Kraamtijd: had jij het allemaal willen weten?

27-10-2014 20:10 150 berichten
Alle reacties Link kopieren
Kleine toelichting op de titel:



Ik vertelde dit weekend aan een vriendin een anekdote, waarbij ik in gesprek was met een vrouw, en waarbij het op een gegeven moment over kinderen krijgen ging. Zij zei toen: "Ik ben er nog steeds boos om dat niemand mij ooit heeft verteld hoe k*t die eerste zes weken zijn!" Dit was toen best grappig, omdat ik haar niet echt kende, maar goed, lang verhaal kort:



Mijn vriendin zei toen redelijk fel: Nou, dat had ik ook wel willen weten!



Het grappige is dat ik de kraamtijd van mn zoon niet zo heb ervaren. Goed, toen hij drie weken was hallucineerden we ongeveer van moeheid. Het gevoel van zere tepels bleef nog lang naëbben en mijn keizersnede destijds droeg ook niet bij aan het vlot weer op de been zijn.



Ik was geradbraakt, maar toch had ik niet het idee van "Sjongejonge, dit had iemand mij wel eens mogen vertellen" of "waarom, in godsnaam, hebben we het óóit een goed idee gevonden om een kind te krijgen?" Deze ideeën had mijn vriendin dus wel (inmiddels is die kraamtijd bij haar ook alweer voorbij)



Maar goed, zoveel mensen, zoveel smaken, dus ik vroeg me af:



Hadden jullie van tevoren goed geïnformeerd willen worden over die eerste zes weken tot twee maanden na de bevalling, over de moeheid, de zombiemodus, de zere tieten, het krakkemikkige onderstel, de onzekerheid over of je het wel kunt, dat hele opvoeden? Of had dat niets uitgemaakt?
Today is a good day
Alle reacties Link kopieren
Ik heb bij de eerste een soort zwangerschapscursus gedaan, dus meer de droge stof zonder oefeningen enzo, en daardoor was ik er al wel een soort van op voorbereid, maar in het echt was het toch wel even heel anders dan ik van te voren had bedacht met de info die ik had gekregen.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
quote:Hadden jullie van tevoren goed geïnformeerd willen worden over die eerste zes weken tot twee maanden na de bevalling, over de moeheid, de zombiemodus, de zere tieten, het krakkemikkige onderstel, de onzekerheid over of je het wel kunt, dat hele opvoeden? Of had dat niets uitgemaakt?Dat kun je toch allemaal op het forum lezen?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Ik had een heerlijke kraamtijd!! Daar hadden ze me inderdaad wel over mogen informeren: dat het helemaal niet altijd zo verschrikkelijk hoeft te zijn. ;)
Ik vond het fantastisch en heb er enorm van genoten. De zwangerschap was kut, de bevalling ook maar voelde daarnaast echt als verlossing, maar de kraamtijd vond ik echt heel erg leuk en bijzonder.
Alle reacties Link kopieren
Ik had het niet geloofd. Gelukkig de meesten niet, anders zou niemand meer aan kinderen beginnen geloof ik haha. Als er ooit een tweede komt hier, ga ik het wel op mijn manier doen!
Alle reacties Link kopieren
Maar ik denk ook wel dat het weinig zin heeft om alles te weten, de een heeft wel last van het een, de ander niet, het is zo verschillend.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
quote:potje_sambal schreef op 27 oktober 2014 @ 20:13:

Ik had een heerlijke kraamtijd!! Daar hadden ze me inderdaad wel over mogen informeren: dat het helemaal niet altijd zo verschrikkelijk hoeft te zijn. ;)Dit! Ik heb het idee dat ik ben overladen met "je mag het allemaal klote vinden", "de eerste keer poepen is erger dan de bevalling" etc, maar het enige wat ik tegen vond vallen waren die enoorrme stuwing tieten, maar dat was met twee dagen wel over. De rest van mijn kraamtijd was heerlijk
Alle reacties Link kopieren
quote:Jarek03 schreef op 27 oktober 2014 @ 20:13:

Ik had het niet geloofd. Gelukkig de meesten niet, anders zou niemand meer aan kinderen beginnen geloof ik haha. Als er ooit een tweede komt hier, ga ik het wel op mijn manier doen!Wat zou je dan anders doen?
Alle reacties Link kopieren
@Maleficient: Ik bedoel inderdaad of je van vriendinnen/zussen had willen weten hoe het wérkelijk was.



Al blijkt uit de reacties van betjebig en postjesambal dat het helemaal geen zombietijd hoeft te zijn. Gelukkig maar!



@Jarek: wij zijn nu bezig met voor tweede, en ik ben benieuwd of ik dan - als het allemaal mag lukken natuurlijk - net weer zo in de twilight zone zit als toen met zoon toen hij net geboren was.



Ik vond dat geen dramatische periode, maar wel heel erg weird. Iets wat je gewoon nog nooit zo hebt meegemaakt.
Today is a good day
Zou zo goed zijn als vrouwen wat meer open zijn over de mindere kanten van zwangerschap en de periode erna. Zou een hoop vrouwen een teleurstelling voorkomen. Gelukkig hebben wij het forum en weet ik al dat het niet allemaal rozengeur en maneschijn rozig met je baby op de schommelstoel tijdens de nachtvoeding en een kwartier later weer in bed is
Alle reacties Link kopieren
1 tip die ik zelf gedaan heb: de eerste week thuis geen bezoek. Zelfs de opa's en oma's de eerste 4 dagen niet.

Effe zelf je ritme zien te krijgen !
Tegelijkertijd vind ik het ook fijn dat sommige mensen juist hebben aangegeven dat het bij hun allemaal meevalt. Dat ik weet dat het horror kan worden, maar dat het ook zomaar eens mee kan vallen!
Het was en is allemaal nog veel geweldiger en leuker dan ik van te voren had verwacht maar ik werd dan ook moeder zonder te bevallen, dus even mijn vrouw gevraagd of zij dingen had willen weten/anders had ingeschat. Zij vond de bevalling en periode erna zelf wel zwaarder dan verwacht, maar niet echt dingen die 'ze had willen weten'.



Ik vond en vind alles alleen maar heel erg leuk. Op de enorme verandering van aandacht krijgen/in de belangstelling staan/onverwacht bezoek voor de deur etc. na. Dat ben ik nooit gewend geweest en kregen we ook nooit, en ik ben eigenlijk een enorme einzelgänger. Maar daar moest ik wel aan wennen en heb ik eigenlijk nooit aan kunnen wennen.. (Al had ik er wel rekening mee gehouden.) Het wordt nu wel minder, maar ik blijf volgens mij als een donderwolk kijken als er aangebeld wordt/op de ramen getikt/op de deur geklopt.
Alle reacties Link kopieren
Ik was goed geïnformeerd: de roze wolk zou eerder zwart zijn... Nou, viel dat even mee. Het was af en toe bewolkt, meer niet.



Ik moet zeggen dat ik het eerste jaar gewoon heel zwaar vond. Nu zoon zelf steeds meer kan, wordt het steeds leuker! Ben gewoon niet zo'n babymoeder denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Wat Maleficent zegt.



Waar ik me echt over heb verbaasd, is dat ik me soms zo heb verveeld in mijn verlof en dat ik op een gegeven moment echt graag weer wilde gaan werken! Iedereen had het maar over die vreselijk drukke en vermoeiende kraamtijd. Maar dochter was een voorbeeldbaby, sliep veel, de borstvoeding liep goed en ik had er weinig omkijken naar. Het was bij vlagen echt saai.



Grappig, want dat was het laatste wat ik had verwacht.
Les temps sont durs pour les rêveurs...
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het toch niet geloven, kraamtijd lijkt me heerlijk. En gebroken nachten heb ik nu al.

Ik geloofde ook niet dat zwanger zijn zwaar zou zijn. Zou best meevallen. Eh... Nee! Schopjes voelen? Heerlijk! In verwachting zijn (het emotionele)? Geweldig! Maar zwanger zijn (het lichamelijke)? Pfffffff. En toch geloofde omdat niet van te voren. Het zou geweldig zijn als ik maar eenmaal zwanger was (duurde nogal een tijdje). Nou niet dus.'



Maar goed, zoiets moet je zelf ervaren. Helpt niet als een ander dat zegt.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond het bevallen heel heftig en ik weet nog dat ik het apart vond dat iedereen zo'n bevalling normaal leek te vinden en gewoon leek door te leven..
Alle reacties Link kopieren
Dat is ook wel weer grappig @Georgette!



Ik las een keer op de correspondent deze omschrijvingen van het prille moederschap:



Van levensbelang en saai tegelijk: het prille moederschap in een notendop.



en



Een verveling die een raadselachtig contrast vormde met de enerverende en overweldigende ervaring die ze ook met zich meebracht.



Dekt wat mij betreft wel goed de lading
Today is a good day
Maar Noah_ waarom zou je dat niet geloven dan? Die mensen zeggen dat neem ik aan niet omdat het niet waar is. Natuurlijk zitten er mensen tussen die het graag erger willen doen lijken dan het daadwerkelijk was. Maar hier op het forum is men in mijn ervaring best eerlijk over dit soort dingen en zijn er toch een hoop forummers die de kraamtijd zwaar tegen vonden vallen. Waarom zou je dat dan niet geloven?



Bij sommige mensen zijn alle kwalen weg na de bevalling, bij anderen niet of worden ze nog erger. En dan heb je de zorg voor je baby er bij. Het lijkt mij juist goed om ook daarin de ervaringen van anderen serieus te nemen. Dat voorkomt voor een deel dat je die periode gaat romantiseren en het zwaar, zwaar tegen valt.
Ik had wel willen weten hoe erg die stuwing wel niet is. Echt waar, ik krijg nog liever een drieling door mijn neusgaten dan dat ik nog één keer de ellende van die stuwing moet doorstaan. En dan had ik nog het geluk dat ik er een man op na hield die met liefde een soort van beha voor me knoopte van sjaals (want in het hele huis was geen beha meer te vinden die die glimmende ballonnen kon omvamen) en die zelfs niet te beroerd was om het melkoverschot eruit te sabbelen zodat de beeb de tepel überhaupt te pakken kon krijgen . En een pijn dat het deed, een pijn! De laatste ontsluitingsweeën waren er een lachertje bij. Wat een ellende zeg.
Alle reacties Link kopieren
Mijn bevalling was overigens normaal verlopen, maar vond het toch heel heftig.
quote:

tikal, 5 minuten geleden

1 tip die ik zelf gedaan heb: de eerste week thuis geen bezoek. Zelfs de opa's en oma's de eerste 4 dagen niet.

Effe zelf je ritme zien te krijgen !



Als we op n ritme hadden moeten wachten, hadden de grootouders hun kleinkinderen het eerste jaar niet gezien

Ik wilde juist wel van het begin af aan bezoek.
Alle reacties Link kopieren
Bevallen vond ik ook heel heftig ja.
Les temps sont durs pour les rêveurs...
Alle reacties Link kopieren
Misschien is het maar net hoe je zelf in elkaar steekt.



Ik ben een beetje een laissez-faire type: ik zie het wel wanneer iets zich aandient.



Mijn vriendin wil het liefst goed beslagen ten ijs komen en goed geïnformeerd zijn over alles.



Het één is net zo goed als het ander, maar beïnvloed denk ik wel hoe je in zo'n kraamtijd (of zwangerschap for that matter) staat.
Today is a good day

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven