Leraren: ouders niet betrokken genoeg bij school

23-09-2013 20:44 274 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht al... wanneer krijgen wij als ouders hier eens wat over te horen?



Ik had een heel verhaal getypt, maar dat werd teveel :-). Essentie is:

Waarom denkt men dat ouders niet betrokken zijn bij de kinderen als er niet wordt geholpen met allerlei klusjes op school?

Waarom wordt er nu meer een beroep gedaan op de ouders dan vroeger (kan het me van mijn jeugd niet herinneren en heb niks gemist, ben nu 45 jaar)?

Waarom moeten er zoveel uitjes georganiseerd worden? Is gewoon naar school en 1 of 2 keer per jaar een schoolreisje niet leuk genoeg?



Ik vind dat je in deze tijd niet meer van werkende ouders kunt verwachten dat ze tijdens werktijd op school komen helpen.



Wat vinden jullie?
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn van dezelfde lichting, maar min moeder hielp ook op de basisschool; elke week mee naar zwemles, de schoolkrant in elkaar zetten, ouderrraad... Dat is wat ik me zo even herinneren kan. Zal best nog meer geweest zijn.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Er is gewoonweg geen geld meer om alles door de school op te laten knappen, dus dan klop je bij de ouders aan. Ook word er steeds meer van school verwacht, juist omdat ouders veel werken.



Overigens ben ik best bereid om op mijn vrije dagen wat voor school te doen, maar in de praktijk is dat gewoon lastig omdat ik ook nog een kind heb dat niet naar school gaat.
Ik zat in de jaren 80 op de basisschool en kan me ook veel ouderhulp (nou ja in die tijd voornamelijk moeder hulp) herinneren.
Alle reacties Link kopieren
Ik zag er een item over bij RTL editie. Dacht gelijk; vind je het gek..Ouders moeten tegenwoordig zoveel werken om rond te kunnen komen dat er weinig tijd overblijft en overdag op school te kunnen helpen..
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel uitjes organiseren ze tegenwoordig dan?



En is het verkeer net zo rustig als in onze tijd; toen we overal zelf heen mochten zonder al te veel gevaar?





vroeger hadden we een schooltuin; dat zouden ze weer in moeten voeren!
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Echt? Dan zal ik het toch eens aan mijn moeder vragen. :-) Mijn zwemles was buiten school, dat weet ik wel. Weet ook dat mijn moeder nooit in de ouderraad heeft gezeten, maar verder?



Kan me in ieder geval wel herinneren dat wij op de lagere school nooit uitjes hadden (behalve schoolreis dan). Dus overdag zijn ouders op mijn school in ieder geval nooit nodig geweest.
Bestaat nog steeds hoor BgB :-D
Alle reacties Link kopieren
quote:Turkooiss schreef op 23 september 2013 @ 20:49:

Ik zag er een item over bij RTL editie. Dacht gelijk; vind je het gek..Ouders moeten tegenwoordig zoveel werken om rond te kunnen komen dat er weinig tijd overblijft en overdag op school te kunnen helpen..Ja precies.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij pakte mijn moeder ook de kado'tjes in voor Sinterklaas en zo.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Penelope_ schreef op 23 september 2013 @ 20:52:

Bestaat nog steeds hoor BgB :-D





O ja?



Hoor dat nooit meer, eigenlijk.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 23 september 2013 @ 20:54:

[...]





O ja?



Hoor dat nooit meer, eigenlijk.Misschien per regio verschillend, maar twee scholen in onze wijk hebben een schooltuin, waar ze zelf kunnen zaaien en groente en fruit oogsten.
Alle reacties Link kopieren
http://miekevanstigt.blog ... ine-geschiedenis-van.html
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Wat ik het meest lullige vind, is dat ze gister vragen of je morgen kan helpen! Ja duh, dan kan je natuurlijk niks meer regelen op je werk! Ik tenminste niet.

Ben verder heel actief geweest hoor, als ik het op tijd wist tenminste.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons hielpen er hartstikke veel moeders mee, vaders geen één. Voor handenarbeid, handwerken, de bibliotheek, de schoolkrant, schoolreisjes, schoolkamp, excursies, sportdagen, etc. Ik ben nu veertig, dus reken maar uit. Mijn moeder had een bedrijf, maar ze ging wel elk jaar mee op schoolkamp om te koken. Mijn vader gaf wel zelf de excursies op de boerderij.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Bij kinderen op school 1 schoolreis en 1 sportdag. De studie- en margedagen daarentegen
Alle reacties Link kopieren
Valt wel mee met die uitjes....hier gaan ze misschien 2 tot 3 keer per jaar
Alle reacties Link kopieren
Uitjes maken om kinderen dingen te leren werkt vaak motiverend voor de kinderen, de leeropbrengst is groter. Dan doel ik dus op uitjes zoals naar kinderboerderij gaan etc.
Alle reacties Link kopieren
In de tijd dat ik een paar jaar geen betaalde baan had deed ik veel voor school, de schoolkrant, ouderraad, helpen bij aktiviteiten als paasontbijt, sinterklaas, projecten, eindejaarsfeest, rijden bij uitjes, helpen bij de kerstmusicall enz enz.

en eigenlijk kon er vaak maar met moeite een dank je wel vanaf.

Ze hoeven echt niet op de knieën van dankbaarheid hoor, maar een beetje het gevoel krijgen dat je gewaardeerd wordt is wel prettig.

Eigenlijk namen ze het voor vanzelfsprekend dat ik er altijd stond en wel hielp.

toen ik later weer ging werken had ik er gewoon geen zin meer in, het werkt gewoon niet echt motiverend als er zo met je wordt omgegaan.
Bgb ook meegefietst naar schooltuintjes! Big fun in de tuintjes, fietstocht was meestal een hel, met zo'n kudde dwars door de stad!
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het gewoon een kwestie van tijd maken is.



En een wil. Schoolreisje staat al weken vast. En elke school heeft een jaar kalender. Een ouder hoeft toch niet altijd maar te werken. En kan geen uurtje per jaar helpen ????



Hier op school wordt je niet overvraagt. En vele ouders doen gewoon af toe helpen. Niks geen grote belasting.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij gaat dit nieuws niet (alleen) over het leesmoederen, maar over de betrokkenheid van ouders bij de school van hun kind. Ik werk zelf in het middelbaar onderwijs en het is echt schrikbarend wat je soms meemaakt. Ouders die nooit naar ouderavonden komen. Die je niet eens terug bellen als je als mentor contact zoekt met ze, of die, als je ze dan spreekt, aangeven geen zin/tijd te hebben om hun kind te begeleiden/stimuleren met huiswerk maken bijvoorbeeld.

Mijn grootste verbazing/ergernis betreft ouders die, als hun bloedje straf heeft gekregen voor iets, tegen hun kind onmiddelijk zeggen dat die straf onzin is en de school dan "overrulen". Voor mij hét teken dat je als ouders niet echt betrokken bent bij de school, want als je ervan overtuigd bent dat school en jij samen het beste voor je kind willen, luister je op zijn minst ook naar de school voordat je dit doet.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 23 september 2013 @ 20:50:

Hoeveel uitjes organiseren ze tegenwoordig dan?



En is het verkeer net zo rustig als in onze tijd; toen we overal zelf heen mochten zonder al te veel gevaar?





vroeger hadden we een schooltuin; dat zouden ze weer in moeten voeren!





Uitjes groep 2 vorig jaar:

Dagje naar speeltuin

Dagje boerderij

Dagje kinderboerderij

Dagje manege

Koningsdagspelen

Elke week! met een ouder naar de bieb

Elk kwartaal moet elke ouder luizenmoeder/vader zijn



Dan heb ik het nog niet over 2x per jaar schoonmaken klas, 1x er jaar al het speelgoed, Sinterklaaskado's inpakken, met Kerst en Sinterklaas de klas en hal versieren, het buitengroen bijhouden. Maar goed, m.n. de laatste onderdelen zijn de dingen waar ik dan aan heb meegeholpen omdat dit 's avonds kon. De uitjes overdag hebben andere ouders op zich genomen en dan ben ik ongetwijfeld nog dingen vergeten.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf ook altijd veel meegeholpen. Hartstikke leuk om te doen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:mara2 schreef op 23 september 2013 @ 21:00:

Ik denk dat het gewoon een kwestie van tijd maken is.

Tuurlijk, als je 40 uur per week werkt, dan lukt dat best

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven