Oma trekt neefje voor

05-10-2014 13:21 205 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf 3 kinderen, (jongste 10) mijn broer 1 van 5. Mijn moeder onderneemt met mijn neefje regelmatig uitstapjes. Mijn mijn kinderen echter zelde of nooit. Vooral mijn jongste vind dit (logisch) niet leuk en ik heb dit ook al meerdere keren aangegeven. Maar altijd heeft mijn moeder wel een excuus om haar niet mee te vragen. Theater voorstelling is te kinderachtig, film niet leuk voor een meisje enz.



Zijn er meer die dit herkennen en hebben jullie er wat meegedaan of het zo gelaten
Ik schrok me rot! Ik las: Oma trekt neefje door....



Verder geen nuttige tips ofzo
Als je het al aangekaart hebt bij je moeder en ze veranderd er niets aan, ben ik bang dat je geen invloed op haar gedrag kan uitoefenen.

Als kind heb ik dit ook meegemaakt. Mijn opa trok mijn zus en een neef duidelijk voor. Leuk voor mijn zus en neef, maar niet voor de overige kleinkinderen. Maar het voortrekken van mijn opa viel nog mee. Mijn opa overdreef niet met kadootjes enzo zeg maar.



Wat wel echt vervelend was, was dat de kinderen van mijn tante door de rest van de familie voorgetrokken werd. Gevolg was dat wij een hekel aan ons neef en nicht kregen, want tja als kind begrijp je dat niet. Nou toen werden wij ouder en vond iedereen de kinderen van mijn tante ongemanierde verwende kinderen en waren wij ineens goed voor alles. Ik vond het maar hypocriet.



Ik denk dat het verstandiger is om je kind hier weerbaar voor te maken door eerlijk tegen haar te zijn. Dat oma nu eenmaal haar eigen keuzes maakt, ook zijn die keuzes niet altijd even leuk. Ik zou ook niet je kind te vaak naar oma sturen als ze maar op de bank blijven zitten. Zoek vanuit jezelf een manier om met je moeder om te gaan, zonder dat dit tussen jullie in gaat staan, want helemaal geen contact met oma is ook niet leuk voor jou en voor de kinderen. Probeer dit te accepteren, hoe moeilijk het ook is.
1 is makkelijker meenemen dan 3. Wellicht is het daarom? Heb je het al eens aangegeven?
Herkenbaar hoor. Niet zozeer in het voortrekken qua cadeautjes, maar wel in het anders behandelen. De vrouw van mijn schoonvader kan niet zo goed overweg met mijn oudste dochter waardoor er gevoelsmatig een afstand ontstaat. Mijn oudste gaat er ook niet met zoveel plezier heen.



Nu hebben ze ook z'n 12 kleinkinderen en met de ene kun je nu eenmaal beter opschieten dan met de ander. Wij maken er niet zoveel van. Bij mijn schoonmoeder is ze heel erg op haar plek.
Wat erg.

Ook van die cadeaus.

Ik zou dan geen Sint meer met hen vieren. Raar ook dat de ouders van neefje hier niets van vinden. Als mijn moeder zich zo zou gedragen en mijn kinderen voor zou trekken zou ik dat of zelf compenseren (dus meer voor andere kinderen kopen om Sint leuk te houden. Of met moeder mee gaan winkelen voor alle kinderen) of de cadeaus ook teruggeven.

Misschien ook eens met hen over hebben.

Mijn schoonouders kunnen onbewust ook weleens iets 'voortrekken' maar overgrootoma's en andere familie zeggen daar dan gelijk wat van.
Ik vind het overigens niet zo gek, wat Tuorrebout ook zegt; met de een heb je een betere band dan de andere.
Alle reacties Link kopieren
Oh wat vreselijk.. Ik herken het ook. Alleen mijn oma liet zelfs duidelijk merken dat ze ons niet zo moest.



Ik mocht nooit komen logeren. Ze kwam bijna nooit op onze verjaardagen. En mijn neefje en nichtjes kregen meer geld voor hun verjaardag. Ze wilde daar wel oppassen en bij ons niet.



Vertel je moeder hoeveel verdriet het kan doen. Want dat heeft het mij zeker heel veel gedaan, en nog steeds....
Alle reacties Link kopieren
quote:itsme1973 schreef op 05 oktober 2014 @ 13:37:

[...]





dat maakten wij elke verjaardag ook mee: kreeg 1 van mijn kinderen altijd de cadeaus van over de 100 en de 3 anderen iets van een tientje......

en de kinderen van mijn ene zus ook altijd van over de 100



ging me niet om het geld maar wel om het voortrekken

heb er alles aan gedaan om dat te laten stoppen maar dat lukte dus niet vind ik echt niet kunnen dit. Kun je echt niet maken als opa-oma zijnde. Ik zou echt not amused zijn.
Alle reacties Link kopieren
Mijn schoonouders zijn herhaaldelijk aangesproken op het voortrekken. Wij zagen het altijd verkeerd. Die dure cadeaus met Sint was omdat ze niet wisten dat onze zoons dat ook wel leuk zouden vinden. Echt...en zij vonden ons dan zeuren. Kan wel duizend voorbeelden geven maar wil het topic niet kapen. Mijn zwager en schoonzus zeggen er niets van, doe houden wel van hun luxe positie want krijgen ook regelmatig geld en cadeaus toegestopt. Dus van hen verwachten wij geen steun. TO, ik heb dus geen onpartijdig advies want mijn mening is gekleurd
If God is watching us, the least we can do is be entertaining
Alle reacties Link kopieren
Ging bij ons vroeger ook zo, zus werd voorgetrokken bij beide oma's. Bij de een omdat ze vernoemd was, bij de ander was ze het oudste kleinkind. Van mijn jaargang waren er een stuk of 4

Ze kreeg vaak 'stiekem' kado's en (meer) geld, net of ik dat niet zou merken.

Mijn moeder was het daar niet mee eens, maar doet nu hetzelfde. Neemt van een reisje iets mee voor de kinderen van zus maar 'vergeet' die van mij. Gaat met nichtje naar de film en laat mijn dochter die daar ook logeert bij opa thuis. Niet omdat de film niet geschikt is voor dochter maar omdat ze het leuker vindt om alleen met nichtje te gaan. Tja...
quote:Star schreef op 05 oktober 2014 @ 14:12:

Ik vind het overigens niet zo gek, wat Tuorrebout ook zegt; met de een heb je een betere band dan de andere.

Als je 12 kleinkinderen hebt snap ik wel dat je de een misschien een stuk beter kent of beter klikt.



Maar als je van 4 kleinkinderen altijd maar met 1 leuke dingen gaat doen terwijl een ander duidelijk aangeeft dat ook graag te zou willen... Mja, dat vind ik gewoon sneu. Dan hou je het zelf bewust in stand, komt over alsof je in de anderen geen interesse hebt.
Star: Dan neem je de ene week de ene mee en de andere week de ander. En niet iedere week dezelfde.



Ik vind het niet kunnen. Dit is als een lievelingskind hebben. Als je 3 kinderen hebt, moet je ze allemaal gelijk behandelen. Zo ook met kleinkinderen. Ik zou het gevoel van je dochter ter sprake brengen. Misschien heeft ze helemaal niet door dat je dochter hier moeite mee heeft. Of ze zit nog in de 'meisjes-horen-thuis'-mentaliteit. Who knows. Vraag 'ns naar de reden waarom ze nooit iets leuks met jouw kinderen wilt doen, over het algemeen?
Alle reacties Link kopieren
quote:lientjes schreef op 05 oktober 2014 @ 14:18:

Ging bij ons vroeger ook zo, zus werd voorgetrokken bij beide oma's. Bij de een omdat ze vernoemd was, bij de ander was ze het oudste kleinkind. Van mijn jaargang waren er een stuk of 4

Ze kreeg vaak 'stiekem' kado's en (meer) geld, net of ik dat niet zou merken.

Mijn moeder was het daar niet mee eens, maar doet nu hetzelfde. Neemt van een reisje iets mee voor de kinderen van zus maar 'vergeet' die van mij. Gaat met nichtje naar de film en laat mijn dochter die daar ook logeert bij opa thuis. Niet omdat de film niet geschikt is voor dochter maar omdat ze het leuker vindt om alleen met nichtje te gaan. Tja...
Ab imo pectore
Alle reacties Link kopieren
quote:Djin schreef op 05 oktober 2014 @ 13:40:

Sinterklaas samen werd als eerst afgeschaft. Neefjes, twee stuks, zaten glimmend blij te spelen met hun duplo trein van opa en oma en onze jongens kregen een cadeaukaart van 10 euro. Ze zijn even oud dus waarom dit zo doen? Geen idee maar afstand heeft veel rust gebracht





Wat ontzettend sneu voor je kinderen! Persoonlijk zou ik Sinterklaas meteen weer gaan vieren met de hele familie en dan de normale opa en oma verrassen met een prachtig kado, en de stomme opa en oma met een paar van die Blokker-dukaten, liefst verkreukeld en in een smoezige envelop gestopt
Alle reacties Link kopieren
quote:Star schreef op 05 oktober 2014 @ 14:12:

Ik vind het overigens niet zo gek, wat Tuorrebout ook zegt; met de een heb je een betere band dan de andere.Pardon? Ook al is dat zo, Dan hoef je dat niet te laten merken en te laten zien. Daar ben je volwassen voor en potverdorie een oma voor.
Iedereen is mooi
Alle reacties Link kopieren
@lientjes, dat soort acties flikten schoonouders ook. Maar wij stellen onze kinderen hier niet meer bloot aan. Zeg jij er hen iets van?
If God is watching us, the least we can do is be entertaining
Alle reacties Link kopieren
Millenial, de andere opa en oma dragen de jongens op handen dus daar boffen we mee. Die andere opa en oma komen er bij ons niet meer in.
If God is watching us, the least we can do is be entertaining
quote:lientjes schreef op 05 oktober 2014 @ 14:18:

Ging bij ons vroeger ook zo, zus werd voorgetrokken bij beide oma's. Bij de een omdat ze vernoemd was, bij de ander was ze het oudste kleinkind. Van mijn jaargang waren er een stuk of 4

Ze kreeg vaak 'stiekem' kado's en (meer) geld, net of ik dat niet zou merken.

Mijn moeder was het daar niet mee eens, maar doet nu hetzelfde. Neemt van een reisje iets mee voor de kinderen van zus maar 'vergeet' die van mij. Gaat met nichtje naar de film en laat mijn dochter die daar ook logeert bij opa thuis. Niet omdat de film niet geschikt is voor dochter maar omdat ze het leuker vindt om alleen met nichtje te gaan. Tja...wat erg lientjes!
Alle reacties Link kopieren
Jonge jonge wat een jaloezie. Dat je kinderen jaloers zijn, okay. Maar dat jij daar nog een schepje bovenop doet, daar doe je jezelf geen plezier mee.



Je kunt die ander niet veranderen. Of ze nou qua cadeautjes gelijk trekken of niet, de persoonlijke klik is er wel of niet.
Alle reacties Link kopieren
Misschien vindt oma dat ene neefje Wel heel zielig. Geen broers en zussen, die moet wat meer verwend worden.
Alle reacties Link kopieren
Bizar, sommige verhalen. Hoe kan je dat nou doen?? Lekker traumatiserend voor die kinderen...
quote:sascha- schreef op 05 oktober 2014 @ 14:28:

[...]





Pardon? Ook al is dat zo, Dan hoef je dat niet te laten merken en te laten zien. Daar ben je volwassen voor en potverdorie een oma voor.Je snapt me toch? Vanwaar dat hoogst irritante pardon?
Alle reacties Link kopieren
Ik wist niet dat dit zo vaak voor komt (voortrekken van kinderen). Ik kan me ook totaal niet inleven in de mensen die dat doen, zouden ze echt denken dat een Duplo-trein en een cadeaubon van E10,- geen scheve ogen oplevert.

Gelukkig ook geen ervaring mee.
Ik vind het herkenbaar!



Heb je overwogen of oma het misschien wel veel lastiger vindt om met (beginnende) pubers om te gaan dan kleine kinderen?
anoniem_202720 wijzigde dit bericht op 26-10-2014 13:58
Reden: .
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:Star schreef op 05 oktober 2014 @ 14:12:

Ik vind het overigens niet zo gek, wat Tuorrebout ook zegt; met de een heb je een betere band dan de andere.Ja natuurlijk kan dat, maar dat betekent toch niet dat je de een meer tijd en cadeaus geeft dan de ander? Als volwassene ben je toch wijs genoeg om in te zien dat dat echt niet tof is?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven