Nieuwe school, opstartperikelen, is dit nog normaal?

06-10-2014 20:36 129 berichten
Ik heb even de mening van een neutrale buitenstaander nodig...



Dochter is ruim 4,5 en gaat sinds begin van dit schooljaar naar School (we komen uit het buitenland, daar ging ze nog niet naar School, wel naar een soort voorschool).



Ze gaat nu dus bijna 2 maand naar School en ze vindt het nog steeds niet leuk.

Ze gaat voor School naar de vso en wordt dan met de taxi naar School gebracht.

Ik vind het lastig uit haar te krijgen wat ze niet leuk vindt. Maar ben er ondertussen wel achter dat ze de vso/bso wel leuk vindt. Ze heeft een aantal keer een dag vrij gehad ivm studiedag en was dan blij dat ze niet naar school hoefde.

Ik heb de juf er na school wel eens op aangesproken, ze zegt dat het prima gaat en dat dochter een rustig meisje is.... mijn mond viel open, dochter was tot nu toe alles behalve een rustig meisje.

Dit heb ik ook wel aangegeven.

Daarna niets Meer gehoord bij het afhalen (ik haal dochter wel maar 2 dagen per week zelf af, andere dagen wordt ze door bso opgehaald).

Vorige week haalt Oma dóchter een keer af, krijgt vervolgens te horen dat ze iedere ochtend huilt als ze gebracht wordt

Waarom wordt mij dit niet verteld? Ik heb juf hier nog niet op kunnen aanspreken Maar ik baal hier echt van.

Vandaag zouden de 10 Minuten gesprekken zijn. Mss naief van mij, Maar ik ging er van uit dat dat s avonds zou zijn... Helaas, was om 4 uur gepland, zowel man als ik kunnen qua werk niet plotsklaps vrij nemen. Dit aangegeven, reactie, plan jullie voor de volgende keer wel in.

Eigenlijk ben ik daar gewoon niet blij mee. Ik zie dat dochter niet lekker in haar vel zit (ze stottert weer, heeft ze rond de verhuizing ook gedaan maar ging over voordat ze naar school ging).



Goed, beetje lang verhaal geworden.

Maar kan ik de juf vragen om een kort gesprek hierover op korte termijn? Kan ik haar erop aanspreken dat ze het huilen met Oma bespreekt en niet met mij? Ik ben er eerlijk gezegd een beetje klaar mee...
En wat gebeurt er als je haar een paar daagjes niet naar de voorschoolse opvang laat gaan en haar zelf naar school brengt?



Als ik jou was zou ik regelen dat dat kan, met ouderschapsverlof of gewoon verlof.



Ik zou de communicatie met de juf niet beginnen met zo'n agressieve houding als dat je in je OP hebt, dat is gewoon niet constructief en kan altijd nog. Van een verstoord contact naar een goed contact is vele malen lastiger dan andersom.
Och wat sneu... dat breekt je moederhart toch:



Je mag zeker verwachten dat een juf jou aanspreekt in plaats van oma. Ik zou het niet aanvallend doen, maar aangeven dat je dit soort zaken enorm belangrijk vindt en dat je graag zelf op de hoogte wilt worden gebracht.



Wat het 10-minutengesprek betreft. Hier zakt mijn broek van af. Zeker als je dochter zoveel verdriet heeft mag je toch verwachten dat juf hier het voortouw in neemt. En zeker jullie als ouders de gelegenheid geeft om langs te komen. Dan plan je het 10 minutengesprek op een ander moment.
Je vraagt toch een tijdje van tevoren wanneer het 10-minutengesprek plaats vindt? Niet op de dag zelf? Juf heeft nog 30 ouderparen af te handelen.



Ik zou jullie houding tov dat 10-minutengesprek waarschijnlijk als laksheid of erger: desinteresse, afdoen.
Ik ben zelf met een nwe baan begonnen (daarom zijn we ook verhuisd), ik heb werk dat ik niet zelf kan indelen dus ik kan gewoon niet vrij nemen om haar zelf naar school te brengen. Op ouderchapsverlof heb ik ook nog geen recht. Man werkt zo ver weg dat het voor hem ook geen optie is.
Je kan toch gewoon een afspraak maken? Je hoeft echt niet op het 10 minuten gesprekje te wachten als je een gesprek wil.
Ik wist in welke week de gesprekken waren, en noem me naief, M

maar ik had niet verwacht dat zoiets s middags zou zijn.

Vrienden om mij heen (andere scholen) hebben dat ook niet s middags maar s avonds.

Ja als ik dan een kleine week van te voren hoor dat het s middags is kan ik niet ineens weg van mijn werk.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap ook niet waarom je het tijdstip van het gesprek niet wist. Raar. En als je dat gesprek zo belangrijk vindt, dan regel je wat, zodat je alsnog kunt gaan.



Ik vind het sneu voor je dochter, dus ik zou zeker op korte termijn een nieuwe afspraak maken met de juf.
Alle reacties Link kopieren
Vraag inderdaad een gesprek aan om het over jullie dochter te hebben. Het gaat niet goed en daar moet iets mee gedaan worden. Jammer dat je niet bij het 10-minuten gesprek was, maar er moet wel actie op worden genomen.
quote:-teuntje- schreef op 06 oktober 2014 @ 20:45:

Ik ben zelf met een nwe baan begonnen (daarom zijn we ook verhuisd), ik heb werk dat ik niet zelf kan indelen dus ik kan gewoon niet vrij nemen om haar zelf naar school te brengen. Op ouderchapsverlof heb ik ook nog geen recht. Man werkt zo ver weg dat het voor hem ook geen optie is.



Jullie willen dus geen vrij nemen, ook niet een paar uurtjes, ondanks dat je de status waarin kind school bereikt ontzettend belangrijk vindt? En je bent ook vergeten te vragen wanneer het 10-minutengesprek plaats vindt?



En dan wil je de juf aanspreken op het feit dat ze via je moeder informatie heeft gedeeld? Misschien moet je eerst even in de spiegel kijken voordat je je pijlen op juf afvuurt.
Het is hier op School gebruikelijk dat de uitnodigingen kort van te voren worden rondgestuurd via mail. Daar is op de ouderavond ook kritiek op geweest dat men vond dat het te kort van te voren was.

De datum wist ik al langer, de tijd dus niet.

Voor mij een leerpunt, zal nu al vragen wanneer (tijdsperiode) het de volgende keer is.
Dan geef je toch zodra je de tijd weet aan dat jullie dan niet beschikbaar zijn en dan plan je toch direct iets anders in?
quote:Vl43inder schreef op 06 oktober 2014 @ 20:53:

[...]





Jullie willen dus geen vrij nemen, ook niet een paar uurtjes, ondanks dat je de status waarin kind school bereikt ontzettend belangrijk vindt? En je bent ook vergeten te vragen wanneer het 10-minutengesprek plaats vindt?



En dan wil je de juf aanspreken op het feit dat ze via je moeder informatie heeft gedeeld? Misschien moet je eerst even in de spiegel kijken voordat je je pijlen op juf afvuurt.



Ik neem wel vrij als jij de volgende keer een afspraak met mij hebt, kun je daarna weer opnieuw op de wachtlijst voor je operatie.

Je wilt niet begrijpen dat het soms geen kwestie is van niet vrij willen nemen maaar dat het bij bepaald werk gewoon niet zo makkelijk is om vrij te nemen.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon de juf even aanspreken na school of jullie een keer na schooltijd kunnen zitten.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ik zie de juf dus 2 dagen per week. Volgens mij voldoende gelegenheid mij ergens op aan te spreken. Vind het gewoon jammer dat ze dan net als Oma een keer dochter ophaalt dat ze er dan over begint.
quote:-teuntje- schreef op 06 oktober 2014 @ 20:55:

[...]





Ik neem wel vrij als jij de volgende keer een afspraak met mij hebt, kun je daarna weer opnieuw op de wachtlijst voor je operatie.

Je wilt niet begrijpen dat het soms geen kwestie is van niet vrij willen nemen maaar dat het bij bepaald werk gewoon niet zo makkelijk is om vrij te nemen.Als jullie allebei dat bepaalde werk hebben, dan zou ik er maar aan wennen dat je informatie via anderen over je dochter krijgt. Ik val niet zozeer over het feit dat jij geen vrij kunt krijgen, maar wel over je verwachtingen die je hebt ten aanzien van de juf, terwijl jullie zelf veel debet hebben aan een situatie waarin rechtstreekse communicatie niet erg voorhanden ligt, de juf niet.
quote:Vl43inder schreef op 06 oktober 2014 @ 20:55:

Dan geef je toch zodra je de tijd weet aan dat jullie dan niet beschikbaar zijn en dan plan je toch direct iets anders in?



Dat heb ik dus gedaan, waarop ik te horen kreeg dat ik dan wel voor de volgende 10 minutengesprekken wordt uitgenodigd.

Was zelf een beetje verbaasd en sprakeloos. Dus toen niets Meer gezegd. Nu erover nadenkend will ik idd liever al een keer eerder een gesprek.
quote:-teuntje- schreef op 06 oktober 2014 @ 20:56:

Ik zie de juf dus 2 dagen per week. Volgens mij voldoende gelegenheid mij ergens op aan te spreken. Vind het gewoon jammer dat ze dan net als Oma een keer dochter ophaalt dat ze er dan over begint.



Misschien maakte oma wel een praatje of vroeg oma naar dit onderwerp, misschien was er wel net gelegenheid en toen jij er was niet. Je voelt je gepasseerd maar werkt dat zelf ook wel een beetje in de hand vind ik.



Had juf het wel tegen je man mogen zeggen?



Kijk, ik haal mijn eigen kinderen zelden op, maar ik voel me dan ook niet gepasseerd als de communicatie gaat via degene die ze wel ophaalt.
quote:Vl43inder schreef op 06 oktober 2014 @ 20:57:

[...]





Als jullie allebei dat bepaalde werk hebben, dan zou ik er maar aan wennen dat je informatie via anderen over je dochter krijgt. Ik val niet zozeer over het feit dat jij geen vrij kunt krijgen, maar wel over je verwachtingen die je hebt ten aanzien van de juf, terwijl jullie zelf veel debet hebben aan een situatie waarin rechtstreekse communicatie niet erg voorhanden ligt, de juf niet.



Ik werk dus bewust deeltijd om juist wel contact te kunnen hebben met school. Ik vind zelf 2 van de 5 dagen aanspreekbaar zijn niet heel weinig (ja, het is niet zo veel als 5 van 5 dagen).

Maar goed, hiervoor hadden we een voorschool waarbij dit wel prima ging, al had ik daar maar 1x per week direct contact met ze. Dus ik weet dat het met goede will van beide kanten ook anders kan. En ik weet dat ik door te werken 'dingen' van dochter mis. Maar ik kan toch wel verwachten dat ze dit soort dingen met mij bespreken?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het wel met Vlinder eens. Gedane zaken nemen geen keer dus gewoon aangeven dat je liever niet wilt wachten op de volgende ronde maar graag een keer tussendoor wilt omdat je je zorgen maakt dat ze huilend binnenkomt.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Gewoon een gesprek plannen met de juf. Kan best hoor. En tijdens een 10-minutengesprek is er toch erg weinig tijd om echt uitgebreid dingen te bespreken, dan moet je dan toch een nieuwe aparte afspraak maken. Lijkt me dan ook geen probleem om dat nu gewoon te doen.

Ik zou de juf even aanspreken van de week en aangeven dat je graag een afspraak wilt maken.
Als je deeltijd werkt, hoe komt het dan dat je dochter vijf dagen in de week door de vso wordt gebracht? Kun je er niet voor zorgen dat je haar zelf een paar ochtenden naar school brengt? Dan kun je zelf ervaren hoe het dan met haar is, en wat haar zo dwars zit, en haar daarin begeleiden.
Oma heeft zeker een praatje gemaakt, zo is oma wel. En dat is ook prima. Ik vind het alleen jammer dat ik toen pas hoorde dat ze 's ochtends altijd huilt bij het brengen.



En mss is het ook wel mijn twijfel tav de school. Het is een bewuste keuze voor deze school geweest maar heb nu wel mijn twijfels of het voor dochter het juiste is.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet vanuit welk buitenland jullie komen maar kan het niet gewoon zijn dat dochter ook nog moet wennen aan de andere gebruiken in Nederland. Dat ze gewoon überhaupt nog moet wennen aan Nederland en dat hier een andere taal wordt gesproken dan ze gewend is.
quote:lindelunelente schreef op 06 oktober 2014 @ 21:05:

Als je deeltijd werkt, hoe komt het dan dat je dochter vijf dagen in de week door de vso wordt gebracht? Kun je er niet voor zorgen dat je haar zelf een paar ochtenden naar school brengt? Dan kun je zelf ervaren hoe het dan met haar is, en wat haar zo dwars zit, en haar daarin begeleiden.

Ze gaat niet 5 dagen naar de vso hoor.

Ik breng haar ook zelf en wat ze (denk ik) heel vervelend vindt is dat ze op School een open inloop hebben. Dus de ouders gaan mee in de klas en dat duurt een minuut of 10 (of langer). Ik vind het zelf vreselijk als ik haar breng, klas vol kleuters en ouders, kippenhok, qua geluid en qua ruimte.

Kan me wel voorstellen dat ze in die drukte en chaos ons 's ochtends mist.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven