Meer genieten van mijn dochter

26-09-2014 14:46 30 berichten
Hoi dames,



Ik ben op zoek naar wat advies. Voor, tijdens en na mijn zwangerschap heb ik nogal wat dingen voor mijn kiezen gehad, o.a. een IVF behandeling, mijn moeder die ongeneeslijk ziek is, mijn man die na de geboorte van onze dochter het moeilijk heeft gehad en de rest van mijn verlof heb ik met moeite uitgezeten, had veel moeite met het altijd thuis zijn. Kortom, al een goed jaar is er eigenlijk altijd wel wat. Ondanks dat heb ik wel genoten van mijn zwangerschap, de bevalling en de kraamtijd.



Momenteel verkeer ik in iets rustiger vaarwater, ik werk weer en heb een goede balans gevonden. Het is nog niet helemaal zoals het hoort te zijn, maar ik neem mijn tijd. Maar omdat ik nog vaak zoek naar ontspanning om te kunnen ontladen, merk ik dat ik niet zo geniet van dochter zoals ik het zou willen.



Zijn er activiteiten die ik zou kunnen doen met haar, of leuke spelletjes, leuke plekken om te bezoeken? Ik zou niet over een jaar terug willen kijken op deze tijd en er spijt van hebben dat ik zo hard bezig was er weer bovenop te krabbelen. Ik merk toch als ik speel met mijn dochter dat ik vlinders krijg, geniet van haar lach en haar liefde voor mij. Toch als ze huilt merk ik dat ik het er nog zwaar mee heb dus daarom zoek ik nog wat meer geniet momentjes.



Ik hoop op goed advies, bedankt in ieder geval.
Alle reacties Link kopieren
Msschien iets heel suffigs, maar mijn kinderen en ik vonden de extreme qualitytime : samen in bad gaan. Heerlijk, echt samen, met elkaar en met speelgoed bezig, lekker knuffelen, lekker spetteren en plezier hebben. Zo makkelijk, en zó fijn!
Alle reacties Link kopieren
Zoek een zwembad in de buurt en ga op een vrije door de weekse dag heerlijk naar de babyzwemles met je dochter! Succes verzekerd!!
Alle reacties Link kopieren
Dit deed ik overigens iedere week met haar, ik leerde er een andere moeder kennen met dochter. Op een gegeven momenten dronken we samen een bak koffie met de meisjes na het zwemmen! Zorgt ook voor een ritme in je week/dag, echt genieten!
Alle reacties Link kopieren
Babyzwemmen

babymassage

samen douchen

Muziek op schoot

Boekjes lezen

Samen op de grond spelen met blokjes (blokkentoren)
Bekijk de dingen eens van een positieve kant
Samen in bad is hier ook een goede, slaapt zoon ook lekker, nog fijner voor ons :-)

En babyzwemmen vond onze zoon ook erg gezellig.
Alle reacties Link kopieren
Ik kon erg genieten van het tukje smiddag's. Lekker samen. Ik hoefde niet zo nodig activiteiten, kon al genieten door gewoon naast de box te zitten en te zien wat hij met de handjes greep of bezig was met een speeltje. Ook gewoon lekker ff in het park zitten op een mooie dag, kind ff in de zandbak of eendjes voeren. Hele simpele dingen dus.
Alle reacties Link kopieren
Samen in bad (nu nog steeds), babyzwemmen, wandelen met de hond. Vanaf dreumesleeftijd: samen dansen. Eigenlijk de huis- tuin- en keukendingen. Knutselen doe ik ook graag samen, gelukkig vindt zoon dat ook heel leuk.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Bedankt voor de tips dusver! Dochter gaat eigenlijk altijd alleen in haar badje omdat het zo lekker snel is. Maar inderdaad, genieten doe je dan niet echt volop (wel vind ik het heel ontspannend, maar sinds ze naar het KDV gaat en ik weer werk, is het vaak 'even' snel). Maar vanavond geen haast dus ga ik met haar in bad. Mijn hoofd loopt nogal snel over momenteel, dus denk daar niet zo snel aan.



Babyzwemmen, wilde ik zo graag maar mijn lijf is nogal moe geweest. Maar misschien eens een goed idee om volgende week gewoon eens te gaan. Niet direct alles als een 'moetje' zien.
Babyzwemmen is echt heel leuk en niet echt belastend voor jezelf hoor ik ben er pas met 1,5 mee begonnen maar vind het zo leuk! En het is ook een vast ding elke week, vind dat wel prettig. De donderdagochtend is dan alweer gevuld (nu even niet, want het is verplaatst naar zondagochtend dus moet op zoek naar een ander zwembad).
Nieuwe icon trouwens fleet?
Alle reacties Link kopieren
Juist de simpele dingen vond ik geweldig. Op de bank liedjes zingen, (ja, ook toen ze nog erg klein waren, lees weken) lekker wandelen, boekjes lezen, in bad doen en lekker spelletjes spelen samen (kiekeboe enz) Zwemmen vond ik juist weer niks, dat smerige chloorwater, warmte en drukte. Misschien moet je teveel van jezelf Fleet.....
Alle reacties Link kopieren
Babyzwemmen is juist als mama heel fijn: lekker warm water, beetje spetteren en lekker zingen en dansen met je kind. Heel fijn.
Zonder oorzaak geen gevolg
Hier ook babyzwemmen, babymassage, andere activiteiten voor moeder en baby. Liedjes zingen, knuffelen en stoeien op bed. Uitgebreid badderen. En op stap met baby in de draagdoek! Dat vond en vind ik het allerintiemste en gezelligste om samen te doen. En wat Nina zegt: je hoeft er lang niet altijd op uit om van je kind te genieten. Gewoon observeren is ook heel prachtig.
DH, de avatar is even verwisseld vanwege het topic van Lamaatje. Het topic heeft mij flink aangegrepen ook omdat mijn moeder borstkanker heeft, uitgezaaid naar de longen, vandaar.



Phips: Misschien wel. Maar ik weet ondertussen niet meer zo goed wat ik wel moet. Rustig aan doen is erg lastig met zo'n kleintje in de buurt, hoe lief ze ook is. En ik merk dat ik van haar heel ontspannen kan raken, en ze verdient het ook om geliefd te zijn door ons, we hebben immers zo lang op haar gewacht.
ik weet ondertusssen van mezelf dat ik heel slecht ben in het genieten van het 'niets doen' thuis.

Dus ik geniet meer als ik met dochter ga zwemmen, of babymassage en wandelen met haar in de draagdoek vond ik toen ook heel fijn. Of even de stad in, lekker samen in de tram en gewoon zitten. Maar gewoon thuis zitten vind ik lastig.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon een stukje fietsen of wandelen is hier een hit. Op mijn vrije dag tot 9 uur op de bank hangen. Samen duploen. Kinderboerderij.
Alle reacties Link kopieren
Hoe oud is je dochter? Wat ik heel veel doe samen met mijn kinderen is de dagelijkse dingen. Samen met dochter op zolder de was ophangen, zij de washandjes, ik de rest. Nog even samen uit het raam kijken en kletsen.

Vandaag samen naar de stad, zij mag dan zelf haar aankoop naar de kassa brengen, geld geven etc.

Gewoon dat soort dingen samen doen maakt voor mij die stomme klusjes veel minder vervelend en voor dochter is het heel gezellig samen met mama.
Vaak ging ik meeslapen met het middagdagdutje, heerlijk vond ik dat. Met de wagen weg, boodschappen doen, een eindje om.

Meeveren op kinds ritme werkte goed.
Blauwmetstippen: ze is pas 4 maanden, dus alles is vrij beperkt nog.



Teuntje: misschien is het dat wel. Ben pas weer twee weken aan het werk geweest en ik was zó blij dat ik de tent weer uit kon. Misschien zijn jouw activiteiten ook meer mijn ding. Eenmaal met dochter buiten de deur vind ik het ook niet zo beklemmend.



Vandaag heeft ze ook een huilerige dag en oh, ik ben doodop en voel me weer heel erg gespannen. Man is nu met haar boven en neemt de zorg op zich vanavond. Ik baal wel behoorlijk, ik wil me gewoon lekker in mijn vel voelen.
Alle reacties Link kopieren
Met 4 maanden deed ik voornamelijk dingen die ik leuk vond en ging kind gewoon mee. Ook babymassage gedaan, was gezellig, hoewel kind 1 altijd sliep op die tijd. :-) En ik ging bijna elke week naar het borstvoedingscafé in de buurt, even ongegeneerd met andere moeders over baby's/kinderen kletsen.

En gewoon boodschappen, naar de stad thee drinken etc.
Alle reacties Link kopieren
Lekker stukje wandelen. Dat hielp mij altijd.



Het zit vaak in je hoofd, inderdaad alles als moeten zien. Je zult zien dat als je eenmaal bezig bent dat het vaak best leuk is.



Een cursus babymassage is trouwens ook wel leuk. Kan nog net geloof ik. Als ze beginnen te draaien en bewegen is het vaak meteen een flinke uitdaging om ze nog gemasseerd te krijgen.
anoniem_203899 wijzigde dit bericht op 26-09-2014 19:45
Reden: Woordje vergeten
% gewijzigd
Niks moet!
Alle reacties Link kopieren
Ik had ook geen idee wat ik met een 4 maand oude baby moest doen. Nu met 8 maand kan je tenminste met duplo of blokken "spelen" samen, maar dat niets doen vond ik ook niks, dus daar zou ik me niet schuldig over voelen.



Ik had persoonlijk helemaal geen behoefte aan contact met andere vrouwen met babies, dus ik heb babyzwemmen in groepsverband gemeden, maar gewoon zwemmen met baby kan ook natuurlijk, en is echt heel leuk!! Baby in een goede zwemband, en gaan



En verder als het mogelijk is, schaf een bakfiets aan! Ook met 4 maand kan ze in de maxicosi, eventueel lekker warm ingepakt en met de huif erop, en de wereld ligt weer aan je voeten. Draagzak mee, en je kan ook een stuk lopen.

Ik denk dat het 'probleem' niet zozeer zit in welke activiteiten je kunt ondernemen maar in dat je móet genieten van jezelf. Het is ook wel logisch: je wilde dit zo graag, je hebt er veel voor over gehad en nu is je dochter er en dan moet het wel leuk zijn. Voel je je schuldig als het niet leuk is? Want een kind van 4 maanden is echt niet altijd leuk. Natuurlijk, ze zijn schattig, lachen lief en je kunt er heerlijk mee knuffelen, maar daar vul je maximaal een half uur per dag mee. Misschien ben jij wel meer een mama van iets oudere kinderen. Dat kan.



Mijn advies: laat het moeten los. Probeer te genieten van wat er nú gebeurt en hoe het gebeurt zonder dat je er controle over hebt. En accepteer dat de dingen zijn zoals ze zijn. Stom stom, soms geweldig en soms verdrietig. Ook lichamelijk zul je merken dat het langzaam beter gaat. Ik herken dat heel erg (tweeling, acht weken bedrust, ks, bv en slaapgebrek putten een mens nogal uit). Pas na negen maanden begon ik me weer fitter te voelen.
Alle reacties Link kopieren
het eerste jaar is gewoon ook zwaar Fleetfox ( ), en je verplicht lekker voelen is lastig . En huildagen zijn er gewoon, daar moet je doorheen en dan is het ideaal dat papa die zorg even op zich neemt. Morgen (of overmorgen...) gaat het weer beter. Luister naar je eigen lichaam, dat kan iedere dag anders zijn. Em luister naar de behoeftes van je dochter, ze kan het alleen nog niet anders uiten dan door te huilen of natuurlijk te lachen. Als je je prettig voelt met er op uit gaan, dan doe je dat, als je je prettig voelt bij wandelen doe je dat, heb je behoefte aan gezelschap, dan zoek je dat op. Ben je moe, dan slaap je lekker met haar mee (als dat lukt, die van mij sliepen alleen wandelend ..... , en slaapwandelen kon ik dan weer niet zo goed) Geef je zelf lekker de tijd die je nodig hebt en laat je niet te veel opjutten

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven