'Mama, ik ben helemaal alleen'

11-11-2014 20:46 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat te doen bij een kleutertje van 3,5 die al een tijdje s avonds uit bed komt en huilt dat hijhelemaal alleen is en bang. Er staan enkele nachtlampjes aan, deur van de kamer staat open en licht op de gang aan, dus donker is het niet. Monsters en spoken kan ik wegjagen of zeggen dat ze niet bestaan, het maakt geen verschil.

En dat alleen zijn, tja wat zeg je daarop... 'Mama is altijd bij je, je mag straks bij ons in bed, alleen zijn is toch niet zo erg, mama beschermt je tegen alles' maar meestal helpt dat allemaal niet. Hij komt gewoon uit bed en aan de trap staan zodra ik naar beneden ga (ik blijf altijd 10 minuutjes bij hem, tot zijn lampje van nijntje uitgaat). Uiteindelijk moet ik hem dus gewoon, zonder verdere uitleg, terug naar bed sturen, maar dat voelt zo slecht aan, alsof ik geen rekening hou met zijn angsten/verdriet. Maarja, hij moet uiteindelijk wel gaan slapen natuurlijk.. Ik zeg ook altijd dat hij mag roepen als er iets is, maar hij neemt dat wel erg letterlijk. Moeilijk om het verschil duidelijkt te maken tussen 'Er is echt iets' en 'Ik wil niet slapen/niet alleen zijn en roep dus maar meteen'.
Alle reacties Link kopieren
Onze peuter van net iets jonger dan die van jullie is ook al een tijdje snellet bang van dingen. Van wormen en slakken bijvoorbeeld, terwijl hij dat eerder niet was. Zo ook soms 's avonds de laatste tijd. Wij gaan gewoon bij 'm liggen. Het zal wel weer over gaan.
Alle reacties Link kopieren
Babyfoon omgekeerd aan; dat hij jou hoort?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook naar hem luisteren en er van uit gaan dat het een fase is. Hij is nog zo klein. Ga lekker bij hem liggen totdat hij in slaap valt.
Alle reacties Link kopieren
Tja het enige dat ik wil vermijden is dat ik bij hem moet blijven tot hij slaapt. Slechte ervaringen mee: hij houdt zich dan wakker en het is heel erg moeilijk om terug af te leren. Dus zit dan binnen de kortste keren weer elke avond minstens een uur aan zijn bed. (Been ther, done that)
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje was ook altijd erg bang om alleen te zijn. Na veel uitproberen was de oplossing een cd speler met zijn lievelings cd op repeat, daar viel hij bij in slaap en als wij naar bed gingen zette ik die weer uit.

Kwam hij vaak nog wel s'nachts naar ons toe, maar dat vond ik minder erg als de halve avond bij hem liggen.

Hij is nu negen en de cd gaat nog steeds aan
Alle reacties Link kopieren
Kun je met hem samen iets bedenken om aan te denken voor hij gaat slapen? Of zacht muziek aan op zijn kamer ofzo?



Wat je ook kunt doen is een beloningskaart: een avond niet uit bed gekomen is in de ochtend een stikker plakken. Tien stikkers een klein kadootje. Op die leeftijd werkte dat bij mijn zoon heel goed.
Het is zoals het is
Bij hem blijven.
Alle reacties Link kopieren
Je kan ook als hij in bed ligt op de overloop strijken, je bed verschonen, je kamer stoffen, je teennagels lakken in de badkamer,.... ben je toch in de buurt en je " doet iets nuttigs " in die tijd.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 11 november 2014 @ 21:00:

Je kan ook als hij in bed ligt op de overloop strijken, je bed verschonen, je kamer stoffen, je teennagels lakken in de badkamer,.... ben je toch in de buurt en je " doet iets nuttigs " in die tijd.Zo heb ik het in die periode opgelost.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf ook geen goede ervaringen met erbij blijven. Het in slaap vallen duurde steeds langer en afbouwen zat er ook niet in.

Is hij altijd al een moeilijke slaper geweest?
Het is zoals het is
Alle reacties Link kopieren
Hier hetzelfde meegemaakt, op iets jongere leeftijd. Wij zijn bij hem blijven zitten tot hij sliep.

Wel belangrijk dat je niet met hem in gesprek blijft, want dan wordt slapen natuurlijk niks. Ik nam gewoon een boek mee en ging op zijn kamer zitten lezen tot hij sliep. Dat ging steeds sneller en na een paar weken was het over.

Als hij 's nachts wakker werd kwam hij bij ons in bed verder slapen. Dat laatste gebeurt nog steeds regelmatig trouwens, hij is nu 6,5
The time is now
Alle reacties Link kopieren
Misschien een foto van jullie/jou bij hem neerzetten, naast een nachtlampje, zodat hij je kan zien?
Alle reacties Link kopieren
Als ik op de overloop of kamer ernaast blijf, blijft hij gegarandeerd naar me toe komen.

Youk, een slechte slaper zou ik hem niet noemen, maar bedtijd zelf gaat gewoon altijd met ups en downs..

Ik denk dat hij gewoon bij ons wil blijven, beneden. Hij probeert ook andere 'smoesjes' uit: honger, dorst, deken zit niet goed,...
Een fijne knuffel uitzoeken als hij die nog niet had. En op de verdieping van zijn slaapkamer blijven, dat deden wij ook. Was opvouwen, zelf douchen enz.
Alle reacties Link kopieren
Een knuffel uitzoeken als 'slaapmaatje' werkte hier goed. Verder een muziekje aan ja, ik zet ook de cd uit als ik nog een keer ga kijken en ze slaapt...
Alle reacties Link kopieren
Maar bedtijd is altijd al lastig geweest dus, met betere en mindere periodes?



Dan denk ik namelijk minder aan een fase die wel overgaat. Bij mijn zoon gaat het ook zo. Altijd op en af. Weet je, ze moeten ook leren dat het de bedoeling is om alleen in slaap te vallen.

Ik zou voor de beloningskaart gaan. Positief maar toch ook heel duidelijk in wat de bedoeling is.
Het is zoals het is
Alle reacties Link kopieren
Heb alles al een keer geprobeerd, buiten de muziek.

Ga ik meteen eens proberen, maar ik vrees eerlijk gezegd ervoor dat het gaat helpen.
Alle reacties Link kopieren
Youk, idd, dat dus.Beloningskaart heeft helaas niet het gewenste effect. Werkt enkele dagen en dan boeit het hel niet meer..
Alle reacties Link kopieren
Is hij wel moe? Misschien wat later naar bed brengen ? Of hem overdag flink afmatten ? Of iets ontspannends doen voor het slapengaan zodat hij rustig is (bv. een warme douche, een beker warme melk of iets dergelijks)

Mijn oudste had ook wel een periode waarin ze niet wilde slapen. Wij hielden toen haar deur open en onze woonkamer deur( we wonen in een flat), zodat ze ons kon horen. En toen ging het ook vanzelf weer over.



Anders kan je ook, zoals de anderen al zeggen, bij hem blijven, maar dan niet tegen hem praten ofzo, want anders blijf je bezig. Dus goed aan hem uitleggen dat je bij hem in de buurt blijft, maar dat hij netjes in zn bed blijft en dat er niet gepraat/gespeeld/gekeet wordt
Alle reacties Link kopieren
Hij is meestal doodmoe als hij naar bed gaat, dus daar ligt het niet aan.

Als ik hem eenmaal 'echt' zonder pardon terug naar bed heb gestuurd, ligt hij binnen 2 minuten te slapen. Maar ik vind het wel erg...
Alle reacties Link kopieren
Misschien helpt het als je ophoudt hem zielig te vinden. Daardoor ben je denk ik toch onduidelijk in je signalen. Je wilt het ergens heel graag voor hem oplossen. Maar ik denk dat je duidelijk moet maken dat hij dit zelf moet doen. Hij moet in slaapt vallen en dat moet hij zelf doen.



Dus breng hem consequent terug naar bed zonder er woorden aan vuil te maken. Totaal geen aandacht meer aan geven. Anders blijf jij aan het werk, terwijl hij iets moet doen, namelijk in bed blijven.
Het is zoals het is
Alle reacties Link kopieren
Ha ha, cross post!
Het is zoals het is
Alle reacties Link kopieren
Het is niet erg. Slapen is normaal en hij moet weten dat hij dat ook moet doen. Als hij daar eenmaal aan gewend is vindt hij het vast niet meer erg. Maar nu is het een gewoonte om eruit te komen, dus doet hij dat.
Het is zoals het is
Alle reacties Link kopieren
Mijn kind had dat ook. Wonderbaarlijk genoeg viel hij wel snel alleen in slaap als hij in mijn bed mocht slapen in het weekend. En dan lag hij ook alleen.

Ik heb verder geen oplossing. Hier ging het vanzelf over.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven