Nee, ik eet lekker niet!

27-03-2013 21:18 126 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!



Na veel wikken en wegen heb ik de knoop doorgehakt en plaats hier een berichtje.

Eigenlijk moet ik mijn verhaal gewoon even kwijt en hoop hier misschien wat herkenning en/ of tips te vinden...

Mijn zoon is 3,5 jaar en echt.... Het allerleukste, liefste, grappigste jongetje dat er op deze aardkloot rondloopt.

Maar.... Meneertje eet zó ontzettend slecht... In het begin (het begon rond zijn 2e jaar) dachten we: ach, het zal wel voorbij waaien. Maar nu, anderhalf jaar later, is er nog bijna niets veranderd. Het komt er op neer dat hij sowieso geen nieuwe dingen probeert en eigenlijk niets anders lust dan spinazie, witte bonen in tomatensaus(!), snijboontjes, bloemkool (paar hapjes) heel fijn geprakt met aardappel en een peutermenu spaghetti. Een pannenkoek vindt hij ook wel o.k. Qua fruit eet hij alleen appel, op brood qua hartig beleg alleen smeerworst en pindakaas. Zoete dingen gaan wel goed.

Ik analyseer me suf maar kom er niet uit. Hij geeft zelf aan dat hij van zacht eten houdt, maar paaseitjes, soepstengels en harde snoepjes gaan er wel in, dus een echt "stukjesissue" heeft hij niet.

Daarbij komt nog dat hij zijn avondeten absoluut niet zelf wil eten. Wij moeten hem dus nog voeren....



Nou ja, het komt er op neer dat er 's avonds een hoop stress is aan tafel.

Iemand hier die dit herkent? Lees graag ervaringen van anderen!



Groetjes van Lily
Alle reacties Link kopieren
Hij eet van alles (de voedselgroepen) dus wel wat? En hij loopt verder niet achter op gewicht en groei?



Dan zou ik me er niet TE druk om maken. Het komt echt wel. Spreek met hem af dat hij 2 kleine hapjes proeft van nieuwe dingen (voor het wennen aan smaken en texturen) en verder hoeft hij niet.
Alle reacties Link kopieren
Het komt er op neer dat hij sowieso geen nieuwe dingen probeert en eigenlijk niets anders lust dan spinazie, witte bonen in tomatensaus(!), snijboontjes, bloemkool (paar hapjes) heel fijn geprakt met aardappel en een peutermenu spaghetti. Een pannenkoek vindt hij ook wel o.k. Qua fruit eet hij alleen appel, op brood qua hartig beleg alleen smeerworst en pindakaas.



Dat lijkt mij voldoende om groot op te worden.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Hij krijgt gerust wel genoeg binnen hoor. Spinazie, bloemkool en snijbonen zijn toch gezond?



Maak je wel een fruitshake voor 'm?



Snoep zou ik achterwege proberen te laten.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees helemaal geen vreemde voorkeuren of dat hij helemaal niets lust. Ik zou alleen stoppen met voeren.
Alle reacties Link kopieren
Misschien geen stukjesissue, maar inmiddels wel angst voor het onbekende misschien?

Mijn zoontje at goed tot hij bijna twee was, daarna steeds minder. Toen hij bijna drie was at hij alleen nog wat fruit, brood met pasta en pannenkoeken. Cb wilde hem doorsturen naar logopedie en evt kindertherapeut. Wij hebben met zoon afgesproken dat wie drie is alles eet. Heel klein begonnen, en wel met wat dwang. Dag 1 een stukje pasta, dag twee ook, tot hij daaraan gewend was en niet meer bang. Zo hebben we het opgebouwd. Inmiddels is hij zes en nog steeds geen genieter van eten, maar hij kan nu vrij veel eten zonder in paniek te raken. Vlees was bij hem trouwens het allermoeilijkste. Eerst alleen vis en vegadingen, daarna kip. Rund en varkensvlees eet hij nog steeds niet.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon zeggen dat hij van iedere avondmaaltijd 3 happen moet nemen. (Als hij 4 is, 4 happen.) Niet apart/speciaal voor hem gaan koken, hij moet eten wat de pot schaft.



Kinderen gaan eten pas waarderen na 3 keer proeven.
Alle reacties Link kopieren
En in hoeverre ga je erin mee?



Want hoewel een drama maken averechts werkt, kan er gewoon niet in meegaan en heel veel verschillende gerechten voorschotelen wonderen doen.



Maak het leuk aan tafel (ook al zie je er tegenop). Geef een heel groot bord met een mini portie van nieuwe gerechten. Laat hem meehelpen (hij is 3, dat moet lukken) en ondertussen proeven.



En gewoon geen snoep meer. Na het eten, van alles een hapje mag hij een snoepje. Wil hij niet, dan is het zijn eigen keuze. Verder negatief gedrag dat hieruit volgt negeren. Dat hóór je gewoon niet.



Een kind verhongert zichzelf niet, echt niet. Een kind maakt hooguit drama waar de ouder in meegaat. Ook al wil hij liever witte bonen in tomatensaus, dan nog gaat hij eten als je 1 dag spruitjes, sperziebonen, daarna brocoli en bruine bonen en allerlei spul wat hij niet lust gaat eten.



Door aan te passen heeft hij de macht. Het is aan jou om de macht terug te krijgen zonder een machtstrijd te gaan voeren.
3x is scheepsrecht zeggen stuurlui die wachten tot ze kapitein van het schip zijn
Alle reacties Link kopieren
Blender aanschaffen en bv door de spinazie ook ander groene groenten door heen blenderen.



Fruitshakes maken. Maar vooral geen stress en strijd om eten laats een onderzoek stond in de krant niets lusten is genetisch bepaald door een of ander gen.



Zolang hij goed groeit enz maakt t niet zoveel uit.
Ik zag laatst op TV dat kleine kinderen vaak wantrouwend zijn ten aanzien van wat er op hun bord ligt en dus willen ze het graag even voelen en ruiken. Dat gaat volledig tegen onze tafelmanieren in, dus houden veel mensen dit tegen, maar het schijnt goed te helpen als je het kind de gelegenheid geeft om eerst even zelf met zijn vingertjes op onderzoek uit te gaan.



Overigens hebben kleine kinderen veel meer smaakpapillen dan volwassenen, dus het kan ook zijn dat ze een smaak nog te zuur, bitter, zout of wrang vinden.
Alle reacties Link kopieren
quote:mickey82 schreef op 27 maart 2013 @ 21:25:

Misschien geen stukjesissue, maar inmiddels wel angst voor het onbekende misschien?





Waar moet die angst voor het onbekende vandaan komen? Als een kind een jaar is mag het alles eten, behalve pindas en nog iets.

Dus dan heb je als ouders toch al alles een keer aangeboden?



Als je elke week hetzelfde eet snap ik dat de angst ontstaan kan zijn, maar ik kan me daar eigenlijk niets bij voorstellen.



Maar goed, ik heb het makkelijk want mijn kinderen eten alles op 2 (uitgesproken voedsel zoals zuurkool, witlof) per kind na waar ze echt van over hun nek gaan, en omdat ik dat als volwassene ook heb ga ik daar ook niet moeilijk over doen.
3x is scheepsrecht zeggen stuurlui die wachten tot ze kapitein van het schip zijn
Alle reacties Link kopieren
quote:Truffelmaffia schreef op 27 maart 2013 @ 21:27:

Gewoon zeggen dat hij van iedere avondmaaltijd 3 happen moet nemen. (Als hij 4 is, 4 happen.) Niet apart/speciaal voor hem gaan koken, hij moet eten wat de pot schaft.



Kinderen gaan eten pas waarderen na 3 keer proeven.



Werkt niet voor extreem slechte eters. Mijn oudste is er ook zo 1, die heeft toch echt een andere aanpak nodig.



Die happen gaan er niet in, hoe lang we ook aan tafel blijven zitten.



TO, groeit je zoon verder goed?
Ik weet niet of het genetisch bepaald is, maar het schijnt in ieder geval zo te zijn dat als de moeder tijdens haar zwangerschap veel verschillende dingen eet de baby al gewend is geraakt aan heel veel verschillende smaken in de baarmoeder.
Alle reacties Link kopieren
Ik maak er geen punt van als ze niet eten.

Mijn zoon wilde vanavond niet eten. Prima, dan niet. Hij krijgt voldoende van alles binnen.

Ik probeer minimaal 2-3x per week iets op tafel te zetten wat hij lust.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben met terugwerkende kracht jaloers op wat jouw zoon allemaal eet.

En echt............. het komt goed.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Joh, het was hier precies hetzelfde. Junior at nauwelijks. Maar wel groeien (in de lengte voornamelijk ) en kerngezond. Op een verdwaald griepje of verkoudheidje na mankeerde het ventje nooit iets.



Toen hij 4 werd en naar school ging, veranderde zijn eetgedrag al een beetje. School heeft een continurooster dus alle kinderen blijven over tussen de middag. En zien de anderen dus eten. Dat, in combinatie met meer energie verbruiken op school, maakte al een heel groot verschil. Ineens wees hij dingen aan in de supermarkt die hij ook wilde proberen. Gezien bij klasgenootje.



Hij is nu 11 en nog steeds geen makkelijke eter. Die pizza van vanavond, die ging schoon op. Aardappelen, vlees en groente zijn en blijven problematisch. Heel simpel: niet eten? Niet snoepen. Tenzij hij fruit neemt. Er wordt ook niet speciaal wat anders gekookt voor hem. Wat al geschreven werd: kinderen verhongeren zichzelf echt niet. En te zijner tijd leert hij heus wel meer en beter eten. En zo niet? Dan niet. His loss.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad, eens met de vorige poster, maak het leuk!



Hier werken gezichtjes op het bord als een trein (maak een compositie van groentes/aardappels/vlees), laten helpen met een boodschappenlijstje maken (je kind kan tekenen, dan samen naar de winkel en samen koken) en zelf groentes verbouwen op het balkon/tuin.



Ook spelen we vaak "brocolli-kapper", met je tandjes de brocolli "kappen/knippen", of "draakjes-die-alles-eten". We proberen "strijd" aan tafel te voorkomen, maar als er niet goed gegeten wordt dan ook geen toetje.

Ook mogen de kinderen altijd kiezen uit meerdere soorten groentes (we maken dan bv worteltjes en brocolli en een salade).

En...ook belangrijk, niet teveel opscheppen. Ze zijn apetrots op een zelf leeggegeten bordje, en ze mogen altijd nog een keertje opscheppen.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap er ook niets van, waarom hij zo bang voor eten is/was. Onze andere kinderen hadden hier ook totaal geen last van.

Mijn zoontje kon heel goed uitleggen waar hij bang voor was, namelijk om ziek te worden.

Wij aten heel gevarieerd, en tot een bepaalde leeftijd deed hij vrolijk mee.
Alle reacties Link kopieren
quote:Chartreuse schreef op 27 maart 2013 @ 21:32:

Wat al geschreven werd: kinderen verhongeren zichzelf echt niet.Heb ik zeker een apart geval thuis.
Alle reacties Link kopieren
quote:meryan schreef op 27 maart 2013 @ 21:37:

[...]





Heb ik zeker een apart geval thuis.Maar dan merk je toch iets in de groei en/of gezondheid van je kind denk ik?
Alle reacties Link kopieren
Mijn oudste at in het begin alle vieze prutjes die ik maakte. Tot hij een jaar was. En dan at hij één keer heel goed bijv. maìs en de volgende keer dat ik het hem gaf vertikte hij het om door te slikken.

En slikte hij het door spuugde hij na de laatste hap in één keer zijn hele prak uit.

Ik heb ook alles geprobeerd : gezichtjes maken , verhaaltjes vertellen, alleen maar gezellig erbij zitten..... als hij niet wilde hielp niets.

Maar meestal komen ze weinig tekort als ze wel brood en fruit eten.

En jeetje.....dan trek je elke dag een blikje bonen open. Ze voelen zichzelf vanzelf een keer voor gek staan en dan gaan ze dingen proeven.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Jeetje... Wat een reacties al! Echt fijn.



@Orzoo, het wonderlijke is, dat hij precies gemiddeld op de curve zit. Hij ziet er gezond uit, heeft een dikke bos glanzend haar, helder oogwit... Hij eet geen vlees, maar dat vind ik op zich nog niet het ergste.



@Rodina: ja klopt het zijn gezonde dingen... En yoghurt met fruit (gepureerd, uiteraard) gaat ook wel. Snoep achterwege laten heb ik overwogen maar vind ik moeilijk omdat het voelt alsof ik hem dan straf voor iets dat hij eng vindt.



Want ja @Mickey, je slaat de spijker op zijn kop: het lijkt inderdaad op angst voor het onbekende. Hoe jij het hebt aangepakt zie ik op zich wel zitten. We hebben het wel met dwang geprobeerd, maar er ontstaat dan een enorme strijd met gegil en alles. Echt paniek. Met heel kleine stukjes opbouwen valt nog te proberen. Het vreemde vind ik ook dat hij als baby veel meer at. Plakjes beleg, tomaat etc. Hij keek trouwens toen al nooit het eten van ons bord hoor, dus ik denk dat het ook nooit een echte genieter van eten zal worden.



@Modus: stoppen met voeren... Graag, maar dan weigert hij te eten en krijgt hij helemaal niks binnen... Het is dus een beetje "kiezen tussen 2 kwaden"...



Groetjes en ik ga zo eens met manlief babbelen over een nieuwe strategie!
Alle reacties Link kopieren
Jee, alweer reacties erbij! :-) ga ze eens even lezen....
Alle reacties Link kopieren
quote:Chartreuse schreef op 27 maart 2013 @ 21:40:

[...]



Maar dan merk je toch iets in de groei en/of gezondheid van je kind denk ik?Klopt.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons ging je omgekeerde psychologie goed.

Een placemat met allerlei figuren van Sesamstraat.

Bij iedere figuur een hapje neerleggen dat ze NIET mogen opeten :-)

Het is het proberen waard.

Overigens heeft hij daardoor wel lang met z'n handen gegeten, maar dat was onze zorg niet bij een kind van 3.



Nu is hij 4 krijgt hij eerst zijn groente, want anders zijn de aardappels en vlees op en "hoeft" hij niets meer.



Overigens buurjongen at echt ook slecht avondeten, en had hetzelfde postuur.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven