat minder handig was. Er 'moet' niet veel (behalve uiteraard de basis normen en waarden en fatsoenlijkheden) en juist daardoor heb ik het idee dat ze een heleboel dingen wel willen. Mijn zus bijv. heeft een heel andere opvoeding, zit er altijd heel erg bovenop en heeft juist 2 kinderen die totaal niet luisteren. Dat vind ik sneu voor zowel haar als de kinderen. Laat de teugels af en toe een beetje vieren zou ik zeggen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven