Nieuwe school, opstartperikelen, is dit nog normaal?

06-10-2014 20:36 129 berichten
Ik heb even de mening van een neutrale buitenstaander nodig...



Dochter is ruim 4,5 en gaat sinds begin van dit schooljaar naar School (we komen uit het buitenland, daar ging ze nog niet naar School, wel naar een soort voorschool).



Ze gaat nu dus bijna 2 maand naar School en ze vindt het nog steeds niet leuk.

Ze gaat voor School naar de vso en wordt dan met de taxi naar School gebracht.

Ik vind het lastig uit haar te krijgen wat ze niet leuk vindt. Maar ben er ondertussen wel achter dat ze de vso/bso wel leuk vindt. Ze heeft een aantal keer een dag vrij gehad ivm studiedag en was dan blij dat ze niet naar school hoefde.

Ik heb de juf er na school wel eens op aangesproken, ze zegt dat het prima gaat en dat dochter een rustig meisje is.... mijn mond viel open, dochter was tot nu toe alles behalve een rustig meisje.

Dit heb ik ook wel aangegeven.

Daarna niets Meer gehoord bij het afhalen (ik haal dochter wel maar 2 dagen per week zelf af, andere dagen wordt ze door bso opgehaald).

Vorige week haalt Oma dóchter een keer af, krijgt vervolgens te horen dat ze iedere ochtend huilt als ze gebracht wordt

Waarom wordt mij dit niet verteld? Ik heb juf hier nog niet op kunnen aanspreken Maar ik baal hier echt van.

Vandaag zouden de 10 Minuten gesprekken zijn. Mss naief van mij, Maar ik ging er van uit dat dat s avonds zou zijn... Helaas, was om 4 uur gepland, zowel man als ik kunnen qua werk niet plotsklaps vrij nemen. Dit aangegeven, reactie, plan jullie voor de volgende keer wel in.

Eigenlijk ben ik daar gewoon niet blij mee. Ik zie dat dochter niet lekker in haar vel zit (ze stottert weer, heeft ze rond de verhuizing ook gedaan maar ging over voordat ze naar school ging).



Goed, beetje lang verhaal geworden.

Maar kan ik de juf vragen om een kort gesprek hierover op korte termijn? Kan ik haar erop aanspreken dat ze het huilen met Oma bespreekt en niet met mij? Ik ben er eerlijk gezegd een beetje klaar mee...
Alle reacties Link kopieren
Dat zijn ook wel 2 grote life-events achter elkaar voor je dochter (verhuizen vanuit het buitenland naar NL, naar school). Ik snap wel dat ze haar draai nog niet gevonden heeft.

Bij mijn zoontje duurde het een half jaar voor hij echt gewend was op school en die was niet ook nog verhuisd.

t Is niet chique van de juf om het huilen aan oma te melden, maar het is ook lastig, omdat ze jullie niet dagelijks ziet (wellicht dacht ze eerst nog dat het huilen een incident was toen je zelf eerder vroeg hoe het ging). Kan je niet telefonisch/mail/bij ophalen juf aanspreken dat je graag op korte termijn een afspraak zou willen maken, omdat je je zorgen maakt over je dochter?
quote:sugarmiss schreef op 06 oktober 2014 @ 21:09:

Ik weet niet vanuit welk buitenland jullie komen maar kan het niet gewoon zijn dat dochter ook nog moet wennen aan de andere gebruiken in Nederland. Dat ze gewoon überhaupt nog moet wennen aan Nederland en dat hier een andere taal wordt gesproken dan ze gewend is.

Dat zou kunnen, al heb ik wel het Idee dat ze nu gewend is. Nederlands is nu weer haar standaard taal buiten de deur geworden.

En op de bso heeft ze geen problemen. Op de dagen dat ik vrij ben rijden we vanuit School langs de bso en vraagt ze altijd waarom ze daar nu niet heen mag
quote:-teuntje- schreef op 06 oktober 2014 @ 20:58:

[...]





Dat heb ik dus gedaan, waarop ik te horen kreeg dat ik dan wel voor de volgende 10 minutengesprekken wordt uitgenodigd.

Was zelf een beetje verbaasd en sprakeloos. Dus toen niets Meer gezegd. Nu erover nadenkend will ik idd liever al een keer eerder een gesprek.



De eerst volgende keer dat je op school bent zeg je tegen de juf dat je graag een gesprek zou willen, omdat het niet zo lekker loopt met je dochter. Of je belt morgen na schooltijd op en plant dan een afspraak in op een van de dagen dat je niet werkt.

Wennen aan 5 dagen per week school kan trouwens best lang duren. Ze is nog maar 4 en gaat ook drie dagen naar vso en bso, daarnaast is ze niet zo lang geleden verhuisd naar een nieuw land. Het is niet niets allemaal, misschien heeft ze haar plekje nog niet gevonden op school, is de groep druk en heeft ze daar last van bijv.

Wel een goede reden om te gaan praten hierover.
quote:reisa1978 schreef op 06 oktober 2014 @ 21:14:

[...]





De eerst volgende keer dat je op school bent zeg je tegen de juf dat je graag een gesprek zou willen, omdat het niet zo lekker loopt met je dochter. Of je belt morgen na schooltijd op en plant dan een afspraak in op een van de dagen dat je niet werkt.

Wennen aan 5 dagen per week school kan trouwens best lang duren. Ze is nog maar 4 en gaat ook drie dagen naar vso en bso, daarnaast is ze niet zo lang geleden verhuisd naar een nieuw land. Het is niet niets allemaal, misschien heeft ze haar plekje nog niet gevonden op school, is de groep druk en heeft ze daar last van bijv.

Wel een goede reden om te gaan praten hierover.Zo ga ik het denk ik maar doen!
Ik vind je houding wel heel afwachtend, het gaat hier wel om het welzijn van je kind! Als je kind het al 2 maanden niet naar haar zin heeft, laat je je toch niet afschepen door de juf. Dan zeg je gewoon op vriendelijke maar duidelijke manier dat je een gesprek wilt en dat je dus niet op de volgende 10-minuten gesprekken wilt wachten. Ik snap dat niet zo goed…..
Alle reacties Link kopieren
quote:

Ze gaat niet 5 dagen naar de vso hoor.

Ik breng haar ook zelf en wat ze (denk ik) heel vervelend vindt is dat ze op School een open inloop hebben. Dus de ouders gaan mee in de klas en dat duurt een minuut of 10 (of langer). Ik vind het zelf vreselijk als ik haar breng, klas vol kleuters en ouders, kippenhok, qua geluid en qua ruimte.

Kan me wel voorstellen dat ze in die drukte en chaos ons 's ochtends mist.Ik word daar zelf al redelijk agressief van. Ik moest regelmatig vragen aan een ouder om van mijn dochters stoel of te gaan. Gelukkig mag het dit jaar niet meer. Ik kan mij voorstellen dat een kind zich een beetje hulpeloos voelt tussen al die mutsen. Ik zou even een gesprek met de juf aanvragen na schooltijd en er open ingaan. Praten lost veel op.
Ach, wat sneu.



Lastig is het hè? Zeker als je Nederland uit bent geweest en niet echt op de hoogte bent van hoe het hier gaat en wat gebruikelijk is.



Heb je trouwens al aan je dochter zelf gevraagd wat er scheelt?
Ik vind het ook wel een beetje vreemd. Mijn kinderen zijn wat ouder dan die van jou en vorig jaar van school gewisseld. Ik heb in het begin zeker een paar keer even aan de docent gevraagd of het goed ging.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad even bellen na schooltijd en een afspraak maken. Ik zou er ook rekening mee houden dat een boodschap kan vervormen doordat het 'tweedehands' info is. niet dat oma liegt, ze kan het wel verkeerd hebben begrepen of er een extra invulling aan hebben gegeven.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Die open inloop was bij ons ook een ramp. Gelukkig zijn de mijne uit de kleuterleeftijd...



Maar ik snap dat je dochter zich daar totaal niet prettig bij voelt. Kan de VSO haar niet wat eerder brengen? Zodat ze in een rustige, vrijwel lege klas haar dag kan beginnen? Dat hielp wel bij onze kinderen, die vonden die krioelende massa ouders en kinderen angstaanjagend (en ik ook zo op de vroege ochtend, en dan inderdaad die ouders die op de stoel van je kind gingen zitten en dan uitgebreid boekjes gingen zitten voorlezen of met andere ouders zitten praten...).



Misschien is er een prettig leeshoekje waar ze zich wat kan afzonderen tot de les begint (luisteren met een koptelefoon naar verhaaltjes bijvoorbeeld). Of ergens in een hoekje rustig met een eigen werkje bezig kan zijn?
Een 10-minuten gesprek is trouwens ook te kort om dit te bespreken, ik zou dat ook aangeven bij het maken van de afspraak.
Ik wil niet vooroordelen maar ik vind dat je een beetje vreemd reageert. Als je dochtertje moet wennen dat laat je haar toch niet door de vso naar school brengen? En als het jezelf niet lukt, kan oma het dan niet een tijdje doen?

Bij ons op school hebben groep 1 en 2 ook inlooptijd van 5-10 minuten. Dit is juist omdat ze nog zo klein zijn, ze fijn door papa, mama of oppas de klas in gebracht kunnen worden, papa, mama of oma zoeken een werkje met ze en als ze op hun gemak zijn, wordt afscheid genomen en start de leerkracht met de les. Misschien heeft je dochter daarom verdriet s ochtends? Alle kindjes worden door een vertrouwd iemand gebracht en zij wordt door de vso "gedropt"?

Ik zou echt proberen op mijn werk te regelen dat je haar zelf een tijdje brengt en dan afbouwen. Kun je die uurtjes niet compenseren met thuis werk o.i.d ?

Met betrekking tot het 10 minuten gesprek. Wacht dat niet af. Bel en maak een afspraak dat voor jou en je man makkelijker uitkomt.
Alle reacties Link kopieren
quote:hearts schreef op 06 oktober 2014 @ 22:06:

Ik wil niet vooroordelen maar ik vind dat je een beetje vreemd reageert. Als je dochtertje moet wennen dat laat je haar toch niet door de vso naar school brengen? En als het jezelf niet lukt, kan oma het dan niet een tijdje doen?

Bij ons op school hebben groep 1 en 2 ook inlooptijd van 5-10 minuten. Dit is juist omdat ze nog zo klein zijn, ze fijn door papa, mama of oppas de klas in gebracht kunnen worden, papa, mama of oma zoeken een werkje met ze en als ze op hun gemak zijn, wordt afscheid genomen en start de leerkracht met de les. Misschien heeft je dochter daarom verdriet s ochtends? Alle kindjes worden door een vertrouwd iemand gebracht en zij wordt door de vso "gedropt"?

Ik zou echt proberen op mijn werk te regelen dat je haar zelf een tijdje brengt en dan afbouwen. Kun je die uurtjes niet compenseren met thuis werk o.i.d ?

Met betrekking tot het 10 minuten gesprek. Wacht dat niet af. Bel en maak een afspraak dat voor jou en je man makkelijker uitkomt.Zij is vast niet de enige die door de vso wordt gebracht.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Nee Nouschi vast niet, maar waarschijnlijk wel de enigste die er wel last van heeft...
Ik probeer me in het kind te verplaatsen. Je bent nieuw, klein... Als je al rot voelt en ziet dat alle andere kindjes wel door mama gebracht worden... Dat is wat ik probeer te zeggen...
Alle reacties Link kopieren
Overigens: hier schuiven de kinderen die gebracht worden door VSO gewoon aan bij gesprekjes met andere kinderen en (groot)ouders. De kinderen die daarvoor te verlegen zijn zitten aan het tafeltje van de juf of stagiaire. Die zitten echt niet zieligjes in een hoekje aan hun lot overgelaten. Kan mij niet voorstellen dat 'onze' school daarin uniek is.
Nee heb je, ja kun je krijgen
quote:lemoos2 schreef op 06 oktober 2014 @ 22:17:

Overigens: hier schuiven de kinderen die gebracht worden door VSO gewoon aan bij gesprekjes met andere kinderen en (groot)ouders. De kinderen die daarvoor te verlegen zijn zitten aan het tafeltje van de juf of stagiaire. Die zitten echt niet zieligjes in een hoekje aan hun lot overgelaten. Kan mij niet voorstellen dat 'onze' school daarin uniek is.



Dat beeld herken ik niet.



Ook hier inloop. Ik breng dochter zo'n 3 dagen per week, overige dagen door gastouder.



Als ik haar breng, zitten er best wat kinderen alleen te werken, die schuiven nergens aan. Juf staat te praten met ouders bij de deur. Haar tafel is ook niet bedoeld om aan te zitten, staat in de hoek.



Ook bij ons een enorm kippenhok, ik snap die hele inloop niet zo goed denk ik. Dochter maakt zich er soms al zelf vanaf bij de deur. Dan loopt ze liever alleen naar binnen om wat te gaan kiezen uit de kast.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap nooit waarom mensen dit soort dingen niet direct met de juf bespreken. Het gaat om je kind, waar zowel jij als de juf het beste voor willen. Daarbij, de juf is geen monster, maar gewoon de juf.
quote:hearts schreef op 06 oktober 2014 @ 22:06:

Ik wil niet vooroordelen maar ik vind dat je een beetje vreemd reageert. Als je dochtertje moet wennen dat laat je haar toch niet door de vso naar school brengen? En als het jezelf niet lukt, kan oma het dan niet een tijdje doen?

Bij ons op school hebben groep 1 en 2 ook inlooptijd van 5-10 minuten. Dit is juist omdat ze nog zo klein zijn, ze fijn door papa, mama of oppas de klas in gebracht kunnen worden, papa, mama of oma zoeken een werkje met ze en als ze op hun gemak zijn, wordt afscheid genomen en start de leerkracht met de les. Misschien heeft je dochter daarom verdriet s ochtends? Alle kindjes worden door een vertrouwd iemand gebracht en zij wordt door de vso "gedropt"?

Ik zou echt proberen op mijn werk te regelen dat je haar zelf een tijdje brengt en dan afbouwen. Kun je die uurtjes niet compenseren met thuis werk o.i.d ?

Met betrekking tot het 10 minuten gesprek. Wacht dat niet af. Bel en maak een afspraak dat voor jou en je man makkelijker uitkomt.

In de tijd dat we net verhuisd waren is oma hier lang geweest. zodat dochter rustig kon acclimatiseren, maar helaas kan dat niet eeuwig. Oma heeft ook haar eigen leven.

Thuis werken kan niet bij ons werk, helaas want dat lijkt me soms wel echt ideaal. Maar die vrijheid hebben we niet en zullen we ook nooit krijgen, dit kan praktisch gezien niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:riannerianne schreef op 06 oktober 2014 @ 22:23:

[...]





Dat beeld herken ik niet.



Ook hier inloop. Ik breng dochter zo'n 3 dagen per week, overige dagen door gastouder.



Als ik haar breng, zitten er best wat kinderen alleen te werken, die schuiven nergens aan. Juf staat te praten met ouders bij de deur. Haar tafel is ook niet bedoeld om aan te zitten, staat in de hoek.



Ook bij ons een enorm kippenhok, ik snap die hele inloop niet zo goed denk ik. Dochter maakt zich er soms al zelf vanaf bij de deur. Dan loopt ze liever alleen naar binnen om wat te gaan kiezen uit de kast.Hier staat in het midden de 'juffentafel' ergens in een hoek een soort van bureau. Hier is het juist niet de bedoeling dat de juf nog ditjes en datjes worden medegedeeld. Alleen serieuze zaken, geen 'Marietje heeft deze nacht slecht geslapen".
Nee heb je, ja kun je krijgen
Ik geloof best dat het voor dochter vervelend is dat ze neit door ons gebracht wordt en hoe graag ik dat ook zou willen veränderen, het kan niet.

Dat is geen onwil, maar ik kan het niet regelen qua werk omdat ik gewoon erg aan werktijden ben gebonden.



En de juf is geen boeman, maar ik heb haar er al eens op aangesproken waarop ik as antwoord kreeg dat ze ja door de taxa gebracht wordt. (klonk een beetje als, ja dan krijg je dat he als je zelf niet brengt). Heb toen niets gezegd maar vondhet wel een nare opmerking (al dan niet zo gemeend). Tja, ik heb geen zwak voor de tact van deze juf.
Maar wat ik dan niet snap, dan krijg je een mailtje met de datum en tijd voor een tien-minuten-gesprek en je kunt niet. Dan stuur je toch gelijk een berichtje terug om een andere afspraak te maken?



Man en ik hebben dat ook wel eens, drie kinderen op drie scholen, dan kun je ook wel eens niet. Maar zelf actief een nieuwe afspraak maken lukt eigenlijk altijd wel. Zelf inmiddels veel ervaring met die gesprekjes, dus zodra de datum bekend word, stuur ik zelf ook wel eens een mailtje voor de tijd. Graag zo vroeg of zo laat mogelijk vraag ik dan en meestal wordt daar dan gehoor aan gegeven!
Waardeloos zo'n juf. Uit die taxiopmerking blijkt wel dat ze het niks vindt zo'n VSO, en het jouw probleem vindt en het er dus ook niet met je over wil hebben (en dus wel met oma...)



Is je kind de enige die naar de VSO gaat in de klas?



Ik zou als juf geen vervangende afspraak wil maken voor 10-minutengesprek of daar moeilijk over gaat doen, overigens direct naar het schoolhoofd of een andere leidinggevende stappen. Juffen horen gewoon met je te communiceren over je kind en als ze dat niet goed doet, moet er aan de bel getrokken worden.
quote:sandt2.0 schreef op 06 oktober 2014 @ 22:34:

Maar wat ik dan niet snap, dan krijg je een mailtje met de datum en tijd voor een tien-minuten-gesprek en je kunt niet. Dan stuur je toch gelijk een berichtje terug om een andere afspraak te maken?



Man en ik hebben dat ook wel eens, drie kinderen op drie scholen, dan kun je ook wel eens niet. Maar zelf actief een nieuwe afspraak maken lukt eigenlijk altijd wel. Zelf inmiddels veel ervaring met die gesprekjes, dus zodra de datum bekend word, stuur ik zelf ook wel eens een mailtje voor de tijd. Graag zo vroeg of zo laat mogelijk vraag ik dan en meestal wordt daar dan gehoor aan gegeven!



Ach, het is haar eerste kind dat ook nog eens net op school zit en ze heeft jaren in het buitenland gewoond.



Ik snap best dat je dan anders reageert dan een moeder van 3 pubers die inmiddels gepokt en gemazeld is.
Vervelend dat je echt geen andere opties hebt... Lijkt me voor jezelf ook niet fijn als je weet dat je kind daar met verdriet zit.



Dan zou ik echt zo snel mogelijk een gesprek met de juf plannen waarin je haar teruggeeft dat je haar opmerking niet gepast vond en dat je je dat echt persoonlijk hebt aangetrokken maar de situatie nu eenmaal niet anders is.



Misschien kan de juf je dochtertje de komende weken direct onder haar hoede nemen wanneer ze door de vso gebracht wordt? Eventjes dat extra beetje aandacht, al is het maar 5 minuutjes.

Dus niet alleen aan dat tafeltje gezet worden maar kom maar bij mij, wat zullen we gaan doen? Dat moet een kleuterjuf zeker aan kunnen, ook wanneer er nog andere kinderen of ouders haar aandacht vragen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven