Nieuwe school, opstartperikelen, is dit nog normaal?

06-10-2014 20:36 129 berichten
Ik heb even de mening van een neutrale buitenstaander nodig...



Dochter is ruim 4,5 en gaat sinds begin van dit schooljaar naar School (we komen uit het buitenland, daar ging ze nog niet naar School, wel naar een soort voorschool).



Ze gaat nu dus bijna 2 maand naar School en ze vindt het nog steeds niet leuk.

Ze gaat voor School naar de vso en wordt dan met de taxi naar School gebracht.

Ik vind het lastig uit haar te krijgen wat ze niet leuk vindt. Maar ben er ondertussen wel achter dat ze de vso/bso wel leuk vindt. Ze heeft een aantal keer een dag vrij gehad ivm studiedag en was dan blij dat ze niet naar school hoefde.

Ik heb de juf er na school wel eens op aangesproken, ze zegt dat het prima gaat en dat dochter een rustig meisje is.... mijn mond viel open, dochter was tot nu toe alles behalve een rustig meisje.

Dit heb ik ook wel aangegeven.

Daarna niets Meer gehoord bij het afhalen (ik haal dochter wel maar 2 dagen per week zelf af, andere dagen wordt ze door bso opgehaald).

Vorige week haalt Oma dóchter een keer af, krijgt vervolgens te horen dat ze iedere ochtend huilt als ze gebracht wordt

Waarom wordt mij dit niet verteld? Ik heb juf hier nog niet op kunnen aanspreken Maar ik baal hier echt van.

Vandaag zouden de 10 Minuten gesprekken zijn. Mss naief van mij, Maar ik ging er van uit dat dat s avonds zou zijn... Helaas, was om 4 uur gepland, zowel man als ik kunnen qua werk niet plotsklaps vrij nemen. Dit aangegeven, reactie, plan jullie voor de volgende keer wel in.

Eigenlijk ben ik daar gewoon niet blij mee. Ik zie dat dochter niet lekker in haar vel zit (ze stottert weer, heeft ze rond de verhuizing ook gedaan maar ging over voordat ze naar school ging).



Goed, beetje lang verhaal geworden.

Maar kan ik de juf vragen om een kort gesprek hierover op korte termijn? Kan ik haar erop aanspreken dat ze het huilen met Oma bespreekt en niet met mij? Ik ben er eerlijk gezegd een beetje klaar mee...
Alle reacties Link kopieren
Kan het zijn dat de juf het helemaal niet zo zorgelijk vindt? Misschien huilt ze altijd even 1 minuutje en gaat ze dan aan de slag, is het een soort automatisme geworden voor haar. ('Ik kom binnen, hang mijn jas op, ga huilen, en pak dan een boekje')



Als de juf het wel zorgelijk zou vinden kan ik me niet voorstellen dat ze je anders niet al eerder uitgenodigd had, of even gebeld ofzo. (Neemt niet weg dat je natuurlijk gewoon een gesprek aan moet vragen hoor.)



Ik kan me wel voorstellen dat als ze vaker door oma wordt opgehaald voor de juf oma ook een persoon is geworden waar je dit soort kleine signalen aan door kan geven, maar je weet ook niet in wat voor setting dit gezegd is he, als oma bv vroeg hoe het gaat en juf heeft gezegd 'hartstikke goed ze zit lekker in haar vel, ach aan het begin van de dag huilt ze even maar dat is gelukkig snel weer over' is dat natuurlijk een heel andere situatie dan als juf zelf naar oma toe is gelopen om te zeggen 'het valt me wel op dat ze elke ochtend blijft huilen' terwijl daar dezelfde boodschap uit gehaald kan worden.
Hier breng ik dochter trouwens vanaf 8.15 uur in de klas en om 8.30 uur zijn alle ouders weg. Ik geef dochter een kus en een knuffel en dan ga ik, ik lees geen boekjes voor ofzo. Wel begroeten we 's ochtends netjes de juf, en de juf heeft voor iedereen 's ochtends een vriendelijk woord. Om 8.30 uur starten ze in de kring.



Aan het eind van de dag haal ik haar op en soms vraag ik even hoe het gaat. Ze vertelt dan wat bijzonderheden over mijn dochter, gewoon in een paar minuten. De tien minuten gesprekken duren bij ons een half uur en je kunt zelf aangeven per mail of op een lijst welk moment je het beste uitkomt. Ook kun je altijd tussendoor een gesprek plannen, als er iets niet lekker loopt.



Als ik de onpersoonlijke verhalen zo lees ben ik erg blij met onze school.
Beste Teuntje,



Laat je niet in de verdediging drukken omdat je werkt. Niet iedereen heeft de luxe van flexibiliteit of een groot netwerk en ja dan moet je zorg inkopen. De mensen die nu zo verontwaardigd doen zijn ongetwijfeld dezelfde schreeuwers als de doktersafspraak verplaatst wordt ' omdat mevrouw de dokter zonodig haar kindje naar school moest brengen.' Laat het los.



Je eerste kind naar school betekent wel dat jullie een knop om moeten zetten. De juf is er niet voor jou. Je krijgt geen uitgebreide overdracht, je zult er zelf achteraan moeten.



Dus vraag die twee keer in de week altijd over iets is. Plan dat nieuwe gesprek in. Overleg samen met de juf wat het voor dochter makkelijker zou kunnen maken en leg uit waarom jullie niet zo flexibel zijn. Ondertussen kun je inderdaad ook goed laten voorlichten op de school en bos in de buurt. Je weet nu in ieder geval wat je belangrijk vindt en waar je op moet letten.



Verder, tja, er zijn genoeg kindjes die s ochtends, huilen en plakken en stiller zijn dan thuis. Ook als de ouders heel beschikbaar zijn. Je moet het signaleren en bespreken maar het kind zit pas twee maanden op school, hartstikke kort dus en misschien ook wat vroeg om er conclusies aan te verbinden. Vraag aan juf hoe zij dat ziet?



Kortom, laat je geen schuldgevoel aanpraten, zie de juf niet als vijand maar als belangrijke gesprekspartner en wees iets proactiever in het achterhalen van informatie.
Overigens zie ik juf maar 2x per week als ik niet met verlof ben, omdat ik vier dagen werk - 1x halen en 1x brengen. Man brengt 's ochtends, dus die ziet juf vaker. Zo is het nu eenmaal.
mijn mening.



ik denk dat het op de vroege ochtend erg veel is voor een meisje van 4. ik ken het systeem van vrije inloop. Ik vind het een super systeem maar het is druk. Als je kind daar zonder begeleider in gedumpt wordt dan kan ik me voorstellen dat het overweldigend is. je hebt het over een school met kringgesprek in de ochtend. Mijn kinderen werden doodongelukkig van een kringgesprek. Een half uur luisteren naar saaie verhalen van andere kinderen. vreselijk.



Naar mijn idee heb je de volgende oplossingen:

kijk of er ouders in de burut wonen die jouw dochter mee naar school kunnen nemen. Ik heb jaren een deal gehad met een vriendin van mij gehad. zij nam mijn jongste twee dagen per week mee en ik haalde haar kinderen 1 middag per week uit school op.

Zorg voor een gastouder die meer kinderen heeft die naar school gaan. zo heeft ze een vast oppas adres en het is ook nog eens vertrouwd en huiselijk.

regel een au pair. duur misschien maar ik denk dat aan bso en taxi ook veel geld kwijt bent en dan kan je dochter gewoon naar huis
Alle reacties Link kopieren
Hoi Teuntje,



ik kan me helemaal voorstellen dat het heel naar moet zijn als moeder, om het niet te horen als je dochter elke ochtend huilend in de klas zit terwijl jij van niets weet.



Goed dat je een afspraak maakt, in zo'n 10min gesprek is er geen tijd om echt even te gaan zitten om dit te bespreken.



Die inloop, mijn meisje (inmiddels bijna 9) had daar ook zo'n last van. Ik zelf ook trouwens, ik merkte dat ik er zelf ook moe van werd (letterlijk, door al het lawaai en de drukte)

Ik heb toen juf gevraagd of ze mijn dochter meteen even op kon vangen en er aandacht aan kon besteden. Dat hielp wel, maar beide kleuterjaren heeft ze hier last van gehouden.

In groep 3, toen alles gestructureerder leek, ging dat beter.

Nu merk ik het nog wel aan haar als het druk is met komen en gaan van ouders, maar ze redt zich prima.



Mijn zoon zit op een andere school vanwege Asperger en zij hebben wat mij betreft het ideále systeem. Elke klas wacht (met of zonder ouder) buiten op een eigen plek. Elke leerkracht komt zijn/haar klas buiten halen en gaat dus alleen met de leerlingen naar binnen.

Maar goed, daar heb jij nu niets aan.
Alle reacties Link kopieren
quote:-teuntje- schreef op 06 oktober 2014 @ 20:58:

[...]





Dat heb ik dus gedaan, waarop ik te horen kreeg dat ik dan wel voor de volgende 10 minutengesprekken wordt uitgenodigd.

Was zelf een beetje verbaasd en sprakeloos. Dus toen niets Meer gezegd. Nu erover nadenkend will ik idd liever al een keer eerder een gesprek.

Op scholen die ik ken kun je gewoon een gesprek aanvragen.

Vraag of dat kan op de middag die je vrij hebt na schooltijd,misschien dat oma dan je kind even kan opvangen of de BSO?
Alle reacties Link kopieren
Nou Teuntje, je krijgt er behoorlijk van langs: -(. Oudergesprekken worden bij ons ingepland nadat je dag en dagdeel aan hebt kunnen geven (op 2 geplande dagen) en dat kan ook ' s avonds, dus ik vind het niet gek dat jje denkt dat die gesprekken ook ' s avonds kunnen. En niet iedereen kan zo maar even vrij nemen, ja, als je kind doodziek is of in het ziekenhuis ligt, maar niet voor een gesprekje. Je haalt 2 keer per week je dochter op dus het lijkt mij heel sterk dat de juf dan niet even tijd voor je kan inplannen. Dingen die ik dringend wil bespreken doe ik altijd op het moment dat het nodig is en ga daar echt niet mee wachten tot er weer eens een oudergesprek is. Jouw verhaal doet mijn hart al zeer, dus het jouwe helemaal. Naar de juf stappen dus en een afspraak maken!
Alle reacties Link kopieren
quote:Vl43inder schreef op 06 oktober 2014 @ 20:57:

[...]





Als jullie allebei dat bepaalde werk hebben, dan zou ik er maar aan wennen dat je informatie via anderen over je dochter krijgt. Ik val niet zozeer over het feit dat jij geen vrij kunt krijgen, maar wel over je verwachtingen die je hebt ten aanzien van de juf, terwijl jullie zelf veel debet hebben aan een situatie waarin rechtstreekse communicatie niet erg voorhanden ligt, de juf niet.



Kom op zeg als juf het wel tegen oma kan zeggen kan ze dat ook rechtstreeks tegen de moeder zeggen.Moeder heeft het haar zelfs rechtstreeks gevraagd en toen werd verteld door juf dat het kind zo rustig is maar ze kon er niet bij vertellen dat het kind elke ochtend huilt?

Als ik de juf was geweest had ik zelf wel met moeder een gesprek afgesproken op de middag dat moeder op komt halen
Alle reacties Link kopieren
Ondanks dat dochter het op de vso/bso het wel naar de zin heeft zou ik toch eens nadenken over een gastouder aan huis/nanny/au pair.

Dat maakt zeker het ochtendritueel een stuk overzichtelijker voor je dochter. De vertrouwde oppas brengt haar vanuit huis de klas in, ze is dan dus niet alleen tijdens die drukke inloop en het scheelt een vso/taxi-sessie.

Ik werk in dezelfde 'branche' als jij en de meeste collega's met jonge kinderen hebben het zo opgelost.
Maak jezelf iig geen verwijten to! Als je alles van tevoren wist......
Alle reacties Link kopieren
Als arts in het ziekenhuis werk je samen met collega's bij een operatie.Dan kun je niet en half uur later beginnen en een uur langer doorwerken zoals iemand benoemde.Je werkt samen dus dan heb je je aan de vaste operatie en werktijden te houden.



Ik denk zelf at je dochter zich verloren voelt in de klas als ze door de chauffeur bij de klasdeur gebracht wordt en het dan een drukte van ouders en kinderen is en juf die in gesprek is,Wie vangt haar dan op als nieuwkomeling?

Dan is het fijner dat oma of oppas haar wegbrengt en mee de klas ingaat en even bij haar blijft tot de ergste drukte over is.Of ze moet net voor 830 uur gebracht worden als de meeste kinderen er al zijn en ouders weg zijn.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Teuntje



Volgensmij zijn er misverstanden en miscommunicatie met de juf. Ik vind dat het hier groter gemaakt wordt dan het is. TO mist info van school en wrs weet de school niet goed wanneer en hoe ze TO kunnen aanspreken. Ik zou ook een aparte afspraak maken met de juf om het 'probleem' van dochtertje te bespreken. Daarnaast zou ik afspraken maken met hoe en met wie te communiceren.



Op de school van mijn kinderen zijn zat kinderen die drie keer per week naar de bso gaan. Dat gaat het dochtertje van TO ook, ik zie het probleem niet.



De tien minuten gesprekken zijn bij ons 's middags en 's avonds. De middagen vind ik heel onhandig, omdat we samen willen gaan. Ik vind het niet meer dan normaal dat die gesprekken 's avonds zijn, dat is vaak gebruikelijk.



Bij ons krijgen de ouders van nieuwe kinderen na een paar weken een gesprekje om te vertellen hoe het gaat met je kind op school. Ik vind het slordig van school dat dat niet gebeurd is, dat is zo belangrijk.



Ik vind dat TO hier wel erg afgebrand wordt, terwijl ik juist lees dat ze haar best doet, dat het nieuw is allemaal en er afgestemd moet worden. Sorry, ik neem het even op voor TO!
Geel is het nieuwe blauw.
Zo, sommige reacties vind ik wel heel hard.



Als ik alles had geweten had ik haar wss op de andere school naast de bso gedaan.

En nog twijfel ik er over of ik dat niet moet doen.



Over werktijden ga ik niets meer zeggen, diegene die dat voorstellen help ik wel op de keukentafel als ze denken dat dat zo makkelijk gaat.

Ik hoop dat ik deze nog op gesprek kan/mag, ik wacht de reactie eerst even af op mijn verzoek. Hoef de juf niet daar nu voor te gaan stalken, ze moet natuurlijk ook gewoon werken.



En voor degene die vinden dat dochter niet op 1 staat

dat staat ze wel degelijk. Ze heeft al 2 x in het zh gelegen en dan ben ik bij haar, zonder twijfel. Maar het is niet altijd mogelijk maar vrij te nemen.
Alle reacties Link kopieren
Geel is het nieuwe blauw.
Alle reacties Link kopieren
En wat vind je van de oplossingen die aangedragen worden, zoals een gastouder/nanny/au pair?



Want dat is voor jouw meisje wellicht voor nu wel de beste oplossing. Buiten het feit om dat je even met de juf moet praten om beide neuzen weer dezelfde kant op te krijgen, nml richting je dochter.
Alle reacties Link kopieren
Hoe vroeg moeten jullie s ochtends weg, Teuntje?

Mocht het probleem er in zitten dat dochter nog erg moet wennen aan de inloop, dan zou een moeder van een vriendinnetje of klasgenootje haar s ochtends misschien wel willen brengen?

Maar dat zou ik niet durven te vragen als jij om half acht al weg moet.
Niet iedereen heeft beschikbare prive opvang in de buurt.

Niet iedereen kan een uurtje later beginnen/vrij nemen.

Er zijn genoeg beroepen waar je qua tijden muurvast zit.

Als het zo simpel was, had to ook geen topic hoeven openen.

Die spagaat tussen werk en kind kan heel vervelend zijn. Vooral als je via via te horen krijgt dat je kind op school verdrietig is.

Ben benieuwd wat er uit het gesprek met de juf komt.
Kinderen van vrienden van mij zitten op school D (Google basisscholen plus stad). Voor hun is dat ook wat verder weg, maar ze zijn er heel erg blij mee. Bieden ook veel voor kinderen die wat sneller zijn. Misschien een optie?
Au pair past in ons huidige huis niet.

Gastouder hadden we tot verhuizing, wilden we ook graag weer, maar was hier toen op korte termijn niet te vinden.

Er zijn niet veel gos die vso, tso en nso doen, helaas.



Pantax, bedoel jij school d. e. ?
En ouders van een vriendje vragen? We wonen hier 2 maanden, zo veel vrienden heeft ze nog niet.
Ja, die, obs d.e.
Ik bedoelde geen openbare school, maar ander schooltype.



(woon jij nu ook in mijn woobplaats pantax?)
Ja, dat zag ik. Maar misschien is iets heel anders ook een optie als het een goed alternatief biedt. Die vrienden wonen er verder vandaan dan jij (gok ik).



Wij hebben uiteindelijk besloten om hier te blijven. Wel in een ander huis, maar toch niet naar de andere kant van het land. Wel jammer ivm familie, maar een stuk makkelijker qua werk.
Dat is de school die ik bedoel naast onze bso en dicht bij huis, toen getwijfeld, maar niet gedaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven