Kraamtijd: had jij het allemaal willen weten?

27-10-2014 20:10 150 berichten
Alle reacties Link kopieren
Kleine toelichting op de titel:



Ik vertelde dit weekend aan een vriendin een anekdote, waarbij ik in gesprek was met een vrouw, en waarbij het op een gegeven moment over kinderen krijgen ging. Zij zei toen: "Ik ben er nog steeds boos om dat niemand mij ooit heeft verteld hoe k*t die eerste zes weken zijn!" Dit was toen best grappig, omdat ik haar niet echt kende, maar goed, lang verhaal kort:



Mijn vriendin zei toen redelijk fel: Nou, dat had ik ook wel willen weten!



Het grappige is dat ik de kraamtijd van mn zoon niet zo heb ervaren. Goed, toen hij drie weken was hallucineerden we ongeveer van moeheid. Het gevoel van zere tepels bleef nog lang naëbben en mijn keizersnede destijds droeg ook niet bij aan het vlot weer op de been zijn.



Ik was geradbraakt, maar toch had ik niet het idee van "Sjongejonge, dit had iemand mij wel eens mogen vertellen" of "waarom, in godsnaam, hebben we het óóit een goed idee gevonden om een kind te krijgen?" Deze ideeën had mijn vriendin dus wel (inmiddels is die kraamtijd bij haar ook alweer voorbij)



Maar goed, zoveel mensen, zoveel smaken, dus ik vroeg me af:



Hadden jullie van tevoren goed geïnformeerd willen worden over die eerste zes weken tot twee maanden na de bevalling, over de moeheid, de zombiemodus, de zere tieten, het krakkemikkige onderstel, de onzekerheid over of je het wel kunt, dat hele opvoeden? Of had dat niets uitgemaakt?
Today is a good day
En ik haalde alle informatie van het vivaforum.
Alle reacties Link kopieren
quote:tanteslankie schreef op 27 oktober 2014 @ 20:49:

[...]





Het is allemaal goedgekomen hoor. We zijn een gezin van drie en volen ons daar alledrie geweldig bij. Zoon doet het goed en is een heerlijk ventje.Gelukkig maar
Today is a good day
Alle reacties Link kopieren
Nou, 'geniet er maar van' zal ik nooit meer op een felicitatiekaartje schrijven, haha. Ik kies nu maar voor de wat neutrale benadering als 'veel geluk samen en een spoedig herstel voor moeder'.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
quote:matroesjka_ schreef op 27 oktober 2014 @ 20:30:

Maar Noah_ waarom zou je dat niet geloven dan? Die mensen zeggen dat neem ik aan niet omdat het niet waar is. Natuurlijk zitten er mensen tussen die het graag erger willen doen lijken dan het daadwerkelijk was. Maar hier op het forum is men in mijn ervaring best eerlijk over dit soort dingen en zijn er toch een hoop forummers die de kraamtijd zwaar tegen vonden vallen. Waarom zou je dat dan niet geloven?



Bij sommige mensen zijn alle kwalen weg na de bevalling, bij anderen niet of worden ze nog erger. En dan heb je de zorg voor je baby er bij. Het lijkt mij juist goed om ook daarin de ervaringen van anderen serieus te nemen. Dat voorkomt voor een deel dat je die periode gaat romantiseren en het zwaar, zwaar tegen valt.



Denk niet dat je niet gelooft dat ánderen een rottige kraamtijd hebben gehad, Mat, maar dat je je gewoon niet voor kan stellen dat je zelf een rotkraamtijd hebt. En waarom zou je ook? Op het moment dat dat gebeurt is het al kut genoeg, ipv. dat je je hele zwangerschap met angst en beven de kraamtijd tegemoet zou gaan zien.



Mijn moeder zei vorige week dat wat haar zo vreselijk tegenviel van de kraamtijd, was dat haar moeder zich er zo vreselijk bovenop wierp en met alles kwam helpen. Vreselijk! Zei ze, ik wilde gewoon met jou en je vader zijn en mijn moeder liep constant het huishouden te regelen en niemand kreeg nog lucht. Dus ik pieker er niet over om langer dan een kwartiertje op de thee te komen bij jou die eerste paar weken. Wat een rámp, zo'n moeder in huis. Iedereen was gestrest en we konden onze draai als gezin totaal niet vinden met haar erbij (en mijn moeder en oma hadden een erg goeie band).



Ik hield zoveel van mijn moeder toen ze dat zei haha! Het lijkt me ook vreselijk (en al helemaal voor m'n man), m'n ma erbij de hele dag
Mijn oudste had na zes weken al een ziekenhuisopname en een operatie achter de rug. Op een reünie van de zwangerschapsgym hoorde ik andere moeders praten over darmkrampjes en huilnachten en ik had geen idee waar het over ging. Het leek wel of ik uit een andere wereld kwam. Bij de tweede heb ik genoten van de kraamtijd. Alles goed, een gezond kind, gewoon lekker thuis. Zo kon het dus ook!
Oh ja "geniet ervan", waaaaaaaaaaaaaaarghhhhhh!!!!
Alle reacties Link kopieren
quote:voetjesinhetzand schreef op 27 oktober 2014 @ 20:56:

[...]



Op het moment dat dat gebeurt is het al kut genoeg, ipv. dat je je hele zwangerschap met angst en beven de kraamtijd tegemoet zou gaan zien.







True, zo sta ik er ook in. Maar mijn vriendin had dus liever goed voorbereid willen zijn op elk mogelijke scenario.



Ik denk dat het er ook mee te maken heeft dat er veel aandacht is voor zwangerschap en bevalling, en daarna zoek je het maar uit. Alle zwangerschapsboekjes houden op bij week 42. Natuurlijk kun je dan weer andere boekjes aanschaffen maar goed, die tegenwoordigheid van geest heb je dan al niet meer
Today is a good day
Alle reacties Link kopieren
quote:pocas schreef op 27 oktober 2014 @ 20:42:

[...]





Dit lijkt me echt verschrikkelijk! Ik snap dat het nog hoog zit. 11 uur lang persweeen ophouden, oh mijn god! En een kraamverzorgster die je kind laat vallen Enkels en knieen waren aan de binnenkant helemaal blauw en paars van het tegen elkaar knijpen van mijn benen. Maar dat viel idd in het niet bij de kraam "zorg" (hulp zou ik het niet willen noemen)



Kind heeft daar ook waarschijnlijk hersenletsel bij opgelopen. Zijn autisme is niet te vergelijken met wat dan ook. (vind school, therapeuten etc)
@nina, wat een vreselijk verhaal.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond de zwangerschap, bevalling en kraamtijd erg zwaar. Natuurlijk ook leuke momenten hoor. Toen ik van anderen hierover hoorde, luchtte dat mij juist op. Dat ik niet zo afwijkend was. Als ik het over zou moeten doen zou ik de eerste week geen bezoek willen ontvangen. Vond dat erg druk en was er ook niet goed bij met mijn hoofd. Ik vond het heerlijk om met haar te showen, maat dat kan ook een week later (vind ik)
Alle reacties Link kopieren
Oh.... Ik zet dat er dus altijd wel op!

Omdat ik het zelf als een heerlijke en bijzondere tijd heb ervaren. Tuurlijk, doodmoe en de bv wilde niet lukken dus daar wel ellende mee.

De bevalling ging ook niet helemaal volgens plan, volledige ontsluiting maar geen persweeën. Na een uur op eigen kracht proberen, alsnog naar het ziekenhuis waar zoonlief alsnog met de vacuümpomp is geboren. Mijn man is nóg verontwaardigd hoe ze hem eruit hebben getrokken. Gewoon met grof geweld, de arts zette zijn voet tegen het bed om kracht te kunnen zetten

En tóch is de bevalling me meegevallen. Ik had me enorm voorbereid op DE HEL. En ja, het deed zeer, en ja die pomp was ..., maar toch vond ik het te doen.



En óh, wat was ik trots op mijn zoon. De knapperd. En een superfijne kraamhulp die heel lief was. En die me hielp toen de bv niet lukte. Geklooi met dat kolven. En die snapte dat ik het na een paar weken spuugzat was en overging op de fles. En die we altijd konden bellen.



Dus al met al kijk ik er (beide keren) met een fijn gevoel op terug. En ik hoop dat de kersverse moeder dat ook kan doen. En 'geniet ervan', daar zet ik ook meestal bij 'want ze zijn zo groot!'. En dan kijk ik naar mijn eigen twee grote knullen en denk ik met weemoed aan de tijd dat ze babietje waren
Oeps. Ik zeg ook tegen mensen "geniet er van". Ja, wat moet je anders zeggen, veel sterkte?
Alle reacties Link kopieren
Dat ga ik bij een eventueel volgend kind ook niet meer doen, al dat bezoek in de eerste weken.



Maar ja, destijds waren wij in veel vriendengroepen en familieverbanden de eersten met een baby, dus iedereen wilde de kleine spruit zien.



Inmiddels zijn er meer kinderen dan volwassenen op een gemiddelde verjaardag bij ons, dus ik denk dat de exclusieve aandacht een stuk minder zal zijn
Today is a good day
Alle reacties Link kopieren
Ik snap juist niet zo goed waarom er altijd zo gek word gereageerd op het 'geniet ervan'.

Ik wist goed wat mij te wachten stond de eerste weken: een pijnlijke onderkant, zere tepels en stuwing, oververmoeid zijn. En toch verheugde ik me erop, en was ik benieuwd naar de roze wolk. De roze wolk was namelijk mijn langverwachte zoon, waar ik mee zou mogen knuffelen zolang ik wilde etc. De ellende nam ik graag voor lief. Ik heb geen makkelijke kraamtijd gehad (ziek geweest van hoge bloeddruk, infuus, medicijnen, ingeleid en als toetje 2weken na de bevalling een operatie) maar toch genoot ik me suf. Ik had eindelijk een baby, en hij was de mooiste en liefste van de wereld! (En dat is hij nog:-) )
Alle reacties Link kopieren
Bij de 1e was ik totaal in shock van de heftige bevalling, ik ben echt een flinke tijd helemaal niet mezelf geweest.

Weeënstorm, een bloeding waardoor ik met gillende sirenes naar het ziekenhuis moest, kind kreeg ik uuuuren later pas en ze heeft echt 3 maanden gehuild..Ik wist me totaal geen raad. Bij nr 2 bereidde ik me voor op een betere bevalling en de rest zou ik wel zien. Dat werd na inleiden een spoedks want hij was te zwaar om erdoor te junnen, toen ik daar lag dacht ik " in welke b-film ben ik terecht gekomen? " Maar dat kon de pret niet drukken, ik was zoo blij met mijn baby! Deze keer zat ik echt op een roze wolk, en die is ook gebleven toen.
Alle reacties Link kopieren
Haha, ik zet altijd 'Veel geluk met z'n drieën/vieren/etc." op een kaartje. Lekker neutraal.



En ik word ook altijd weemoedig bij zo'n babietje, vooral als het de eerste is voor de ouders. En dan moet ik me ook inhouden om niet allerlei tegelwijsheden a la 'ze zijn zo groot' en 'geniet ervan' en 'deze tijd is voorbij voor je het weet' te zeggen.
Today is a good day
quote:matroesjka_ schreef op 27 oktober 2014 @ 21:12:

Oeps. Ik zeg ook tegen mensen "geniet er van". Ja, wat moet je anders zeggen, veel sterkte?Ach, het is niet erg hoor, maar voor de honderdste keer denk je wel eens: "Ja ja maar jij hoeft er s nachts niet elke keer uit, gloeiende gloeiend.... ¤&@@&¤?!!#%^%#$£¥!!!"
Maar verder geniet ik wel enorm hoor
Alle reacties Link kopieren
quote:jomi schreef op 27 oktober 2014 @ 21:14:

Ik snap juist niet zo goed waarom er altijd zo gek word gereageerd op het 'geniet ervan'.

Ik wist goed wat mij te wachten stond de eerste weken: een pijnlijke onderkant, zere tepels en stuwing, oververmoeid zijn. En toch verheugde ik me erop, en was ik benieuwd naar de roze wolk. De roze wolk was namelijk mijn langverwachte zoon, waar ik mee zou mogen knuffelen zolang ik wilde etc. De ellende nam ik graag voor lief. Ik heb geen makkelijke kraamtijd gehad (ziek geweest van hoge bloeddruk, infuus, medicijnen, ingeleid en als toetje 2weken na de bevalling een operatie) maar toch genoot ik me suf. Ik had eindelijk een baby, en hij was de mooiste en liefste van de wereld! (En dat is hij nog:-) )Ik vond het destijds nogal pijnlijk. Toen die kaartjes binnenkwamen lag ik ergens op een afdeling platgespoten gefixeerd op een bed. Naast dat 'geniet er maar lekker van' staan ook nog dingen als 'die eerste tijd is zo speciaal' etc. Die schijnbaar speciale intieme tijd die je inderdaad nooit kunt overdoen die was door mijn vingers geglipt. En dat doet soms nog steeds pijn. Daarom schrijf ik dat niet meer.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Van tevoren heb ik alle meest horror scenario's gelezen. Dan kon het vast alleen maar meevallen. En het was niet best, maar zou het zo weer doen met alle ellende erbij.

Het is maar net hoeveel waarde je hecht aan verhalen van anderen en hoe je er zelf ingaat. Ik denk dat dat al veel kan schelen, al wordt sommigen weinig bespaard.



Ha heerlijk: geniet ervan. Heb dit noooooit meer gezegd na de kraamtijd van mijn eerste. (Met bijna postnatale depressie kijk je er toch iets minder genieterig naar)
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp dit hele topic niet, ik hoorde niet anders dan hoe moeilijk, zwaar en kut het allemaal zou worden.



Zijn er dan werkelijk nog vrouwen die geloven in een roze wolk?
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
Alle reacties Link kopieren
De eerste was de kraamtijd heerlijk. Met zijn drieën cocoonen, zelf de kaartjes pas na een week de deur uit. Alleen de directe familie heel even op bezoek. Zwanger en bevallen is hel, kraam was fijn.



De tweede was gillende sirenes, meerdere dagen ziekenhuis, enkele liters bloed voor mij.... Extra kraamhulp en veel andere hulp. Nee, rustig helemaal niet.



Er komt geen derde, maar als die zou komen graag als kind van anderhalf. Die eerste babytijd: nooit weer!
Zonder oorzaak geen gevolg
Wat ik vooral als een verassing vond, was dat we maar niet toekwamen aan het avondeten. De hele dag op rolletjes, maar die avondmaaltijd mislukte pertinent. Op een bepaald moment wist de hele selectie van thuisbezorgd.nl in de regio ons adres blindelings te vinden
Alle reacties Link kopieren
quote:lemoos2 schreef op 27 oktober 2014 @ 21:21:

[...]





Ik vond het destijds nogal pijnlijk. Toen die kaartjes binnenkwamen lag ik ergens op een afdeling platgespoten gefixeerd op een bed. Naast dat 'geniet er maar lekker van' staan ook nog dingen als 'die eerste tijd is zo speciaal' etc. Die schijnbaar speciale intieme tijd die je inderdaad nooit kunt overdoen die was door mijn vingers geglipt. En dat doet soms nog steeds pijn. Daarom schrijf ik dat niet meer.Dat is ook het pijnlijke, zeker met één kind. Je kunt het nooit meer over doen. Het is een gemis wat eigenlijk altijd een beetje blijft knagen.
Alle reacties Link kopieren
quote:vandale schreef op 27 oktober 2014 @ 21:30:

Ik begrijp dit hele topic niet, ik hoorde niet anders dan hoe moeilijk, zwaar en kut het allemaal zou worden.



Zijn er dan werkelijk nog vrouwen die geloven in een roze wolk?

Het punt is dat voor een fiks aantal vrouwen het wel soepel loopt. Voorbeeldje van kennis. Hele zwangerschap op rolletjes, niet te veel aangekomen, geen vochtvasthouden en geen emo aanvallen. Bevalling een OEH en AH en OOOOH en floep kind was er. 3 dagen later alweer met man een borreltje drinken.

Tja.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven