Nog meer luie dreumesen?

16-03-2017 21:39 54 berichten
Onze zoon van 14,5 maand is nogal een luiwammes

Hij schuift op z'n buik, kruipt niet (gaat wel op handen en knieën zitten), trekt zich niet op, gaat niet van lig naar zit en kan alleen staan als we hem "neerzetten" en vasthouden (of als hij ergens anders op kan leunen). Stapt dan ook niet rond de tafel o.i.d.

Als hij op z'n buik ligt en we trekken hem aan zijn armpjes op, gaat hij wel op z'n knieën zitten en gaat vervolgens staan.

We oefenen iedere dag, maar zijn hem niet steeds aan het forceren. We denken dat het vanzelf wel komt als de interesse er is en die lijkt er nu nog niet zo te zijn. Hij komt waar hij wezen moet Zelf was ik ook erg laat met alles als baby/dreumes.

Hij is behoorlijk lang/groot en daarom denken mensen dat hij al heel wat kan. Wij hebben niet de indruk dat er een specifieke "oorzaak" is, meer dat hij gewoon wat makkelijk is. Verder doet hij het ook super.

Het CB stelde fysiotherapie voor (heeft hij tot 9/10 maanden gehad i.v.m. voorkeurshouding), misschien dat zij nog tips heeft.



Herkenbaar? Om me heen lijk ik alleen maar razendsnelle kindjes te zien
Sorry
Mijn dreumes (14 m) staat ook nog niet los uit zichzelf, dan gaat hij direct door de knieën om te zitten. Lopen lukt een beetje als hij mijn vingers kan blijven vasthouden maar doet hij niet uit zichzelf. Hij trekt zich wel op aan de bank of salontafel en kan sinds kort met een beetje hulp de trap op klimmen.



Ik maak me niet al te veel zorgen. Mijn oudste was veel sneller (met 8 maanden zonder hulp de trap op en met 10 maanden los lopen) maar hij brabbelde niet en was/is laat met praten. Jongste kletst wel veel meer. Elk kind zijn/haar eigen tempo. Vind ik overigens makkelijker om zo te denken nu ik een tweede heb.
quote:NYC schreef op 16 maart 2017 @ 21:45:

Mijn dreumes (14 m) staat ook nog niet los uit zichzelf, dan gaat hij direct door de knieën om te zitten. Lopen lukt een beetje als hij mijn vingers kan blijven vasthouden maar doet hij niet uit zichzelf. Hij trekt zich wel op aan de bank of salontafel en kan sinds kort met een beetje hulp de trap op klimmen.



Ik maak me niet al te veel zorgen. Mijn oudste was veel sneller (met 8 maanden zonder hulp de trap op en met 10 maanden los lopen) maar hij brabbelde niet en was/is laat met praten. Jongste kletst wel veel meer. Elk kind zijn/haar eigen tempo. Vind ik overigens makkelijker om zo te denken nu ik een tweede heb.



Wow, jouw oudste was snel!

Ik zie inderdaad wel dat onze zoon heel vocaal is, kletst en brabbelt de hele dag.
Alle reacties Link kopieren
Oh ja hoor. Onze oudste tijgerde met ruim 10 maanden, draaide met 11 maanden van rug naar buik en liep goed los met 20 maanden.



Jongste doet het nog een tandje rustiger. Is nu 13,5 maand, tijgert achteruit en is wat aan het billenschuiven. Ondanks dat we al zeker 5-6 maanden het kruipen en tijgeren stimuleren. Het kind wil zó graag vooruit dat ze nu haar eigen manier begint te vinden. Gaat ook niet zelf zitten, trekt zich wel op aan onze vingers (wil het ook aan de salontafel maar dat lukt haar niet) en staat dan ook wel eventjes.

Ik kan het loslaten, omdat ik weet dat het bij de oudste ook kwam. Uiteindelijk.

Je opmerking over de razendsnelle kinderen in de omgeving is ook herkenbaar trouwens.



Daarentegen zijn ze allebei heel goed in de fijne motoriek, vroege praters, goede eters/slapers en hadden ze als baby al de concentratie om 20 minuten alleen met iets te zitten spelen. Ieder kind heeft dingen die ze snel en minder snel kunnen.
Ik zou de fysiotherapeut weer eens bellen. Zij kunnen goed kijken of er geoefend moet worden, of dat het vanzelf komt.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter ging pas lopen toen haar vriendje op de creche dat ineens kon en ze hem bij wilde houden. Daarvoor was er blijkbaar geen noodzaak voor dat rare evolutionaire gedoe.
Ja de fysio wil ik wel bellen voor advies.

En verder ben ik het er inderdaad mee eens dat ieder kind z'n eigen pluspunten heeft.

Onze zoon sliep met 10 weken door en vannacht moest ik er voor de eerste keer uit omdat hij ziek is! Verder eet en drinkt hij goed en hij kan zo heerlijk lief spelen
quote:elein schreef op 16 maart 2017 @ 21:49:

Mijn dochter ging pas lopen toen haar vriendje op de creche dat ineens kon en ze hem bij wilde houden. Daarvoor was er blijkbaar geen noodzaak voor dat rare evolutionaire gedoe.Dat zie ik bij mijn neefje ook. Die is 3 maanden jonger dan onze zoon maar al veel verder omdat hij z'n grote broer als voorbeeld heeft
Oh de rest werd niet geplaatst, sorry daarvoor, dat was wel heel lullig zo



Mijn dochter is wel een snelle, maar ik zie echt genoeg dreumesen die dat helemaal niet zijn, maar waarmee niets mis is. Natuurlijk moet je goed opletten, maar soms kan het zo snel gaan. Dat zag ik namelijk wel bij dochter: binnen een week ging ze van tijgeren naar staan naar lopen. En binnen een maand klom ze. Het kan morgen al anders zijn. Voor de zekerheid kun je altijd extra advies vragen aan de fysio.
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn oudste gingen we kamperen met 13 maanden. Was heel makkelijk, hadden een vierkant boxkleed mee en als je hem daar neerzetten zat hij een uur later nog steeds op datzelfde plekje te spelen. Lopen ging hij pas met 21 maanden. Hij is nu (inmiddels bijna 6) nog steeds in alles net een stapje langzamer dan andere kinderen. Hebben hem bijv ook een half jaar later op zwemles gedaan in vergelijking met leeftijdsgenoten omdat hij het nog niet aankon om tegelijk zijn voeten en armen te bewegen. Maar het is een heerlijk kind die het totaal niet doorheeft of interesseert. En dit hoeft bij jou kind natuurlijk niet zo te zijn. Maar als hij wel nog steeds groei ( motorisch) laat zien en hij is tevreden zou ik mij niet zo snel zorgen maken.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dreumes (18 mnd) is pas met 15/16 maanden gaan optrekken tot staan. Loopt nu wel langs de tafel/meubels/aan 1 handje van ons. Heel soms gaat hij helemaal los staan, maar de echte interesse ontbreekt nog.. terwijl hij lopen wel heel leuk vind, maar zelf los gaan staan en lopen ho maar.

Kruipen begon hier rond de 14 maanden.. eerst ook echt alleen in de houding gaan zitten, maar bij voortbewegen nog tijgeren.. tot hij doorkreeg dat dat kruipen toch echt wel sneller was en het interessant werd..



Ook hier.. het komt vanzelf wel, maar heel heeeel soms denk ik wel eens: schiet nou s op haha.
Alle reacties Link kopieren
Wel is hij daarintegen verbaal heel sterk en praat dan ook echt al veel..qua woordenschat zit hij wel bovengemiddeld en doorslapen(klok rond) doet hij dan wel weer vanaf 4 maanden ofzo..

Dus ja hij kan ook niet alles tegelijk;)
Alle reacties Link kopieren
Onze beide kinderen waren laat in hun motoriek. Dochter heeft ruim een jaar fysio gehad, van 3 maanden tot anderhalf jaar, wegens lage spierspanning. Ik denk achteraf dat zoon ook een behoorlijk lage spierspanning had, want als ik andere baby's en dreumesen optil dan voelt het altijd heel anders dan bij onze kinderen. Die andere kinderen spannen hun spieren aan, terwijl mijn kinderen altijd meer als een zak aardappels aanvoelden. Ik zie het dan ook meer als onkunde dan als onwil. Onze kinderen zijn niet lui of minder knap dan de snellerts, ze moeten juist veel meer moeite doen voor hetzelfde resultaat. Als ik me al die moeite nog voor de geest haal die het ze kostte om hun hoofd rechtop te houden toen ze een paar maanden waren, dat was een enorme inspanning. Bij beide kinderen is het helemaal goed gekomen. Bij dochter wel met behulp van fysiotherapie, al denk ik dat het zonder uiteindelijk ook wel goedgekomen zou zijn. Maar ik vond het wel prettig dat er iemand een vinger aan de pols hield en ons hielp met dochter te stimuleren.



Het veelgehoorde statement dat kinderen die laat zijn in hun motoriek snel zijn met praten lijkt me overigens onzin. Er zijn kinderen die inderdaad snel zijn in motoriek en traag met praten, of andersom. Maar ik ken nog meer kinderen die of met beide snel waren of met beide langzaam. Al die combinaties komen voor.
Niet helemaal vergelijkbaar maar met 14 maanden liep mijn oudste nog niet, tot zijn vriendje ineens kon lopen. Hij trok zich op en liep er zo achteraan. Veel contact met andere kinderen kan echt helpen!
quote:rups13 schreef op 16 maart 2017 @ 22:04:

Bij mijn oudste gingen we kamperen met 13 maanden. Was heel makkelijk, hadden een vierkant boxkleed mee en als je hem daar neerzetten zat hij een uur later nog steeds op datzelfde plekje te spelen. Lopen ging hij pas met 21 maanden. Hij is nu (inmiddels bijna 6) nog steeds in alles net een stapje langzamer dan andere kinderen. Hebben hem bijv ook een half jaar later op zwemles gedaan in vergelijking met leeftijdsgenoten omdat hij het nog niet aankon om tegelijk zijn voeten en armen te bewegen. Maar het is een heerlijk kind die het totaal niet doorheeft of interesseert. En dit hoeft bij jou kind natuurlijk niet zo te zijn. Maar als hij wel nog steeds groei ( motorisch) laat zien en hij is tevreden zou ik mij niet zo snel zorgen maken.

Ik zie jouw avatar en denk: ja, logisch toch



Maar hier ook eentje die pas met 21 maanden los liep. En al die andere motorische mijlpalen ook veel later deed. Veel fysio gehad, maar ze ging vooral iets doen als zij wilde, niet als dat 'de bedoeling' was.



En dan zegt iedereen 'dan is ze vast juist vroeg met praten, of goed in fijne motoriek'. Maar nee hoor, dat ging allemaal op een normaal tempo, maar niet sneller ofzo. Wat wel opvalt is dat als ze het leert, ze het bijna meteen ook al helemaal kan. Voor het eerst op de loopfiets durven te gaan zitten, de volgende dag keigoed kunnen loopfietsen.
Alle reacties Link kopieren
quote:april88 schreef op 16 maart 2017 @ 22:09:

Wel is hij daarintegen verbaal heel sterk en praat dan ook echt al veel..qua woordenschat zit hij wel bovengemiddeld en doorslapen(klok rond) doet hij dan wel weer vanaf 4 maanden ofzo..en alleen spelen? Dat kan hij heel de dag.. maar dat vind ik zelf zo ongezellig haha dus spelen ook vaak samen, maar vanuit zichzelf kruipt die het liefst lekker rond en komt mama af en toe een autotje laten zien begeleid onder: mama mama auto .. auto toettoet vroemvroem!

Dus ja hij kan ook niet alles tegelijk;)
Alle reacties Link kopieren
Ik quote mezelf.. ipv wat toe te voegen. Nouja zo staat het er ook
Alle reacties Link kopieren
quote:aaaanne schreef op 16 maart 2017 @ 22:19:

[...]



Ik zie jouw avatar en denk: ja, logisch toch

Maar hier ook eentje die pas met 21 maanden los liep. En al die andere motorische mijlpalen ook veel later deed. Veel fysio gehad, maar ze ging vooral iets doen als zij wilde, niet als dat 'de bedoeling' was.

En dan zegt iedereen 'dan is ze vast juist vroeg met praten, of goed in fijne motoriek'. Maar nee hoor, dat ging allemaal op een normaal tempo, maar niet sneller ofzo. Wat wel opvalt is dat als ze het leert, ze het bijna meteen ook al helemaal kan. Voor het eerst op de loopfiets durven te gaan zitten, de volgende dag keigoed kunnen loopfietsen.



Heel herkenbaar!!

Hier net zo.

En gaat meestal inderdaad geen maanden oefenen aan vooraf met vallen en weer opstaan. Nee op dinsdag kan hij het nog niet. Op woensdag durft hij het. Op donderdag gaat het meteen goed.
Alle reacties Link kopieren
Oh ja dat herken ik ook. Oudste durfde niet meer dan 5 meter los te lopen in huis. Tot ze op een dag in de speeltuin niet meer de buggy in wou en 500m mee naar huis liep zonder te vallen. Echt, WTF?
Alle reacties Link kopieren
Jep, ben ik mee naar de fysio gegaan. Ik ben zelf paramedicus en werk met kinderen, maar ben geen fysio en zag een paar hele kleine dingetjes over het hoofd. Mijn manier van oefenen was of te weinig of te veel. Mijn kind vond alles leuk maar niks interessant genoeg om te bewegen haha. En ik dacht dat ik het zelf wel wist met eigen kennis, inzicht en google. Ik dacht ook dat mijn dreumes idd lui was, maar niets is minder waar. Het is wel een rustig type wat de noodzaak niet zo voelt, dus als ze geen 'zetje' krijgt doet ze idd niks.



Dus mijn advies: hup naar de kinderfysio. Ik ben in totaal 3 x geweest. Geen centje pijn.



Mijn belangrijkste reden om te gaan was dat kruipen overslaan bij sommige kinderen schadelijker uit kan pakken dan we vroeger dachten: klik

Het schijnt zelfs zo te zijn dat de actie die je brein motorisch moet ondernemen bij het kruipen zo goed is, dat het ook op latere leeftijd nog in te halen is. Dus stel een kind heeft nooit gekropen, dan kun je ook rond het 2e levensjaar die planning stimuleren door heel veel kruipspelletjes te doen. Leuk om te weten.



Mijn zusje en vader hebben overigens beide kruipen over geslagen en zijn vreselijk onhandig. Alleen daarom al wilde ik proberen of we er niet eenvoudig iets aan konden doen en dat bleek.
Kinderen die na 20 maanden niet zelfstandig lopen, dan is het wel goed om naar arts te gaan. Maar daarvoor, heb je vroege lopers en late lopers. En dit heeft gelukkig niks te maken met motorisch onhandigheid later of wat dan ook, zie https://www.sciencedaily. ... /2013/03/130328075702.htm



Dus, maak je geen zorgen, binnen half jaar zeer zeer grote kans dat lopen gebeurt.
En wellicht hebben jullie een gladde vloer zodat schuiven op buik fijner is dan kruipen en uitglijden, maar ook kruipen overslaan is geen probleem, doen meer kinderen, en ook dat is oke.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje bleek hypermobiel te zijn, dus als hij wilde kruipen gleden zijn knietjes uit elkaar, hij liep ook vrij laat. Hij schoof op zijn bips vooruit en dat ging nog hard ook. Nu loopt hij als een kievit hoor.
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar! Dochter is erg lang, en met 13 maanden net zo groot als haar vriendjes van 18 maanden die allemaal al lopen. "Wow, loopt ze nog niet.." super irritant



Ze kroop, zat en rolde op schema, en trekt zich al vier maanden op.. ook loopt ze al een paar maanden langs en achter dingen, maar los staan of aan mijn handen lopen vertikt ze.



Ik probeer me geen zorgen te maken maar merk dat ik soms toch wel vergelijk met babies van 9 maanden die al netjes aan de hand stappen en de voetjes recht en stevig neerzetten.. haar rechtervoet staat altijd 90 graden naar buiten en ze sleept dit been mee, haar enkels zijn ook super wobbly. Maar volgens de arts niks om zorgen over te maken. Dus dat doen ik dan ook maar niet (al te veel )



Anyway, ik begrijp hoe je je voelt, dat hij gaat lopen is een feit en er zijn dus echt niet alleen maar snelle dreumessen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven