Nee, ik eet lekker niet!

27-03-2013 21:18 126 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!



Na veel wikken en wegen heb ik de knoop doorgehakt en plaats hier een berichtje.

Eigenlijk moet ik mijn verhaal gewoon even kwijt en hoop hier misschien wat herkenning en/ of tips te vinden...

Mijn zoon is 3,5 jaar en echt.... Het allerleukste, liefste, grappigste jongetje dat er op deze aardkloot rondloopt.

Maar.... Meneertje eet zó ontzettend slecht... In het begin (het begon rond zijn 2e jaar) dachten we: ach, het zal wel voorbij waaien. Maar nu, anderhalf jaar later, is er nog bijna niets veranderd. Het komt er op neer dat hij sowieso geen nieuwe dingen probeert en eigenlijk niets anders lust dan spinazie, witte bonen in tomatensaus(!), snijboontjes, bloemkool (paar hapjes) heel fijn geprakt met aardappel en een peutermenu spaghetti. Een pannenkoek vindt hij ook wel o.k. Qua fruit eet hij alleen appel, op brood qua hartig beleg alleen smeerworst en pindakaas. Zoete dingen gaan wel goed.

Ik analyseer me suf maar kom er niet uit. Hij geeft zelf aan dat hij van zacht eten houdt, maar paaseitjes, soepstengels en harde snoepjes gaan er wel in, dus een echt "stukjesissue" heeft hij niet.

Daarbij komt nog dat hij zijn avondeten absoluut niet zelf wil eten. Wij moeten hem dus nog voeren....



Nou ja, het komt er op neer dat er 's avonds een hoop stress is aan tafel.

Iemand hier die dit herkent? Lees graag ervaringen van anderen!



Groetjes van Lily
Alle reacties Link kopieren
Wat wij deden bij nieuwe dingen was duidelijk maken dat het moest, maar wel rekening houdend met zijn angst. Dus hij mocht dan op schoot zitten, ik hield zijn hand vast enz.
Alle reacties Link kopieren
Je zoon heeft een uitgebreider menu dan menig peuter Als hij verder goed groeit, niet te veel van maken.



Mijn dochter was ook zo'n slechte eter tussen haar tweede en haar vijfde ongeveer. Maar als ik dan keek wat ze binnenkreeg, was het qua voedingsstoffen wel aardig voldoende. Het was alleen eenzijdig.



Eten is een heel sterk machtsmiddel voor kinderen, omdat ouders het zo belangrijk vinden. Kinderen hebben er ook behoefte aan om controle te hebben over dingen en eten is daar bij uitstek geschikt voor, misschien wel het enige waar ze echt macht in hebben. Strijd maken van het eten verlies je daarom altijd. Plus dat je je er heel erg rot over gaat voelen. Hou het luchtig, en speels.



En daarnaast: eet je zelf dingen die je niet lekker vindt? Voor je zoon mag eten ook leuk en lekker zijn. Eten is meer dan voedingsstoffen binnen krijgen, een goede relatie met eten daar heb je je leven lang plezier van.



Wij hebben uiteindelijk de omgekeerde psychologie toegepast: Pas als je vijf ben, ben je groot genoeg om alles te proeven. Daar zijn we mee begonnen twee maanden voor ze vijf werd. Toen ze eindelijk vijf was geworden, wilde ze alles proeven en zodoende kwam ze meer dingen tegen die ze toch wel lustte. Het is nog geen grote eter, maar er zit inmiddels veel meer variatie in. Wellicht dit eens proberen voor je zoons vierde verjaardag?
Alle reacties Link kopieren
quote:meryan schreef op 27 maart 2013 @ 21:44:

[...]





Klopt.De meeste reacties hier gaan uit van een gezond kind, dat goed groeit. Daar wordt door velen specifiek naar gevraagd. Kind dat goed groeit en gezond is, verhongert zichzelf over het algemeen echt niet. Groeit het kind niet goed en/of is het niet gezond èn het eet slecht, dan moet je stappen gaan ondernemen. Maar goed groeien en gezond? Laat gaan, laat gaan. Kind gaat vanzelf meer en anders eten. Of niet, en dan heeft het die andere voedingsmiddelen kennelijk niet nodig.
Wij hebben het los moeten laten. Mijn oudste at alleen brood. Nooit anders gekookt en we hebben gewacht. En nu eet ze redelijk, ze is 6. Soms eet ze 2 happen, soms schept ze 2* op en soms eet ze haar bord leeg. Ze eet nu zelfs sla. De eerste x bord leeg heb ik de vlag uitgehangen. Echt zo blij was ik. En dat wachten ging echt niet altijd zonder strijd of tranen want je wilt zo graag dat ze goed eten.



Persoonlijk vind ik dat hij redelijk goed eet hoor.
Alle reacties Link kopieren
http://www.nu.nl/gezondhe ... -lusten-zit-in-genen.html

Las ik van de week.



Mijn oudste (14 jaar inmiddels) is een redelijk makkelijke eter, altijd geweest. En in eerste instantie dacht ik dat dat door mijn briljante eetopvoeding kwam (veel verschillende dingen aanbieden, nooit een strijd maken van eten, gezellig maken aan tafel enz. enz.).

En toen kwam mijn jongste...........

Zelfde briljante eetopvoeding, ander resultaat.

Hij is inmiddels 12, eet nog steeds een zeer beperkt menu, liefst geen groenten.



Je kunt op je kop gaan staan, maar eten is nou eenmaal het ultieme selluf-doen-middel voor kinderen. Laat het losssssssssssss.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Overigens kook ik nu soms wel 2 verschillende groente of soorten aardappel. Omdat ik nu weet wat ze echt niet lust en ik ook niet eet wat ik niet lekker vind.
Op zich vind ik het nog wel meevallen, wat je kind eet. Van alle voedselgroepen een beetje. Ik zou me niet al te druk maken. En eten vooral geen vervelende aangelegenheid maken. Zeker niet als hij het verder gewoon goed doet en goed groeit.



Hem met andere kinderen samen laten eten helpt ook niet? Als ik hier kinderen aan tafel heb die niets lusten dan prijs ik de andere kinderen die het wel eten de hemel in als ze iets eten, gaat het lusiknie-kind meestal vanzelf ook eten (en die prijs ik dan driedubbel de hemel in, uiteraard). En worden ze opgehaald dan doe ik dat nog eens dunnetjes over. Eten ze overigens iets echt niet dan geef ik ze wat anders, prijs ik ze daarover. Ik ga zo'n kind dan niet zitten opvoeden/dwingen te eten. Het (hier) eten moet wel leuk blijven.
Ik vind het eigenlijk wel meevallen met wat je zoontje allemaal eet. Volgens mij at die van mij ongeveer hetzelfde op die leeftijd en dat vonden wij een goede eter.

tja wat meer fruit soorten zou fijn zijn, maar dat komt heus wel.
Alle reacties Link kopieren
@publicdiary: misschien is het daar ook wel mis gegaan... Misschien zijn we te voorzichtig geweest met aanbieden en heb ik te lang aparte happen voor hem gemaakt (ook toen hij al een jaar geweest was). In die tijd was mijn man vaak laat thuis en aten wij later. Kookte ik voor zoon een hapje aardappeltjes, groente, vlees. Hij had ook pas heel laat tanden, dat speelde ook mee.

@meryan: hij groeit gelukkig prima en is niet vaker ziek dan andere kinderen, denk ik.

@Iris: grappig dat je dat zegt... Ik vraag mezelf vaak af of het niet daar door komt... Ik ben psychisch erg ziek geweest tijdens de zwangerschap en heb zeer weinig gevarieerd gegeten daardoor (ik had een dwangneurose en was extreem bang mijn baby te besmetten met het één of ander).

@mickey: misschien kunnen we inderdaad wat meer rekening houden met zijn angst. Je bent gauw geneigd om te zeggen: hup, niet zeuren....

@solomio: het is zeker een machtsmiddel... En dat genetische dat zou goed kunnen... Mijn man heeft erg slecht gegeten als kind (is nu echt de dankbaarste eter die ik ooit heb gezien). Het was bij hem echter zo erg dat hij hersenvliesontsteking kreeg op zijn vijfde en er bijna niet meer was... Dit gegeven zorgt er ook wel voor dat wij allebei een beetje in paniek raken van deze situatie.



Die omgekeerde psychologie ga ik ook onthouden! Leuk maken heeft denk ik weinig kans van slagen, daar trapt hij denk ik niet in...



Nou dames, ik ga mijn bed opzoeken. Voor nu echt ontzettend bedankt voor jullie tips en bemoedigende woorden (ik wéét dat ik de enige niet ben maar het lijkt of vrienden etc. alleen maar goede eters hebben dus het is fijn om te lezen dat ik écht de enige niet ben).



Slaap lekker!
Alle reacties Link kopieren
Mijn oudste was eerst een heel gemakkelijke eter. At alles. Maar langzaamaan kwam daar verandering in. Nu wil hij soms niet eens proeven. Daar erger ik me soms wel aan. Als hij weinig eet maakt het me niet uit maar niet eens willen proeven vind ik wel eens zonde. We eten wat de pot schaft en de pot schaft ook altijd een toetje. En dat gaat er eigenlijk altijd in. De laatste tijd geen vruchtenyoghurt want meneer blieft ineens geen klontjes meer in zijn toetje. Nou ja, dan maar de staafmixer er op. Hij eet gelukkig wel behoorlijk fruit. En hij krijgt dagelijks 2 vitaminesnoepjes.

Ik zou het snoepen wel beperken als hij slecht eet.



Bij de jongste is het precies omgekeerd. Hij was een erg slechte eter. En nu probeert hij alles. Behalve gewone koemelk, dat wil hij echt niet.



Wat hier wel goed valt is bevroren fruit (frambozen, blauwe bessen, bramen of gemengd) in een beker met een banaan of peer of appel en dan de staafmixer er op. Als het zuur is doen we er wat ranja of dixap of roosvicee bij en dan hebben we heerlijk ijs.

Ook soep werkt hier goed. Courgette koken, bouillonblokje er bij, beetje melk en de staafmixer er op. Ook lekker met andere groentes (wortels of broccoli of pompoen of tomaat) en nog lekkerder met een schepje kruidenkaas en/of gehaktballetjes.



Zelf eten gebeurt hier wel. De kinderen willen het ook echt zelf doen dus dan is het makkelijk praten. Heb je wel eens geprobeerd om niet te voeren? En hoe lang heb je dat geprobeerd?
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon van bijna 3,5 begint al te brullen dat hij het niet wil en het niet lust wanneer ik de pan op tafel zet. Ook aan tafel maakt hij amok. Dat hij niet eet maak ik me eigenlijk niet zo druk om, maar dat kabaal erom heen zorgt gewoon voor een vervelende sfeer.



Sinds vorige week zet ik hem op de mat in de gang bij het maken van kabaal. Aan tafel ben je rustig en doe je gezellig. Ik heb m'n best gedaan op het koken en dan wil ik geen heisa aan tafel. Niet eten is prima. Maar dan krijg je ook geen toetje.



Tot heden werkt het. Heb hem een paar keer op de gang gezet en dat vond hij niet leuk. Hij eet nu nog steeds maximaal 3 happen per maaltijd, maar hij proeft het in ieder geval wel. Hij doet die happen alleen zodat hij een toetje krijgt weet ik, maar ach, dat maakt me niet uit.



Vroegah wilde ik niet met de methode "geen eten is geen toetje" werken. Maar ik ben er wel klaar mee. Heb altijd wel lekkere toetjes in huis omdat mijn man en ik dat zelf lekker vinden. Zoon blieft dat dus ook heel graag. Nou, als dat werkt, dan werkt het!
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 27 maart 2013 @ 21:32:

Ik ben met terugwerkende kracht jaloers op wat jouw zoon allemaal eet.

En echt............. het komt goed.+1, ik wacht nog steeds tot het goed komt (dochter wordt volgende maand 6)
Alle reacties Link kopieren
Wat zijn de eetgewoontes thuis? Allemaal samen aan tafel, netjes blijven zitten tot iedereen klaar is etc?
Alle reacties Link kopieren
quote:lily76 schreef op 27 maart 2013 @ 22:05:

Mijn man heeft erg slecht gegeten als kind (is nu echt de dankbaarste eter die ik ooit heb gezien). Het was bij hem echter zo erg dat hij hersenvliesontsteking kreeg op zijn vijfde en er bijna niet meer was... Dit gegeven zorgt er ook wel voor dat wij allebei een beetje in paniek raken van deze situatie.





Dit snap ik even niet geloof ik? Wat is het verband tussen hersenvliesontsteking en slecht eten?



Fijn dat hij goed groeit, probeer het dan ook deels los te laten. Kennelijk weet hij instinctief prima wat zijn lijf nodig heeft.
Alle reacties Link kopieren
Hier is het niet eten is geen toetje.

Wil hij dan nog niet eten, prima dan eet je niet. Maar dan ook verder niks anders en geen toetje.

Gaat hij zitten dreinen ... Ben je vast moe en gaat hij resoluut naar bed.
Een goed begin is het halve werk, maar een goed begin is maar de helft
Alle reacties Link kopieren
quote:layla1969 schreef op 27 maart 2013 @ 22:21:

[...]



+1, ik wacht nog steeds tot het goed komt (dochter wordt volgende maand 6)In de puberteit gaan ze het allemaal inhalen.
Duss....
Alle reacties Link kopieren
quote:Mies85 schreef op 27 maart 2013 @ 22:29:

Hier is het niet eten is geen toetje.

Wil hij dan nog niet eten, prima dan eet je niet. Maar dan ook verder niks anders en geen toetje.

Gaat hij zitten dreinen ... Ben je vast moe en gaat hij resoluut naar bed.Wow! Wat streng. Ik doe het anders.
Duss....
Alle reacties Link kopieren
Hij moet ook nogeens braaf aan tafel blijven zitten tot we klaar zijn.



Hij mag zelf kiezen maar met die keuze komen consequenties. En vaak als ik hem aan zijn toetje herinner eet hij wel. Ik middel wel hoor, dat hij niet zoveel hoeft te eten.
Een goed begin is het halve werk, maar een goed begin is maar de helft
Alle reacties Link kopieren
quote:Solomio schreef op 27 maart 2013 @ 21:52:

http://www.nu.nl/gezondhe ... -lusten-zit-in-genen.html

Las ik van de week.



Hier klopt het; zowel mijn man als ik waren draken wat eten betreft.



Mijn oudste (14 jaar inmiddels) is een redelijk makkelijke eter, altijd geweest. En in eerste instantie dacht ik dat dat door mijn briljante eetopvoeding kwam (veel verschillende dingen aanbieden, nooit een strijd maken van eten, gezellig maken aan tafel enz. enz.).

En toen kwam mijn jongste...........

Zelfde briljante eetopvoeding, ander resultaat.

Hij is inmiddels 12, eet nog steeds een zeer beperkt menu, liefst geen groenten.



Je kunt op je kop gaan staan, maar eten is nou eenmaal het ultieme selluf-doen-middel voor kinderen. Laat het losssssssssssss.Makkelijke eters..... dan heb je mazzel. Ligt - volgens mij - zelden aan de opvoeding.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:belaaitafelt schreef op 27 maart 2013 @ 22:29:

[...]





In de puberteit gaan ze het allemaal inhalen.



Erger nog; dan zeggen ze " waarom eten wij nooit..... "

Nou, omdat jij al 16 jaar het verdomt te eten!!!!
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:layla1969 schreef op 27 maart 2013 @ 22:21:

[...]



+1, ik wacht nog steeds tot het goed komt (dochter wordt volgende maand 6)Nog een jaartje of 10, 11, 12.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 27 maart 2013 @ 22:35:

[...]





Erger nog; dan zeggen ze " waarom eten wij nooit..... "

Nou, omdat jij al 16 jaar het verdomt te eten!!!!
Alle reacties Link kopieren
Van slecht eten krijg je geen hersenvliesontsteking, hoor.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 27 maart 2013 @ 22:35:

[...]





Erger nog; dan zeggen ze " waarom eten wij nooit..... "

Nou, omdat jij al 16 jaar het verdomt te eten!!!!

Gut.... Het is hier soms net een kudde sprinkhanen.



'hohoooi ....... Mogen wij wat eten?'



Kast leeg.

Koelkast leeg.

Weg kinderen.



Zelfs de komkommer, sla en paprika zijn dan op.
Duss....
Alle reacties Link kopieren
Ja; eet je koter al weet-ik-veel-hoelang geen vis zonder paneermeelkorstje, gaan ze gezellig met zijn allen sushi eten..............
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven