Moeder van 4 kinderen, jaar naar het buitenland

20-05-2014 15:01 248 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste Forum leden,



Ik ben nieuw op dit forum en zou graag jullie mening willen weten over het volgende.



Ik ben een moeder van 4 kinderen, 2 zoons en 2 dochters.

Mijn jongste dochter is 13 jaar, mijn andere kinderen zijn het huis al uit.



Ik heb de kans gekregen om een jaar naar India te gaan om een yoga cursus te volgen en mezelf te ontwikkelen. Mijn man en ik hebben hier veel kennissen wonen en zou hier dus goed worden opgevangen.

Er is al een huis beschikbaar waar ik aankomend jaar kan verblijven.



Mijn jongste dochter zit in de eerste klas van de HAVO en zou qua steun op mijn man kunnen rekenen het aankomende jaar. Ook kan ze altijd terecht bij haar broers en zussen die het huis al uit zijn.



Mijn oudste dochter is in verwachting, dit zou ik heel graag willen meemaken. Maar ik ben bang dat als ik deze kans voor mezelf niet aanpak dat ik deze kans nooit meer krijg. Ik heb tot nu toe voor iedereen gezorgd maar heb het gevoel alsof dit echt de tijd is om mezelf te ontplooien.



Mijn man staat achter het plan, mijn kinderen niet. Wel ben ik van plan 2 keer naar Nederland te vliegen gedurende het jaar en ben ik natuurlijk bij de geboorte van mijn kleinkind.



Ik ben benieuwd naar jullie mening over deze situatie.



Liefs
Alle reacties Link kopieren
Je dochter is 13, gaat puberen, zal veel vragen aan je hebben en jij wil een jaar (!) in India gaan zitten yoga-en? Mijn keuze zou het niet zijn.

" Ik heb tot nu toe voor iedereen gezorgd maar heb het gevoel alsof dit echt de tijd is om mezelf te ontplooien. "

Hallo, je was er toch zelf bij toen je vier kinderen op de wereld gooide. Niet zo miepen zeg. Je kinderen hebben er niet om gevraagd om op de wereld gezet te worden, maar je gebruikt je moederschap nu wel als wisselgeld om je plannen te verdedigen. Moet dat ontplooien echt in India? Vind je man het echt oké? Ik zou echt geen jaar zonder mijn partner willen.
Alle reacties Link kopieren
Ik had het vreselijk gevonden als mijn moeder op mijn dertiende een jaar naar India was gegaan voor yogales, of voor wat dan ook eigenlijk. Ik kan me ook niet goed voorstellen dat ik dat zelf ook maar een moment zou overwegen. Je voert als argument aan dat je tot nu toe voor iedereen hebt gezorgd en dat het nu jouw beurt is, maar ik neem toch aan dat je zelf voor die vier kinderen hebt gekozen. En de jongste van de vier is nou eenmaal nog niet volwassen.



Daarbij vind ik het persoonlijk ook erg raar dat je in het buitenland wil zitten op het moment dat je oma wordt. Je dochter zal je steun waarschijnlijk hard nodig hebben, en ik snap ook niet goed dat je dat zelf niet van heel dichtbij wil meemaken. Maar het feit dat je nog een minderjarige, thuiswonende dochter hebt vind ik wel het zwaarste wegen in dit verhaal.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Dat die ene van 13 haar moeder juist op deze leeftijd hard nodig heeft, zou voor mij vele malen zwaarder wegen dan een of andere exotische zweefcursus. In Nederland zijn meer dan genoeg yogacursussen.
Love is the meaning of life
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het grenzeloos egoisme om een kind in de pubertijd een jaar achter te laten. Dit kan toch ook wanneer je dochter 20 is.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Fijn is dat, van die vrouwen die zich jarenlang opofferen zonder dat iemand daar om vraagt, zichzelf belangrijk maken en dan vervolgens hun beloning gaan opeisen 'omdat ze altijd voor iedereen gezorgd hebben en het nu tijd voor henzelf is'.



Als je altijd voor jezelf zorgt is dat niet nodig, veel gezonder. Nu is het zo'n alles of niets situatie, of je zorgt voor iedereen of je bent totaal afwezig omdat het tijd voor jezelf is. Beetje balans kan geen kwaad lijkt me.



En ontplooien kun je overal.
Alle reacties Link kopieren
Als ik m'n eerste kindje zou krijgen en mijn moeder zou zich zo gedragen, hoefde ik haar niet eens bij de bevalling. Blijf dan lekker daar.
Geniet van elke dag!
Alle reacties Link kopieren
quote:viva-amber schreef op 20 mei 2014 @ 15:19:

Ik vind het grenzeloos egoiosme om een kind in de pubertijd een jaar achter te laten. Dit kan toch ook wanneer je dochter 20 is.

Ja, maar het is nu háár beurt. Ze heeft jarenlang voor haar kinderen gezorgd dus dit verdient ze gewoon.



Zo blij dat mijn moeder gewoon lekker een potje ging tennissen en vrijwilligerswerk ging doen.
Alle reacties Link kopieren
Je kind is een brugsmurf.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ik sta echt versteld.



Zoiets doe je toch niet? Je kind van 13(!!) een jaar alleen laten?



Op elke straathoek in NL kun je toch yogalessen volgen? Er zijn toch zat yogavakanties van één of twee weekjes naar Kreta ofzo?



Ik kan me gewoon niet voorstellen dat je zoiets overweegt te doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benieuwd waarom het alleen nu kan en niet over een paar jaar? 13 is eigenlijk nog te jong om je moeder zo lang te moeten missen, in mijn ogen. En zeker als ze zelf aangeeft het niet te willen, i.p.v. stoer of onverschillig te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Je laat toch geen brugsmurf in de steek. Op die leeftijd heb je als jonge vrouw allerlei problemen die je nou jusit niet met je vader wil bespreken. India loopt echt niet weg en yoga kun je hier ook doen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Eerst leek je het nog zo'n leuk idee, een nakomertje in een groot gezin en nu heb je er geen zin meer in.



Ga aan het werk mens, kun je jezelf ook ontplooien en .je verdient ook nog eens geld mee. Kun je over een paar jaar mooi een huis huren in India en ben je niet meer afhankelijk van de goodwill van anderen.
Ik vind het in alle opzichten een ridicuul plan. Op zoek naar jezelf in India......volgens mij komen de meesten daar vooral meer in contact met toiletpotten enzo. Het is toch een compleet achterhaald idee dat je groeit van yogacursussen?



Waarin zou je willen groeien TO? Mijn ervaring is dat groei idd wel van wezenlijk belang is in je leven, maar dan wel in je echte leefomgeving en in het nu. Anders heb je er toch niets aan?
Je kinderen hebben je nog nodig. Ik zou niet gaan.
Je dochter van 13 zit in haar eerste jaar van de middelbare school. Een cruciale leeftijd waarin ze nog veel steun nodig heeft van haar moeder, als rolmodel.



Ga als ze 18 is, maar nu nog niet. Zo'n yoga cursus is niet eenmalig.
Alle reacties Link kopieren
Dat je kinderen er niet achterstaan moet toch al genoeg zijn, of is hun mening hierin ondergeschikt? Het is ook nogal wat, het gaat niet om de aanschaf van een nieuwe lamp, of de keuze tussen twee campings in Frankrijk.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
.
tessaa wijzigde dit bericht op 23-12-2014 21:08
Reden: privacy
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
We zijn trouwens wel verrekte eensgezind!!

Wat voor weegschaal is dat, waarop je afweegt dat je voldoende voor anderen hebt gezorgd en DUS nu zelf aan de beurt bent? Eentje van de Blokker of van de Action?







Zorgen voor anderen zodat je genoeg karmapunten verzamelt voor jezelf. Ergens doen we dat allemaal onbewust wel natuurlijk. Het probleem met die karmapunten is alleen dat je niet zelf bepaalt wanneer ze ingewisseld worden, en voor welk doel. En dat wil jij nu wel gaan doen. Gaat niet veel goeds van komen.

Ja, die cursus is nu op je pad gekomen en ja, misschien komt zo'n kans wel nooit meer. Je dochter is ook nooit meer 13 en je andere dochter is ook nooit meer voor het eerst zwanger. "Nooit meer" is een slecht positief argument als er zoveel negatieve argumenten zijn.
Leuk idee, voor later. Zodra je laatste kind het huis uit is.

Je klinkt een beetje als een Amanda Krabbé.



In Nederland kan je jezelf ook ontwikkelen, je hoeft niet naar ver om dat te bereiken.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het ontzettend zielig voor je dochter vinden, en erg egoïstisch van jou, maar als je dan echt wil gaan, waarom moet dat meteen voor een jaar? Kun je niet voor een kortere tijd naar India?
Alle reacties Link kopieren
quote:dubbeltje4 schreef op 20 mei 2014 @ 15:27:

We zijn trouwens wel verrekte eensgezind!!



Zal ik dan puur om te pesten zeggen dat ik het wel een goed idee vind ?



Nee hoor, dit zou een te gek plan zijn als al je kinderen volwassen waren. Maar dat is niet zo, je hebt zelf voor die kinderen gekozen, je dochter heeft je hard nodig, India is er over een paar jaar ook nog en jezelf ontwikkelen kan je in Nederland ook. Belachelijk plan. Dat je het zelfs maar serieus overweegt zeg.
Alle reacties Link kopieren
Kun je niet bijvoorbeeld in de zomervakantie een paar weken gaan? Dan ben je er wel gewoon voor je dochter wanneer zij je nodig heeft tijdens de schoolweken.
Alle reacties Link kopieren
Soms zijn dingen nodig voor je persoonlijke ontwikkeling.



Ik vind een jaar zonder je moeder als je 13 bent wel heel lang. Dus ik zou heel goed nadenken voor ik het zou oen.



Je moet zelf de beslissing nemen natuurlijk, maar bedenk eens hoe jij het zou vinden toen je 13 was en je moeder zou een jaar weg gaan.
quote:Thordis schreef op 20 mei 2014 @ 15:12:

[...]







Gaat d'r man fijn een cursus tantra volgen met de buurvrouw.Biodanza

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven