Mag het weer terug naar de jaren 70?

07-03-2013 21:36 1100 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vraag ik me stiekem wel eens af. Maar misschien ben ik wel een slechte moeder hoor. Een moeder die haar kind niet het heilige boontje van de klas vindt en die ook niet zo bang is aangelegd voor elk kwaad dat een mens kan overkomen.



Ik wil weer een meute kinderen achterin de auto kunnen flikkeren zonder stoeltjes en indien nodig gordels.



Ik wil weer dat kinderen kunnen pitten op de achterbank van de auto als je ergens ver rijdt.



Ik wil weer dat je je kind met 6 jaar in redelijkheid naar buiten kunt schoppen en erop vertrouwd dat je kind niet meteen in 7 sloten tegelijk loopt.



Ik wil weer dat je je kind een sleutel mag geven voor om zijn/haar nek en dattie zelf naar huis mag, zonder dat het zielig is.



Ik wil weer dat ouders niet spastisch en in alle staten reageren als je kind toevallig een half uurtje later thuis gebracht wordt van het (uitgelopen) kinderfeestje.



Ik wil geen stomme helm op hoeven zetten en een knaloranje wapperende vlag achterop het fietsie.



Ik wil weer dat mijn kind mag rolschaatsen skeeleren zonder dat ik haar eerst helemaal moet insnoeren in knie, elleboog en hoofdbeschermers.
* Ben even weg. Tot zo *
Alle reacties Link kopieren
quote:NYC schreef op 07 maart 2013 @ 22:38:

Ik kom nog net uit de zeventiger-jaren maar heb mijn herinneringen vooral aan de jaren tachtig. Wat ik zelf vooral terug zou willen zien in de maatschappij en aan de kinderen is een stuk meer tevredenheid en niet blootgesteld worden aan 1001 keuzemogelijkheden. Gewoon leuke VPRO-televisie op zondagochtend en desnoods 10 minuten van tevoren zitten kijken naar een testbeeld. Een kinderfeestje waar oudhollandse spelletjes gedaan worden. Spelen met de Magische Speelboom, rolschaatsen bij lekker weer en om de zoveel tijd knikkertijd. Dat de commercie minder inspeelt op de consumentenproducten en dat yoghurt en chips gewoon yoghurt en chips zijn in plaats van K3 chips en Kabouter Plop yoghurt. Dat een vakantie naar de Belgische kust echt een vakantie is in plaats van alleen maar een leuk weekendje weg en de "echte" vakantiebestemming toch minimaal op 8 uur vliegafstand hier vandaan moet liggen.



Dat is voornamelijk waarin ik de verschillen zie wanneer ik mijn eigen jeugd vergelijk met de tijd waarin we nu leven.
En doooooor!
Alle reacties Link kopieren
Is er trouwens met het skiën ook al niet het één en ander veranderd op het gebied van helm dragen?

Ben er niet zo in thuis, want ik ski nooit, maar mijn man kwam laatst met een helm thuis. Hij skiet heel erg goed, heeft zich daar nooit druk om gemaakt en zo ineens komt die bewustwording of zo. Heeft denk ik ook met ouder worden te maken? Maar goed, hij gaf aan dat steeds meer mensen een helm dragen tijdens het skiën.

Dat was vroeger ook niet nodig.
quote:iris1969 schreef op 12 maart 2013 @ 16:05:

[...]



Opvallend dat je nu juist dit grappige en verder onbetekenende detail eruit pakt in de hoop dat je dan een punt maakt. Een mooie poging om de rest van dat stuk niet te hoeven bespreken.



Doe even normaal zeg, wat denk je dat je bent hier , de forumpolitieagente?



Ik heb geen zin om dat hele rammelende verslag te bespreken, daarbij was jij het zelf die dit stukje met de rest van dat verslag neerzette hier, en ik DACHT dat jij dat soort dingen zelf had gezien. Dit klopte dus niet maar dat kan je toch op een normale toon zeggen? Tjee het lijkt wel of je een of andere strijd aan het strijden bent hier, net zo lang tot iedereen het met jou eens is.
quote:zoembaya schreef op 12 maart 2013 @ 16:28:

[...]





Wil je nu serieus beweren dat jij het beter ziet dan ik omdat je geen kinderen hebt en ik wel?



Nee dat zeg ik niet. Ik zeg dat jij er middenin zit en dingen dus inmiddels als doodnormaal bent gaan beschouwen, terwijl je in je eigen jeugd totaal andere dingen gewend was en die dus doodnormaal vond. Ik heb wat meer afstand tot dit onderwerp en daarom kan ik ook heel goed zien hoe groot het verschil inmiddels is tussen toen en nu. Sommige dingen zijn verbeterd, maar ik vind een hoop onzin gebasseerd op angst en overbezorgdheid.



Wie denk je dat er beter in staat is om in te schatten wat de zin en onzin van bepaalde beschermingsmaatregelen is? Degene die de dagelijke praktijk meemaakt of degene die een stukje in een tijdschrift heeft gelezen?



Dat hangt helemaal af van de persoon in kwestie, want een moeder die met iedere gril meegaat zal bijv. totaal niet meer objectief in kunnen schatten wat nog nuttig is of niet. Moeder zijn en praktijkervaring hebben zijn dus niet doorslaggevend.



Geloof me, ik koop of doe nooit klakkeloos iets omdat anderen dat ook doen. Ik ben geen kuddedier. Ik lees me in, ik kijk en vergelijk en ik gebruik mijn gezond verstand.



Dat is mooi en ik hoop dat meer moeders dat doen, maar daar heb ik dus een hard hoofd in.



Om me heen zie ik kinderen die door hun ouders met meer of minder bezorgdheid worden opgevoed maar ik ken geen enkel geval uit eigen ervaring waar dat excessieve vormen aanneemt.



Ik wel. Niet zo zeer excessief met enorme schade, maar wel enorm overdreven betuttelend en bemoeizuchtig.



Het komt ongetwijfeld voor, maar ik denk dat het vrij beperkt is, net zoals niet elk pubermeisje een breezerslet is, niet elk Marokkaans jongetje een straatcrimineeltje, niet elk slim kind een hoogbegaafd probleemgeval enz.



Ik zie het meer als een huidige tendens en dus niet als een uitzonderingsgeval.
Alle reacties Link kopieren
quote:iris1969 schreef op 12 maart 2013 @ 15:24:

[...]



Omdat mensen van nature kuddedieren zijn. Mensen denken dat als andere mensen het ook doen dat het dan goed is. Hier is al ontzettend veel onderzoek naar geweest met verbijsterende resultaten.

.Wat ik in deze vooral goed heb onthouden is de grote massa die zich heeft laten enten tegen die mexicaanse griep. Inclusief complete gymzalen voor hele hordes schoolkinderen.
quote:marjorette schreef op 12 maart 2013 @ 16:56:

[...]





Doe even normaal zeg, wat denk je dat je bent hier , de forumpolitieagente?



Ik heb geen zin om dat hele rammelende verslag te bespreken, daarbij was jij het zelf die dit stukje met de rest van dat verslag neerzette hier, en ik DACHT dat jij dat soort dingen zelf had gezien. Dit klopte dus niet maar dat kan je toch op een normale toon zeggen? Tjee het lijkt wel of je een of andere strijd aan het strijden bent hier, net zo lang tot iedereen het met jou eens is.Wat een toon zeg.
Alle reacties Link kopieren
quote:zoembaya schreef op 12 maart 2013 @ 15:28:



Ben je problematisch overbezorgd als je je peuter een helm opdoet en zelf aan de straatkant gaat lopen? Ik vind van niet.Dit gedrag staat zelden op zichzelf. Als je je al zorgen maakt over je driewielende peuter op de stoep met een begeleidende volwassene ernaast en je meent dat zelfs dan een fietshelm op moet, ja, dan ben je in mijn ogen overbezorgd.
quote:Baudolino schreef op 12 maart 2013 @ 16:55:

Is er trouwens met het skiën ook al niet het één en ander veranderd op het gebied van helm dragen?

Ben er niet zo in thuis, want ik ski nooit, maar mijn man kwam laatst met een helm thuis. Hij skiet heel erg goed, heeft zich daar nooit druk om gemaakt en zo ineens komt die bewustwording of zo. Heeft denk ik ook met ouder worden te maken? Maar goed, hij gaf aan dat steeds meer mensen een helm dragen tijdens het skiën.

Dat was vroeger ook niet nodig.Ook al zo'n mooi voorbeeld van schijnveiligheid. Want wat doet die helm als je in een ravijn stort, bij een lawine op je hoofd of als je om een boom gevouwen wordt?
quote:schouderklopje schreef op 12 maart 2013 @ 16:57:

[...]





Wat ik in deze vooral goed heb onthouden is de grote massa die zich heeft laten enten tegen die mexicaanse griep. Inclusief complete gymzalen voor hele hordes schoolkinderen.Precies en wat dacht je van die blauwe maandag met desinfecterende zeep in de supermarken tegen al die gevaren van winkelwagentjes .
Alle reacties Link kopieren
Schijnveiligheid:



Een reddingsvest, want je kan onderkoeld raken of opgevroten worden door een haai.



Een klamboe, heb je namelijk niets aan als er een cobra in je bed komt liggen.



Inentingen voor verre reizen ; je kan alsnog een leeuw in je nek krijgen.





Wie biedt nog mooiere?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:iris1969 schreef op 12 maart 2013 @ 17:00:

[...]





Ook al zo'n mooi voorbeeld van schijnveiligheid. Want wat doet die helm als je in een ravijn stort, bij een lawine op je hoofd of als je om een boom gevouwen wordt?Nog steeds je schedelpan beschermen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:iris1969 schreef op 12 maart 2013 @ 17:00:

[...]





Ook al zo'n mooi voorbeeld van schijnveiligheid. Want wat doet die helm als je in een ravijn stort, bij een lawine op je hoofd of als je om een boom gevouwen wordt?Maar het gaat denk ik meer over keihard op je muil gaan en daarna eventueel nog een ski van iemand anders tegen je bakkes krijgen. Dat lijkt me niet zo vergezocht op en drukke skiheuvel.
Alle reacties Link kopieren
quote:Baudolino schreef op 12 maart 2013 @ 16:15:

Schouderklopje, jij doet me denken aan een vriendin van mij. Zij heeft 2 meiden van 4 en 7 jaar, . Zij zijn het schoolvoorbeeld van wat jij hier bepleit. Eerlijk gezegd hebben een andere vriendin en ik wel eens onze zorgen uitgesproken of die kinderen Uberhaupt groot zouden worden bij haar. (en toen hadden wij nog niet eens kinderen) Maar wij zagen overal gevaar, terwijl zij geen spier vertrok.

Ik kan talloze voorbeelden noemen. Kinderen in bad doen, er staat er 1 die net kan lopen op de rand te balanceren, moeder is er bij, dus hield ik me in. Ik zei wel: gaat dat goed denk je? En ik had het nog niet gezegd of ze valt keihard met haar gezicht op de badrand. Wonderlijk genoeg alleen tand door de lip. Ander voorbeeld, meisje was 2 jaar, en ze wilden naar de auto lopen, vriendin draait zich om, kijkt, en meisje is weg. Die was naar de overkant van de straat gewandeld en in de sloot terecht gekomen. Alwaar ze triomfantelijk tevoorschijn kwam toen ze geroepen werd. Gewoon 2 x mazzel: dat er geen auto aankwam, en dat de sloot droog stond.

Vriendin wordt daar niet warm of koud van. Gaat ook rustig zwemmen met 5 meiden tussen de 4 en 5 jaar die allemaal geen diploma hebben. Ziet ze ook geen gevaar in.

En zo heb ik nog talloze voorbeelden, en dan alleen van als ik er bij was hè. Kan je nagaan hoe dat in het dagelijks leven gaat. En toch gaat het altijd goed. Maar dat is gewoon pure mazzel. Echt, als het een keer fout gaat, dan is niemand daar verbaasd over.



Ik geloof dat je het dan eerder over mijn zus hebt. Ik ben wat voorzichtiger. Heb ook al geen bad. Kind heeft wel een keer een gat in haar hoofd gevallen toen ze 3 was en een sprintje trok naar de badkamer om door de deur te springen en toen over de natte gladde vloer zo doorgleed naar de wc pot.



Maar ik geloof dat mijn tweejarige nooit de straat overgewandelt is, omdat ik niet keek. Al zullen er vast kinderen zijn die watervlug zijn er er vandoor gaan in de tijd dat je met je ogen knippert. Ik geloof dat ik in zo´n geval mijn kind aan mij zou vastbinden met een tuigje haha.



En verder vind ik 2 kinderen die amper zelfstandig kunnen zwemmen al een opgave, laat staan 4 of 5.
Alle reacties Link kopieren
quote:Baudolino schreef op 12 maart 2013 @ 16:20:

[...]





En toch moest ik daar aan denken. Vond het een beetje zelfde strekking hebben. Namelijk niet te druk maken.Dan heb je dus duidelijk niet begrepen wat ik schrijf. Maar jij bent daarin niet de enige. Gelukkig zijn er wel mensen die genoeg andere dingen halen uit wat ik schrijf.
Alle reacties Link kopieren
quote:meryan schreef op 12 maart 2013 @ 16:26:

Als alle bekeken letsels aan hoofd en nek samen worden genomen, blijkt de risicotoename geringer, maar nog steeds aanwezig (factor 1,18; 95%-betrouwbaarheidsinterval 1,02- 1,35). [/url]



Dus al het letsel bij elkaar genomen:



van elke 100 kinderen belandt er 1 dus met letsel (varierend van een gat in het hoofd, tot hersenschudding tot snee dat gehecht moet worden) in het ziekenhuis als er een helm gedragen wordt? En ongeveer 1,02 tot 1,35 kind als er geen helm gedragen wordt?



Nou, enorm risico wat je hiermee voorkomt.
Alle reacties Link kopieren
Zouden er vroeger nou werkelijk méér kinderen omgekomen zijn tijdens het spelen dan nu, omdat er nu meer matten zijn, helmen, beschermers en ik weet niet wat meer?



Ik vind mensen tegenwoordig niet meer kunnen relativeren.
Alle reacties Link kopieren
quote:Baudolino schreef op 12 maart 2013 @ 16:55:

Is er trouwens met het skiën ook al niet het één en ander veranderd op het gebied van helm dragen?

Ben er niet zo in thuis, want ik ski nooit, maar mijn man kwam laatst met een helm thuis. Hij skiet heel erg goed, heeft zich daar nooit druk om gemaakt en zo ineens komt die bewustwording of zo. Heeft denk ik ook met ouder worden te maken? Maar goed, hij gaf aan dat steeds meer mensen een helm dragen tijdens het skiën.

Dat was vroeger ook niet nodig.Zal ook wel het Friso risico zijn?
Alle reacties Link kopieren
quote:iones schreef op 12 maart 2013 @ 18:52:

Zouden er vroeger nou werkelijk méér kinderen omgekomen zijn tijdens het spelen dan nu, omdat er nu meer matten zijn, helmen, beschermers en ik weet niet wat meer?



Ik vind mensen tegenwoordig niet meer kunnen relativeren.



Ik heb niet het idee Iones. Volgens mij leven al mijn oud klasgenoten nog. Daarom vraag ik me dus ook af of die zgn. veiligheid wel echt altijd veiligheid is. Ik kan me voorstellen dat je op vreselijk drukke verkeersroutes andere keuzes maakt dan op hele rustige routes. Dus routes die vroeger significant rustiger waren tov 40 jaar later onverantwoord druk, ja, dan maak je andere keuzes. Maar een beetje normaal en aanvaardbaar "risico" hoort er ook gewoon bij.



Net als die klaarovers. Gewoon stompzinnig en onnodig (op school van dochter). 's Middags is er geen klaarover te bekennen, terwijl de kinderen enthousiast brullend naar huis rennen. Geven de kinderen 's middags dan een ander licht, waardoor een klaarover dan niet nodig is en de auto's als vanzelf stoppen??
Alle reacties Link kopieren
Tegenwoordig gaat 80% op de skipiste met helm op. Ik ook. Want ik ben nog een anfänger waarbij das bremsen noch nicht zo gut geht..... En dan is een helm geen overbodige luxe. Ook niet voor degenen die op hetzelfde moment de piste met mij delen en mogelijk met mij te maken krijgen. Is nog niet gebeurd. Maar het kan wel. Ik zou liever zien dat mijn man ook een helm droeg maar hij is eigenwijs.



En dan te bedenken dat ik vroeger jonge paarden zadelmak maken en inreed zonder cap. Er is iets in mij veranderd, zonder aanleiding, waardoor ik ook met rijden ene cap ben gaan dragen. Ouder worden leidt tot voorzichtigheid.



Tegenwoordig mag je niet meer de les in of in de binnenbak zonder helm op. VAnwege aansprakelijkheid en zo.



Er komt geheid een tijd dat je ook de skipiste niet meer op mag zonder helm. Daar kun je op wachten.
Alle reacties Link kopieren
We worden allemaal voorzichtiger Iones. We worden nl. ook allemaal banger. Voelen ons blijkbaar allemaal kwetsbaarder. Misschien lezen we gewoon te veel, horen we te veel. Een ongeluk in Dubai, zou nu bij wijze van een ongeluk naast de deur kunnen zijn.
Precies en dus fokken we onszelf en anderen op met onze angsten en zoeken we naar (schijn)veiligheid om ons zekerder te voelen.
Kan iemand nog eens uitleggen waarom rubberen matten boven een (hoog) klimrek schijnveiligheid geeft?!
Je denkt dat je je kind als moeder zijnde veiligheid biedt tegen al het loerende gevaar, maar dat is maar schijn, want ze kunnen zich bijv. ook aan het klimrek zelf bezeren, aangezien een ongelukje in een klein hoekje zit.



Je kunt ze dus niet altijd beschermen en dat moet je ook niet willen, want dan belemmer je ze in hun weg richting zelfstandigheid.



Je kijkt dus per geval wat het echte risico is en als het kimrek echt hoog is zou je een rubber mat neer kunnen leggen. Zo blijf je realistisch bezig en sus je je angsten niet door slechts schijnveiligheid te bieden met nutteloze veiligheidsmaatregelen.
Alle reacties Link kopieren
quote:hebbes-1 schreef op 12 maart 2013 @ 19:44:

Kan iemand nog eens uitleggen waarom rubberen matten boven een (hoog) klimrek schijnveiligheid geeft?!Een rubberen mat dempt de val van het kind. Als je kind uit een klimrek valt waar een mat onder ligt dan heeft het wellicht alleen een gekneusde enkel terwijl zonder die mat die enkel wel eens heel goed gebroken zou kunnen zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven