Oma als betaalde oppas

02-05-2007 14:22 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,



Mijn dochter (net 1 jaar) gaat naar een kdv. Ik ben totaal niet tevreden. En wil haar daar vanaf halen. Ik wil oma vragen als oppas. Wel betaald. Dit wil ik doen via de zgn. oppas subsidie. Mijn zoon gaat naar de naschoolse opvang. En dat wil ook zo laten.

Wie o wie heeft hier ervaring mee?



Alvast bedankt voor jullie reacties!



Groetjes,

Lisa
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar oma moet zich dan laten inschrijven bij een gastouderburo. Ze wordt dan "geregistreerd gastouder" en daardoor kun je geld terugvragen bij de belastingdienst.



Oma's salaris wordt dan volgens mij iets meer dan € 3,50 per uur, ik weet niet wat jij zelf uiteindelijk betaalt. Hierover moet oma nog wel belasting betalen, zoek dus even uit of haar "aanrechttoeslag" (als zij die ontvangt van de belastingdienst) in gevaar komt, of dat ze een bepaald bedrag "vrijgesteld" krijgt.
Alle reacties Link kopieren
Je kan je beiden in laten schrijven bij een gastouderbureau. Je betaald je (schoon)moeder het standaard tarief zodat je het geld van de belasting terug kan krijgen en treft een regeling onderling met je (schoonmoeder).

Persoonlijk zou ik er niet voor kiezen om oma op te laten passen... maar dat is persoonlijk.



Mamarleen
Alle reacties Link kopieren
Ik ben al mosterd ;)



Mamarleen
Alle reacties Link kopieren
Er is een speciale website waar je dit soort vragen kunt stellen en ook kunt berekenen hoeveel oma zou kunnen verdienen, www.ViaViela.nl

Het is echter wel zo, dat wanneer je moeder een AOW uitkering heeft, het geld dat ze verdient met oppassen wordt afgetrokken van haar uitkering.



Als je toch besluit oma te betalen, laat je dan heel goed voorlichten.

Het zou zonde zijn als zij van het verdiende loon niets over houdt of er op toe moet leggen.

Je zou eventueel ook kunnen kiezen voor gastouder opvang.

Mijn ervaring daarmee is heel positief, vooral ook omdat ik zeggenschap had in de keuze van de gastouder.

Maar zoals gezegd: kijk goed naar alle haken en ogen die er aan deze subsidie vastzitten.



Veel succes en groetjes,

Monique
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties. Het is dus niet zo simpel als de "normale" betaalde opvang.

Oma is ook niet mijn eerste keuze, maar het kdv is ook geen optie meer. Een gastouder is ook een idee, maar dan voelt oma zich weer gepasseerd. Pfffffffffffff.

Ik ga maar een alle voor- en nadelen op een rijtje zetten.



Groetjes,

Lisa
Alle reacties Link kopieren


Bedankt voor jullie reacties. Het is dus niet zo simpel als de "normale" betaalde opvang.

Oma is ook niet mijn eerste keuze, maar het kdv is ook geen optie meer. Een gastouder is ook een idee, maar dan voelt oma zich weer gepasseerd. Pfffffffffffff.

Ik ga maar een alle voor- en nadelen op een rijtje zetten.



Groetjes,

Lisa





Hoi Lisa,



Waarschijnlijk heb je nu al een keus gemaakt, maar ik wilde nog even zeggen dat als je echt liever hebt dat je kindje bij een gastoudergezin zit dan bij je moeder of schoonmoeder je dat gewoon moet doen en dat kan je dan zo tactisch mogelijk brengen.



Mijn schoonmoeder kan alleen oppassen op de dag dat ik graag ouderschapsverlof wil, ik ga echt die dag niet veranderen. Vriendinnen van mij zijn dan ook vrij en het komt mij gewoon erg goed uit. Heb dit wel zo tactisch mogelijk, beetje in overleg gebracht en ook gewoon gezegd dat ze zich hopelijk niet gepasseerd voelde, maar ze begreep het wel.



Succes!
Overigens is het ook zo dat als zij zichzelf wil laten registreren zij haar huis zal moeten aanpassen. Kindveilige zaken installeren enzo, want ze komen haar huis keuren.




Het is echter wel zo, dat wanneer je moeder een AOW uitkering heeft, het geld dat ze verdient met oppassen wordt afgetrokken van haar uitkering.



Is dat zo? Mensen met een AOW uitkering en bijvoorbeeld een (bedrijfs)pensioen krijgen ook gewoon de gehele AOW.



De oma zal wel idd moeten kijken of de werkzaamheden niet ten koste gaan van de heffingskorting minst verdienende partner. Als ze alleenstaande is heeft ze die niet.
Ik lees op de site van de SVB dat inkomsten alleen van de toeslag af worden getrokken. Iemand die nog geen 65 is maar omdat de partner dit al wel is krijgt toeslag. Maar ik kan nergens vinden dat er gekort wordt op de AOW zelf (mensen die dus gewoon 65+ zijn). Toeslag wordt overigens in 2015 afgeschaft. Dus dan heb je recht wanneer je 65 bent, en niet al eerder.
Alle reacties Link kopieren
Is dat zo? Mensen met een AOW uitkering en bijvoorbeeld een (bedrijfs)pensioen krijgen ook gewoon de gehele AOW.



De oma zal wel idd moeten kijken of de werkzaamheden niet ten koste gaan van de heffingskorting minst verdienende partner. Als ze alleenstaande is heeft ze die niet.



Op je AOW word je niet gekort, dat is gewoon een standaard bedrag voor iedere NL-er en daar mag je nog tonnen bij bijverdienen als je dat wil. Het zijn wel extra inkomsten waar je belasting over moet betalen. Dus je kunt in een hogere tariefgroep vallen daardoor en dan betaal je er extra belasting over.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven