Kraambezoek en kleine kinderen

18-03-2016 08:15 139 berichten
Alle reacties Link kopieren
Misschien ligt het aan mijn hormonen, of heb ik gewoon gelijk?



Ik ben een kleine 6 weken trotse mama van een zoon. De meeste kraamvisite is nu wel geweest. Wat mij opvalt is het volgende:

Het kraambezoek die hun kleine kinderen meenemen bezorgen mij zoveel stress. Ze slopen de hele boel en gaan uitermate onvoorzichtig met mijn zoontje om. Ik sta er als een havik bij en snap niet dat de moeders hun kinderen niet een beetje in bedwang houden.



Altijd willen ze zoonlief aanraken, de speen hardhandig in zijn mond duwen, gillen, aaien (lees: duwen), in zijn oogjes prikken (dit gebeurde gelukkig niet echt, maar heb dat handje weggeduwd. Moeder beledigd)

Pas ging er zelfs een kindje hem slaan! Toen ben ik echt van stress heel boos geworden.



Nu baal ik dus elke keer als er kraamvisite komt met kleine kids. Ik leg hem veilig in de box of in zijn wieg, toch moeten moeders hun kroost optillen en vlakbij mijn zoontje houden. Zelfs "geef hem maar een kusje!" Er heeft er zelfs eentje de dekens afgetrokken en over hem heen gegooid, hallo het is geen pop!!! Ik was er helemaal klaar mee!



Elke keer als ze dan weg zijn kook ik zijn speen grondig uit en kan ik wel brullen. Ik voel me zo beduusd en heb het slechte gevoel dat ik niet voor mijn zoontje opkom. Ik zorg echt dat het niet te gek word, hou alles in de gaten, maar misschien ben ik al gek dat ik zoveel toelaat.



Heb echt geen hekel aan kinderen, natuurlijk niet, maar ze zijn zo onberekenbaar in de buurt van baby's.



Over zo'n bezoek zit ik dan heel lang na te malen en word steeds bozer, bedenk dan wat ik had moeten doen en zeggen. Het is mijn kind!!



Stel ik me aan?
Nee hoor, je bent gewoon net bevallen. Ik zou vragen of ze de volgende keer zonder hun kinderen komen, dan kun je in alle rust je baby showen
Nee hoor, je stelt je niet aan.
Alle reacties Link kopieren
Nee hoor, ik snap je wel, zeker nadat in de tweede week na haar geboorte onze dochter een pluk haar kwijtraakte, onder het mom van: onze peuter wil alleen maar even aaien...
Alle reacties Link kopieren
Hmmm ik denk (uit eigen ervaring) dat het stukje "over"beschermd deels klopt... maar sommige situaties die je beschrijft zijn wel erg apart... dat een moeder beledigd wordt als schijnbaar haar kind onvoorzichtig is; apart.



Mijn dochter was 8 mnd toen ze voor het eerst mee ging. Kijken mag aanraken alleen met papa en mama en heel heel voorzichtig.



Ik snap je wel; maar ik vind dit meer iets over de moeders/vaders zeggen dan over het kind.
Alle reacties Link kopieren
Dat laatste. Ik had ook een kraambezoek met kinderen. Ik werd vooral gek van de herrie die die kinderen naakten en dat ze door mijn huis renden. Die ouders hadden daar in moeten grijpen, maar ja, dat doen die lui nooit dus nu ook niet



Het goede nieuws is dat een baby echt niet zomaar stuk gaat, maar ik snap best dat je er nu hormonale stoom uit je oren komt.



Ik zou de visite met kinderen wat meer spreiden nog, afzeggen als je je echt te moe voelt en zorgen dat je alvast een plan hebt. Baby in de draagdoek werkt bv heel fijn. Dan kunnen ze er niet zomaar bij.
Hallo?!
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het de hormonen zijn. Echt niet alle kinderen en moeders zijn onvoorzichtig dus de enige constante factor bij al deze voorvallen, ben jij
Ja zo gaat dat bij je eerste Dat wordt vanzelf makkelijker. Mijn jongste ging na 8 dagen mee naar de kleuterklas van oudste en heeft toen heel veel kusjes en aaitjes over haar wangen gekregen.
Alle reacties Link kopieren
O herkenning. Maar niet met alle kinder visite trouwens. Een stel was toch wel het toppunt. Kwamen binnen en gingen meteen zelf alles wat stuk kon buiten bereik van hun peuters zetten. En dan het belerende toontje dat mijn tijd nog wel zou komen.

Toen ze weg waren was het doortrek mechanisme van de wc gesloopt. Maar dat was toch echt niet door hun kinderen gedaan hoor! Dat is fijn met nog zoveel visite voor de boeg een wc die stuk is...
Alle reacties Link kopieren
Ach gos



Ik vind sowieso dat kleine kinderen niets te zoeken hebben op een kraambezoek. Veels te druk voor de baby en kraamvrouw.



Goed van je dat je er wel wat van zei



En gefeliciteerd met je zoon!
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
Nee, je stelt je niet aan. Bij de geboortefeestje van mijn baby, waren de buren er met hun dochter van 2. Zij liep toch te schreeuwen en wilde steeds de baby pakken en aan hem plukken. Maar ik werd echt boos toen ik de baby in de box had gelegd, zij klom op de box om hem vervolgens snoepjes te voeren, toen heb ik m'n baby opgepakt. Haar ouders zaten erbij maar zeiden nix, ik heb ook wel laten merken dat ik geirriteerd was. Daarna lag de baby naast mij op de bank, ging ze op de bank springen toen zei haar vader dat ik haar gwn moest aanpakken. Ik werd er niet heel vrolijk zien. Baby is nu 3maand, als ik haar zo nu dan nog zie met de baby dan wilt ze hem altijd zien en aan hem plukken, mag dat niet dan gaat ze weer schreeuwen.
•°: Don't be the same, be better!
Ik snap best dat het druk is en dat het vervelend is als kinderen heel wild zijn in je pas bevallen schoon gestreken steriele huis. Hou baby volgende keer bij je, grijp zelf in, of vraag gewoon of ze zonder peuter willen komen.



Aan de andere kant, ik krijg straks een tweede. Ik vermoed dat nummer 1 ook niet van plan is alles rustig en steriel te houden en ik ga ervan uit dat baby 2 dat vast gaat overleven.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het eerlijk gezegd niet, bij ons ook kleine kinderen over de vloer gehad en die waren echt voorzichtig met de baby. En nu nog als we ze zien...



Ik zou er ook als een havik bij blijven, misschien zelf het kindje optillen ipv dat de moeder dat doet. Dan kan je het zelf in de hand houden en zelf vertellen wat ze wel of niet kunnen doen. Bv 'wil je de baby even aaien? Kijk zo doe je dat heel zachtjes (en dan ui de buurt van ogen ed zodat het geen kwaad kan) Nee een kusje doen we nog niet daar is de baby te klein voor/Een kusje doen we nu nog op haar handje, wil je dat ook doen?'



Dan kan je het goed begeleiden ipv dat je loopt te corrigeren en helemaal zenuwachtig bent omdat er weer een kind langs komt.
Alle reacties Link kopieren
Hetzelfde kraambezoek met de hysterische kinderen vergeleek mijn baby met hun hond. Want dat was hetzelfde qua opvoeding en verzorging. Toen kookte ik pas echt
Hallo?!
Alle reacties Link kopieren
Collega was zó blij met driejarige. Vooral omdat ze veel stiller zat en niet als een ongeleid projectiel door de kamer stuiterde als de kleinere ukken die al geweest waren.



Echt, ik snap die moeders niet. Kind van twee in mijn kraamweek op en af mijn bed laten klimmen, raar vinden dat ik dat niet leuk vond.

Vooral snotkusjes en gebrek aan motoriek vond ik minder.

En familie met koortslip, dat ook.
Alle reacties Link kopieren
De pasgeboren baby van een vriendin van mij is door een klein kraam bezoekertje besmet met krentenbaard. Na twee dagen zag de baby eruit alsof hij in een hete frietpan was gevallen. Uiteindelijk heeft daardoor twee weken in het ziekenhuis gelegen. Echt supersneu!
Zo'n klein baby'tje is heel vertederend. Dat willen ouders graag laten zien aan hun eigen kleine spruit. Dat jij in die andere kinderen een snotterig, plakkerig, lawaaiig monster ziet (waartegen je je eigen frêle, schone kind moet beschermen), wil niet zeggen dat ouders hun eigen kind ook zo zien. De andere ouders zien in hun peuter/kleuter nog dat lieve baby'tje, en hebben daar juist alles voor over. Kennis maken met iets heel liefs en moois bijvoorbeeld.

Echt, over een paar jaar vind jij je eigen monster net zo lief als je baby nu.

Hopelijk herken je dan nog je eigen stress van nu, en laat je je peuter thuis als je op kraambezoek gaat



Volgens mij heeft achteraf gefrustreerd zijn niet zoveel zin. Gewoon controle nemen over de situatie. Dus als je de baby in de box legt, dan zeg je tegen het andere kind dat de baby daar ligt omdat hij even moet rusten. En vervolgens geef je een kleurplaat aan het kind en zet je het aan tafel. Creëer afstand, en laat het niet aan anderen over. Maakt het meteen duidelijk voor de ouders ook dat er een grens ligt.
Alle reacties Link kopieren
Ik leerde mijn kinderen toch wel dat kijken met de oogjes moet. En kijken mag, aanraken niet. Is toch een kleine moeite om je eigen kind even in bedwang te houden tijdens een kraambezoek?
Alle reacties Link kopieren
Je stelt je niet aan. Die ouders moeten hun kinderen in bedwang houden en doen ze dat niet, dan vind ik dat vrij asociaal. Als je weet dat je peuter/kleuter de neiging heeft de boel te slopen, kom dan lekker zonder kinderen.



Madderijn: familie met koortslip, echt joh? Noem mij een controlfreak maar ik heb heel duidelijk gemaakt dat mensen met een koortslip niet welkom waren. Een baby kan eraan dood gaan!



Honeymoonquiz: ik denk dat de grote broer of zus toch anders is (hoe lomp hij/zij mogelijk ook is met de baby ) dan een terrorpeuter die op bezoek komt.
Beter spijt van wat je hebt gedaan, dan van wat je niet hebt gedaan
Alle reacties Link kopieren
Ik zou me er ook aan storen.



Misschien kun je je kraambezoek s avonds rond koffietijd plannen onder het mom "dan kunnen we rustig zonder kinderen bijkletsen"? Wellicht is je partner er dan ook om bij te staan .



Hier ook schoonzus met koortslip op bezoek 12u na de geboorte. Vond ik ook niet tof. Maar mocht het niet afhouden, want tja, is toch familie he?! :-s grrrr
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je helemaal onder de hormonen zit. Is niet erg, dat hebben veel verse moeders.



Ik heb zelf dat overbeschermende nooit gehad, maar hoor het van heel veel moeders. Vond alleen wel haar 'grote nicht' van anderhalf een groot, dik, lomp monster terwijl ze in feite een klein frêle popje is. Echt, ik schrok er gewoon van, maar elk kind is natuurlijk groot, dik en lomp in vergelijking met een pasgeboren baby.



Mijn kind heeft in haar onhandigheid ook weleens een baby geslagen. Ze wilde aaien, maar wegens gebrek aan motoriek was dat meer slaan dan aaien. Volgens mij heb ik het netjes opgelost, maar wie weet, word ik ook beticht van slecht ouderschap.
Ik leerde peuters en kleuters wel gelijk dat je een baby in de box of in bed met rust moet laten. Net als huisdieren die in hun mand liggen
Ik snap wel dat je je er niet zo prettig bij voelt. Wel reageer je echt een beetje overtrokken door te willen huilen etc. Ik til mijn peuter ook op om even te kijken. En dat kan hij prima. Ook vraag ik van te voren of peuter mee mag komen. En ja, kinderen spelen en maken rommel. Maar even vragen aan spruit om het even op te ruimen mag ook. Het lijkt nu wel alsof je alleen maar Neanderthalers om je heen hebt.

Het paar dat zelf alles omhoog zette, vind ik nog niet eens zo'n slecht plan. Wel ff toestemming vragen natuurlijk. En dat jij de opmerking belerend vindt dat jouw tijd nog komt snap ik ook, maar het is wel de realiteit. Want hoe goed je je kind ook op wilt voeden, als ze 2 zijn ofzo vreten ze gewoon dingen uit. Hoort bij de leeftijd.

Kortom: gewoon aangeven dat je het niet prettig vindt als kleine kinderen meekomen. Kan het niet anders, dan even aangeven dat spelen mag, maar dat het grut in kwestie zelf ook opruimt. En natuurlijk niet baby zelf laten aanraken. Heel duidelijk over zijn dat je dat niet wilt. En stop met jezelf zo te belasten met je eigen wat overmatige reactie 😁
Alle reacties Link kopieren
Ik snap echt niet dat de ouders zult gedrag toelaten! Misschien zou ik dochter van 1 even heeeeel voorzichtig laten aaien als iemand de baby op schoot heeft, maar onder zwaar toezicht. Ze is straks 1,5 als ze n zusje krijgt, dus dan heb ik dat niet elke minuut onder controle, maar op kraambezoek toch wel?!
quote:MinkeDeWit schreef op 18 maart 2016 @ 08:49:

Ik leerde peuters en kleuters wel gelijk dat je een baby in de box of in bed met rust moet laten. Net als huisdieren die in hun mand liggen Dit dus. En als kraamvrouw mag je dat ook gewoon zeggen dat dat je visie is en dat je het zo wilt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven