Oma als betaalde oppas

02-05-2007 14:22 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,



Mijn dochter (net 1 jaar) gaat naar een kdv. Ik ben totaal niet tevreden. En wil haar daar vanaf halen. Ik wil oma vragen als oppas. Wel betaald. Dit wil ik doen via de zgn. oppas subsidie. Mijn zoon gaat naar de naschoolse opvang. En dat wil ook zo laten.

Wie o wie heeft hier ervaring mee?



Alvast bedankt voor jullie reacties!



Groetjes,

Lisa
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar oma moet zich dan laten inschrijven bij een gastouderburo. Ze wordt dan "geregistreerd gastouder" en daardoor kun je geld terugvragen bij de belastingdienst.



Oma's salaris wordt dan volgens mij iets meer dan € 3,50 per uur, ik weet niet wat jij zelf uiteindelijk betaalt. Hierover moet oma nog wel belasting betalen, zoek dus even uit of haar "aanrechttoeslag" (als zij die ontvangt van de belastingdienst) in gevaar komt, of dat ze een bepaald bedrag "vrijgesteld" krijgt.
Alle reacties Link kopieren
Je kan je beiden in laten schrijven bij een gastouderbureau. Je betaald je (schoon)moeder het standaard tarief zodat je het geld van de belasting terug kan krijgen en treft een regeling onderling met je (schoonmoeder).

Persoonlijk zou ik er niet voor kiezen om oma op te laten passen... maar dat is persoonlijk.



Mamarleen
Alle reacties Link kopieren
Ik ben al mosterd ;)



Mamarleen
Alle reacties Link kopieren
Er is een speciale website waar je dit soort vragen kunt stellen en ook kunt berekenen hoeveel oma zou kunnen verdienen, www.ViaViela.nl

Het is echter wel zo, dat wanneer je moeder een AOW uitkering heeft, het geld dat ze verdient met oppassen wordt afgetrokken van haar uitkering.



Als je toch besluit oma te betalen, laat je dan heel goed voorlichten.

Het zou zonde zijn als zij van het verdiende loon niets over houdt of er op toe moet leggen.

Je zou eventueel ook kunnen kiezen voor gastouder opvang.