Moeite met mijn (teveel drinkende) dochter

29-04-2016 12:46 384 berichten
Mijn oudste dochter is volwassen. Ze woont half op kamers en studeert aan de universiteit.

Ze haalt goede punten. Is er áltijd, werkt ernaast én is actief in allerlei verenigingen heeft haar rijbewijs en sport veel. So far no problems.

Maar dán: ze drinkt echt grenzeloos veel, vind ik. Onlangs werd ik tegen de ochtend gebeld door een studiegenootje dat we haar moesten komen halen omdat ze letterlijk door haar benen was gezakt.

Ze heeft een totale black out gehad en herinnert zich niet hoe ze thuis is gekomen.

Achteraf hoor ik, dat dit niet de eerste keer was.



Mijn 'brave' hard studerende slimme dochter heeft een dubbelleven. Hier zit ze vooral in haar eigen wereldje. Ze is geen prater en redelijk op zichzelf. Dit was ze altijd al. Maar ze leek gezond, oogde gelukkig, had vriendinnen en presteerde goed op school. Dus naïef als ik was ging ik er vanuit dat het goed was



Boy did i was wrong.

Mijn stille dochter bleek helemaal niet zo stil. Vanaf haar 14e experimenteerde ze met limoncello op de zgn 'hockeyfeestjes', en vanaf haar 15e dronk ze regelmatig. En dan vooral: te véél.

Jongelui zijn grenzeloos en tanken maar door en willen niet onder doen voor de ander.

Mijn lieve dochter bleek destijds niet zo lief want ze loog als de beste, en ik stond erbij en keek ernaar en was zo'n moeder die zei:'dat doet die van mij nooit, en ze verteld me altijd álles.'

Uhuh.



Wij zijn zelf helemaal geen drinkers en onder de 18 hanteren wij hier een zero tolerance beleid.

Ik ben ook jong geweest maar echt lam was ik nooit. Daarvoor was ik veel te veel een control freak. En ik vond dronken mensen zo beschamend om te zien dat ik besloot: dát nooit!



Ik ben bang dat ik de controle over mijn kind kwijt ben. Dat ze haar grenzen dusdanig heeft opgerekt door het continu voor haarzelf te vergoelijken met dingen als: iedereen doet het, en dát heet het studentenleven. Dat ik gewoon echt niet meer kan slapen als ze weer eens een dispuut feestje heeft, en geloof me, die zijn er elke dag wel als ze wil.

Ik vrees dat ze een keer de verkeerde tegenkomt die misbruik van haar gemoedstoestand maakt. Als ze nu al blijkbaar zo vaak een black out gehad heeft, kan natuurlijk elke randsaap met haar doen wat ie wil op dat moment.

Mijn kind lacht het weg en er is níet met haar over te praten. Sterker nog, ze steekt mijn andere kinderen ermee aan door de draak met mijn bezorgdheid te steken én wordt ronduit boos als ik haar in haar ogen belerend toespreek. Ze dreigt gewoon me helemaal niks meer te vertellen en gewoon niet meer thuis te komen.

Ik haat het dat ze me ontglipt en een heel leven heeft waar ik geen weet van heb. Dat hele loslaten valt me zwaar en dat hele alcohol gedoe nog meer.



Ik wíl haar vertrouwen en ik wéét dat ze alcohol drinken. Echt wel. Ik ben niet van gisteren. Ik heb dit ook heus wel geaccepteerd. Maar dat uitgaan en drinken standaard hand in hand gaan en ze dan niet 1 of 2 biertjes drinken maar 30 tot ze er letterlijk bij neervallen, dát vind ik nauwelijks te verteren.



Vanavond is er een studievereniging feestje. 30 euro all inclusive, dus dat geld moet eruit, dat begrijp je.

Ik maak me zo'n zorgen dat ze zich nog eens in een coma zuipt op deze manier. En ik begrijp ook niet dat ze dit zo faciliteren op deze manier.



Ze trekt zich echt niks meer van mij aan. Straffen of verbieden wil ik eigenlijk niet maar than again, ze is volwassen dus dat lijkt me sws zinloos. Dat lijkt me niet wenselijk ook, ze doet het tóch en gaat er vervolgens mee door er over te liegen. Ik wil een redelijke verstandhouding en een vertrouwensklimaat onderhouden met haar. Maar eerlijk gezegd: ik hou mijn hart vast.



Wat vinden jullie?
Alle reacties Link kopieren
Hoe bozer jij word hoe aantrekkelijker het is om het wel te doen.

Je dochter is een volwassen meid. Je krijgt pas grip op je eigen leven met vallen en opstaan. Af en toe moet ze dr billen branden en flink op de blaren zitten. Is bij jou vast ook vroeger zo gebeurd. (bij mij in ieder geval wel).



Dus ik denk stel je niet aan, komt wel goed, hoort bij het student zijn.
Sommige mensen dromen van grootse dingen, terwijl anderen wakker blijven en ze realiseren.
ze is volwassen, als zij niet wil kan je niks
Ja hoort dat écht bij het student zijn. Want ík ken het niet op deze manier. En ik was ook écht geen lieverdje.

En ik ben niet streng, dat zijn mijn kinderen ook met mij eens. Ik kan wel bezorgd zijn. Maar volgens mij niet perse meer dan normaal.
Wat jij wil (een redelijke verstandhouding en een vertrouwensklimaat) ga je niet krijgen. Ze blijkt al jarenlang tegen je te liegen en dat is ook één van de kenmerken van een verslaafde.



De volgende keer niet meer ophalen, geen geld geven voor drank en verder proberen om je oordeel voor je te houden.
Het is niet leuk om toe te zien dat je dochter zich lazarus drinkt, maar ik denk niet dat je er iets aan kan doen. Ze studeert geneeskunde, is blijkbaar een zeer slimme tante en wie weet is dit haar guilty pleasure om tegen al haar perfectie aan te schoppen. Makkelijker gezegd dan gedaan, maar ik zou het laten gaan. Ze komt er vanzelf wel achter.
Met haar gaan praten over je zorgen.

Controle over haar heb je niet.

Spreek je zorgen uit. En vraag naar haar bevindingen. Niet gaan veroordelen en boos worden.
Yep, dit hoort bij student zijn. Ik zoop me ook ongans toen ik lid was en studeerde. Nu drink ik incidenteel iets.
Alle reacties Link kopieren
quote:Yggdrasil- schreef op 29 april 2016 @ 12:51:

Ja hoort dat écht bij het student zijn. Want ík ken het niet op deze manier. En ik was ook écht geen lieverdje.

En ik ben niet streng, dat zijn mijn kinderen ook met mij eens. Ik kan wel bezorgd zijn. Maar volgens mij niet perse meer dan normaal.



Ja, dit gebeurt ontzettend veel onder studenten. Zeker degenen die bij verenigingen zitten. Ik ken er weinig die daar niet zeer regelmatig apelazarus zijn.



Is het slim? Nee. Is het gevaarlijk? Ja. Maar is te 'normaal' binnen die kringen om het gevaar er van in te zien zoals jij dat doet.
Nou nou ze is niet meteen verslaafd ofzo ze drinkt sowieso niet elke dag, niet eens elke week denk ik hooguit het weekend als er feestjs zijn. Afhankelijk van waar ze zit in het trimester met tentamens feest ze de ene week véél en de andere week níet. Het gaat mij vooral om de hoevéélheden die dan getankt worden.

En ik heb haar nog nooit 1 cent gegeven voor uitgaan. Ze werkt er zelf (hard) voor.
Alle reacties Link kopieren
Je dochter is volwassen, studeert aan de universiteit, haalt goede punten en woont ook nog eens half op zichzelf? Daarnaast werkt ze, sport veel en heeft haar rijbewijs?

Hartstikke goed van je dochter zeg! Ze is jong, studeert, werkt en sport. Daarnaast drinkt ze en soms teveel. Gun je dochter haar vrijheid die ze verdient. Als ik je OP lees dan komt het helemaal goed met haar.
Enjoy the little things in life
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je het toch moet proberen te accepteren. Ik herken het ook zeker wel uit de eerste jaren van mijn studie. Nu ik bijna klaar ben heb ik de behoefte om me helemaal lam te zuipen ook steeds minder. Ik zou proberen te blijven beseffen dat dit waarschijnlijk maar een 'fase' is. Je dochter is slim, geef haar dan ook het vertrouwen dat ze haar eigen keuzes mag maken. Laat dit niet tussen jullie instaan.



Mijn moeder heeft zich eigenlijk nooit bemoeid met mijn drankgebruik, maar ze heeft het misschien ook niet zo door gehad omdat ik meteen op kamers ben gaan wonen.
Nu bagatelliseer je je eigen OP. Je maakt je zorgen, maar ze is echt niet verslaafd schrijf je.



Je hoeft niet elke dag te drinken om verslaafd te zijn. Je dochter is een binge-drinker en dat is net zo goed een verslaving.
Als je kijkt naar programma's als Geordie Shore en Jershey Shore zie je al dat dit als "normaal" wordt beschouwd onder jongeren. Ze kijken er niet van op of om en corrigeren elkaar ook niet.

Ik ken het zelf wel degelijk uit mijn studententijd, maar wij schroomde niet om elkaar op de lazer te geven als er 1 te ver ging.



Ze is volwassen en je hebt geen grip meer op haar, maar ik denk dat je nu weet dat je dat al sinds haar vijftiende niet meer hebt. Ik kan je eigenlijk niets adviseren, ik zou mij ook geen raad weten.
Erover ophouden. Zolang zij in staat is haar baantjes en studie vol te houden functioneert ze.

Ze is jong.

Ik vind het wel bijzonder te horen dat ze zo stil is normaal, lijkt wel of dat drinken haar 'identiteit' is.

Ik zou de nadruk leggen op haar andere leuke eigenschappen en het drinken laten voor wat het is.

Tegen een driftig kind praat je ook niet de hele tijd over haar driftbuien maar probeer je ook andere eigenschappen te 'versterken'.

Ze moet de gevolgen van haar gedrag zelf ondervinden en tot dusver is dat alleen gezeur van haar slome moeder die niet weet wat feesten is.

Pas als haar leeftijdsgenoten wat gaan zeggen (en daar is ze nu) komt ze ZELF tot de conclusie.
Misschien is ze ook wel lid van dit forum, en leest ze al je topics mee.
Alle reacties Link kopieren
quote:Yggdrasil- schreef op 29 april 2016 @ 12:51:

Ja hoort dat écht bij het student zijn. Want ík ken het niet op deze manier. En ik was ook écht geen lieverdje.

En ik ben niet streng, dat zijn mijn kinderen ook met mij eens. Ik kan wel bezorgd zijn. Maar volgens mij niet perse meer dan normaal.



Je maakt je zorgen en bezorgd. Toen ik nog op en top student was en 3/4 dagen in de week in de kroeg stond vertelde ik uberhaupt niet tegen me ouders dat ik zo vaak in de kroeg stond. Ik vond dat bij mijn prive leven horen. Maar dit kwam ook omdat als ik wel zei dat mn moeder ging 'miepen' drink je wel alleen maar fris, en denk aan dit hé en denk aan dat hé. Bloed irritant vond ik dat (evenals veel medestudenten die met een gelijkwaardige thuissituatie zitten).



Kortom: Je dochter word volwassen. Ze is bezig met haar toekomst op te bouwen. Jij hebt je daar 18 jaar druk over maken. laat je dochter dan nu ook werken aan haar volwassenheid. Zoals eerder gezegd gaat dat met vallen en opstaan. Geef haar dan ook die ruimte want later (als ik goed is studeert jouw dochter geneeskunde toch?) gaat ze anders misschien wel veel harder op dr bek omdat ze niet geleerd heeft volwassen te zijn.
Sommige mensen dromen van grootse dingen, terwijl anderen wakker blijven en ze realiseren.
Alle reacties Link kopieren
Hoe harder jij probeert om haar te controleren en te manipuleren, hoe minder je zult bereiken.

Daarnaast, zolang de rest gewoon goed gaat, wat is het probleem? Ze is volwassen, intelligent en maakt haar eigen keuzes. Je haalt er allerlei dingen bij, die je zelf invult. Zij geniet met volle teugen van het studentenleven.

In veel studentenkringen is dit inderdaad best normaal. En weet je wat? Dat gaat vanzelf weer over, als het studentenleven overloopt in een serieus bestaan.
Alle reacties Link kopieren
Experimenteren. Hoort erbij..wordt vanzelf minder
het is natuurlijk niet echt normaal om zoveel te drinken dat je omvalt. ook in studentenverenigingen is dat niet de norm
Alle reacties Link kopieren
Half op jezelf wonen ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Yggdrasil- schreef op 29 april 2016 @ 12:54:

Nou nou ze is niet meteen verslaafd ofzo ze drinkt sowieso niet elke dag, niet eens elke week denk ik hooguit het weekend als er feestjs zijn. Afhankelijk van waar ze zit in het trimester met tentamens feest ze de ene week véél en de andere week níet. Het gaat mij vooral om de hoevéélheden die dan getankt worden.

En ik heb haar nog nooit 1 cent gegeven voor uitgaan. Ze werkt er zelf (hard) voor.Maar weet je dat zeker? Dat ze niet iedere dag drinkt?
Frankly my dear, I don"t give a damn
quote:blijfgewoonbianca schreef op 29 april 2016 @ 12:59:

Half op jezelf wonen ?Yep, de was bij je moeder doen, en daar "gezond weer op de been komen"om vervolgens weer terug te gaan naar je kamer.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je dochter thuis stil is omdat ze niet haarzelf kan zijn, omdat moeders (en of vader) een beeld op legt hoe ze moet zijn. Dat dat haar ongelukkig maakt en dat ze nu bezig is met haar eigen identiteit te ontwikkelen.



Laat dr, komt wel goed.
Sommige mensen dromen van grootse dingen, terwijl anderen wakker blijven en ze realiseren.
Aan de ene kant helpt dit. Om erover te praten. En om te horen dat het veel vaker voorkomt. Aan de andere kant maakt het me verdrietig. Want: wat weet ik nog meer niet?



Ze wordt door iedereen omschreven als een serieuze en intelligente meid, prettig in de omgang en gezellig om erbij te hebben.



Ik heb de laatste tijd het idee dat ik haar niet meer ken ofzo....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven