Lutje potje, doen of niet?

10-10-2014 09:59 74 berichten
Op het kdv waar onze dochter over een paar weken naar toe zal gaan hebben ze lutje potjes. Ik wist eerst niet wat het was, maar het zijn een soort 'konijnenhokken' waar ze de jongste babies in laten slapen, buiten dus.



Wij zullen bij de intake ook de vraag krijgen of onze dochter hierin mag slapen. Ik weet het niet. Achter de tuin van het kdv loopt nog een flinke groenstrook en daarachter loopt de doorgaande weg van de wijk. Ik vraag me af of het dan nog wel zo gezond is dat buiten slapen. En ik vind het ook wel een gek idee, ons hummeltje in zo'n hok buiten. Anderzijds vind ik het ook weer zo wat om te weigeren. Zij hebben er ongetwijfeld ook over nagedacht op het kdv.



Zijn er hier meer mensen die hun kind hierin hebben laten slapen of dit geweigerd hebben?
Alle reacties Link kopieren
Doen ze dat ook nu het winter wordt?



Ik vind het er belachelijk uitzien, ik zou weigeren. Het is een baby geen konijn.
Niet als het echt vriest geloof ik, maar wel als het gewoon een graad of 7 is. Ze pakken ze wel goed in hoor
Alle reacties Link kopieren
Wat een vreselijk woord eigenlijk



Schijnt heel gezond te zijn voor de kindertjes, maar lijkt mij ook zielig
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
Ik kan het voor jouw specifieke situatie niet goed inschatten, maar onze kinderen hebben heerlijk in zo'n konijnenhok geslapen! Buiten, in de frisse lucht en veilig beschermd tegen insecten/katten/oid.



En als je het niet prettig vindt; gewoon weigeren. Jouw kind, jij beslist.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het normaal gesproken zeker wel doen, maar ik vraag me inderdaad af wat het nut is als er een drukke weg achter is.
Alle reacties Link kopieren
Op het kdv van onze dochter hadden ze ze ook, in een skioverall bij extreem koud weer. Mijn dochter sliep er heerlijk in.
Computer says nooooo
Wat is er zielig aan als een kind er lekker in slaapt? Lijkt mij fijner dan op zo'n slaapzaaltje.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het niet doen. Een huilend kind dat buiten ligt kan je makkelijker negeren dan een huilend kind in de buurt. Grote kans dat je kind dan altijd als laatste wordt opgepakt.



Bovendien zo gezond is die frisse buitenlucht niet meer met een doorgaande weg vlak langs het kinderdagverblijf dus daar hoef je het niet voor te doen.



Daarnaast denk ik dat een baby behoefte heeft aan menselijke nabijheid.
Alle reacties Link kopieren
t schijnt enorm gezond te zijn. Ik zou het wel doen.
Lijkt mij juist heerlijk voor een kindje! ? Maar als je er geen prettig gevoel bij hebt; gewoon niet doen.
Alle reacties Link kopieren
Vroeger toen ze nog met grote gezinnen in kleine bedompte huisjes woonden. Nog op kolen stookten en de was in de huiskamer werd gedroogd en er nog niet veel auto's reden toen was de frisse buitenlucht voor een baby vast veel gezonder dan het binnenklimaat.



Maar heden ten dage kan ik mij niet voorstellen dat de buitenlucht zoveel beter is dan de lucht binnenshuis als er voldoende gelucht wordt en met schone verwarmingsmiddelen. Dan lijkt mij buiten langs een drukke weg ongezonder.
Ik heb in een ver verleden gewerkt op een kinderdagverblijf waar ze ook Lutje Potjes hadden! Vond ze geweldig en de kinderen sliepen er ook goed in. Dreumesen en jonge peuters kwamen er soms zelfs om vragen of ze daar mochten slapen ipv in de slaapkamer, terwijl de babyhuisjes eigenlijk al te klein voor hen zijn.



Toen onze zoon op komst was (oktoberbaby) heb ik het er ook met mijn vrouw over gehad om een Lutje Potje thuis aan te schaffen. Ze was hier in eerste instantie sceptisch over, noemde het ook een konijnenhok maar is na lang aandringen van mijn kant toch akkoord gegaan. Maar dan wel pas ná de winter. Helaas werkte het in maart niet meer om onze vijf maanden oude baby aan het Lutje Potje te laten wennen.



Het was op één hand te tellen hoe vaak hij er in heeft geslapen terwijl hij in zijn slaapkamer altijd binnen 3 minuten slaapt. Na drie maanden heb ik de huur opgezegd want vond het ook zielig om te blijven proberen.
Mijn dochter vond het heerlijk, sliep veel beter buiten dan binnen. Die kamertjes binnen zijn doorgaans klein en warm, dan is buiten lekkerder lijkt me. En buiten stond er ook een babyfoon naast, net als binnen.



Anders laat je het proberen, als je dochter het niks vindt zijn ze daar snel zat achter.
Alle reacties Link kopieren
In Scandinavie slapen ze gewoon buiten in de kinderwagen. Ook in de winter. Pas als het echt -10 is ofzo slapen ze binnen. Ik zou het wel doen en als je het hok niet fijn vindt ogen dan kind in de kinderwagen buiten laten slapen.
Ik zou op het buiten slapen niet zoveel tegen hebben, maar ik zou me wel afvragen hoe snel de leidsters op de signalen van het kind reageren. Zit er een babyfoon in of moet het kind eerst flink huilen voor ze hem eruit halen?
Op het kdv van dochter slapen de baby's ook buiten in de kinderwagen. En volgens mij hebben ze ook zo'n konijnenhok staan.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon heeft er op het kdv ook ingeslapen. Ze begonnen er toen net mee. Hij sliep er heerlijk in. Thuis liet ik hem ook al regelmatig in de kinderwagen buiten slapen, trouwens. Nou is hij een mei-baby. Bij mijn dochter deed ik dat minder (oktoberbaby) maar daar wandelde ik dan weer veel meer mee, waardoor ze dus feitelijk ook buiten sliep



Ik zou het gewoon aankijken of het je kind bevalt of niet.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Lucht buiten is altijd gezonder dan binnen. Ik snap niet goed waarom mensen denken dat als er een drukke verkeersweg is, de vervuiling daarvan niet binnen zou komen.



De lucht binnen komt van buiten, en wordt daarna binnen vervuild door extra stof, uitademende mensen, al het materiaal binnen, enzovoorts, en wordt dan langzaam weer vervangen door buitenlucht. Tenzij je peperdure laboratoriumfilters hebt, komt vervuiling van buiten gewoon binnen, maar de lucht binnen is nog veel vervuilder dan buiten.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
quote:Pantax schreef op 10 oktober 2014 @ 10:26:

Ik zou op het buiten slapen niet zoveel tegen hebben, maar ik zou me wel afvragen hoe snel de leidsters op de signalen van het kind reageren. Zit er een babyfoon in of moet het kind eerst flink huilen voor ze hem eruit halen?Als het goed is worden de Lutjepotjes zo geplaatst dat je er vanuit het raam zicht op hebt. Ik vind het echt jammer dat het bij ons niet gewerkt heeft. Had ik alleen mogen beslissen dan had ik hem er in november of december al aan laten wennen. Het was bovendien een enorm milde winter. Ik heb het maar opgelost door iedere dag een uur met hem in de wandelwagen op pad te gaan.
Bij dochters kdv is de hele achterwand van glas en daarachter staat een lutjepotje en staan de kinderwagens onder een afdak. Er is dus altijd goed zicht op vanuit binnen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn oudste sliep regelmatig buiten, niet in een lutjepotje maar in de kinderwagen. Mijn jongste leg ik nu ook vaak lekker buiten te slapen in de wagen. Hij slaapt naar mijn idee veel beter buiten, net als de oudste.
Alle reacties Link kopieren
Onze jongste heeft er ook veel in geslapen, die begon hard te huilen als ze in de slaapkamer moest.

Zodra ze in het lutjepotje werd gelegd werd ze rustig.

In de winter werd ze lekker ingepakt.

De lutjepotjes stonden in het zicht maar er was ook een camera bij (met geluid) dus ik heb me nooit zorgen gemaakt dat ze haar niet zouden horen of zien.
Alle reacties Link kopieren
quote:calvijn1 schreef op 10 oktober 2014 @ 10:07:

Wat een vreselijk woord eigenlijk



Schijnt heel gezond te zijn voor de kindertjes, maar lijkt mij ook zieligt lijkt mij heerlijk, ik wil ook wel zo'n volwassending eigenlijk, of gewoon een goede tuin waar je s nachts je bed neer kan zetten.
Alle reacties Link kopieren
Binnenklimaat is ALTIJD slechter dan buitenklimaat hier in Nederland.



Daar hoef je het dus niet om te laten.
Niet geschoten is altijd mis

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven