middelbare school wil schooladvies basisschool niet overneme

30-05-2014 12:59 123 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon zit momenteel in groep 8 en gaat dus volgend jaar naar de middelbare school.



mijn zoon is dyslectisch en bij hem uit zich dat vooral op het gebied van spelling en automatiseren (bij rekenen). hierdoor is het voor hem heel moeilijk om op de citotoets te laten zien wat zijn niveau is, natuurlijk heeft hij een aangepaste cito (luister) toets gemaakt, maar dat helpt je niet bij het onderdeel spelling. en ook het onderdeel rekenen zonder kladpapier is voor hem lastig zijn citoscore was dan ook ontzettend laag.



de problemen die hij momenteel ondervindt bij rekenen en spelling zijn vrij eenvoudig op te lossen door het gebruik van hulpmiddelen.

kurzweil en een rekemachine



we zijn dan ook op zoek gegaan naar een school waar deze hulpmiddelen worden gebruikt en waar hij dus op zijn eigen niveau kan functioneren.



nu heeft hij zowel in groep 7 als groep 8 een zeer overtuigend havo advies gekregen, met de kanttekening dat het zelfs vwo zou kunnen zijn, maar dat dat nu moeilijk in te schatten is omdat hij het tot nog toe zonder hulpmiddelen heeft moeten doen.



het schooladvies luidt dan ook: havo/vwo brugklas

maar de plaatsingscoördinator wil hier niet in mee gaan.



toen we de citoscore binnen hadden hebben we meteen contact met hem opgenomen, hij heeft ons toen laten weten dat hij eerst een gesprek met de school wilde, daarna heeft hij ons gebeld dat zoon niet toegelaten zou worden op het technasium maar dat hij wel op school terecht zou kunnen, maar dat hij eerst een persoonlijk gesprek wilde met de leerkracht. dat gesprek heeft afgelopen dinsdag plaatsgevonden, maar hij is niet persoonlijk gekomen, hij heeft iemand gestuurd die tegen de juf mocht zeggen dat zoon best op school mocht komen maar alleen op de mavo. zij vindt dit onacceptabel zoon hoort daar niet thuis en wij zien dit ook helemaal niet zitten.



ons is trouwens tijdens de informatie avond van school ook verteld dat ze uitgaan van het schooladvies en niet van de citoscore



nu proberen we op korte termijn een gesprek te regelen met de leerkracht en de coördinator.



maar is er iemand hier die mij kan vertellen wat onze mogelijkheden zijn als dit gesprek op niks uitloopt.
Met wat ik nu weet (Dochter zit in twee mavo/havo combi) zou ik hem gewoon op mavo niveau laten starten. Dan zit hij in elk geval op de school waar je hem wilt hebben.



In de eerste klas is het verschil tussen mavo en havo nog niet zo groot, als hij echt veel beter kan, kan hij in het tweede trimester overgeplaatst worden.



Overigens kun je de verkooppraatjes van de scholen wel met een paar korreltjes zout nemen hoor. Wij gingen kijken op een school met een pracht van een website en schitterende brochures vol beloftes, maar op de open dag bleek al snel dat de school smerig, oud en ongezellig was, met docenten die overduidelijk liever thuis waren gebleven. De school waar Dochter nu zit, heeft een beduidend minder geweldige site en de folder stelt geen lor voor, maar de school zelf bleek achteraf super, ook op het gebied van dyslexie. De kinderen die dat hebben, maken hun toetsen in de proefwerkweek in een ander lokaal en krijgen 20 minuten per toets extra. Dat staat allemaal niet op de site vermeld.



Het loont dus de moeite om toch ook op andere scholen rond te kijken.
Alle reacties Link kopieren
Eigenlijk begrijp ik er inmiddels steeds minder van, en ik wil ook liever niet meer verder onze keuze verdedigen en de intelligentie van mijn zoon.



wij schatten hem echt niet te hoog in, na alle ellende van de afgelopen jaren (dyslexie is bij ons niet erfelijk dus het heeft nogal wat tijd gekost om dat goed in kaart te krijgen) willen wij hem gewoon op de plek hebben waar hij thuishoort, en ook zijn leerkrachten zijn het voor 100% met ons eens, alleen komen we op de een of andere manier niet in contact met de "poortwachter"

ik begrijp gewoon niet waarom hij niet aanspreekbaar is. we vragen echt geen onmogelijke hulpmiddelen of speciale begeleiding (alleen wat al voorhanden is) en hebben er ook geen moeite mee het technasium een jaar uit te stellen.
Alle reacties Link kopieren
@exces juist die mogelijkheden biedt deze school en we zijn persoonlijk gaan praten. en deze school had niet de fancy flyers etc. stond dus in eerste instantie helemaal niet hoog op ons lijstje
Simpel, scoort een kind 3x onder de 545/546 komt hij niet op het vwo mits er heeeeel veel compenserende factoren zijn. Kijk maar in de school regelementen van een willekeurige VO school.



Qua contact, mailen, bellen op de stoep staan, waar een wil is is een weg.
quote:Exces schreef op 30 mei 2014 @ 14:30:

Met wat ik nu weet (Dochter zit in twee mavo/havo combi) zou ik hem gewoon op mavo niveau laten starten. Dan zit hij in elk geval op de school waar je hem wilt hebben.



In de eerste klas is het verschil tussen mavo en havo nog niet zo groot, als hij echt veel beter kan, kan hij in het tweede trimester overgeplaatst worden.



Eensch.
Alle reacties Link kopieren
quote:djoedjoe schreef op 30 mei 2014 @ 14:32:

Eigenlijk begrijp ik er inmiddels steeds minder van, en ik wil ook liever niet meer verder onze keuze verdedigen en de intelligentie van mijn zoon.



wij schatten hem echt niet te hoog in, na alle ellende van de afgelopen jaren (dyslexie is bij ons niet erfelijk dus het heeft nogal wat tijd gekost om dat goed in kaart te krijgen) willen wij hem gewoon op de plek hebben waar hij thuishoort, en ook zijn leerkrachten zijn het voor 100% met ons eens, alleen komen we op de een of andere manier niet in contact met de "poortwachter"

ik begrijp gewoon niet waarom hij niet aanspreekbaar is. we vragen echt geen onmogelijke hulpmiddelen of speciale begeleiding (alleen wat al voorhanden is) en hebben er ook geen moeite mee het technasium een jaar uit te stellen.



Waarom reageer je nu zo boos naar ons? Ik snap dat je gefrustreerd bent, maar dat moet je dus zijn richting de school waar je aangemeld hebt.

Overigens zou dit voor mij echt een reden zijn om een andere school te zoeken, als er nu zo met je om gegaan wordt, vind ik dat geen goed teken!

Succes met je keuze.
Alle reacties Link kopieren
@2italy2 dat is wel zo maar zoon heeft een heel sterk taalgevoel en leest en spelt beter in het engels dan in het nederlands (heeft een paar jaar in het buitenland op school gezetten) zoals iemand anders ook al schreef geen enkele dyslect is hetzelfde, ik heb geen idee hoe het werkt, maar vreemde talen vind hij juist heel leuk (bij intelligentie onderzoek bleek hij boven gemiddeld intelligent op taal, vandaar dat de diagnose dyslexie zolang op zich liet wachten want wij zijn beiden niet dyslectisch)
Alle reacties Link kopieren
Ik zou kijken of je zoon een capaciteitenonderzoek kan maken en dat gegeven meesturen als onafhankelijk gegeven, in plaats van de score van de Cito-eindtoets. Hopelijk accepteren ze dat dan als onafhankelijk bewijs.

Balen dat de VO-school zowel het advies van de juf als de scores van het Cito-leerlingvolgsysteem niet accepteert!
Be yourself; everyone else is already taken - Oscar Wilde
.....
Alle reacties Link kopieren
@sassafrass sorry tekst was niet boos bedoelt, ben niet altijd heel goed in het mij uitdrukken op deze manier, wilde eigenlijk terug naar mijn originele vraag.



was heel erg blij met jou eerste reactie, maar die had ik nog niet gezien toen ik mijn tekst schreef.



op dit moment wil mijn zoon nog heel graag naar deze school en aangezien ik deze meneer nog steeds niet persoonlijk heb ontmoet wil ik de deur ook nog niet dicht gooien, heb nu nog heel erg het gevoel dat een persoon ons in de weg zit en niet de hele school





heel erg bedankt voor je tips en voor het uitleggen wat het technasium is
Alle reacties Link kopieren
@blanche778 bedankt voor je fijne reacties. we hebben wel een plan B. maar willen deze school inderdaad nog niet opgeven
Wanneer is het intelligentieonderzoek afgenomen?

Als dat minder dan 2 jaar geleden is zou dit een mooi document zijn om het niveau van zoon te kunnen verdedigen.
Ik werk in het onderwijs en met name in de brugklas. Ik weet hier wel iets van en het is vrij simpel.



Openbare scholen zijn in principe verplicht om alle leerlingen aan te nemen mits ze cognitief het niveau aankunnen. Echter, voor een ambitieus curriculum als het technasium zijn er vaak vele malen meer aanmeldingen dan plaatsen. Voor deze opleidingen kan de school wel keiharde eisen stellen. Zoals advies basisschool, minimale citoscore. Als er niet aan de eisen wordt voldaan en er is geen plek? Jammerdebammer, aannameplicht geldt niet voor de wens om specifiek binnen een bepaalde opleiding te worden toegelaten.

Scholen zijn vaak wel bereid om een leerling het voordeel van de twijfel te geven als die plek er wel is.

Het zou dus kunnen dat de havo/vwo brugklas ook al propvol zit terwijl er in de mavo/havo nog wel plek is. (Het staat scholen overigens vrij om hun vmbo afdeling mavo te noemen. Bestaat dus nog wel degelijk. Zeker op scholen met alleen een TL afdeling, noemen ze het nog vaak mavo.)

Het gaat hier dus over de vraag of de school bereid is je zoon het voordeel van de twijfel te geven. Scholen worden namelijk keihard afgerekend door de onderwijsinspectie. Slagingspercentages zijn daarin heel belangrijk, maar ook of leerlingen binnen de school afstromen naar een lager niveau. Scholen hebben dat liever niet. Het levert een lager cijfer op (en deze cijfers zijn openbaar, er wordt veel waarde aan gehecht) en het is voor leerlingen zelf ook beter om direct op hun juiste niveau te zitten.



Als dit de school is van je keuze dan zou ik je zoon naar een mavo/havo brugklas laten gaan. Als hij zich met zijn beperkingen echt zo goed weet te redden in het VO, dan stroomt hij op naar de HAVO.
Alle reacties Link kopieren
quote:bodhisattva schreef op 30 mei 2014 @ 14:48:

Ik werk in het onderwijs en met name in de brugklas. Ik weet hier wel iets van en het is vrij simpel.



Openbare scholen zijn in principe verplicht om alle leerlingen aan te nemen mits ze cognitief het niveau aankunnen. Echter, voor een ambitieus curriculum als het technasium zijn er vaak vele malen meer aanmeldingen dan plaatsen. Voor deze opleidingen kan de school wel keiharde eisen stellen. Zoals advies basisschool, minimale citoscore. Als er niet aan de eisen wordt voldaan en er is geen plek? Jammerdebammer, aannameplicht geldt niet voor de wens om specifiek binnen een bepaalde opleiding te worden toegelaten.

Scholen zijn vaak wel bereid om een leerling het voordeel van de twijfel te geven als die plek er wel is.

Het zou dus kunnen dat de havo/vwo brugklas ook al propvol zit terwijl er in de mavo/havo nog wel plek is. (Het staat scholen overigens vrij om hun vmbo afdeling mavo te noemen. Bestaat dus nog wel degelijk. Zeker op scholen met alleen een TL afdeling, noemen ze het nog vaak mavo.)

Het gaat hier dus over de vraag of de school bereid is je zoon het voordeel van de twijfel te geven. Scholen worden namelijk keihard afgerekend door de onderwijsinspectie. Slagingspercentages zijn daarin heel belangrijk, maar ook of leerlingen binnen de school afstromen naar een lager niveau. Scholen hebben dat liever niet. Het levert een lager cijfer op (en deze cijfers zijn openbaar, er wordt veel waarde aan gehecht) en het is voor leerlingen zelf ook beter om direct op hun juiste niveau te zitten.



Als dit de school is van je keuze dan zou ik je zoon naar een mavo/havo brugklas laten gaan. Als hij zich met zijn beperkingen echt zo goed weet te redden in het VO, dan stroomt hij op naar de HAVO.Precies, helemaal mee eens.
Exactement!
Alle reacties Link kopieren
@bodhisattva heel erg bedankt voor je reactie en heldere uitleg
quote:djoedjoe schreef op 30 mei 2014 @ 14:39:

@2italy2 dat is wel zo maar zoon heeft een heel sterk taalgevoel en leest en spelt beter in het engels dan in het nederlands (heeft een paar jaar in het buitenland op school gezetten) zoals iemand anders ook al schreef geen enkele dyslect is hetzelfde, ik heb geen idee hoe het werkt, maar vreemde talen vind hij juist heel leuk (bij intelligentie onderzoek bleek hij boven gemiddeld intelligent op taal, vandaar dat de diagnose dyslexie zolang op zich liet wachten want wij zijn beiden niet dyslectisch)

Ah....





Ogenblikje.



Je kind heeft een paar jaar engels onderwijs gehad. Mijn dochter heeft de eerste jaren in Duitsland op school gezeten. Taalgevoel en leesvaardigheden waren prima toen ze eenmaal naar een Nederlandse school ging. Maar met de spelling is het pas goedgekomen toen ik haar op kleuterniveau begon bij te spijkeren. De regeltjes die ze op school voor de spelling hanteren zijn nogal lastig te interpreteren. Ik heb een soort van eigen systeem ontwikkeld op basis van de manier waarop mijn juf het uitlegde (en voor de goede orde, ik ben nu 42). Na 2 keer uitleggen viel het kwartje en vanaf dat moment ging het beter. Let wel, toen zat ze al lang en breed in de brugklas!!



Dus bij deze de vraag; weet je zeker dat dyslexie het probleem is?? Of zou het simpelweg te maken kunnen hebben met een andere start.
.....
Alle reacties Link kopieren
quote:Exces schreef op 30 mei 2014 @ 14:53:

[...]



Ah....





Ogenblikje.



Je kind heeft een paar jaar engels onderwijs gehad. Mijn dochter heeft de eerste jaren in Duitsland op school gezeten. Taalgevoel en leesvaardigheden waren prima toen ze eenmaal naar een Nederlandse school ging. Maar met de spelling is het pas goedgekomen toen ik haar op kleuterniveau begon bij te spijkeren. De regeltjes die ze op school voor de spelling hanteren zijn nogal lastig te interpreteren. Ik heb een soort van eigen systeem ontwikkeld op basis van de manier waarop mijn juf het uitlegde (en voor de goede orde, ik ben nu 42). Na 2 keer uitleggen viel het kwartje en vanaf dat moment ging het beter. Let wel, toen zat ze al lang en breed in de brugklas!!



Dus bij deze de vraag; weet je zeker dat dyslexie het probleem is?? Of zou het simpelweg te maken kunnen hebben met een andere start.



Ik was ook al verbaasd, dyslectici hebben vaak veel meer problemen met de Engelse spelling (ook als ze een Engelse opleiding hebben gehad) dan Nederlands.



Maar goed, ik ken niet alle dyslectici.
Alle reacties Link kopieren
bij de reactie van bodhisatta moet je dan ook nog bedenken dat de school geen school is op financieel vlak maar een bedrijf.....

ook daar draait het vooral om geld, elke leerling vertegenwoordigd een x- bedrag aan euro's!! en die willen ze op een zo hoog mogelijk niveau binnen houden tot aan de eindstreep.
En die goede scores voor begrijpend lezen zijn voor mij helemaal Chinees.
Alle reacties Link kopieren
@exces wij hebben ook lang gedacht dat het door een andere start kwam, maar uiteindelijk is door onderzoek vast komen te staan dat het wel degelijk dyslexie is.
Alle reacties Link kopieren
@blanche dank je wel, precies!
Kleine aanvulling op mijn post. Wij wonen in het grensgebied en kennen meerdere kinderen die in het ene land wonen en in het andere naar school gaan. Nagenoeg al deze kinderen hebben moeite met de spelling.



Ik zou dus eens opnieuw beginnen met uitleg en boekjes op groep 3 niveau. Kijken of je de basis goed krijgt. Ik wil niet zeggen dat het probleem daarmee opgelost wordt, maar ik denk eigenlijk dat het wel degelijk verschil zou kunnen maken.
Alle reacties Link kopieren
@ mevrouw 75 hoe dat kan met lezen weet ik ook niet misschien omdat hij eerst engels heeft leren lezen voordat hij in het nederlands begon. bij spelling heeft hij zich trucjes aangeleerd om de spelling van woorden te onthouden (en ondanks dat hij beter spelt in het engels, is hier zijn dyslexie ook nog steeds heel zichtbaar)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven