leren aardrijkskunde

25-11-2015 09:01 83 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter zit in groep 6 en heeft nu regelmatig huiswerk voor toetsen.

Ze heeft heel veel moeite met automatiseren en het leren van plaatsnamen is ontzettend lastig voor haar.

Ze heeft een week de tijd en dan oefenen we elke dag ongeveer een half uurtje. Maar dan nog ze onthoud het niet. Misschien oefenen we verkeerd dus hoe doen jullie dat?



Ik begin met de kaart met afkortingen en oefen dan de namen. Als dat gaat noem ik plaatsnamen en wijst zei ze aan op de kaart. Dat gaat vaak nog wel. Maar wanneer ik een stip aanwijs en ze moet zelf de plaatsnaam opnoemen lukt het niet. Ook heb ik een app op mijn telefoon dat ze met een spelletje kan oefenen. Het blijft gewoon niet hangen.
Hoeveel plaatsnamen moet ze kennen?

Is het misschien een idee om een lege kaart te nemen en hier vijf stippen op te zetten van vijf plaatsen die ze moet kennen en deze oefenen.

De volgende dag die vijf herhalen en er vijf nieuwe aan toevoegen.

Dag erna die tien herhalen en er vijf aan toevoegen enz.?



Zo deed ik het vroeger wel met woordjes, eerst een klein beetje, die de volgende dag herhalen en weer een aantal nieuwe eraan toevoegen, volgende dag weer alles herhalen en weer een paar nieuwe toevoegen.

In kleine stukjes is het beter te behappen, en met herhaling van de kleine stukjes zorg je ervoor dat hetgeen wat je als eerste geleerd hebt ook nog blijft hangen.
Alle reacties Link kopieren
Lukt het met bijv. de hoofdsteden van de provincies?
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Vraag hoe ze t op school leren, vaak is dat wel fijn om het op 1 manier te leren.
quote:Ik begin met de kaart .............Hoezo begin jij? Het is háár huiswerk, jij kent als het goed is die topo al.
Alle reacties Link kopieren
De provincies en de hoofdsteden gingen wel goed. Dat waren er maar twaalf.



Nu heeft ze Flevoland en Utrecht met plaatsnamen, water, en gebieden.

Ongeveer zo' n 25 dingen die ze moet onthouden.
Alle reacties Link kopieren
quote:fietsie schreef op 25 november 2015 @ 09:14:

[...]





Hoezo begin jij? Het is háár huiswerk, jij kent als het goed is die topo al.

Nog wat achtergrond info is miss wel handig.



Ze heeft adhd en een zeer zwak werkgeheugen. Als ik niet help raakt ze in paniek.
Alle reacties Link kopieren
Hardop, aanwijzen, herhalen, herhalen,herhalen.
Alle reacties Link kopieren
En ja ik zeg ook wel eens ga de eerste 6 namen maar oefenen dan overhoor ik je daarna. Maar dan weet ze er geen een.



Ze probeer wel maar het lukt niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik neem drie steden,of hoofdsteden .

Die wijs ik achter elkaar aan ,kind moet de naam dan noemen .

Dit blijf ik achterelkaar herhalen tot ik merk dat het automatisch gaat.

Dan neem ik er 2 steden bij en herhaal de dan 5 opnieuw, tot deze weer automatisch gaan.

Zo neem ik er steeds 2 bij en zo verder.

Sommige namen blijven wat moeilijk hangen ,en duren dus wat langer.

Aan het eind herhaal ik ze dus allemaal achter elkaar,net zolang tot alles er zonder twijfel uitkomt.

Dit doen we een week lang elke dag,

En heeft tot nu toe negens en tienen opgeleverd.
quote:_helly_ schreef op 25 november 2015 @ 09:19:

[...]



Nog wat achtergrond info is miss wel handig.



Ze heeft adhd en een zeer zwak werkgeheugen. Als ik niet help raakt ze in paniek.Oké, feit blijft dat het haar huiswerk is. En dat zij een manier moet vinden om dat te doe. Dus zou ik het nog steeds meer bij haar leggen. Jij staat coachend aan de zijlijn, zij moet het doen.
Alle reacties Link kopieren
Tip toi globe voor Sinterklaas ?
Alle reacties Link kopieren
quote:Notredame1 schreef op 25 november 2015 @ 09:20:

Hardop, aanwijzen, herhalen, herhalen,herhalen.dan doen we dus al elke avond. Maar het blijft niet hangen. De bilt blijft ze billen noemen. Van Utrecht zeg ik al 4 avonden dat die tussen de 2 waterstreepjes liģgen. Maar dan nog wijst ze dan wat anders aan.
Alle reacties Link kopieren
wat mij hielp op die leeftijd is om per plaatje zelf ( let op zelf ) een ezelsbruggetje te verzinnen.

dat zelf vooral, omdat je dan lang bezig bent met een plaats.
Alle reacties Link kopieren
de bilt als billen is wel een goeie!
Alle reacties Link kopieren
quote:irene35 schreef op 25 november 2015 @ 09:23:

Ik neem drie steden,of hoofdsteden .

Die wijs ik achter elkaar aan ,kind moet de naam dan noemen .

Dit blijf ik achterelkaar herhalen tot ik merk dat het automatisch gaat.

Dan neem ik er 2 steden bij en herhaal de dan 5 opnieuw, tot deze weer automatisch gaan.

Zo neem ik er steeds 2 bij en zo verder.

Sommige namen blijven wat moeilijk hangen ,en duren dus wat langer.

Aan het eind herhaal ik ze dus allemaal achter elkaar,net zolang tot alles er zonder twijfel uitkomt.

Dit doen we een week lang elke dag,

En heeft tot nu toe negens en tienen opgeleverd.dat kan ik nog proberen. Ik heb de plaatsnamen opgehakt in groepjes van 4. Dan weet ze soms wel ze als groepje van 4 maar wijs ik dan een losse aan dan heeft ze geen idee.
Alle reacties Link kopieren
quote:absor schreef op 25 november 2015 @ 09:26:

de bilt als billen is wel een goeie!als ze op de toets het billen blijft noemen denk ik alleen niet dat juf het goed keurt.
Het lukt mijn dochter ook niet alleen. Ik maak eerst de kaart 'toegankelijk' met kleurtjes en duidelijke stippen. Echt dramatisch de oefenkaartjes die ze van school krijgt. Vervolgens schrijf ik de complete plaatsnaam op het oefenkaartje want met afkortingen kom ik er zelf niet uit. En dan per provincie (of in ons geval land) alle namen oefenen en voorzien van ezelsbruggetjes (Chili lijkt op een Chilipeper).

Als ik dit niet zou doen haalt ze een 2. Aangezien ze dat zelf niet zo erg vindt leert ze daar dus niets van. Met drie keer een kwartiertje actieve begeleiding wordt het een 9,5 (halve punt aftrek voor spelfouten, ook zonde maar ja).
Alle reacties Link kopieren
Ik had dit probleem ook. Mijn vader oefende door iets over de plek te vertellen en later moest ik dit zelf herhalen. Op een of andere manier leefde het bij mij meer en bleef het dan hangen. Als ik er twee doir elkaar bleef halen dan werd het verhaal uitgebreid met: ligt aan de grens, tussen .. En .. Aan de voet van een berg. Ik ben ook niet van het stampen
Alle reacties Link kopieren
quote:_helly_ schreef op 25 november 2015 @ 09:29:

[...]





als ze op de toets het billen blijft noemen denk ik alleen niet dat juf het goed keurt.



toch ook maar half fout,

lat niet zo hoog leggen,



maar je kan toch zeggen, ja goed zo! je bent op de helft..hoe ga je van billen naar bilt?



of sla haar volgende keer op haar bil....van billen naar bil,

mis je enkel nog een t.
quote:fietsie schreef op 25 november 2015 @ 09:23:

[...]Oké, feit blijft dat het haar huiswerk is. En dat zij een manier moet vinden om dat te doe. Dus zou ik het nog steeds meer bij haar leggen. Jij staat coachend aan de zijlijn, zij moet het doen.Dit kind is pas een jaar of 9 en heeft ADHD. Die kan wel hulp gebruiken lijkt me zo. Zelf lukt het haar niet. Het is voor volwassenen al lastig om een juiste manier te vinden om met gebrekkige concentratie toch het werk gedaan te krijgen, laat staan voor een kind.
Alle reacties Link kopieren
quote:fietsie schreef op 25 november 2015 @ 09:23:

[...]





Oké, feit blijft dat het haar huiswerk is. En dat zij een manier moet vinden om dat te doe. Dus zou ik het nog steeds meer bij haar leggen. Jij staat coachend aan de zijlijn, zij moet het doen.Daar heb je wel gelijk in maar het is moeilijk om te zien hoe ze ermee worstelt. Tips hoe ze het in haar eentje er in kan krijgen zijn ook van harte welkom. Ik laat haar ook wel alleen oefenen maar het leidt niet tot resultaat.
Alle reacties Link kopieren
quote:MinkeDeWit schreef op 25 november 2015 @ 09:29:

Het lukt mijn dochter ook niet alleen. Ik maak eerst de kaart 'toegankelijk' met kleurtjes en duidelijke stippen. Echt dramatisch de oefenkaartjes die ze van school krijgt. Vervolgens schrijf ik de complete plaatsnaam op het oefenkaartje want met afkortingen kom ik er zelf niet uit. En dan per provincie (of in ons geval land) alle namen oefenen en voorzien van ezelsbruggetjes (Chili lijkt op een Chilipeper).

Als ik dit niet zou doen haalt ze een 2. Aangezien ze dat zelf niet zo erg vindt leert ze daar dus niets van. Met drie keer een kwartiertje actieve begeleiding wordt het een 9,5 (halve punt aftrek voor spelfouten, ook zonde maar ja).



maar nu maakt zij de kaart zelf met kleurtjes en stippen toch duidelijk?

dat kan een kind bepaald moment toch zelf?



en de ezelsbruggetjes moet ze zelf verzinnen toch?





ik zou trotser zijn op een 6 die ze zelf haalt dan op een 9.5 die jij eigenlijk regelt.





sorry als ik te hard overkom hoor!

want ik bedoel het niet vervelend,

maar het is goed om te helpen maar meer de goede kant op helpen dan het werk maken
Alle reacties Link kopieren
Oh ik leef met je kind mee. Ik kon altijd heel goed en makkelijk leren. Maar topografie was een drama, zo frustrerend. Mijn vader heeft me toen geholpen met ezelsbruggetjes. Zoals: De Heren wonen in Friesland. Dat was dus Heerenveen Werkte zo goed dat ik het nooit meer ben vergeten.
.
Hier staan wat tips voor kinderen die visueel ingesteld zijn:



http://www.ikleerinbeelde ... sschool/topografie-leren/

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven