Leraren: ouders niet betrokken genoeg bij school

23-09-2013 20:44 274 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht al... wanneer krijgen wij als ouders hier eens wat over te horen?



Ik had een heel verhaal getypt, maar dat werd teveel :-). Essentie is:

Waarom denkt men dat ouders niet betrokken zijn bij de kinderen als er niet wordt geholpen met allerlei klusjes op school?

Waarom wordt er nu meer een beroep gedaan op de ouders dan vroeger (kan het me van mijn jeugd niet herinneren en heb niks gemist, ben nu 45 jaar)?

Waarom moeten er zoveel uitjes georganiseerd worden? Is gewoon naar school en 1 of 2 keer per jaar een schoolreisje niet leuk genoeg?



Ik vind dat je in deze tijd niet meer van werkende ouders kunt verwachten dat ze tijdens werktijd op school komen helpen.



Wat vinden jullie?
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 23 september 2013 @ 22:50:

Maar hoe kun je je kind bij huiswerk van het middelbaar helpen? Je bent waarschijnlijk zelf het grootste deel alweer vergeten en indien je er nog iets vanaf weet hebben ze weer andere onderwijsmethodes bedacht. Lijkt me toch meer iets voor een huiswerkklas ofzo als het kind het zelf ook niet snapt. Zag hier gisteren of vandaag 'n topic voorbij komen met een of andere vergelijking met allerlei haakjes. Voor mij had er net zo goed iets in 't Chinees kunnen staan.



Mwah



Dat valt wel mee

Struikelblok is de grafische rekenmachine

Natuurwetten, scheikundige formules, grammatica etc is niet veranderd hoor



Visie over zaken wel, en dat mag, blijkt
Je bent zelf een theepot
Alle reacties Link kopieren
Onze mentor van de 1e en 2e klas kwam ook bij al zijn leerlingen een keertje thuis trouwens.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
quote:sassafras, 67 seconden geleden



Daar noem je ook wat, editieNL! Het nieuwsbericht dat ik las ging echt over betrokkenheid bij het leven van je kind, interesse tonen en je kind stimuleren enzo.Ik kan me eerlijk gezegd niet onttrekken aan de indruk dat de betrokken ouders op het basisonderwijs ook meer betrokken ouders zullen zijn op het voortgezet onderwijs. Volgens mij staat dat los van wel of geen baan hebben om betrokkenheid te tonen. Ik zie de ouders die op het basisonderwijs geen tijd hebben om ergens mee te helpen, ook geen tijd vrijmaken op het voortgezet onderwijs om betrokken te zijn bij het onderwijsproces.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
quote:Daffodil schreef op 23 september 2013 @ 23:03:

[...]



Serieus? Mijn ouders gingen heus wel naar de ouderavond (in het begin althans, later alleen maar als een docent daar specifiek om vroeg), maar huiswerk was toch echt eigen verantwoordelijkheid. Planning ook. Huiswerk deed je op je slaapkamer, niet in de woonkamer. Ik had echt geen idee dat anderen zó geholpen werden.Maar als er geen signalen van school kwamen en alles ging goed, dan hoefde het ook niet. Toch? Ik moest aan mijn haren erbij gesleept worden, mijn zus moest om 22.00 al snikkend haar boeken inleveren.
Nee heb je, ja kun je krijgen
quote:iceteapeach schreef op 23 september 2013 @ 23:03:

[...]





Ik kan me van mijn lagere schooltijd(jaren 70) herinneren dat je als kind wel meer ontzag had voor de leerkrachten. Ik ben weleens in de hoek gezet. Ouders schaarden zich ook sneller achter de leerkracht in de zin van: je hebt maar gewoon te luisteren, punt. Voornaam gebruiken? Uit den boze, het was meester of juf+ achternaam maar zeker geen voornaam. Er was meer afstand tussen leerkracht en leerling en ik zag dat op de bassisschool van zoon dat dat heel anders ging. Evenals nu op de middelbare.Klopt! Vandaar dat 'n leraar ook zelf de klas aan kon bij 'n uitstapje in de buurt. En meestal gingen we dan met 2 klassen zodat er in totaal toch 2 volwassenen bij waren. Maar inderdaad had je in die tijd nog ontzag voor 'n volwassene en wist je dat je ouders partij voor de klagende volwassene (of dat nu 'n leraar of buurman zou zijn) zouden trekken, dus je gedroeg je wel. Die koters van nu zijn gewend dat ouders het voor hen opnemen, ook al misdragen ze zich enorm.
Alle reacties Link kopieren
quote:iceteapeach schreef op 23 september 2013 @ 23:03:

[...]





Ik kan me van mijn lagere schooltijd(jaren 70) herinneren dat je als kind wel meer ontzag had voor de leerkrachten. Ik ben weleens in de hoek gezet. Ouders schaarden zich ook sneller achter de leerkracht in de zin van: je hebt maar gewoon te luisteren, punt. Voornaam gebruiken? Uit den boze, het was meester of juf+ achternaam maar zeker geen voornaam. Er was meer afstand tussen leerkracht en leerling en ik zag dat op de bassisschool van zoon dat dat heel anders ging. Evenals nu op de middelbare.Dat ligt zeker niet alleen aan de kinderen van tegenwoordig, maar ook aan de leraren. (De goeden niet te na gesproken natuurlijk). Negatief gedrag krijgt nauwelijks nog gevolgen want dat schijn je te moeten negeren. Gedrag wat hier in huis absoluut niet acceptabel is, wordt op school gewoon getolereerd.
Opinions are like assholes. Everybody has one.
Alle reacties Link kopieren
Scholen zelf zijn ook wel anoniemer, heb ik het idee. Ik zat nog op een relatief klein dorps havootje, maar die is nu ook tot een bakbeest gefuseerd met andere scholen in de omgeving. Wat misschien voor minder betrokkenheid uit de gemeenschap zorgt.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
Dat is niet de enige reden Elninjoo.



Ik denk dat de inspecteur niet erg onder de indruk zal zijn als juffrouw Loesje eens fijn met 32 groep 4 kindjes alleen een dag op stap gaat.
Alle reacties Link kopieren
quote:Daffodil schreef op 23 september 2013 @ 23:03:

[...]



Serieus? Mijn ouders gingen heus wel naar de ouderavond (in het begin althans, later alleen maar als een docent daar specifiek om vroeg), maar huiswerk was toch echt eigen verantwoordelijkheid. Planning ook. Huiswerk deed je op je slaapkamer, niet in de woonkamer. Ik had echt geen idee dat anderen zó geholpen werden.Niet elk kind heeft dit altijd nodig. Maar veel kinderen overzien het allemaal niet vanzelf. Mijn jongste zit nu in de eerste en heeft deze ondersteuning echt nodig, net als zijn broer dat had en in andere vorm (interesse tonen) nog steeds heeft, ook al zit hij in de vierde.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op maandag 23 september 2013 23:01 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="Bergje65 in "Leraren: ouders niet betrokken genoeg bi..."" class="messagelink">Bergje65 schreef op 23 september 2013 @ 22:59</a>:</b>

Kan iemand mij antwoord geven op de vraag waarom het vroeger wel zonder hulp en ouders kon, en nu niet meer</div></blockquote>We zitten net - op 2 na - allemaal te vertellen dat onze ouders vroeger ook hielpen. Ik ben een jaren 60 kind. Onze ouders waren niet op school..... echt niet!
Alle reacties Link kopieren
quote:lemoos2 schreef op 23 september 2013 @ 23:07:

[...]





Maar als er geen signalen van school kwamen en alles ging goed, dan hoefde het ook niet. Toch? Ik moest aan mijn haren erbij gesleept worden, mijn zus moest om 22.00 al snikkend haar boeken inleveren.Ja, ik was van het soort zoals je zus. Maar ik kan me niet herinneren dat ze dat bij mijn broertje (die was meer van het studeren met het boek nog in het plastic) wel deden. Wel dat ze vroegen of hij huiswerk had, maar niet dat ze erbij bleven zitten.
If at first you don’t succeed, call it version 1.0
Alle reacties Link kopieren
En op zich leven we ook steeds meer in een consumptiemaatschappij, waar dingen als onderwijs worden gezien als iets dat je slechts afneemt, als klant. Waarbij je wel heisa maakt als je het niet goed vindt, maar niet iets om actief aan bij te dragen.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
Nou niet doen alsof vroeger alles beter was; kinderen waar nú hulp voor is, of speciaal onderwijs werden vroeger " opgegeven " . Er werd gepest bij het leven.

Grijpgrage leraren konden jarenlang hun gang gaan terwijl zo'n beetje de hele school wist dat zo iemand " fout " was.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:boebezoebe schreef op 23 september 2013 @ 23:10:

Scholen zelf zijn ook wel anoniemer, heb ik het idee. Ik zat nog om ee relatief klein dorps havootje, maar die is nu ook tot een bakbeest gefuseerd met andere scholen in de omgeving. Wat misschien voor minder betrokkenheid uit de gemeenschap zorgt.



Onze oudste zit op zo'n bakbeest school. Geweldig. Hij krijgt daar veel meer de juiste aandacht dan op de kleine basisschool waar hij vandaan komt. Bovendien is de school veel zakelijker, en vooral erg duidelijk. Boeken vergeten? Straf. Huiswerk niet af? Straf. Te laat? Straf. Daar wordt niet moeilijk of verontwaardigd over gedaan door de leerkrachten, het wordt alleen niet geaccepteerd en ze hebben er vooral zelf last van.



Het is weer eens wat anders dan "nee, lieverd, dat vindt de juf niet leuk".
Opinions are like assholes. Everybody has one.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 23 september 2013 @ 23:14:

Nou niet doen alsof vroeger alles beter was; kinderen waar nú hulp voor is, of speciaal onderwijs werden vroeger " opgegeven " . Er werd gepest bij het leven.

Grijpgrage leraren konden jarenlang hun gang gaan terwijl zo'n beetje de hele school wist dat zo iemand " fout " was.Goed punt.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
quote:Daffodil schreef op 23 september 2013 @ 23:12:

[...]



Ja, ik was van het soort zoals je zus. Maar ik kan me niet herinneren dat ze dat bij mijn broertje (die was meer van het studeren met het boek nog in het plastic) wel deden. Wel dat ze vroegen of hij huiswerk had, maar niet dat ze erbij bleven zitten.



Herkenbaar, dat plastic .

Tegenwoordig zijn er ook ouders met die aanpak hoor. Ook helemaal prima wat mij betreft. Maar die ouders communiceren dit wel met mij als mentor, geven aan dat doubleren als resultaat onderdeel is van de leerschool. Zijn wel alert op andere signalen.



Ander verhaal dan ongeïnteresseerd, en op het einde van het schooljaar door de heren in het blauw van het schoolplein geëscorteerd te moeten worden na verhaal halen waarom Jantje doubleert.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
quote:BWitched schreef op 23 september 2013 @ 23:15:

[...]





Onze oudste zit op zo'n bakbeest school. Geweldig. Hij krijgt daar veel meer de juiste aandacht dan op de kleine basisschool waar hij vandaan komt. Bovendien is de school veel zakelijker, en vooral erg duidelijk. Boeken vergeten? Straf. Huiswerk niet af? Straf. Te laat? Straf. Daar wordt niet moeilijk of verontwaardigd over gedaan door de leerkrachten, het wordt alleen niet geaccepteerd en ze hebben er vooral zelf last van.



Het is weer eens wat anders dan "nee, lieverd, dat vindt de juf niet leuk".Daar had ik het toch niet over? Ik had het erover dat de grootte ervoor kan zorgen dat het minder deel uit maakt van de gemeenschap (en dat daarom ouders misschien minder betrokken zijn bij de school). Ik zette geen vraagtekens bij de kwaliteit van het onderwijs.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
quote:SuzanneSuus schreef op 23 september 2013 @ 23:06:

[...]





Mwah



Dat valt wel mee

Struikelblok is de grafische rekenmachine

Natuurwetten, scheikundige formules, grammatica etc is niet veranderd hoor



Visie over zaken wel, en dat mag, blijkt



Rekenen is wél veranderd. Elke 35plusser die ik hiervan op de hoogte stel is flabbergasted.



Reken dit eens uit:

16 : 8 x 2 = ???



Ik heb (meneervandalenwachtopantwoord) geleerd dat het antwoord 1 is.



Tegenwoordig is het 4. Gelijkwaardige bewerkingen voer je nu uit in de volgorde waarin ze staan van links naar rechts.





Huiswerkhulp lijkt me alleen scheikunde lastig, maar dat is via collega's nog wel te regelen. Ik ben zeer goed in talen en Snoezeman in de exacte vakken.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Wendy... Welke hoge eisen?? En voldoen onze kids daaraan? Ik kan nu nog alle tafels opdreunen, en weer vele steden in binnen- en buitenland aan te wijzen. Staartdelingen, vermenigvuldigen en worteltrekken doe ik allemaal uit m'n hoofd.



In het zgn nieuwe leren wordt dit absoluut niet meer zo goed bijgebracht. Het leren is vrijblijvend geworden en school moet tegenwoordig vooral 'leuk' zijn met al die uitstapjes, themadagen, freubelmiddagen enz
Alle reacties Link kopieren
quote:Snoesje666 schreef op 23 september 2013 @ 23:18:

[...]





Rekenen is wél veranderd. Elke 35plusser die ik hiervan op de hoogte stel is flabbergasted.



Reken dit eens uit:

16 : 8 x 2 = ???



Ik heb (meneervandalenwachtopantwoord) geleerd dat het antwoord 1 is.



Tegenwoordig is het 4. Gelijkwaardige bewerkingen voer je nu uit in de volgorde waarin ze staan van links naar rechts.





Huiswerkhulp lijkt me alleen scheikunde lastig, maar dat is via collega's nog wel te regelen. Ik ben zeer goed in talen en Snoezeman in de exacte vakken.Als 35+ heb ik het ook geleerd zoals nu. Vermenigvuldigen en delen staan niet achter, maar boven elkaar en dus wordt vermenigvuldigen niet noodzakelijk eerder dan delen uitgevoerd. Net als optellen en aftrekken.
Alle reacties Link kopieren
quote:boebezoebe schreef op 23 september 2013 @ 23:12:

En op zich leven we ook steeds meer in een consumptiemaatschappij, waar dingen als onderwijs worden gezien als iets dat je slechts afneemt, als klant. Waarbij je wel heisa maakt als je het niet goed vindt, maar niet iets om actief aan bij te dragen.



Als ik soms zie en hoor hoe sommige figuren tekeer kunnen gaan op de basisschool van neefje . Alles moet NU per direct gestaakt worden om hun probleem op te lossen. Alleen hun bloedje is van belang...



Echt, voor die workload+gezeik en dat salaris . Mij kregen ze niet zo gek.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Staartdelingen kennen ze niet meer.

Wortelsommen, kwadraten en negatieve getallen zijn verboden terrein op de basisschool.



Topografie wordt er hier nog wel ingestampt.



Snoezekind onthoudt veel plaatsen aan de hand van restaurants. Bergen op Zoom waren wij allang vergeten, hij wist zéker dat hij daar lekker had gegeten. En verdomd. We komen in Bergen op Zoom, Snoezekind zegt dat we daar-en-daar langs moeten en dan staan we voor een restaurant dat we ons inderdaad herinneren.

Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
quote:Snoesje666 schreef op 23 september 2013 @ 23:18:

[...]





Rekenen is wél veranderd. Elke 35plusser die ik hiervan op de hoogte stel is flabbergasted.



Reken dit eens uit:

16 : 8 x 2 = ???



Ik heb (meneervandalenwachtopantwoord) geleerd dat het antwoord 1 is.



Tegenwoordig is het 4. Gelijkwaardige bewerkingen voer je nu uit in de volgorde waarin ze staan van links naar rechts.



Dit was in mijn tijd (zo'n 20 jaar terug) ook 4...
If at first you don’t succeed, call it version 1.0
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op maandag 23 september 2013 23:14 Nou niet doen alsof vroeger alles beter was; kinderen waar nú hulp voor is, of speciaal onderwijs werden vroeger " opgegeven " . Er werd gepest bij het leven.

Grijpgrage leraren konden jarenlang hun gang gaan terwijl zo'n beetje de hele school wist dat zo iemand " fout " was.



Klopt bgb... Je hebt een punt. Ik heb ook veel gezien en zelf meegemaakt. Gepest en bespuugd en de leraar stond erbij te lachen. Eenmaal thuis kreeg je, bij klagen, nog een draai om je oren van je moeder.



Maar toch......erg geleden heb ik niet. Het eelt op ons zieltje was dikker omdat we niet in een roze wolk pamper wereld leefden.
Alle reacties Link kopieren
quote:lemoos2 schreef op 23 september 2013 @ 23:03:

@suzannesuus: het zou je verbazen hoeveel praktisch analfabeten er zijn... Ook al is alles in Jip en Janneke taal opgesteld. (En dan heb je ook nog de mensen met vechtscheiding die ex te kijk willen zetten door even te demonstreren hoe gebrekkig de informatieplicht wel niet verloopt, de werkelijk ongeïnteresseerden, etc)





Mee eens, maar niet wat ik meemaakte. Ouders die van allerlei zij-regeltjes wisten maar niet van de essentie.

Nu zitten mijn kinderen op een aparte school, dat weet ik.

Er zijn ouders die kritisch zijn naar de rol van school maar ook zich afvragen wat ze als ouder kunnen doen. Er zijn ook ouders die alleen kritisch zijn op school.



En ja, school kan weinig doen aan ongeïnteresseerde ouders. Dat klopt



Ik weet ook dat bijv Noord-Afrikaanse ouders niet gewend zijn aan de ouderparticipatie op school; ze duiken er soms te vol in of laten het erbij zitten.
Je bent zelf een theepot

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven