Naar de middelbare!

20-01-2017 15:43 342 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ooit, bijna 12 jaar geleden begon hier een groepje dames te schrijven in een gloednieuw zwangerschapstopic! Jeetje wat heb ik daar toen veel aan gehad! Nu is het twaalf jaar verder en zitten we midden in de schooladviezen, Cito's en open dagen.

Wie praat er mee?
Alle reacties Link kopieren
quote:MouseCat schreef op 11 maart 2017 @ 09:48:

Wat leuk, zo'n kennismakingsdag om iedereen een beetje te leren kennen. Ik kan me zomaar voorstellen dat dat een hoop spanning over de zomervakantie wegneemt.



Hier ook en bij oudste ook gehad. Dat nam inderdaad spanning weg. Na die eerste lange leuke kennismaking in juni, had hij al een jongen gevonden waarmee het klikte en in de zomer hebben ze nog regelmatig geappt en afgesproken. Toen hij begon, was het al ergens vertrouwd (gingen geen klasgenoten mee).



Nu met dochter ook een kennismaking in juni en ik hoop dat voor haar hetzelfde positieve gevoel blijft hangen in de vakantie. Dat begint toch wel prettig op zo'n nieuwe "enge" school.
Alle reacties Link kopieren
quote:Selma.Duim schreef op 12 maart 2017 @ 23:43:

Nah wat jammer Hangmat! Een musical hoort er toch wel een beetje bij dus ik kan me voorstellen dat je dochter teleurgesteld is...





Op de basisschool van mijn kinderen, wordt er al jaren geen musical meer gedaan. Hier maken ze een film en die gaat dan ook in 'premiere' incl. rode loper en gala kleren. Een heel getuttemetut is dat hier. Toen ik dat voor het eerst vernam, film ipv musical, was ik een beetje teleurgesteld Maar de kinderen vinden het prachtig, dus, prima dan maar.



Ohja, jongste heeft havo/vwo advies, maar gaat naar een mavo/havo school. Op die school worden er veel meer creatieve vakken aangeboden en de sfeer past veel meer bij haar dan het schoolse leren. Ik zie haar meer stralen op deze school, dan op welke andere school dan ook in de omgeving. Gelukkig bestaat er bij ons geen loten. Wat een gedoe zeg. Lijkt me een fikse tegenvaller voor je kind als het graag naar school Z wil, dat het dan uitgeloot wordt en uiteindelijk genoegen moet nemen met je 6e keus ofzo.
Hier ook een dochter in groep 8 (afgelopen maand 11 geworden), wonend in Utrecht. Dat loten is echt wel een ding hier. Je mag je voor 1 school opgeven en als je wordt uitgeloot, heb je 1 week de tijd om nog 3 andere scholen op te geven. Dan mogen dan alleen scholen zijn, waar nog plek is. Dus waarschijnlijk je 6de, 7de en 8 ste keus ofzo.

Ik denk dat mijn dochter wel vrij veilig zit met haar keuze en haar nivo. Maar je weet het nooit zeker en haar tweede keus zal zowiezo vol zitten. Vooral met havo advies wordt hier veel geloot en op de categorale gymnasia.

We zullen zien. Op veel scholen heb je nog broertjes en zusjes regel, maar mijn dochter wil naar een andere school dan mijn mijn zoon, die nu in de brugklas zit (ook heel ander type).
Lucky, ik verwacht dat er alleen op het rietveld op vwo nivo geloot gaat worden (was vorig jaar ook zo), dus het komt vast goed met je dochter. Er begint ook een nieuwe school in Utrecht, dus dat neemt ook hopelijk de druk een beetje weg op de andere scholen.
Alle reacties Link kopieren
Zou mooi zijn, Angelique! :-)

Mocht er toch geloot worden op het niveau van mijn dochter op de door haar gewenste school, dan is er nog steeds een grote kans dat ze ingeloot wordt, natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Gisteren hebben we een brief gekregen van de school waar onze zoon het liefst naartoe gaat. Met de uitnodiging voor maandag, de dag dat hij zijn portfolio moet presenteren. Maar helaas ook met de mededeling dat er, zoals verwacht, flink meer aanmeldingen zijn als anders. En dat we dus zeker ook aan een plan B moeten gaan denken .

De uitslag komt uiterlijk 19 april, nog een spannende maand te gaan hier........
Wat voor portfolio moet hij laten zien?
Alle reacties Link kopieren
Het is een creatieve school. Hij moet 5 werkjes meenemen, dat kunnen tekeningen of knutselwerkjes zijn die hij thuis of op school heeft gemaakt. Dan moet hij maandag een hele schooldag meelopen en daar krijgt hij ook drie creatieve opdrachten en een gesprek voor zijn motivatie. De 120 creatiefste kinderen worden dan geselecteerd en worden aangenomen. Hij heeft de afgelopen weken hard gewerkt aan zijn portfolio en vindt het erg spannend, zeker nu hij weet dat er flink wat kinderen gaan afvallen.
Alle reacties Link kopieren
Jeetje, lijkt wel een beetje op mijn toelatingsexamen van de kunstacademie destijds. Dat mag dan wel een heel bijzondere middelbare zijn?
Leuk Mida! Hopelijk wordt hij aangenomen.
Wat spannend Mida, hoop dat hij wordt aangenomen.



Hier (Utrecht) 6 april de loting en 5 april krijg je een overzicht welke scholen en welk nivo er geloot gaat worden.

Hangmat, wanneer wordt het in Amsterdam bekend?
Onze dochter zit ook in groep 8. Ze heeft een vwo advies gekregen. We zijn op 5 scholen gaan kijken, vier scholengemeenschappen en een categoraal gymnasium. Ze heeft voor een scholengemeenschap dat ook gymnasium aanbiedt gekozen. Inmiddels aangemeld. In mei horen we of ze definitief toegelaten is. Deze school heeft ook en kennismakingsdag in juni. Vind ik ook erg fijn, want ze is de enige van haar klas die naar deze school gaat.

Onze dochter vond het moeilijk om tussen twee scholen te kiezen: een montessorilyceum of een gewone scholengemeenschap. Ze zit nu op een montessoribasisschool. Ze heeft uiteindelijk gekozen voor de gewone scholengemeenschap omdat ze zich daar het prettigst voelde.

We zagen een categoraal gymnasium ook niet zitten omdat we het ook te elitair vonden.



Spannend allemaal. Ze heeft er veel zin in, maar vindt het ook een beetje eng.
Inmiddels weet dochter van twee andere meisjes van haar school, maar wel uit een andere groep, dat zij zich ook aangemeld hebben op de school waar mijn dochter zich heeft aangemeld. 1 meisje heeft nummer 104. Dus officieel is het totaal aantal toelaatbare leerlingen vol. Pfff nog wachten tot dinsdag en dan weten we hoe het er voor staat. Ik vind dat nog erg lang duren, maar als ik dan lees dat sommigen van jullie tot april of zelfs mei moeten wachten, besef ik me dat wij geluk hebben.



Mijn dochter maakt zich vooral erg druk over het fietsen en de route die ze moet nemen . Het is een afstand van ongeveer 6 km en vrijwel recht toe, recht aan, maar mijn dochter is niet zo ondernemend. Uiteraard ga ik van de zomer een aantal keer met haar de route fietsen.

Ik zit nog wel een beetje met de maat van de fiets. Mijn dochter is echt een kleine ukkepuk en fietst nu op een 26 inch fiets, wat net aan gaat. Het liefst zou ik haar met 28 inch banden zien rijden, gezien de af toeleggen afstand, maar dan wordt de fiets echt te groot. Op welke maat fiets, fietsen jullie kinderen?



Ik vind het fijn dat er nog twee meisjes van haar school zich aangemeld hebben voor dezelfde school als mijn dochter. Geeft zeker de eerste dagen wat houvast, hoewel ik zeker weet dat mijn dochter snel ook andere vriend(inn)en zal maken.
Spannend, MIDA, a.s. maandag! Er wordt best wel wat gevraagd van relatief jonge kinderen.

Heeft jouw zoon er zin in of ziet hij er tegenop?



Als mijn dochter naar de school van haar tweede keuze zou gaan, was er ook een screeningsmiddag geweest. Best heavy vind ik dat hoor!
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een ukkepuk.



Ga op zoek naar een 28" en vervang het zadel eventueel door een platter model.

Hiermee paste onze zoon toch nog op een échte herenfiets.



Je zou ook naar een 28" met een laag frame kunnen kijken.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
En hier nog zo'n ondermaatse brugpieper straks. Een herenfiets gaat het niet worden, want dat is echt te groot voor onze zoon. Hij gaat gewoon op de fiets die hij nu heeft. Ik was zelf ook klein toen ik naar de middelbare school ging, en last toen ook nog niet op een damesfiets. Nooit mee gepest ofzo. Zoon moet straks 4 km fietsen. De route is heel simpel en ook redelijk veilig.
Alle reacties Link kopieren
Zoon is 1.41 en fietst op een 26" sportfiets. Die gebruikt hij ook tijdens onze fietsvakanties dus prima geschikt voor lange afstanden

De kleinste zal hij toch wel zijn.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik vind zelf ook dat er veel gevraagd wordt voor een 11-jarige. Het lijkt wel een sollicitatie! Hij heeft er veel zin in, maar is wel erg gespannen, hij wil het zo graag goed doen. Je weet ook niet wat andere kinderen meenemen. Hij heeft er hard voor gewerkt en meer als je best doen kun je niet.



Als hij wordt aangenomen is het zo'n drie km fietsen, de tweede keuze is ruim 6 km fietsen.

Hij is ook nog niet zo groot, 1.45m en fietst nu op een 26 inch fiets, maar we willen voordat hij naar de middelbare gaat wel een 28 inch fiets kopen, framemaat 50. Hij heeft al proefgefietst en dat past goed.
Ik heb er 1 nu dan nog groep 7 maar hij is net 1,35 cm. Ik verwacht dat hij niet de 1,40 aantikt volgend jaar. Hij paste nu nog niet op een 26 inch.
Alle reacties Link kopieren
Oh, mijn zoon wil trouwens een damesmodel transportfiets. Vindt hij stoer
Hier een lange dochter die minder dan 1 km hoeft te fietsen. Oneerlijk verdeeld.

Zoon heeft trouwens ook een damestransportfiets met krat.
Alle reacties Link kopieren
Hier ongeveer 1,5 km fietsen, de mazzelaar. Dochter heeft 28" fiets want is al 1.62 (ze wordt 12 in oktober).



Mida, spannend voor je zoon! Hopelijk wordt zn werk beloond.

Dochter heeft woensdag een (fit-)test voor de sportlijn die ze wil gaan doen.
Alle reacties Link kopieren
Oh dat is ook leuk! Wat houdt dat in, gaan ze dan meer sporten?

Dat zou mijn zoon ook leuk vinden.

Ik zag wel toen we de open dagen bezochten, dat veel middelbare scholen leuke dingen hadden in de gymzaal. Klimwanden, supergrote trampolines, heel leuk! Dat hadden ze allemaal niet in 'onze' tijd
Alle reacties Link kopieren
Klopt mida! 2 uur extra sport buiten de reguliere schooltijden. Per blok (6-8 wk) staat 1 sport centraal, van voetbal tot turnen, van schaatsen tot mountainbiken en alles daar tussen in.



En idd, ze hebben nu veel leukere dingen in de gymzaal dan 'vroeger', dat viel mij ook op.
Alle reacties Link kopieren
Leuk topic.

Hier ook een zoon van 11 jaar aangemeld op een technasium. Meteen te horen gekregen dat hij aangenomen is gelukkig

Hij komt in de atheneum brugklas terecht.

Melden jullie de kids die niet meteen weten of ze op de school van keuze terecht kunnen ook op een andere school aan?
Girls compete with each other, women empower one another

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven