Leesboek voor 7-jarig meisje

08-04-2013 18:39 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
De dochter van mijn vriendin wordt binnenkort 7 jaar. Ze houdt erg van lezen. Wie weet er een geschikt boek voor een meisje van 7 dat ze zelf kan lezen, en niet om voor te lezen?



Ik ben hier echt helemaal niet in thuis.



Heb op bol.com gekeken, daar vond ik Het Muizenhuis van Karina Schaapman. Ziet er leuk uit, maar ik weet niet of het te kinderachtig is omdat ik ook lees dat ouders het voorlezen aan kinderen vanaf 4 jaar.



Graag jullie hulp!
Dat is een prentenboek, niet leuk.



Geronimo Stilton als ze goed kan lezen.
Alle reacties Link kopieren
Onze dochter (8) vindt leuk: Geronimo Stilton (maar dan moet ze wel al redelijk goed kunnen lezen), Heksje Lilly, De Glitterclub, De boze heks, Sofie en de pinguïns, Sofie en het vliegende jongetje, Pippi Langkous en andere Astrid Lindgren boeken
Alle reacties Link kopieren
Dolfje Weerwolfje is erg leuk.
My mind wanders in the shadows, I can not hear a sound, a zombie screams and a werewolf howls, my world is going down..
Alle reacties Link kopieren
O ja Dolfje Weerwolfje ook hier!!
Alle reacties Link kopieren
De boeken over Jubelientje van Hans Hagen zijn ook heel leuk.
Alle reacties Link kopieren
Madelief. Van Guus Kuijer En zo zit dat met Vicky van Dagmar Chidolue
Alle reacties Link kopieren
Ikzelf hield als kind ook erg van lezen, vooral boeken van Roald Dahl en Otje van AMGS. Volgens mij was ik toen alleen wat ouder, dat weet ik niet meer zo goed. Misschien is het onder kinderen niet meer zo "in". Al vind ik zelf dat deze boeken tijdloos zijn.



Ik heb gekozen voor Dolfje Weerwolfje. Hoop dat ze het leuk vindt!



Dank voor jullie hulp!
Voorlees boeken zou ik niet doen. Daar staan soms best moeilijke woorden in voor 7 jarige.
Pippi. En ik ken een jongen van die leeftijd die vindt Pinkeltje erg leuk.
Alle reacties Link kopieren
Matilda van Roald Dahl! Of de Kinderen van Bolderburen van Astrid Lindgren.
Alle reacties Link kopieren
http://www.bol.com/nl/p/d ... an-bolderburen/666854705/
Hoe goed kan ze lezen? Dolfje Weerwolfje is erg leuk, maar het leesniveau is tussen E4 en M6, dat verschilt per boek. Dat is dus minimaal Eind groep 4 niveau.

Mijn dochter vindt Fee Fleur ook erg leuk, dat is E3 niveau.
Alle reacties Link kopieren
Jubelientje is heel leuk.

Roald Dahl boeken kan al snel

Kolletje is ook leuk. wat makkelijker dan Jubelientje e.d.
Alle reacties Link kopieren
quote:poekie77 schreef op 08 april 2013 @ 18:50:

Onze dochter (8) vindt leuk: Geronimo Stilton (maar dan moet ze wel al redelijk goed kunnen lezen), Heksje Lilly, De Glitterclub, De boze heks, Sofie en de pinguïns, Sofie en het vliegende jongetje, Pippi Langkous en andere Astrid Lindgren boekenSuperbedankt voor deze tips! Nu weet ik eindelijk eens wat titels die ik voor mijn dochter in de bibliotheek kan opzoeken.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees in mijn klas (groep 4) nu voor uit Pluk van de Petteflet.

Vinden ze erg leuk!

Andere aanrader: Wiplala.
Als je alles van tevoren weet, ga je liggen voordat je valt.
Alle reacties Link kopieren
Onze bibliotheek heeft handige lijsten, op leeftijd en AVI, met boekentips en titels.
Alle reacties Link kopieren
*Geronimo Stilton

*Dolfje Weerwolfje

*Alle Floortje boeken ( dus Floortje gaat op ponykamp, Floortje gaat bla bla bla)

*Sjakie en de chocoladefabriek



Die zijn hier favoriet. Wat al eerder geschreven is, het ligt ook aan het leesnivo. Misschien even informeren?
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter van net 8 vindt Mees Kees erg leuk! En dolfje weerwolfje. Of boeken van de serie 'het geheim van'.
Alle reacties Link kopieren
Al die titels: kan een 7-jarige dat echt zelf lezen?! Om eerlijk te zijn geloof ik dat niet, een paar uitzonderingen daar gelaten.



Ik kwam laatst boeken tegen van Vos en Haas: die vind mijn peuter leuk als prentenboek, maar er zijn dus ook speciale zelf-leesboeken met hele duidelijke korte zinnetjes. Sommige woorden zijn groter gedrukt zodat een kind ziet waar het in de zin de nadruk moet leggen als het hardop leest en er zitten meer leuke handigheidjes in. Het leesniveau in de boeken loopt langzaam op; de verhaaltjes vergen steeds wat meer vaardigheid, maar omdat het gewoon door loopt, hebben de kinderen dat niet door. Mijn zoontje is dus nog te klein voor, maar dit lijkt mij veel passender: op de website staat zelfs 7-9 jaar. Zijn er ouders die ervaring met deze boeken hebben (het zou jammer zijn als ik iets adviseer dat te kinderachtig is)? De illustraties zijn goed: The Tjong King heeft al een aantal gouden penselen gewonnen en stopt in de prentenboeken vaak ook nog verhaaltjes die niet in de tekst voorkomen.



http://www.bol.com/nl/p/vos-en-haas/666850786/
Alle reacties Link kopieren
Wat kinderen al dan niet kunnen lezen op welke leeftijd hangt heel erg van het leesniveau af. Mijn oudste van ruim 6 leest die boeken wel die hier worden genoemd. Ze is nu bezig in 'De bende van de Korenwolf.' Van Jaques Vriens. Op school leest ze nu Mathilda van Roald Dahl.



Het is wat dat betreft misschien wel wat voor TO om te vragen op welk leesniveau het meisje zit waar ze een boek voor wil kopen.



Vos en Haas is lees ik nu toevallig voor aan mijn jongste dochter van net 5. Het is ook leuk om voor te lezen en zij leest dan af en toe zelf een dik gedrukt woord.
Alle reacties Link kopieren
Ik zag trouwens in de boekenwinkel een boek'De seizoenen van Vos en Haas' Dat was een prentenboek en zag er uit alsof het bedoeld is om voor te lezen. Het had grotere plaatjes en minder tekst dan de gewone vos en Haas boeken. Misschien is dat iets voor jouw Peuter Iemand Anders? Mijn zoontje van 2,5 vindt de gewone Vos en Haas trouwens ook wel leuk.
Alle reacties Link kopieren
@sientje: die boeken bedoel ik met de prentenboeken die mijn zoon leuk vindt. Ik leen ze uit de bieb. Pas later ontdekte ik de zelf-leesboeken, maar dat is dus nog even wachten voor ons. Grappig dat jij dat de "normale" boeken noemt: is afhankelijk van je perspectief
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje vindt Pluk van de Pettenflat trouwens ook geweldig (en Pluk red de dieren helaas nog meer; die is veel slechter geschreven...). Maar hij leest het dus niet zelf
Echt navragen wat het leesniveau is als je een kind van die leeftijd een boek cadeau wilt doen!



Een kind dat binnenkort 7 zit zeer waarschijnlijk in groep 3, maar kan ook groep 2 of groep 4 zijn. En in groep 2 loopt het leesniveau ook behoorlijk uiteen. R zijn kinderen die echt nog worstelen met de avi boekjes op niveau van M3 en E3, maar ook kinderen die de boeken die hier genoemd worden wel echt zelf kunnen lezen. En dan maakt het ook ng uit hoe het kind het lezen zelf vind. Ik ken wel kidneren van die leeftijd die wat leesniveau betreft best een boek als Mathilde kunnen lezen, maar die dat niet leuk vinden omdat het wel erg veel tekst is. Het verhaal wint dan nog niet. Voor die kinderen werkt Geronimo Stilton bijvoorbeeld beter, veel visueler, leuke verhalen en toch een behoorlijk leesniveau.



Het niet navragen kan best lullige situaties opleveren. Dochter kreeg vorig jaar op haar verjaardag een boek 'ik lees al heel goed!', niveau E4-E5, omdat ze al zo goed las. Ze zat toen halverwege groep 4 en de gever har er dus ehct over nagedacht. Helaas voor de gever las dochter toen al ruim een jaar avi-plus en verslind ze boeken in de categorie van Roald Dahl in een middagje, dus het boek is ongelezen op de plank gekomen. De jongste begint nu redelijk te lezen, die vind het dus nu wel leuk. Gelukkig want ik vind dat soort misgeschoten cadeaus altijd erg zonde.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven