Geld & Recht alle pijlers

Kleinkind legaat en belasting

05-05-2024 19:25 25 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Door het topic over sparen voor je kind heb ik onze situatie weer even onder loep genomen. Mijn beide kinderen hebben van mijn vader een legaat geërfd bij zijn overlijden 5 jaar geleden. De bedoeling is dat ik de bewindvoerder ben over dat geld tot ze 23 zijn.
Ik heb een deel van dit geld op beleggingsrekeningen op hun eigen naam gezet, en een deel op een aparte spaarrekening op mijn eigen naam. Vraag me niet waarom ik dit zo gedaan heb, het leek me een soort veilige optie en ik had destijds nog niet echt een goed beeld van wat er met het geld moest gebeuren.
Nu is bij mij het idee ontstaan ook het gespaarde deel te gaan beleggen in een indexfonds met de hoop dat de kinderen over 10-15 jaar dan een leuk bedrag hebben om te gebruiken bij de aanschaf van hun eerste woning. Maar hoe pak ik dit nu aan? Als ik al het geld beleg op hun eigen rekening dan heb ik er na hun 18e geen controle meer over (en dat is wel de bedoeling want volgens het testament mogen ze er pas vanaf hun 23ste over beschikken), maar als ik al het geld op mijn eigen rekening beleg dan moet ik later in 1x een groot bedrag overmaken wat door de belastingdienst dan waarschijnlijk als een schenking gezien wordt (wat het feitelijk niet is, want het is een belastingvrij legaat + opgebouwd rendement).

Ik weet dat dit een vraag is voor een fiscalist maar volgens mij zitten er hier ook wel wat mensen met wat kennis dus ik ben benieuwd naar jullie advies.
Alle reacties Link kopieren Quote
En waarom beleggen? Ik zou dat nooit doen, zeker niet met het geld van een ander, want je weet niet of het wel meer wordt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Volgens mij mag dat niet eens. Het is namelijk al hun geld, niet dat van jou.

Dus als je ermee gaat beleggen, ben je bereid om het bedrag zoals het was plus normale positieve spaarrente alsnog aan hen over te maken met 23 jaar? Want dat is bedrag waar zij recht op hebben.
Alle reacties Link kopieren Quote
Beleggen met het geld van een ander?

Kun jij het bedrag ophoesten als ze 23 zijn en het geld is in rook opgegaan omdat het beleggen niet naar wens ging?
I will not let anyone walk through my mind with their dirty feet.
- Gandhi
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik lees even mee. Hier hebben we voor beide kinderen een rekening waar we maandelijks op storten. Het idee is; voor als ze ooit een huis willen kopen oid. Dus niet als ze 18 jaar zijn dit uitgeven aan allerlei onzin, auto’s, etc. Alleen hoe hou je daar controle over?
Wat ik bedacht heb, maar ik weet niet of dat kan/mag;
Die rekening die wij nu hebben voor kind loopt bij bank A. Mijn idee is om kind tzt een eigen rekening te laten openen bij bank B en het hele bestaan van de rekening van bank A te verzwijgen. En op zeker moment dit als kado te geven.

Beleggen met geld wat niet van jezelf is, dat zou ik niet doen. Lijkt me niet slim. Je hoopt natuurlijk dat het meer wordt, maar het kan ook minder worden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat je het op jouw naam hebt gezet heeft wel consequenties. Want het wordt nu gezien als jouw geld. Heb je een partner? Wat gebeurt er als jij komt te overlijden? Waar gaat jouw geld, inclusief dus dat deel van hen wat op jouw naam staat, dan naar toe? Naar je partner? En als jij en je eventuele partner niet voor hun 23e zijn overleden, hoe wil je dan het geld naar hen doen zonder daar belasting over te hoeven betalen? Je mag een bepaald bedrag jaarlijks belastingvrij schenken, geen idee over hoeveel geld het gaat en je het dus op deze manier kunt doen. Beleggen met geld wat niet van jou is vind ik wel heel erg tricky en zou ik zelf nooit doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn kinderen hebben ook een legaat gekregen. Officieel ben ik ook bewindvoerder tot hun 23e. Ik heb echter het bedrag op hun spaarrekening gestort. Oudste was al meerderjarig toen de erfenis geregeld was. Zij doet geen gekke dingen ermee.
Bij de jongste staat het op zijn groter groei rekening. Dat betekent dat als hij 18 wordt het naar hem gaat. Zij betalen mede van dit geld hun studie.
Beleggen zou ik nooit doen. Het is niet mijn geld.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb geen partner dus dat is geen issue hier. En over beleggen VS sparen wil ik eigenlijk ook geen discussie voeren want dat was mijn vraag helemaal niet. Ik beleg al jaren op een veilige manier en het legaat is nu al 50% meer waard dan wat het was. Dus ga er maar vanuit dat ik weet wat ik doe.

Zijn er nog financiële experts hier die advies hebben over hoe zo’n legaat tot 23 jaar beheerd kan worden? Hoe doen anderen dit in de praktijk?
Alle reacties Link kopieren Quote
De rekening moet op hun naam. Vlak voordat ze 18 worden zet je het op een depositospaarrekening 5 jaar vast. Kunnen ze er niet aankomen.

Om hoeveel geld gaat het ongeveer en hoe oud zijn je kinderen nu?

Voor advies maakt het uit of het 1.000, 10.000 of 100.000 betreft.
...
Alle reacties Link kopieren Quote
ankalida schreef:
05-05-2024 20:59
De rekening moet op hun naam. Vlak voordat ze 18 worden zet je het op een depositospaarrekening 5 jaar vast. Kunnen ze er niet aankomen.

Om hoeveel geld gaat het ongeveer en hoe oud zijn je kinderen nu?

Voor advies maakt het uit of het 1.000, 10.000 of 100.000 betreft.

Dat is wel een goed idee, had ik niet aan gedacht.
Het gaat om 12 duizend euro per kind op de spaarrekening. Op de beleggingsrekening staat meer maar dat staat zoals gezegd al op hun naam.
Alle reacties Link kopieren Quote
In 2024 is het kleinkind legaat € 25.187,-, belastingvrij
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... n%20woning.

https://www.testamenttest.nl/erfenis/no ... ing%20niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Met zulke bedragen zou ik toch echt een keer om tafel gaan met een financieel adviseur.

Ik zou niet zomaar gaan beleggen met andermans geld, maar dat is een persoonlijke keus. Met het geld van mijn kind zou ik liever gaan voor beter safe than sorry.
Alle reacties Link kopieren Quote
patchouli_ schreef:
05-05-2024 21:43
Met zulke bedragen zou ik toch echt een keer om tafel gaan met een financieel adviseur.

Ik zou niet zomaar gaan beleggen met andermans geld, maar dat is een persoonlijke keus. Met het geld van mijn kind zou ik liever gaan voor beter safe than sorry.

Het is toch het geld van TO? Pas wanneer zij er niet meer is, dan gaat het geld naar de kinderen, en eventueel naar de kleinkinderen of andere erfgenamen.

Ik begrijp TO wel, geld op de bank loopt van je weg. Het wordt steeds minder waard, je kan er steeds minder mee doen. Investeren of beleggen kan dan een beter optie zijn. Wanneer de kinderen "het goed hebben, en het geld niet echt nodig hebben", dan zou ik het liever ook direct aan de kleinkinderen nalaten. Scheelt best veel erfbelasting. Ik ben in de gelukkige omstandigheden dat er ook voldoende geld is, en ook hier laten grootouders legaat na aan de kleinkinderen.

Het is altijd verstandig om je te verdiepen in deze materie. Beleggen kan tegenwoordig relatief makkelijk en veilig, zeker wanneer je ETF's belegt. Leuke boeken zijn; blondjesbeleggen beter & de hangmat beleggers (ook actief op Facebook en goede informatie op hun website). Wil je meer risico's nemen dan kan je ook gaan beleggen ede metalen, crypto's, aandelen, valuta, etc. Dit kost wel meer kennis, en het moet bij je passen.
Alle reacties Link kopieren Quote
WaterGirl schreef:
05-05-2024 21:57
Het is toch het geld van TO? Pas wanneer zij er niet meer is, dan gaat het geld naar de kinderen, en eventueel naar de kleinkinderen of andere erfgenamen.

Eh, nee?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou toch naar een adviseur gaan. Maak eens een afspraak bij de bank.

Als jij over het geld kan beschikken, heeft dat gevolgen voor jouw toeslagen. Mocht je die nu niet krijgen, dan kan dat zomaar volgend jaar wel zijn door allerlei redenen.

Als ze 18 worden heeft het gevolgen voor toeslagen en vrijstellingen voor je kinderen. Denk aan huurtoeslag voor een studentenstudio of vrijstelling voor gemeentelijke heffingen. Dus niet kunnen beschikken over het spaargeld, maar daardoor ook geen toeslag krijgen.

https://dktnotarissen.nl/legaten-aan-kl ... sbaarheid/
...
Alle reacties Link kopieren Quote
ankalida schreef:
05-05-2024 22:22
Ik zou toch naar een adviseur gaan. Maak eens een afspraak bij de bank.

Als jij over het geld kan beschikken, heeft dat gevolgen voor jouw toeslagen. Mocht je die nu niet krijgen, dan kan dat zomaar volgend jaar wel zijn door allerlei redenen.

Als ze 18 worden heeft het gevolgen voor toeslagen en vrijstellingen voor je kinderen. Denk aan huurtoeslag voor een studentenstudio of vrijstelling voor gemeentelijke heffingen. Dus niet kunnen beschikken over het spaargeld, maar daardoor ook geen toeslag krijgen.

https://dktnotarissen.nl/legaten-aan-kl ... sbaarheid/

Ik krijg geen toeslagen (volgend jaar ook niet als er niks geks gebeurt) dus dat is voor mij geen issue.

Wat betreft toeslagen voor de kinderen: ik denk dat bovenstaande wel een beetje het dilemma is bij kinderen die legaten hebben gehad of op een andere manier veel spaargeld hebben. Geen idee of dat op te lossen is, ik denk het niet? Geld is geld.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je hebt toestemming nodig van de kantonrechter om te mogen beleggen met het geld van je kind, anders kan kind jou aansprakelijk stellen voor het geleden verlies (https://www.abnamro.nl/nl/prive/belegge ... ind%20aan.

En er kan sprake zijn van een schenking van kind aan ouder als jij het geld op jouw rekening hebt staan, maar daar weet ik het fijne niet van. Lijkt me wel goed om hier financieel advies voor in te winnen.
Alle reacties Link kopieren Quote
ankalida schreef:
05-05-2024 20:59
De rekening moet op hun naam. Vlak voordat ze 18 worden zet je het op een depositospaarrekening 5 jaar vast. Kunnen ze er niet aankomen.

Om hoeveel geld gaat het ongeveer en hoe oud zijn je kinderen nu?

Voor advies maakt het uit of het 1.000, 10.000 of 100.000 betreft.
Het staat nu op naam van TO. Het moet dan op naam komen van de kinderen. Dan wordt het toch gezien als gift van TO naar haar kinderen? Je mag kinderen per jaar een bepaald bedrag belastingvrij schenken. Als het daar boven komt betaal je over dat gedeelte schenkbelasting.
Alle reacties Link kopieren Quote
piepp schreef:
05-05-2024 20:41
Ik lees even mee. Hier hebben we voor beide kinderen een rekening waar we maandelijks op storten. Het idee is; voor als ze ooit een huis willen kopen oid. Dus niet als ze 18 jaar zijn dit uitgeven aan allerlei onzin, auto’s, etc. Alleen hoe hou je daar controle over?
Wat ik bedacht heb, maar ik weet niet of dat kan/mag;
Die rekening die wij nu hebben voor kind loopt bij bank A. Mijn idee is om kind tzt een eigen rekening te laten openen bij bank B en het hele bestaan van de rekening van bank A te verzwijgen. En op zeker moment dit als kado te geven.
Die vlieger gaat niet op. Omdat verzwijgen niet gaat (de bank zal elk pasje en post aan je kind adresseren, ook als je kind op een ander adres woont) en bijvoorbeeld bij een belastingaangifte dit saldo meegenomen wordt.

Als je kind dan besluit om toegang tot die rekening aan te vragen krijgt hij dat en kan hij doen en laten met dat geld wat hij wil.

Net voor zijn 18e voor 5 jaar vast zetten, op zijn naam, is dan weer veel slimmer. Want kind kan er dan niet aan, zonder dat het geld van jou is.
Alle reacties Link kopieren Quote
yellowpino schreef:
05-05-2024 23:01
Het staat nu op naam van TO. Het moet dan op naam komen van de kinderen. Dan wordt het toch gezien als gift van TO naar haar kinderen? Je mag kinderen per jaar een bepaald bedrag belastingvrij schenken. Als het daar boven komt betaal je over dat gedeelte schenkbelasting.

Het is niet zo’n heel groot bedrag dus dat kan ik makkelijk in een paar jaar overschrijven naar een rekening op hun naam.

Maar eigenlijk vind ik dit een rare constructie. Het is vrij gebruikelijk dat in een testament staat dat een kleinkindlegaat onder bewindvoering van de ouders staat tot 23 of 25 jaar. Dat moet toch anders kunnen dan door een deposito? Ik kan online niks terug vinden over de praktische uitvoering hiervan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Charlotta schreef:
05-05-2024 23:07
Het is niet zo’n heel groot bedrag dus dat kan ik makkelijk in een paar jaar overschrijven naar een rekening op hun naam.

Maar eigenlijk vind ik dit een rare constructie. Het is vrij gebruikelijk dat in een testament staat dat een kleinkindlegaat onder bewindvoering van de ouders staat tot 23 of 25 jaar. Dat moet toch anders kunnen dan door een deposito? Ik kan online niks terug vinden over de praktische uitvoering hiervan.
Zo'n kleinkindlegaat zal een eigen constructie/rekeningsoort oid hebben. Rekening op naam van kleinkind, waar ouder toestemming voor opnames moet geven oid.
Is daar niet over gesproken bij de afhandeling van de erfenis?
Alle reacties Link kopieren Quote
Op een deposito staat het niet zo vast als de meeste denken. Met een boeterente mag je kind het gewoon opnemen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Let wel op dat je sommige deposito’s wel eerder kunt openbreken. Je betaalt dan enkel een boete.
Alle reacties Link kopieren Quote
https://www.nunotariaat.nl/kennisbank/kleinkindlegaat

En ik zou eens googlezoekterm testamentair bewind proberen.

En zoiets moet je openen:
https://www.abnamro.nl/nl/prive/sparen/ ... 20ontvangt.
Alle reacties Link kopieren Quote
jojojo schreef:
05-05-2024 23:22
https://www.nunotariaat.nl/kennisbank/kleinkindlegaat

En ik zou eens googlezoekterm testamentair bewind proberen.

En zoiets moet je openen:
https://www.abnamro.nl/nl/prive/sparen/ ... 20ontvangt.


Oh wauw, ik had geen idee dat hier speciale rekeningen voor bestonden. Super tip!

Heel stom maar zowel de notaris als de financieel adviseur hebben dit niet helder uitgelegd na het afhandelen van de erfenis. We hebben dus maar wat gedaan… en er kwam zoveel op ons af (en de kinderen waren nog zo jong) dat we dachten: dit zoeken we later wel uit.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven