middelbare school wil schooladvies basisschool niet overneme

30-05-2014 12:59 123 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon zit momenteel in groep 8 en gaat dus volgend jaar naar de middelbare school.



mijn zoon is dyslectisch en bij hem uit zich dat vooral op het gebied van spelling en automatiseren (bij rekenen). hierdoor is het voor hem heel moeilijk om op de citotoets te laten zien wat zijn niveau is, natuurlijk heeft hij een aangepaste cito (luister) toets gemaakt, maar dat helpt je niet bij het onderdeel spelling. en ook het onderdeel rekenen zonder kladpapier is voor hem lastig zijn citoscore was dan ook ontzettend laag.



de problemen die hij momenteel ondervindt bij rekenen en spelling zijn vrij eenvoudig op te lossen door het gebruik van hulpmiddelen.

kurzweil en een rekemachine



we zijn dan ook op zoek gegaan naar een school waar deze hulpmiddelen worden gebruikt en waar hij dus op zijn eigen niveau kan functioneren.



nu heeft hij zowel in groep 7 als groep 8 een zeer overtuigend havo advies gekregen, met de kanttekening dat het zelfs vwo zou kunnen zijn, maar dat dat nu moeilijk in te schatten is omdat hij het tot nog toe zonder hulpmiddelen heeft moeten doen.



het schooladvies luidt dan ook: havo/vwo brugklas

maar de plaatsingscoördinator wil hier niet in mee gaan.



toen we de citoscore binnen hadden hebben we meteen contact met hem opgenomen, hij heeft ons toen laten weten dat hij eerst een gesprek met de school wilde, daarna heeft hij ons gebeld dat zoon niet toegelaten zou worden op het technasium maar dat hij wel op school terecht zou kunnen, maar dat hij eerst een persoonlijk gesprek wilde met de leerkracht. dat gesprek heeft afgelopen dinsdag plaatsgevonden, maar hij is niet persoonlijk gekomen, hij heeft iemand gestuurd die tegen de juf mocht zeggen dat zoon best op school mocht komen maar alleen op de mavo. zij vindt dit onacceptabel zoon hoort daar niet thuis en wij zien dit ook helemaal niet zitten.



ons is trouwens tijdens de informatie avond van school ook verteld dat ze uitgaan van het schooladvies en niet van de citoscore



nu proberen we op korte termijn een gesprek te regelen met de leerkracht en de coördinator.



maar is er iemand hier die mij kan vertellen wat onze mogelijkheden zijn als dit gesprek op niks uitloopt.
Volgens mij mag een middelbare school dat helemaal zelf bepalen en kun je niets anders dan een andere school zoeken als ze niet willen meegaan in jouw wensen.
.....
Alle reacties Link kopieren
quote:blanche778 schreef op 30 mei 2014 @ 13:04:

Een andere school proberen? Het kan toch niet de enige school in de omgeving zijn?





Het kan natuurlijk wel het enige technasium in de omgeving zijn.



Welke redenen zijn gegeven om hem alleen op de mavo toe te laten?
Alle reacties Link kopieren
quote:betjebig schreef op 30 mei 2014 @ 13:04:

Volgens mij mag een middelbare school dat helemaal zelf bepalen en kun je niets anders dan een andere school zoeken als ze niet willen meegaan in jouw wensen.



School mag dat helemaal zelf bepalen, maar ze moeten wèl hun eigen beleid volgen. Dus hebben ze zwart op wit staan dat ze bij plaatsing van het schooladvies alleen uitgaan, dan moeten ze dat ook doen. Dan maak je best veel kans als je er een zaak van maakt.

(maar wil je je er zoon dan nog hebben, dat kun je je dan afvragen).
.....
Alle reacties Link kopieren
quote:blanche778 schreef op 30 mei 2014 @ 13:23:

Dat zou kunnen mevrouw75 en dat zou heel vervelend zijn, maar zover ik weet kan iemand niet eisen dat iemand op een school wordt toegelaten. (Nou ben ik er geen expert in dat geef ik gelijk toe).Nee, maar een grote voorkeur hebben voor het technasium kan ik me voorstellen. Maar als een soortgelijke opleiding in de buurt gevolgd kan worden, dan kan inderdaad niemand eisen dat iemand op school wordt toegelaten.
Alle reacties Link kopieren
Je zegt in je openingspost dat je zoon een HAVO-advies krijgt van de basisschool. Het technasium is VWO-niveau. Als je zoon nu al niet in staat is een CITO-toets goed af te ronden, dan snap ik de middelbare school wel. Op de middelbare school is over het algemeen weinig aandacht voor dyslexie. Ondanks het feit dat scholen wel pretenderen hier oog voor te hebben. Er worden van leerlingen op HAVO/VWO verwacht dat ze prestaties leveren op leergebied. Zoals ik je openingspost lees kan je zoon niet naar het Technasium omdat hij dit naar alle waarschijnlijkheid niet gaat halen. Misschien kun je onderhandelen over de HAVO I.p.v het VMBO (MAVO bestaat al heel lang niet meer).
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk kunnen we een andere school gaan zoeken, maar deze school is van alle scholen in de omgeving het verst in de begeleiding van dyslexie en inderdaad ook het enige technasium. dus we willen het nu nog niet opgeven.



omdat het tot nog toe niet is gelukt om de plaatsingscoördinator persoonlijk te spreken (ook de juf dus niet) is het niet duidelijk waarom hij niet meewerkt. hij houdt al weken de boot af en loopt het hele proces te rekken.



wij hebben wel zelf de rt coördinator gesproken en zowel hij als de persoon met wie de juf uiteindelijk een gesprek heeft gehad staan er welwillend tegenover maar hebben geen beslissingsbevoegdheid



het enige wat ik tot nu toe heb begrepen is dat hij er bang voor is dat zoon het niveau niet gaat halen en dat dat hem geld gaat kosten, terwijl hij zoon dus niet kent en ook niet bereid is zich persoonlijk met de zaak bezig te houden.



zijn we echt volledig afhankelijk van deze man, of is er nog iemand boven hem die we om opheldering zouden kunnen vragen?
Alle reacties Link kopieren
technasium is zowel havo als vwo niveau
Alle reacties Link kopieren
de afspraak was ook dat hij in de brugklas niet zou starten op het technasium, maar dat wanneer hij laat zien dat hij het aankan wel in het tweede jaar kan instromen
.....
Hoe is zijn score op de eerdere cito's?
Alle reacties Link kopieren
op de cito eindtoets worden de verschillende taal onderdelen niet uitgesplitst. bij de entree toets gebeurd dit wel en was duidelijk te zien dat hij op alle taalonderdelen hoog scoort (havo/vwo) alleen op spelling volledig uitvalt. ook op studievaardigheden scoort hij vwo niveau
Alle reacties Link kopieren
het leerlingvolgsysteem laat op taal een vwo leerling (tekstbegrip, woordenschat, begrijpend lezen) en op rekenen een havo leerling zien
Klinkt alsof het inderdaad een onredelijk besluit is, aangezien juist begrijpend lezen erg belangrijk is.



Is het beginnen in een gewone brugklas en daarna doorstromen nu dan ook afgewezen?
maar als je een rekenmachine nodig hebt bij rekenen terwijl andere kinderen dat zonder doen, dan is je reken vaardigheid toch ook niet goed?
Alle reacties Link kopieren
@ cocosmakroon; daarom hebben we juist een school gekozen die hem kurzweil laat gebruiken, ook bij alle toetsen zodat hij op de middelbare school minimale hinder heeft van zijn handicap. het technasium is zowel havo als vwo niveau en juist de manier van leren die daarin wordt aangeboden past ontzettend goed bij onze zoon, omdat hij zijn eigen manieren mag bedenken om tot oplossingen te komen en zo dus geen last hoeft te hebben van zijn dyslexie
Een vriendin van mij heeft een zoon die ook beroerd heeft gescoord bij de cito's, terwijl hij overwegend VWO niveau laat zien. Hierdoor kwam hij ook in de problemen om door te stromen naar gymnasium. Ze hebben hem zelf laten testen, waar inderdaad dat niveau duidelijk naar voren kwam. De school heeft uiteindelijk besloten hem wel toe te laten. Het kost een paar centen, maar is dat een mogelijkheid voor jullie?
Alle reacties Link kopieren
Eén van de technasia in de buurt (dat zijn er niet veel) krijgt twee keer meer aanmeldingen dan dat er plaatsen zijn. Logisch dat ze (aanvullende) eisen kunnen stellen.



Heb je een verslag van een orthopedagoog of een psycholoog dat ter ondersteuning kan dienen ? Wij hebben onze zoon (dyslectisch) hiermee in de Havo/Vwo brugklas kunnen krijgen, mede omdat zijn leraar zich er hard voor maakte dat het geen VMBO-kind is. De eindcito was namelijk zeer zwaarbelabberd.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
quote:strikjemetstippels schreef op 30 mei 2014 @ 13:53:

maar als je een rekenmachine nodig hebt bij rekenen terwijl andere kinderen dat zonder doen, dan is je reken vaardigheid toch ook niet goed?Met een rekenmachine en excelsheet kom je erg ver hoor, als je het rekenen maar snapt.
en zijn er geen andere testen?
quote:tekenis schreef op 30 mei 2014 @ 13:55:

[...]





Met een rekenmachine en excelsheet kom je erg ver hoor, als je het rekenen maar snapt.

Ja natuurlijk, maar in een bedrijf op een technische functie krijg je data gepresenteerd zonder die zaken en moet je zelf gaan bepalen hoe en wat je berekent, althans op hoger niveau, op MBO functies krijg je meer sturing.



Als een kind enorm uit blinkt in wiskunde dan begrijp ik wel dat dyslexie geen probleem hoeft te zijn, maar als het dat niet doet, ja dan begrijp ik een school ook wel weer.
Alle reacties Link kopieren
@strikjemetstippels het feit dat hij een automatiseringsprobleem bij rekenen heeft zegt niks over zijn intelligentie, hij kan best hoofdrekenen alleen ligt daarin zijn tempo te laag. met zijn begrip bij rekenen is helemaal niks mis en dat lijkt me toch veel belangrijker
Dat een school gespecialeerd is in dyslexie wil niet zeggen dat ze alle soorten dyslexie en maatregelen kunnen bieden op alle niveau's. Er zijn tegenwoordig zoveel verschillende soorten en maatregelen dat ze misschien niet de juiste hebben voor je zoon op het niveau wat jullie willen.



Verder je moet ook kijken wat wel en niet mag dadelijk op het eind examen, want je kan wel allerlei hulpmiddelen gebruiken in bij normale proefwerken maar als deze niet mochten tijdens het examen heb je er niets aan.



Succes

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven