Officieel een bijzondere verlofdag aanvragen of niet?

18-09-2014 11:36 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn partner gaat over een paar weken met de twee oudsten (4 en 6 jaar) zijn ouders opzoeken. Die zijn bezig met een paar maanden durende voettocht in het buitenland. Het wordt een enorm avontuur, eerst met de Thalys, voor de eerste keer vliegen en dan ook nog opa en oma verrassen .



Hierdoor missen ze wel één schooldag, een maandag. De reis was anders niet te maken. Nu heb ik vanochtend verlofbriefjes aan de directrice gevraagd, en zij zei dat de leerplichtambtenaar aan de hand van het ingevulde briefje beslist. Op internet las ik weer dat de directeur zelf beslist bij kortdurend verlof. Ik ben bang dat een leerplichtambtentaar negatief zal beslissen gezien de regels. Maar ik wil de school wel eerlijk informeren. Of eigenlijk heb ik dat al gedaan dus, en de directrice reageerde enthousiast 'oh, wat leuk dat zeg!'. Maar nu dus wel of niet het officiele briefje (met logo van de gemeente) inleveren?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het niet doen. Ik heb ook wel eens bijzonder verlof aangevraagd bij school. School zei dat ik afwezig kon melden (op school) en dat zij niet actief doormelden. Als de leerplichtambtenaar informeert, geven ze wel de afwezigen door. Kans op gezeik is dan een stuk kleiner.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben dus ook een beetje bang dag als ik het officieel meld en ze geen toestemming krijgen ze juis gaan controleren. Terwijl als je het niet doorgeeft je natuurlijk alleen een probleem hebt als ze stomtoevallig op die maandag een controle krijgen.
Directie beslist en leerplichtambtenaar toetst.



Ik zou het wel aanvragen, eerlijk duurt het langst.



Paar jaar geleden verlof gevraagd voor zoon, ook een maandag i.v.m. paar dagen weg. Reden was jubileum van oma en oma had deel van de zorg voor zoon op zich genomen toen ik revalideerde. Directie verleende verlof maar wel met de kanttekening dat de leerplichtambtenaar toch nog een boete op kon leggen aangezien het verlof officieel op oneigenlijke gronden was verleend. Nooit meer iets over gehoord.
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me dus af of 'eerlijk duurt het langst' hier ook geld. 'Geen slapende honden wakker maken' is hier ook een uitdrukking die kan gelden.



Bij_zonder, ik denk dat jij geluk hebt gehad dat je geen overijverige volgens-de-regels ambtenaar hebt getroffen. Want feitelijk hoeven ze natuurlijk geen vrij te geven. Geen seizoenswerk, geen huwelijk of begrafenis in de naaste familie. En dan houdt het wat betreft de officiele redenen al snel op.
Je jongste is nog niet leerplichtig, dus het gaat alleen om de oudste, toch?

Officieel is wat jullie willen geen grond voor verzuim.

Jouw dochter doet het prima op school, toch, en de school heeft informeel al aangegeven het geen punt te vinden. Dan zou ik het niet melden. Maar ik vind de verzuimregels dan ook onnodig star.
Alle reacties Link kopieren
Zijn opa en oma niet toevallig ook 40- of 50 jaar getrouwd of zo? Vermeld je dat als reden! Een leerplichtambtenaar gaat echt niet het trouwboekje controleren. Zolang je niet elk jaar een huwelijksjubileum opvoert, kraait er geen haan naar.
Alle reacties Link kopieren
Tess, mijn ervaring is dat het over het algemeen gewoon wordt goedgekeurd door de directie en dat het dan ook gewoon klaar is.

Leuk zo'n reis!
Wat leuk!

Ik zou me aan de regels houden en het officieel melden. Wat is het ergste dat er kan gebeuren, een boete? Nou, dan betaal je die en klaar.
Vieren je ouders niet dit jaar een huwelijksjubileum, zodat je dit verlof daaraan kunt ophangen?



Oh mosterd, dat zei iemand anders ook al!



Of is er niet iets dat de waarheid raakt. Ik heb mijn zoon anderhalf jaar geleden op een middag afwezig gemeld met de reden dat hij naar het ziekenhuis moest. De waarheid was dat we ergens bij wilden zijn met hem, en dat vond toevallig in het ziekenhuis plaats. In een soort aula, maar goed het was niet omdat hij dus ziek was!
Alle reacties Link kopieren
Waarom al die smoesjes? Je valt toch wel door de mand, want je kind vertelt onbekommerd aan iedereen wat voor "leuks" het heeft gedaan op die dag dat hij/zij afwezig was.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Gewoon eerlijk aanvragen, met echte reden. Wordt het afgekeurd gewoon toch gaan, ook al komt de leerplichtambtenaar erachter, je krijgt de eerste twee keer een waarschuwing, daarna pas een boete van 50 euro. Niks aan de hand dus.
Alle reacties Link kopieren
Maar waarom kan het niet gewoon zo gepland worden dat die kinderen géén school missen dan?



Je kan toch zelf ook niet gewoon maar een keer wegblijven bij je baas als je leukere dingen wilt gaan doen?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Bij je werkgever heb je zelf over het algemeen nog een stem in wanneer je vrij wil hebben en dat maakt plannen een stuk makkelijker.
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 18 september 2014 @ 19:51:

Maar waarom kan het niet gewoon zo gepland worden dat die kinderen géén school missen dan?



Je kan toch zelf ook niet gewoon maar een keer wegblijven bij je baas als je leukere dingen wilt gaan doen?Maar je kunt zelf wel een vrije dag opnemen.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Alle reacties Link kopieren
quote:Broedkippetje schreef op 18 september 2014 @ 19:54:

[...]





Maar je kunt zelf wel een vrije dag opnemen.



Ja, en wordt die niet goedgekeurd, dan kan ik toch komen opdraven of ik heb een probleem.



En bij die kinderen kun je bijzonder verlof aanvragen, en wordt dat niet goedgekeurd, dan gaat het feest ook niet door.



Simpel toch?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb in de hele basisschoolperiode maar één keer verlof aan hoeven vragen en dat werd gewoon gehonoreerd. Scoutingkamp. Gewoonlijk viel Pinksteren in de vakantie, maar nu niet.



Ik heb wel een schriftelijke aanvraag ingediend, gericht aan de meester en de directeur en een brief van de scouting bijgevoegd, waarin het scoutingbestuur motiveert waarom zij er achter staan dat kinderen hiervoor vrij krijgen. De directeur vond het geen enkel probleem om hiervoor vrij te geven.



Hopelijk mag dat op de middelbare school ook. Anders komt hij 's nachts thuis en moet hij de volgende dag geradbraakt naar school. Het slotfeest wil je natuurlijk niet missen.

Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Wat ik me dan afvraag...het is binnenkort herfstvakantie, plan het daarin



kan me wel voorstellen dat scholen wel eens gek worden van iedereen die buiten de vakanties verlof aanvraagt
Mijn jongste is al een paar keer zonder toestemming weg gebleven vanwege een lokale jaarlijkse feestdag in de woonplaats van haar vader. De directeur mag gewoon zelf beslissen maar liever verschuilen ze zich achter de lpa. We hebben overigens nog nooit iets gehoord van die lpa, dus ik denk dat het wel los zal lopen.
Alle reacties Link kopieren
Voor wat betreft de open deuren: als we het binnen vakanties of vrije dagen hadden kunnen plannen dan hadden we dat wel gedaan natuurlijk. Het is geen dagje efteling waar we het over hebben.



Dit is niet iets wat we vaker gaan doen of al vaker hebben gedaan. Het is echt een once in a lifetime iets waarvan wij het feit dat de kinderen dit meemaken belangrijker vinden dan een dag school. En dat wil wat zeggen, omdat ze nog nooit een dag school hebben gemist, afgezien van misschien twee dagen vanwege griep. Ook toen onze oudste nog geen vijf was zijn we altijd in de schoovakanties op vakantie gegaan omdat we school belangrijk vinden. Dus ze gaan sowieso, met of zonder toestemming, met of zonder boete. Maar het liefst met toestemming en zonder boete natuurlijk.



Whopper: dat ga ik gelijk even checken, want dan is het probleem gelijk opgelost, bedankt!
Alle reacties Link kopieren
quote:pearle schreef op 18 september 2014 @ 20:03:

kan me wel voorstellen dat scholen wel eens gek worden van iedereen die buiten de vakanties verlof aanvraagtIk denk dat dit heel erg meevalt. Om me heen houdt eigenlijk iedereen zich keurig aan de vakanties. De klassen zitten altijd vol.
Hier zou je geen toestemming krijgen. Dan thuis houden betekent meldi g bij leerplicht.
Alle reacties Link kopieren
quote:reisa1978 schreef op 18 september 2014 @ 20:44:

Hier zou je geen toestemming krijgen. Dan thuis houden betekent meldi g bij leerplicht.



Dat is dan maar zo. Ik ga mijn kinderen niet laten liegen. Ze zullen honderduit willen vertellen over hun reis en dat mag van mij. Dan maar een boete. Hoewel ik het wel heel star zou vinden van de directie.



Als directies en de leerplichtambtenaren hier zo star mee omgaan dan werken ze natuurlijk ook een beetje in de hand dat ouders niks meer gaan melden en hun kinderen gewoon ziek melden.
quote:TessTan schreef op 18 september 2014 @ 20:51:

[...]





Dat is dan maar zo. Ik ga mijn kinderen niet laten liegen. Ze zullen honderduit willen vertellen over hun reis en dat mag van mij. Dan maar een boete. Hoewel ik het wel heel star zou vinden van de directie.



Als directies en de leerplichtambtenaren hier zo star mee omgaan dan werken ze natuurlijk ook een beetje in de hand dat ouders niks meer gaan melden en hun kinderen gewoon ziek melden.Er zijn strenge regels voor verlof en dit valt daar niet onder. Ik ben zelf ook erg voor een strippenkaart voor 2 dagen per jaar, juist voor dit soort dingen, of van mij part uitslapen na een feest. Maar ja, ik heb het niet voor het zeggen en hier zijn ze erg streng.
Hier gewoon toestemming voor 2 weken extra vakantie aan de herfstvakantie vast. Dus heb net het Idee dat ze nu zo streng zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven