meertalig opvoeden; wat moeilijk

17-08-2014 22:11 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil dat mijn kinderen zowel Turks als Nederlands aanleren, maar dit is veeeel moeilijker dan het lijkt. Mijn zoon heeft tot zijn derde leeftijd voornamelijks Turks gehoord. Hij sprak het vloeiend maar op de psz had hij wel een behoorlijke achterstand in Nederlandse taal. Daar vond ik dat niet zo'n probleem want psz was meer voor spelen en plezier. Maar toen hij begon op de basisschool kreeg ik pas door dat het wel een groot probleem is. Vroeger, in mijn tijd, was taalachterstand bij kinderen met buitenlsndse ouders normaal. De school had er begrip voor en deed er niet moeilijk over. Bij mijn zoon was de taalachterstand dus wel een probleem. Er werd ons logopedie aangeraden, met een aant. leerlingrn krijgt hij een speciaal taalles, hij scoorde laag op de cito taaltest etc. We hebben dit jaar daarom de Turkse taal helemaal achterwege gelaten en alleen maar Nederlands gesproken. Nederlands spreekt hij nu vloeiend en foutloos, al is zujn woordenschat wel wat minder. Echter, nu is hij de Turkse taal helemaal kwijt. Hij begrijpt ons gelukkig nog wel maar spreken, ho maar. Pff wist niet dat hij het zzosnel zou vergeten.



Ik ben hier nu best verdrietig over. Hij sprak zo mooi Turks, zelfs beter dan ons omdat hij vroeger ook veel Turkse tekenfilms keek. Nu durft hij het niet eens meer. Nu wil ik dit toch weer terugpakken. Mijn man gaat voortaan alleen Turks met de kinderen praten en ik Nederlands. Het probleem is dat hij totaal niet consequent is hierin. Onbewust praat hij dan toch af entoe Nederlands. Denken jullie dat dit kwaad kan. Ben bang dat ze straks hier bepaalde taalproblemen aan overhouden. Mij leek het verder een goed idee om doordeweeks Nederlands te spreken en weekends Turks. Dit omdat man dus niet zo consequent is en veel weg is van huis voor werk. Zouden de kinderen dit verwarrend vinden. Dus dat ik doordeweeks Nls en weekends Turks spreek.



Wat is dit een lastig probleem!!! Hopelijk kunnen jullie ons op weg helpen. Weten jullie misschien ook welke instanties ik om raad kan vragen. De logopedie soms ???
Kan je niet een uurtje per week met hem Turks doen? Met een leerboek of iets dergelijks?
Alle reacties Link kopieren
In een ander topic werd One parent, one language (OPOL) geadviseerd, zou heel goed werken.

Ik heb geen idee, dat werd me daar duidelijk. Recent topic over tweetaligheid. Ik heb daar wel gereageerd, anderen hadden meer kennis.
Alle reacties Link kopieren
Stuur hem volgend jaar de hele zomervakantie naar turkije. Ik ben ook tweetalig opgevoed maar sprak tot mn vierde nooit nl. 6 weken nl toen ik vier was en ik kwam terug en sprak beide talen vloeiend. Verder dit jaar consequent 1 ouder 1 taal. Moeilijk maar je zal straks blij zijn
Alle reacties Link kopieren
Bij meertalig opvoeden wordt aangeraden dat de ouders hun eigen moedertaal spreken met hun kind.



Als je de ene keer Turks praat met je kind en de andere keer Nederlands zal dat inderdaad voor verwarring zorgen.
Alle reacties Link kopieren
Een uurtje per week?? Is dat niet weinig. Ik dacht er zelf dus aan om doordeweeks alleen Nederlands en za en zo alleen maar Turks. Is dat niet beter voor zijn Turks?? Ik wil nl. heel graag dat hij beide talen uitstekend spreekt en en niet alleen Nls.



Heb trouwens nog een peuter die nooit Turks heeft gehoord van ons. Haar wil ik nu ook meertalig opvoeden. Aan mij man heb ik niet zo veel wat betreft het meertalig opvoeden. Dit komt dus voornamelijk op mij neer. Maar hoe kan ik haar in mijn eentje twee talen leren? Weer doordeweeks nls en sweekends Turks?
Alle reacties Link kopieren
Volgens OPOL niet wisselen, wel als je met andere mensen praat, niet als je tegen je kind praat.
Alle reacties Link kopieren
Het is lastig als de ouders thuis Nederlands spreken. Bij mij thuis vroeger kon dat niet, want mijn ouders spraken de Nederlandse taal niet. Daardoor spreek ik nu beide talen vloeiend. Ik kan me geen verwarring herinneren....thuis de moedertaal en op school Nederlands.



Is het een idee om hem 'gewoon' op Turkse les te zetten? Ik ken meerdere ouders die hun kinderen de moedertaal willen meegeven, maar zelf niet consequent zijn. Dan kan school een uitkomst bieden.



Ik zou er alleen niet al te krampachtig mee omgaan. Een kind wil je vooral gelukkig zien en hij hoeft niet alles te kunnen toch? En bedenk voor wie je het belangrijk vindt dat hij 2 talen spreekt. Echt voor hem of voor jullie zelf?
Wat voor taal spreekt de vader dan? Als hij turks spreekt en jij nederlands of andersom heb je toch OPOL?
Alle reacties Link kopieren
Zijn jullie allebei turks? ik heb begrepen dat het het beste is om alleen je moedertaal te spreken, dus als jij NL bent, spreek je alleen NL en je man alleen Turks.

Mijn man heeft het helaas nooit gedaan, vind het wel jammer dat onze kinderen geen turks spreken, op 'merhaba, nasilsin, iyiyim' na, maar het is niet anders, gelukkig hebben ze geen NL taalachterstand en aangezien ze hier wonen vind ik dat net iets belangrijker.
Mss had je er iets eerder over moeten nadenken? Vind het redelijk blue overkomen.
Maar jullie moedertaal is allebei turks?



Dan zou ik dat altijd thuis spreken en er dan voor zorgen dat hij in omgeving veel nederlands hoort, dat moet makkelijk gaan nu hij naar school gaat.
Alle reacties Link kopieren
[quote]Pinarcik schreef op 17 augustus 2014 @ 22:30:

Een uurtje per week?? Is dat niet weinig. Ik dacht er zelf dus aan om doordeweeks alleen Nederlands en za en zo alleen maar Turks. Is dat niet beter voor zijn Turks?? Ik wil nl. heel graag dat hij beide talen uitstekend spreekt en en niet alleen Nls.



Heb trouwens nog een peuter die nooit Turks heeft gehoord van ons. Haar wil ik nu ook meertalig opvoeden. Aan mij man heb ik niet zo veel wat betreft het meertalig opvoeden. Dit komt dus voornamelijk op mij neer. Maar hoe kan ik haar in mijn eentje twee talen leren? Weer doordeweeks nls en sweekends Turks?[/quote]



Nee, dat werkt verwarrend. Spreek 1 taal met je kind en hou dat consequent vol. De andere taal zal ze dan via iemand anders moeten leren, die ook consequent is. En dat kan dan de peuterspeelzaal of de vader zijn
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Nou ik heb net overal in huis briefjes opgehangen met de tekst ' manlief alleen Turks praten'. Ik hoop dat dit helpt hem eraan te onthouden. Ook hebben we afgesproken dat hij iedere avond na werk een spelletje gaat doen met bijv. lichaamsdelen, kleuren, tellen etc. in het Turks. En we gaan ze vaker naar de opas en omas brengen. Zij praten sowieso alleen maar Turks. Ik blijf dan maar alleen maar Nls spreken want dat blijft toch t belangrijkst en mijn idee van doordeweeks nls en weekenden turks is dus niet zo slim heb ik begrepen. Zo moet het wel goed komen toch?? Helaas hebben wij geen Turkse school voor kinderen maar andere tips zijn welkom hoor??
Alle reacties Link kopieren
Hoi Pinarcik



Tweetalig opvoeden is echt zo iets waarover veel mensen (eentaligen) een mening hebben, maar in de praktijk is het allemaal lang zo simpel niet. Wij voeden ook tweetalig op en ik heb beroepshalve veel met tweetaligheid te maken.



In de eerste plaats: probeer je niet al te druk te maken. Een kind doet er jaren over om zich een taal eigen te maken, in zekere zin is het een leerproces dat nooit ophoudt. Je bent dus niet 'te laat' met de ene of de andere taal. Met de taal bezig zijn, in welke vorm dan ook, helpt altijd.

Ten tweede: in de praktijk zie ik dat kinderen de minste moeite hebben met de taal die ze de meeste uren per dag spreken. Voor jouw driejarige was dat Turks, maar als een kind eenmaal naar school gaat wordt dat bijna altijd Nederlands. Met de meerderheidstaal komt het in bijna alle gevallen helemaal in orde, zeker omdat jij binnen het gezin ook nog Nederlands praat. In de toekomst kun je eerder problemen verwachten (als die er komen) met het Turks, dus ik zou dat vooral proberen bij te houden!!! One parent one language is een goed systeem. Consequent een taal per ouder is het beste maar hé, we zijn allemaal mensen. In het dagelijks leven lopen de talen wel eens door elkaar. Zorg dat er binnen het gezin voortdurend correct Turks wordt aangeboden en voel je niet al te schuldig als jij ook eens Turks spreekt of je man Nederlands. Hou het leuk en niet te schools (denk aan speelactiviteiten met andere kinderen in het Turks, films enz)



Tenslotte, als er logopedie of andere hulp nodig is, zoek dan iemand die ervaring heeft met tweetaligheid. Het taalverwervingsproces verloopt bij meertaligen echt anders (nog los van het feit dat niet ieder kind een talenknobbel heeft!) - dus laat je niet al te gek maken door alarmerende commentaar van de school over taalachterstanden en zo.Succes met alles!
Alle reacties Link kopieren
Waarom was de achterstand in het Nederlands dusdanig een probleem? Als er geen achterstand in de eerste taal is dan pikken vierjarigen de nieuwe taal toch zo op?

Welke taal spreken je man en jij onderling? Volgens mij is het het makkelijkst als jullie in het huishouden allemaal dezelfde taal spreken. Begrijp ik goed dat jij en je man niet helemaal vloeiend in het Turks zijn? Als dat zo is dan zou ik toch maar Nederlands blijven spreken. Je moet in de communicatie met je kind vooral kunnen zeggen wat je wilt en hoe je het wilt zonder naar woorden te hoeven zoeken. Als je wel moeiteloos turks spreekt dan zou ik voor Turks gaan en erop vertrouwen dat ze Nederlands wel door school, vriendjes en op straat leren.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap iets niet.



Ik ben thuis volledig Spaans opgevoed. Heb mijn NL buitenshuis geleerd, op school. En ik kan je vertellen dat ik perfect tweetalig ben. In beide talen geen accent, niks. (behalve het accent dat erbij hoort dan, haha)



Oké, ik heb zeker wel taalgevoel maar ik kan dus uit ervaring zeggen dat het dus prima werkt om thuis de ene taal te leren en spreken en buitenshuis de andere.



En die achterstand in taal is gewoon normaal hoor. Ik leerde pas Nederlands op mijn 5e. Dus natuurlijk begin je dan met een achterstand. Wat kunnen scholen moeilijk doen, zeg. En ja, ik heb ook logopedie gehad.



Mijn zus heeft trouwens nadat ze op school Nederlands leerde geen Spaans meer willen spreken thuis gedurende een aantal jaar. Ze bleef evengoed tweetalig hoor.



Dus: laat je niet onzeker maken en geef je zoon zijn tweede (of eerste) taal mee!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven