Moeder van 4 kinderen, jaar naar het buitenland

20-05-2014 15:01 248 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste Forum leden,



Ik ben nieuw op dit forum en zou graag jullie mening willen weten over het volgende.



Ik ben een moeder van 4 kinderen, 2 zoons en 2 dochters.

Mijn jongste dochter is 13 jaar, mijn andere kinderen zijn het huis al uit.



Ik heb de kans gekregen om een jaar naar India te gaan om een yoga cursus te volgen en mezelf te ontwikkelen. Mijn man en ik hebben hier veel kennissen wonen en zou hier dus goed worden opgevangen.

Er is al een huis beschikbaar waar ik aankomend jaar kan verblijven.



Mijn jongste dochter zit in de eerste klas van de HAVO en zou qua steun op mijn man kunnen rekenen het aankomende jaar. Ook kan ze altijd terecht bij haar broers en zussen die het huis al uit zijn.



Mijn oudste dochter is in verwachting, dit zou ik heel graag willen meemaken. Maar ik ben bang dat als ik deze kans voor mezelf niet aanpak dat ik deze kans nooit meer krijg. Ik heb tot nu toe voor iedereen gezorgd maar heb het gevoel alsof dit echt de tijd is om mezelf te ontplooien.



Mijn man staat achter het plan, mijn kinderen niet. Wel ben ik van plan 2 keer naar Nederland te vliegen gedurende het jaar en ben ik natuurlijk bij de geboorte van mijn kleinkind.



Ik ben benieuwd naar jullie mening over deze situatie.



Liefs
Alle reacties Link kopieren
TO durft niet meer terug te komen.
Alle reacties Link kopieren
Dat denk ik ook chocolol
Alle reacties Link kopieren
Wat een watje en dat denkt zich een jaar staande te kunnen houden in India? Een middagje VF trekt ze geeneens.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Ze heeft pas vanmiddag dit topic geopend, het kan natuurlijk ook zijn, dat ze nog helemaal geen tijd heeft gehad om op dit forum te gluren (denkt ze heel optimistisch).
Of 'Loes' is eigenlijk de dochter en heeft nu ruzie met mama die de reacties niet zo tof vindt.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou niet gaan, je jongste dochter heeft je nog hard nodig. En voor haar is een jaar dan ook te lang.
Alle reacties Link kopieren
Een yogacursus kun je hier in Nederland ook doen, daar hoef je echt niet voor naar India. Mij intrigeert je opmerking over jezelf ontwikkelen. Mis je hier soms iets? Of heb je het idee stil te staan in je leven? En waarom denk je daar in India de oplossing voor te vinden.

Voor je dochter vind ik het sneu. Ze is nog zo jong en krijgt als enige van jouw kinderen te maken met hun moeder die ineens alleen voor zichzelf kiest. Je loopt de kans dat je veel tussen jullie kapot maakt. Dat is waarschijnlijk niet wat jij wil horen maar zij als puber zal echt wel denken waarom je haar niet belangrijk genoeg vind om in de leeftijdsfase waarin ze nu zit voor de aandacht voor haar kiest.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Wat sneu voor je jongste dochter; je bent áltijd geweest voor je 3 grotere kinderen en de jongste mag het zelf verder uitzoeken. Want jij streeft namelijk een gróter, belángrijker doel na; een héél jaar lang jezelf ontplooien... Meid, wat moet je er uit zien.
Alle reacties Link kopieren
quote:Azile schreef op 20 mei 2014 @ 16:10:

Ik stel me voor dat het een soort test is. Dat zo'n yogi-tiepje je vraagt jezelf een jaar lang te ontwikkelen in India tussen de wierook en klankschalen...en dat je dan aan het einde te horen krijgt 'u bent niet te redden, u heeft uw gezin, familie en vrienden een heel jaar lang in de steek gelaten: je man, je nog onvolwassen dochter, je dochter die net moeder is geworden, je eerste kleinkind, etc.'. En dat als je nu na enig beraad afzegt er een luide gong te horen is en ze je vertellen 'dat je de hoogste mate van ontwikkeling hebt bereikt, door niet weg te lopen van je zelfgekozen verantwoordelijkheden en de mensen die van je houden en je nodig hebben.' +1!
Alle reacties Link kopieren
quote:meivogel schreef op 20 mei 2014 @ 20:28:

[...]





Dat soort dingen kan ik ook niet zo goed begrijpen, maar dan vooral omdat het vaak om levensgevaarlijke expedities gaat. Levensgevaarlijk indeed, die expeditie ging erom een op de berg overleden kameraad te eren..



Maar ik heb het idee (kan het fout hebben) dat er minder kritiek is als een mannelijke avonturier-papa op expeditie gaat, maar dat als een moeder zoiets probeert de wereld over haar heenvalt.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 20 mei 2014 @ 15:09:

Ik zou mijn man ook geen trouw beloven, als hij voor zijn eigen genoegen een jaar af zou taaien. Prima dat hij zichzelf gaat ontdekken, ontdek ik het plaatselijke basketball team wel.





Nee, ik zou ook niet snel een net puber een jaar alleen laten.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:Azile schreef op 20 mei 2014 @ 16:10:

Ik stel me voor dat het een soort test is. Dat zo'n yogi-tiepje je vraagt jezelf een jaar lang te ontwikkelen in India tussen de wierook en klankschalen...en dat je dan aan het einde te horen krijgt 'u bent niet te redden, u heeft uw gezin, familie en vrienden een heel jaar lang in de steek gelaten: je man, je nog onvolwassen dochter, je dochter die net moeder is geworden, je eerste kleinkind, etc.'. En dat als je nu na enig beraad afzegt er een luide gong te horen is en ze je vertellen 'dat je de hoogste mate van ontwikkeling hebt bereikt, door niet weg te lopen van je zelfgekozen verantwoordelijkheden en de mensen die van je houden en je nodig hebben.'Idd! Zo iemand die na een jaar meditatie en vegeteren éindelijk voelt wat LOS LATEN inhoud omdat hij /zij hem/haar he-le-máál losgemaakt heeft van het gezin, waarna de guru zegt: "zie je, los-laten zit in je hoofd. Dat had je dus ook thuis kunnen doen."
Is dit topic weer zo'n verkapt studentenonderzoekje? TO laat zich niet meer zien
quote:saartjuhzes schreef op 20 mei 2014 @ 23:17:

[...]

Levensgevaarlijk indeed, die expeditie ging erom een op de berg overleden kameraad te eren..



Maar ik heb het idee (kan het fout hebben) dat er minder kritiek is als een mannelijke avonturier-papa op expeditie gaat, maar dat als een moeder zoiets probeert de wereld over haar heenvalt.Sterker nog; de meeste "guru's" zijn mannen. Jezus, Mohammed, Krishnamurti, Lao Tse, Daila Lama etc. Nog nooit opgevallen...? ;)
kan je niet maken
Alle reacties Link kopieren
quote:saartjuhzes schreef op 20 mei 2014 @ 23:17:

[...]

Levensgevaarlijk indeed, die expeditie ging erom een op de berg overleden kameraad te eren..



Maar ik heb het idee (kan het fout hebben) dat er minder kritiek is als een mannelijke avonturier-papa op expeditie gaat, maar dat als een moeder zoiets probeert de wereld over haar heenvalt.



Meerdere mensen hebben gezegd dat het in deze niets uitmaakt of de vertrekkende ouder een piemel heeft of een vagina.

Dus vanwaar dat idee?



Echt, een vader van een minderjarig kind die een jaar gaat bergklimmen vind ik net zo'n hork als een moeder met yoga-drang.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Alle reacties Link kopieren
quote:sinnombre schreef op 20 mei 2014 @ 15:28:

Leuk idee, voor later. Zodra je laatste kind het huis uit is.

Je klinkt een beetje als een Amanda Krabbé.

Dacht ik ook gelijk.Zij had ook iets voor zichzelf nodig.Met andere woorden,mijn man en 4 kinderen zijn niet meer genoeg vervulling in mijn leven.

En na je thuiskomst bleek het toch niet de oppepper te geven die je dacht dat het zou hebben.Integendeel..................
Ik vind persoonlijk dat je geen kinderen krijgt om ze zomaar een jaar achter te laten, terwijl zij 13 is. Je dochter heeft je nodig!



Ga naar India wanneer zij uit huis is.
Alle reacties Link kopieren
quote:

saartjuhzes schreef op 20 mei 2014 @ 23:17:

[...]

Levensgevaarlijk indeed, die expeditie ging erom een op de berg overleden kameraad te eren..



Maar ik heb het idee (kan het fout hebben) dat er minder kritiek is als een mannelijke avonturier-papa op expeditie gaat, maar dat als een moeder zoiets probeert de wereld over haar heenvalt.Ja, dat heb je inderdaad fout.
You know how I know? Because I reeaally think so!
quote:saartjuhzes schreef op 20 mei 2014 @ 23:17:

Maar ik heb het idee (kan het fout hebben) dat er minder kritiek is als een mannelijke avonturier-papa op expeditie gaat, maar dat als een moeder zoiets probeert de wereld over haar heenvalt.Volgens mij zijn er weinig expedities die een jaar duren hoor. En ik vind het ook nogal een verschil of iemand een berg beklimt omdat het zijn beroep is (en hij er dus geld mee binnenhaalt, voor zijn gezin), of dat hij een jaar gaat navelstaren om zichzelf te ontdekken. Geld verdienen is noodzaak, jezelf leren kennen kan ook dichter bij huis.
Alle reacties Link kopieren
Je krijgt 4 kinderen en wil op een cruciaal moment (puberdochter en zwangere dochter) een jaar een jaar!!!) naar India om aan jezelf te werken?

Dat had je je eerder moeten bedenken. Nooit gebackpackt vroeger? Of is die zweverigheid iets van de laatste jaren?

Mijn schoonmoeder is ook zo. Die heeft haar kinderen al meerdere malen in de steek gelaten omdat ze op zoek was naar iets wat ze tot op de dag van vandaag nog niet gevonden heeft (en nooit zal vinden want....waar je ook heen gaat je neemt je zelf namelijk mee).

Jij hebt zeker je boekenkast ook vol staan met van die zelfhulpboeken?
Alle reacties Link kopieren
quote:patsy_stone schreef op 20 mei 2014 @ 21:03:

en volwassen dochter die zwanger is achter te laten.

TO heeft 4 dochters. Dan zou ze nooit meer lang weg kunnen, want dikke kans dat er om de 2 jaar wel één zwanger is. Er zijn genoeg oudere echtparen die jarenlange zeiltochten over de hele wereld maken, zijn die dan ook fout omdat ze niet heel dicht bij hun kleinkinderen zijn?
quote:saartjuhzes schreef op 21 mei 2014 @ 08:38:

[...]

TO heeft 4 dochters. Dan zou ze nooit meer lang weg kunnen, want dikke kans dat er om de 2 jaar wel één zwanger is. Er zijn genoeg oudere echtparen die jarenlange zeiltochten over de hele wereld maken, zijn die dan ook fout omdat ze niet heel dicht bij hun kleinkinderen zijn?



Quote van TO:



quote:Ik ben een moeder van 4 kinderen, 2 zoons en 2 dochters.Jouw reactie slaat dus nergens op. De jongste dochter is nog lang niet aan kinderen toe.
Alle reacties Link kopieren
Het zal wel aan mij liggen, maar als je rond middelbare leeftijd jezelf nog niet gevonden hebt, gaat dat ook niet meer gebeuren.



Mijn beste vriendin heeft een vergelijkbare moeder. Andere situatie, maar toch. Haar moeder roept al vanaf dat vriendin jong is (ze is nu ruim in de 30): en nu ga ik echt voor mezelf kiezen. Even vergetend dat ze dat al jaren doet, en vriendin daar -zeker vroeger- de dupe van is geworden.
quote:saartjuhzes schreef op 21 mei 2014 @ 08:38:

[...]

TO heeft 4 dochters. Dan zou ze nooit meer lang weg kunnen, want dikke kans dat er om de 2 jaar wel één zwanger is. Er zijn genoeg oudere echtparen die jarenlange zeiltochten over de hele wereld maken, zijn die dan ook fout omdat ze niet heel dicht bij hun kleinkinderen zijn?Ouders moeten op een gegeven moment ook weer hun eigen leven op kunnen bouwen. Maar ik denk nu even vanuit TO. Ze is op zoek naar zichzelf, naar wat belangrijk is in het leven (stel ik me zo voor). Maar ze ziet niet dat wat écht belangrijk is, vlak voor haar voeten ligt. Je kunt maar één keer de geboorte van je eerste kleinkind meemaken, zo'n moment komt nooit meer terug. Dus buiten dat ze haar jongste dochter in de steek laat, doet ze in mijn ogen ook zichzelf te kort.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven