Leraren: ouders niet betrokken genoeg bij school

23-09-2013 20:44 274 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht al... wanneer krijgen wij als ouders hier eens wat over te horen?



Ik had een heel verhaal getypt, maar dat werd teveel :-). Essentie is:

Waarom denkt men dat ouders niet betrokken zijn bij de kinderen als er niet wordt geholpen met allerlei klusjes op school?

Waarom wordt er nu meer een beroep gedaan op de ouders dan vroeger (kan het me van mijn jeugd niet herinneren en heb niks gemist, ben nu 45 jaar)?

Waarom moeten er zoveel uitjes georganiseerd worden? Is gewoon naar school en 1 of 2 keer per jaar een schoolreisje niet leuk genoeg?



Ik vind dat je in deze tijd niet meer van werkende ouders kunt verwachten dat ze tijdens werktijd op school komen helpen.



Wat vinden jullie?
Alle reacties Link kopieren
@Bregje



Het onderwijs veranderd omdat de maatschappij veranderd, school volgt ook e maatschappelijke veranderingen. jij kan heel goed hoofdrekenen omdat er toen geen grafische rekenmachines, computers, telefoons ed waren. Andere zaken vragen nu aandacht die in de jaren 60 niet nodig waren. Waarom is vroeger altijd beter? Het nu gewoon anders.
Alle reacties Link kopieren
quote:Bergje65 schreef op 23 september 2013 @ 23:19:

Wendy... Welke hoge eisen?? En voldoen onze kids daaraan? Ik kan nu nog alle tafels opdreunen, en weer vele steden in binnen- en buitenland aan te wijzen. Staartdelingen, vermenigvuldigen en worteltrekken doe ik allemaal uit m'n hoofd.



In het zgn nieuwe leren wordt dit absoluut niet meer zo goed bijgebracht. Het leren is vrijblijvend geworden en school moet tegenwoordig vooral 'leuk' zijn met al die uitstapjes, themadagen, freubelmiddagen enz





mwah, binnen mijn vak vind ik wat leerlingen leren absoluut op een hoger plan staan dan in de tijd van mijn ouders of zelfs mijn tijd.



Staartdelingen worden trouwens al wat jaartjes niet meer onderwezen, er is een andere methode voor in de plaats gekomen, dus zo gek vind ik het niet dat iedereen die onder de 30 ofzo is geen staartdelingen kan maken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Snoesje666 schreef op 23 september 2013 @ 23:18:

[...]





Rekenen is wél veranderd. Elke 35plusser die ik hiervan op de hoogte stel is flabbergasted.



Reken dit eens uit:

16 : 8 x 2 = ???



Ik heb (meneervandalenwachtopantwoord) geleerd dat het antwoord 1 is.



Tegenwoordig is het 4. Gelijkwaardige bewerkingen voer je nu uit in de volgorde waarin ze staan van links naar rechts.





Huiswerkhulp lijkt me alleen scheikunde lastig, maar dat is via collega's nog wel te regelen. Ik ben zeer goed in talen en Snoezeman in de exacte vakken.



Ik ben van '81, maar mijn eerste gedacht is ook 4.



Is juist goed dat ze het van links naar rechts leren zo, klopt met programmeertalen en zo.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
volgens mij gebruikten ze dik 20 jaar geleden ook al haakjes als een bepaald gedeelte eerst uitgerekend moest worden.



kan me niet herinneren dat wij van rechts naar links moesten rekenen.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
quote:lemoos2 schreef op 23 september 2013 @ 23:22:

[...]





Als ik soms zie en hoor hoe sommige figuren tekeer kunnen gaan op de basisschool van neefje . Alles moet NU per direct gestaakt worden om hun probleem op te lossen. Alleen hun bloedje is van belang...



Echt, voor die workload+gezeik en dat salaris . Mij kregen ze niet zo gek.



+1



Ik heb ook nooit begrepen waarom een juf op de basisschool (4 jaar HBO) standaard een salarisschool lager zit dan een juf in het voortgezet onderwijs met een tweedegraads bevoegdheid (ook 4 jaar HBO).
Alle reacties Link kopieren
quote:Snoesje666 schreef op maandag 23 september 2013 23:18 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="SuzanneSuus in "Leraren: ouders niet betrokken genoeg bi..."" class="messagelink">SuzanneSuus schreef op 23 september 2013 @ 23:06</a>:</b>

[...]





Mwah



Dat valt wel mee

Struikelblok is de grafische rekenmachine

<b>Natuurwetten, scheikundige formules, grammatica etc is niet veranderd hoor</b>



Visie over zaken wel, en dat mag, blijkt</div></blockquote>



Rekenen is wél veranderd. Elke 35plusser die ik hiervan op de hoogte stel is flabbergasted.



Reken dit eens uit:

<b>16 : 8 x 2 = ???</b>



Ik heb <i>(meneervandalenwachtopantwoord)</i> geleerd dat het antwoord 1 is.



Tegenwoordig is het 4. Gelijkwaardige bewerkingen voer je nu uit in de volgorde waarin ze staan van links naar rechts.





Huiswerkhulp lijkt me alleen scheikunde lastig, maar dat is via collega's nog wel te regelen. Ik ben zeer goed in talen en Snoezeman in de exacte vakken.





Ik was slecht in rekenen en nu nog maar de uitkomst van jouw som was en is 4.

Of ik mis je punt??
Alle reacties Link kopieren
quote:Bergje65 schreef op 23 september 2013 @ 23:19:

Wendy... Welke hoge eisen?? En voldoen onze kids daaraan? Ik kan nu nog alle tafels opdreunen, en weer vele steden in binnen- en buitenland aan te wijzen. Staartdelingen, vermenigvuldigen en worteltrekken doe ik allemaal uit m'n hoofd.



In het zgn nieuwe leren wordt dit absoluut niet meer zo goed bijgebracht. Het leren is vrijblijvend geworden en school moet tegenwoordig vooral 'leuk' zijn met al die uitstapjes, themadagen, freubelmiddagen enz



Veiligheidseisen bijvoorbeeld.



Verder zijn de eisen vwb curriculum echt wel strenger geworden. (Kijk eens op Kerndoelen) Wij hoefden als kleuter vroeger nog niks, alleen lekker spelen. Nu zijn er allerlei eisen, toetsen, leerlingvolgsystemen.



Het is er bepaald niet eenvoudiger op geworden hoor.



Ik heb helemaal niet het idee dat school vooral leuk moet zijn. Integendeel dus: kinderen moeten steeds meer op steeds jongere leeftijd.
Alle reacties Link kopieren
quote:takeesja schreef op 23 september 2013 @ 23:25:

@Bregje



Het onderwijs veranderd omdat de maatschappij veranderd, school volgt ook e maatschappelijke veranderingen. jij kan heel goed hoofdrekenen omdat er toen geen grafische rekenmachines, computers, telefoons ed waren. Andere zaken vragen nu aandacht die in de jaren 60 niet nodig waren. Waarom is vroeger altijd beter? Het nu gewoon anders.



Op zich eens, maar een beetje kunnen hoofdrekenen kan zo handig zijn in het leven ....ik vind het toch apart als ik glazig wordt aangekeken als ik zeg: Ik heb er wel 1,20 bij (zodat ik dan als wisselgeld alleen briefjes terug krijg) en de persoon achter de kassa heeft geen idee wat hij of zij daar mee moet.



En dat is een klein iets, maar ook als je een beetje inzicht hebt, uit je hoofd, in getallen en rekenen kun je makkelijk nagaan of de belofte van een aanbieding wel zo jofel is, of alleen maar aantrekkelijk lijkt. Vaardigheid met getallen is echt iets waar je wat aan hebt.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
quote:wendy7474 schreef op maandag 23 september 2013 23:29 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="Bergje65 in "Leraren: ouders niet betrokken genoeg bi..."" class="messagelink">Bergje65 schreef op 23 september 2013 @ 23:19</a>:</b>

Wendy... Welke hoge eisen?? En voldoen onze kids daaraan? Ik kan nu nog alle tafels opdreunen, en weer vele steden in binnen- en buitenland aan te wijzen. Staartdelingen, vermenigvuldigen en worteltrekken doe ik allemaal uit m'n hoofd.



In het zgn nieuwe leren wordt dit absoluut niet meer zo goed bijgebracht. Het leren is vrijblijvend geworden en school moet tegenwoordig vooral 'leuk' zijn met al die uitstapjes, themadagen, freubelmiddagen enz</div></blockquote>



Veiligheidseisen bijvoorbeeld.



Verder zijn de eisen vwb curriculum echt wel strenger geworden. (Kijk eens op <a href="http://tule.slo.nl" class="link">Kerndoelen</a>) Wij hoefden als kleuter vroeger nog niks, alleen lekker spelen. Nu zijn er allerlei eisen, toetsen, leerlingvolgsystemen.



Het is er bepaald niet eenvoudiger op geworden hoor.



Ik heb helemaal niet het idee dat school vooral leuk moet zijn. Integendeel dus: kinderen moeten steeds meer op steeds jongere leeftijd. En wat is er mis met lekker spelen als je 5 bent?
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 23 september 2013 @ 21:14:

[...]





Op jouw planeet niet.

Ik hoor jou zo vaak met enorme stelligheid dingen beweren ( en jij bent van mijn generatie ) , dat ik er van overtuigd ben dat jij in een paralel universum leeft

Ook jouw basisschool had vast een schoolkrant, sintfeestjes, handwerk/handarbeid les, schoolreisjes, zwemles misschien ook wel,....en jouw school was de enige waar alle juffen en meesters alles alleen deden? Maar ja,..... op jouw school ging ook iedereen op dure vakanties. Zullen die ouders hun nanny's wel gestuurd hebben.Ik zat begin jaren 70 op de lagere school, maar bij ons kwamen nooit ouders om te helpen, ook mijn ouders niet. Nee, er was geen schoolkrant, wel de gevreesde schooltandarts, schoolreisje was een keer per jaar. Dan gingen er wel een paar moeders mee. Zwemles gingen ook geen ouders mee. Dus zo gek is het niet wat Elninjoo zegt. Luizenmoeders, had je toen echt niet. School in de vakantie schoonmaken, nee ook niet. Duplo wassen? Wij hadden een poppenkast voor de hele klas, maar echt geen bergen speelgoed. Klinkt erg spartaans, maar zo was het gewoon, en ik vond het leuk.
Alle reacties Link kopieren
quote:takeesja schreef op 23 september 2013 @ 23:25:

@Bregje



Het onderwijs veranderd omdat de maatschappij veranderd, school volgt ook e maatschappelijke veranderingen. jij kan heel goed hoofdrekenen omdat er toen geen grafische rekenmachines, computers, telefoons ed waren. Andere zaken vragen nu aandacht die in de jaren 60 niet nodig waren. Waarom is vroeger altijd beter? Het nu gewoon anders.



Inderdaad zijn veel dingen niet meer erg noodzakelijk om te leren; als ze het op kunnen zoeken is het toch prima ?

Taal is ook aan verandering onderhevig ; ik zie veel 40 plussers die het " me " als bez. voornaamwoord al hebben omarmd.

Een kwestie van tijd voor het rijtje bezittelijke voornaamwoorden is aangepast.

Ik heb ook geleerd dat het tegenwoordig kado is, ipv cadeau; heb ik ook niets aan overgehouden.





Het is ook veel handiger om in het Frans een biertje te kunnen bestellen dan te vertellen dat je vader pijp rookt. Maar volgens mij doen ze tegenwoordig minder aan de uitspraak dan wij vroeger.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Bergje65 schreef op 23 september 2013 @ 23:30:

[...]





En wat is er mis met lekker spelen als je 5 bent?Niks. Dat is mijn punt juist.
Alle reacties Link kopieren
@Snoesje666

Zeker weten dat het ooit 1 is geweest?



Ik ben nu eind 20 dus als 35 plusssers het collectief anders hebben geleerd, dan zou ik 'de grote wiskundige overgang' moeten hebben meegemaakt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Bergje65 schreef op 23 september 2013 @ 23:30:

[...]





En wat is er mis met lekker spelen als je 5 bent?Helemaal niks, maar er zijn wel landelijke eisen waar de school en kinderen van 5 aan moeten voldoen. Dus het hele punt is dat school helemaal niet zo'n luilekkerland is waar het alleen nog maar 'leuk' mag zijn in vergelijking met vroeger.
Alle reacties Link kopieren
quote:borderwalk schreef op 23 september 2013 @ 23:33:

@Snoesje666

Zeker weten dat het ooit 1 is geweest?



Ik ben nu eind 20 dus als 35 plusssers het collectief anders hebben geleerd, dan zou ik 'de grote wiskundige overgang' moeten hebben meegemaakt.Helaas Borderwalk, due to cutbacks heb jij hoogstwaarschijnlijk nog met de oude lesmethodes moeten werken
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
quote:Mevrouw75 schreef op 23 september 2013 @ 23:34:

[...]





Helemaal niks, maar er zijn wel landelijke eisen waar de school en kinderen van 5 aan moeten voldoen. Dus het hele punt is dat school helemaal niet zo'n luilekkerland is waar het alleen nog maar 'leuk' mag zijn in vergelijking met vroeger.Ik heb kennelijk een ijzeren geheugen, maar als kleuter moest ik ook bepaalde werkjes maken ; van klein naar groot, etc.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Snoesje666 schreef op 23 september 2013 @ 23:18:

[...]





Rekenen is wél veranderd. Elke 35plusser die ik hiervan op de hoogte stel is flabbergasted.



Reken dit eens uit:

16 : 8 x 2 = ???



Ik heb (meneervandalenwachtopantwoord) geleerd dat het antwoord 1 is.



Tegenwoordig is het 4. Gelijkwaardige bewerkingen voer je nu uit in de volgorde waarin ze staan van links naar rechts.





Huiswerkhulp lijkt me alleen scheikunde lastig, maar dat is via collega's nog wel te regelen. Ik ben zeer goed in talen en Snoezeman in de exacte vakken.





Tja, vanwege de hiërarchie kwam ik al op 4



Maar de natuurwetten zijn echt nog steeds hetzelfde, sorry



Ze leren het nu soms Anders aan. Soms, maar de regels en formules zijn nog steeds hetzelfde

Er is wel veel meer praktikum vind ik. En dat is juist leuk om het erover te hebben, maar idd, daar moet je de stof voor kennen





Woordjes overhoren blijft overhoren, ook al beheers je de taal niet.

Met een N&T profiel is dat weinig:)

En voor sommige vakken is dat toch algemene kennis
Je bent zelf een theepot
Alle reacties Link kopieren
Hier ook BGB, ik heb nog ergens een schrift van de kleuterschool met allemaal werkbladen, over groot, groter, over vormen en kleuren. Alleen die letters deden we niets aan, nu doen ze dat wel.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 23 september 2013 @ 23:37:

[...]





Ik heb kennelijk een ijzeren geheugen, maar als kleuter moest ik ook bepaalde werkjes maken ; van klein naar groot, etc.Ik ook hoor. Maar dat was haar punt niet geloof ik. Er was toen in ieder geval niet een citotoets die verplicht gemaakt moest worden. Bovendien riep Bergje dat het tegenwoordig alleen maar 'leuk' moet zijn op school. Dat blijkt helemaal niet te zo te zijn, want er zijn gewoon eisen.
Alle reacties Link kopieren
quote:borderwalk schreef op maandag 23 september 2013 23:33 @Snoesje666

Zeker weten dat het ooit 1 is geweest?



Ik ben nu eind 20 dus als 35 plusssers het collectief anders hebben geleerd, dan zou ik 'de grote wiskundige overgang' moeten hebben meegemaakt.





Snoesje vergist zich.

16 : 8 x 2

De uitkomst was vroeger 1???



Volgens mij was de uitkomst in de prehistorie ook gewoon 4.
Alle reacties Link kopieren
quote:Bergje65 schreef op 23 september 2013 @ 23:29:

[...]





Ik was slecht in rekenen en nu nog maar de uitkomst van jouw som was en is 4.

Of ik mis je punt??Je quote is me te onduidelijk, sorry
Je bent zelf een theepot
Alle reacties Link kopieren
Wat Snoesje zegt, klopt.



In 1992 is de bewerkingsvolgorde veranderd:



http://nl.wikipedia.org/wiki/Bewerkingsvolgorde
Alle reacties Link kopieren
quote:Mevrouw75 schreef op 23 september 2013 @ 23:40:

[...]





Ik ook hoor. Maar dat was haar punt niet geloof ik. Er was toen in ieder geval niet een citotoets die verplicht gemaakt moest worden. Bovendien riep Bergje dat het tegenwoordig alleen maar 'leuk' moet zijn op school. Dat blijkt helemaal niet te zo te zijn, want er zijn gewoon eisen.Dit bedoel ik inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
quote:takeesja schreef op 23 september 2013 @ 23:25:

@Bregje



Het onderwijs veranderd omdat de maatschappij veranderd, school volgt ook e maatschappelijke veranderingen. jij kan heel goed hoofdrekenen omdat er toen geen grafische rekenmachines, computers, telefoons ed waren. Andere zaken vragen nu aandacht die in de jaren 60 niet nodig waren. Waarom is vroeger altijd beter? Het nu gewoon anders.Ik kan anders uitstekend hoofdrekenen en had op het middelbaar een grafische rekenmachine, computer op mijn kamer en mobiel sinds mijn 15e. Ik ben van begin jaren 80.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mevrouw75 schreef op maandag 23 september 2013 23:40 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="blijfgewoonbianca in "Leraren: ouders niet betrokken genoeg bi..."" class="messagelink">blijfgewoonbianca schreef op 23 september 2013 @ 23:37</a>:</b>

[...]





Ik heb kennelijk een ijzeren geheugen, maar als kleuter moest ik ook bepaalde werkjes maken ; van klein naar groot, etc.</div></blockquote>Ik ook hoor. Maar dat was haar punt niet geloof ik. Er was toen in ieder geval niet een citotoets die verplicht gemaakt moest worden. Bovendien riep Bergje dat het tegenwoordig alleen maar 'leuk' moet zijn op school. Dat blijkt helemaal niet te zo te zijn, want er zijn gewoon eisen. Tis makkelijk om eisen op te stellen maar belangrijker om eraan te voldoen. Hoe zit het echt met het niveau van de schoolverlaters?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven