Nieuwe school, opstartperikelen, is dit nog normaal?

06-10-2014 20:36 129 berichten
Ik heb even de mening van een neutrale buitenstaander nodig...



Dochter is ruim 4,5 en gaat sinds begin van dit schooljaar naar School (we komen uit het buitenland, daar ging ze nog niet naar School, wel naar een soort voorschool).



Ze gaat nu dus bijna 2 maand naar School en ze vindt het nog steeds niet leuk.

Ze gaat voor School naar de vso en wordt dan met de taxi naar School gebracht.

Ik vind het lastig uit haar te krijgen wat ze niet leuk vindt. Maar ben er ondertussen wel achter dat ze de vso/bso wel leuk vindt. Ze heeft een aantal keer een dag vrij gehad ivm studiedag en was dan blij dat ze niet naar school hoefde.

Ik heb de juf er na school wel eens op aangesproken, ze zegt dat het prima gaat en dat dochter een rustig meisje is.... mijn mond viel open, dochter was tot nu toe alles behalve een rustig meisje.

Dit heb ik ook wel aangegeven.

Daarna niets Meer gehoord bij het afhalen (ik haal dochter wel maar 2 dagen per week zelf af, andere dagen wordt ze door bso opgehaald).

Vorige week haalt Oma dóchter een keer af, krijgt vervolgens te horen dat ze iedere ochtend huilt als ze gebracht wordt

Waarom wordt mij dit niet verteld? Ik heb juf hier nog niet op kunnen aanspreken Maar ik baal hier echt van.

Vandaag zouden de 10 Minuten gesprekken zijn. Mss naief van mij, Maar ik ging er van uit dat dat s avonds zou zijn... Helaas, was om 4 uur gepland, zowel man als ik kunnen qua werk niet plotsklaps vrij nemen. Dit aangegeven, reactie, plan jullie voor de volgende keer wel in.

Eigenlijk ben ik daar gewoon niet blij mee. Ik zie dat dochter niet lekker in haar vel zit (ze stottert weer, heeft ze rond de verhuizing ook gedaan maar ging over voordat ze naar school ging).



Goed, beetje lang verhaal geworden.

Maar kan ik de juf vragen om een kort gesprek hierover op korte termijn? Kan ik haar erop aanspreken dat ze het huilen met Oma bespreekt en niet met mij? Ik ben er eerlijk gezegd een beetje klaar mee...
De afspraak stond op de deur geplakt bij het ophalen eind vorige week, ik gaf aan dat we op zo korte termijn dan niet kunnen. Was een beetje overvallen door het tijdstip en heb nog wel gevraagd of het later kon maar dat kon dus niet, we zouden voor de volgende kweer worden uitgenodigd.

Maar goed hier ga ik wel achteraan, was alleen toen niet echt in Staat er adequaat op te reageren.

Ik ga morgen wel even bellen.
Ze is niet de einige die naar de vso gaat, wel de einige uit haar klas die naar deze vso gaat (er is wel een jongetje uit de paralle kleuterklas die naar dezelfde vso gaat).

Wij hebben deze vso juist gekozen omdat dit de enig was die 3x per week opvang kon bieden op dezelfde locatie.

Dat leek mij voor dochter fijner dan 2 dagen op locatie A en 1 dag op locatie B omdat de woensdag schijnbaar een problematische dag is en ze dan niet alle bso's open hebben.
Alle reacties Link kopieren
Waarom hoor je van VSO niet hoe het gaat als zij jouw dochter naar school brengen?

Ik denk dat jij meer verwachtingen hebt dan dat juf waar kan maken.

Je schildert haar af als een boeman. Wellicht pikt jouw dochter jouw (al dan niet bewuste) gevoelens over de juf op? Als mama haar al niet leuk vindt, hoe moet zij zich dan voelen?



Besef je dat een leerkracht de verantwoordelijkheid heeft over zo'n 25 kinderen? En natuurlijk is voor jou jouw kind het belangrijkst, maar voor de juf zijn ze alle 25 het belangrijkst. Een leerkracht is je vijand niet, maar juist een partner in het zorgen voor jouw kind. Ik zou haar benaderen met een andere toon dan je hier doet.



Over 10-minuten gesprekken:

Ik kies meestal 1 avond uit, en de rest plan ik s middags. Als ik alle 28 ouderparen wil spreken, en ik wil ze allemaal s avonds plannen, dan ben ik 3 a 4 avonden bezig. En dat komt er bij naast mijn gewone werktijd. Dat is teveel.



Op de meeste scholen is het de gewoonte om een gesprek in te plannen als er iets aan de hand is. Het initiatief ligt zowel bij de ouders als de leerkracht. Dus als je dit graag wil bespreken: mail, bel of schiet de juf aan om een afspraak te maken.

Succes!
@Lemoos, klinkt geweldig een juffentafel, bij ons is het standaard een gekrioel van ouders plus kleuters. Juf heeft echt nergens tijd voor, ze wordt voortdurend aangesproken door een ouder die inderdaad komt melden dat Marietje vannacht slecht geslapen heeft.



Ik kan me goed voorstellen dat to's dochter zich dan verloren voelt. Volgens mij zou de juf hier het nauwelijks in de gaten hebben als kind niet heppie de peppie binnen komt.
Alle reacties Link kopieren
quote:lindelunelente schreef op 06 oktober 2014 @ 22:34:

Waardeloos zo'n juf. Uit die taxiopmerking blijkt wel dat ze het niks vindt zo'n VSO, en het jouw probleem vindt en het er dus ook niet met je over wil hebben (en dus wel met oma...)



Is je kind de enige die naar de VSO gaat in de klas?



Ik zou als juf geen vervangende afspraak wil maken voor 10-minutengesprek of daar moeilijk over gaat doen, overigens direct naar het schoolhoofd of een andere leidinggevende stappen. Juffen horen gewoon met je te communiceren over je kind en als ze dat niet goed doet, moet er aan de bel getrokken worden.Op zo'n hoge poten zou ik niet naar school rennen. De juf biedt de mogelijkheden tot contact. Je kunt niet verwachten dat zo'n school vijf inloopavonden gaat houden (die conciërge werkt niet voor niets, die alarmmeneer moet ook weer een seintje krijgen, de poetsploeg moet er weer omheen stofzuigen, etc etc). Gewoon een mail of mondeling proberen af te spreken op die twee dagen dat TO wel kan, met de toevoeging 'graag op korte termijn'. Het zal vaak genoeg voorkomen dat er iets speelt rond een kind dat niet samenvalt met de tien minuten gesprekjesronde.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Mss baal ik er nog wel het meeste van dat ik niet gevraagd heb bij de aanmelding naar de open inloop, ik denk dan dat we nl. een andere school zouden hebben gekozen. Er zal wel een Idee achter zitten, maar ik kan de voordelen er nog niet zo van zien.



Dit 10 Minuten gesprek was als kenninsmaking gepland omdat dochter nw in de klas is.

Maar goed, het mailtje met een verzoek tot gesprek is de deur uit. Zonder verwijten, maar ik will wel graag hun kijk op de situatie horen.



Op de vso/bso heb ik er ook naar gevraagd. De leidsters brengen haar niet zelf, ze gaat met een taxi met een Chauffeur die niet van de bso is. Met dus andere kinderen en instappen gaat daar eigenlijk zonder Problemen.
Alle reacties Link kopieren
Lindelunelente, waar haal je dat nou weer vandaan? Hoezo zou de juf de VSO niks vinden?



Ik zou ook zo'n opmerking kunnen maken. Het zou namelijk heel goed de reden kunnen zijn, dat dochter de start van de dag heel moeilijk vindt. Zonder er een waardeoordeel aan te hangen.



Arme juf, je weet de achterliggende gedachte niet, bent er niet bij geweest, hebt de toon niet gehoord, maar zij moet het wel ontgelden.



TO, als de leerkracht zo'n opmerking maakt, waarom vraag je dan niet: 'waarom denk je dat?'
Alle reacties Link kopieren
Oh, dus geen begeleider van de VSO in de taxi?

Hoe gaat ze dan naar de klas? Lopen de kinderen vanuit de taxi naar de school, of worden ze door de chauffeur tot in de klas gebracht, of worden ze van de taxi opgehaald door een schoolmedewerker?
quote:pop1980 schreef op 06 oktober 2014 @ 23:04:

Lindelunelente, waar haal je dat nou weer vandaan? Hoezo zou de juf de VSO niks vinden?



Ik zou ook zo'n opmerking kunnen maken. Het zou namelijk heel goed de reden kunnen zijn, dat dochter de start van de dag heel moeilijk vindt. Zonder er een waardeoordeel aan te hangen.



Arme juf, je weet de achterliggende gedachte niet, bent er niet bij geweest, hebt de toon niet gehoord, maar zij moet het wel ontgelden.



TO, als de leerkracht zo'n opmerking maakt, waarom vraag je dan niet: 'waarom denk je dat?'



Omdat ik gewoon overrompeld was. Sprakeloos.



Idem met de opmerking dat ze zo'n rustig meisje is. Echt mijn hart brak, dat is ze echt niet. Maar schijnbaar voelt ze zich zo nog niet thuis dat ze niets van zichzelf laat zien. Dit heb ik toen wel aangegeven en daarop zou de juf haar wat vaker actief met andere kinderen wat samen laten doen, dat lukt volgens mij ook wel. Dus ik will juf echt niet als een grote boeman afschilderen.

Maar de opmerking als, ja ze komt ook met de taxi vond ik wel echt een steek onderwater.

Niet iedereen heeft nu eenmaal de mogelijkheid zijn kind altijd naar school te brengen.
Alle reacties Link kopieren
Heel veel kleutergroepen hebben zo'n open inloop.

Ik geef les aan een hogere groep. Om 8.20 gaat de eerste bel, dan kunnen de kinderen de school in. Om 08.30 begint de les.

In die tien minuten komen de ouders de kinderen brengen. Sommige kinderen komen al zelf naar school. Ook bij mij is er dus een inloop en een drukte in de klas.



Hoelang is de inloop bij jullie op school?
De taxichauffeur brengt de kleuters tot aan het klaslokaal. De grotere kinderen gaan zelf naar binnen.
Ik heb het Idee dat het een open inloop is.... zonder einde



Om 8.20 gaat de klas open, ik ben er wel eens om 8.45 weggekomen en was niet de laatste ouder.



Ik zal wel ouderwets zijn,maar wat is er mis met 8.30 beginnen met een kringgesprek? Doet zeker niemand in NL nog?
quote:-teuntje- schreef op 06 oktober 2014 @ 22:58:



Op de vso/bso heb ik er ook naar gevraagd. De leidsters brengen haar niet zelf, ze gaat met een taxi met een Chauffeur die niet van de bso is. Met dus andere kinderen en instappen gaat daar eigenlijk zonder Problemen.





Zou een VSO die zelf brengt dan niet beter voor je kind zijn? Nu breng jij haar bij de VSO, VSO draagt haar na ongeveer een uur over aan een taxichauffeur, de taxichauffeur draagt haar in minder tijd weer over aan de leerkracht. Dus tussen opstaan en half negen is juf de vierde in rij waar je kind op moet vertrouwen. Ik vind het niet gek, dat het dan niet lekker loopt.



Ik zag dit vroeger ook wel op de school van mijn kinderen, die taxichauffeurs. Inmiddels hebben veel BSOs eigen vervoer. Busjes of elektrische bakfietsen oid. Op veel scholen hier is ook VSO in de school, dus kinderen gaan veel gemakkelijker over van het één naar het ander. De juffen kennen de leidsters van de BSO, maken een praatje. De kinderen zijn dan als eerste in de klas, elke keer even een momentje van echte overdracht bij zulke kleintjes!



Ik zou, als ik jou was, mijn keuze nog eens heroverwegen!
Alle reacties Link kopieren
Uit mezelf denkend:



Ik zou zo'n opmerking dus ook kunnen maken, maar dan zonder het waardeoordeel wat jij eraan toeschrijft. En als ik het niet zo bedoel, kan jij dat wel zo opvatten. Ik snap dat je dan overrompeld bent. Maar vraag de volgende keer eens door, dan weet je wat er echt achter zit.



Geciteerd uit je OP:

'Ik ben er eerlijk gezegd een beetje klaar mee'

Dat heeft voor mij een nare bijklank. Vandaar dat ik vanuit jufs perspectief wat begrip voor haar wil kweken.

Ik werk al lang genoeg in het onderwijs om te weten dat de leerkracht het in de ogen van sommige ouders nooit goed kan doen. Inmiddels ben ik daar allergisch voor :-) Ik doe namelijk ook mijn best om het voor elk kind fijn en nuttig te maken.



Aan jouw zin hang ik een waardeoordeel vanuit mijn eigen ervaringen. Sorry, ik had met een open vizier moeten toetreden.
Heel erg eens met sandt
Alle reacties Link kopieren
We schrijven wat door elkaar heen :-) Helaas lukt quoten mij niet zo goed op mobiel, dus ik hoop dat je nog begrijpt op welke van jouw posts ik reageer!



Inloop tot zeker 08.45 is inderdaad wel erg lang. Ik veeg mijn klas leeg om 08.30

Dan wil en moet ik ook echt beginnen met de les.



Wordt je dochter elke keer door dezelfde taxichauffeur gebracht? Ik kan me voorstellen dar het niet heel veilig voelt als klein meisje, om afgezet te worden bij de klas, en dan in de drukte van ouders en kinderen te komen.

Stel dat ze ook nog wisselende taxichauffeurs heeft, dan heeft ze nog minder vertrouwde gezichten om zich heen.



Is er geen VSO in de buurt van school die wel zelf de kinderen brengt?
Alle reacties Link kopieren
Zelfde vraag als Sandt dus!
Alle reacties Link kopieren
quote:-teuntje- schreef op 06 oktober 2014 @ 23:11:

Ik heb het Idee dat het een open inloop is.... zonder einde



Om 8.20 gaat de klas open, ik ben er wel eens om 8.45 weggekomen en was niet de laatste ouder.



Ik zal wel ouderwets zijn,maar wat is er mis met 8.30 beginnen met een kringgesprek? Doet zeker niemand in NL nog?Jawel, in de achtergebleven gebieden hier in het Zuiden . Als het muziekje aangaat= exit. Directeur loopt door de gang en haalt desnoods zelf ouders uit de klas. Bij de school van neefje mogen ouders überhaupt niet in de klas, die staan elkaar te verdrukken in de garderobe. Bij ophalen mag op beide scholen niemand naar binnen, kinderen worden met de juf naar buiten gebracht en de ouder/verzorger loopt naar de juf/zwaait naar de juf en krijgt dan pas kind(eren) mee inclusief briefjes en knutselwerkjes. Taxichauffeurs laten een pas zien, de juf controleert op de lijst en dan pas mogen de kinderen mee (maar 1 of 2 kinderen, de meeste kinderen gaan naar de BSO tegenover de school). Nieuwe kinderen staan letterlijk aan het handje, totdat de juf de gezichten kent van de personen die het kind komen halen. Die hele procedure hebben wij gehoord bij aanmelden, voorstellen en kennismaken en op de introductie ouderavond.
Nee heb je, ja kun je krijgen
De enig vso die zelf brengt heeft geen vso en bso op woebdsdag op die locatie, dus ik heb toen de afweging gemaakt dat het voor dochter zo rustiger zou zijn.

De huidige bso ben ik zeer tevreden mee, was fijn geweest als hij op loopafstand van school had gezeten maar dat is helaas niet zo.



Een switch van bso zie ik niet zitten, dan eerder van school.
Het is i.p dezelfde chauffeur, tenzij deze ziek is of vakantie heeft.
Neefje heeft ook een school die met kring begint, het lijkt me echt een verademing.
En dat is waar ik een beetje op doelde.. 4 jaar en door een vreemde gedropt worden. Verschrikkelijk. Een taxichauffeur!

En het dan gek vinden dat het kindje stil is en huilt. Ze snapt er niks van waarschijnlijk.

Ik was met geen 10 paarden nog s morgens naar mijn werk te krijgen en bracht haar zelf. En anders toch oma nog maar eens lief aankijken...
quote:-teuntje- schreef op 06 oktober 2014 @ 23:26:

De enig vso die zelf brengt heeft geen vso en bso op woebdsdag op die locatie, dus ik heb toen de afweging gemaakt dat het voor dochter zo rustiger zou zijn.

De huidige bso ben ik zeer tevreden mee, was fijn geweest als hij op loopafstand van school had gezeten maar dat is helaas niet zo.



Een switch van bso zie ik niet zitten, dan eerder van school.



Ik denk dat twee lokaties voor een kind minder lastig is dan steeds door iemand anders met de taxi gebracht worden. Zo'n kindje hecht zich vaak meer aan leidsters dan aan een gebouw.



Maar inderdaad zo'n open inloop is in jouw situatie ook niet de meest handige keus. Als je van school wisselt, moet kind dan nog steeds met de taxi?
Alle reacties Link kopieren
Gelukkig wel dezelfde chauffeur. Dat is fijn voor je dochter.

Tja, het ligt eraan waar het probleem precies ligt, wat de oplossing is. Misschien is de drukte van de inloop teveel. Misschien is de overgang van VSO naar school teveel.

In het eerste geval zou een andere school kunnen helpen. In het tweede geval maakt een andere school dan niks uit. En het zou zonde zijn om je dochter weer een grote verandering te laten doormaken, als daar het probleem niet ligt.



Vraag eens aan de juf wat zij doet/kan doen om jouw dochter te begeleiden s ochtends.
Alle reacties Link kopieren
quote:-teuntje- schreef op 06 oktober 2014 @ 23:11:

Ik heb het Idee dat het een open inloop is.... zonder einde



Om 8.20 gaat de klas open, ik ben er wel eens om 8.45 weggekomen en was niet de laatste ouder.



Ik zal wel ouderwets zijn, maar wat is er mis met 8.30 beginnen met een kringgesprek? Doet zeker niemand in NL nog?



Dat van dat kringgesprek weet ik niet, maar hier moeten al vanaf de kleutergroepen (na een korte wenperiode) de ouders buiten blijven. Kind gaat alleen naar binnen, hangt zijn jas op, zet zijn broodtrommel op het plankje en zwaait eventueel naar ouder buiten voor het raam (tenzij hij door al het gekeet op de gang inmiddels vergeten is dat die daar nog stond ).

Om half negen worden de ouders die nog voor het raam staan te kletsen weggekeken door de juf en kan de dag beginnen.

Ik vind het ideaal, zeker als ik de posts hier weer lees.



(Overigens zijn alle ouders aan het eínde van de schooldag van harte welkom in de klas om kort iets te bespreken met de juf, werkjes te bekijken, etc. Dat moedigen ze juist erg aan.)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven