Oma trekt neefje voor

05-10-2014 13:21 205 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf 3 kinderen, (jongste 10) mijn broer 1 van 5. Mijn moeder onderneemt met mijn neefje regelmatig uitstapjes. Mijn mijn kinderen echter zelde of nooit. Vooral mijn jongste vind dit (logisch) niet leuk en ik heb dit ook al meerdere keren aangegeven. Maar altijd heeft mijn moeder wel een excuus om haar niet mee te vragen. Theater voorstelling is te kinderachtig, film niet leuk voor een meisje enz.



Zijn er meer die dit herkennen en hebben jullie er wat meegedaan of het zo gelaten
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar. Mijn schoonouders hebben er ook een handje van dat het altijd draait om de kinderen van mijn schoonzussen, speciaal die van de oudste. Onze kinderen, vooral onze jongste twee, komen er bekaaid af.



En ja, mijn man vindt dat ook. Die zegt zelf dat mijn ouders een veel leukere opa en oma zijn.
...
Alle reacties Link kopieren
Ik vind 3 niet met één kind te vergelijken eigenlijk. Zou het niet gewoon kunnen dat oma het gewoon niet weet met 3 stuks tegelijk? en dat ze het met neefje gewoon veel makkelijker vind.



Ik moet wel zeggen dat mijn oma mijn nichtje voortrok. Heeft ze een keer geprobeerd uit te leggen maar in mijn kinder beleving sloeg dat nergens op. Mijn nicht was "zielig" meppende vader die alcoholischt was ed.

Ik had echter geen moeder en woonde bij opa en oma. Ik vond dus helemaal niet dat zij zielig was want zij had per slot 2 ouders en ik alleen een mevrouw die één keer per week eens langs kwam.

Uiteindelijk bleek ik toch de leukste (nicht zag ze één keer per jaar en met moeite en mij veel vaker ) en ging ze mijn zoon "voortrekken" De kinderen van nicht zijn wat ongemanierder, luidruchtiger en veel drukker. (ondanks mijn zoon's autisme)

En ach, heb er geen trauma aan overgehouden. Ik was gewoon een veel makkelijker kind en daar hoef je dus blijkbaar minder moeite voor te doen. Het zij zo.
Alle reacties Link kopieren
quote:MrsStanleyWalker schreef op 05 oktober 2014 @ 17:43:

Wij geven gewoon een cadeautje af van twintig euro, we kopen het cadeau zelf. Of we dan allemaal twintig euro per cadeau terugkrijgen, weet ik geeneens. Vraag ik ook niet aan mijn broers. Wij krijgen in elk geval twintig euro, maar wij hebben ook maar een kind. Mijn broers krijgen dus sowieso altijd meer, die hebben ieder meer kinderen.Wij vierde het samen, daarom viel het op. Als mijn kinderen het niet zien, zou het me niets uitmaken
Alle reacties Link kopieren
quote:frettie schreef op 05 oktober 2014 @ 17:44:

Deed je moeder trouwens met jouw (destijds) jonge kinderen evenveel als met je neefje nu?Nee, hooguit in de vakantie af en toe
Alle reacties Link kopieren
quote:nina1966 schreef op 05 oktober 2014 @ 18:06:

Ik vind 3 niet met één kind te vergelijken eigenlijk. Zou het niet gewoon kunnen dat oma het gewoon niet weet met 3 stuks tegelijk? en dat ze het met neefje gewoon veel makkelijker vind.



Ik moet wel zeggen dat mijn oma mijn nichtje voortrok. Heeft ze een keer geprobeerd uit te leggen maar in mijn kinder beleving sloeg dat nergens op. Mijn nicht was "zielig" meppende vader die alcoholischt was ed.

Ik had echter geen moeder en woonde bij opa en oma. Ik vond dus helemaal niet dat zij zielig was want zij had per slot 2 ouders en ik alleen een mevrouw die één keer per week eens langs kwam.

Uiteindelijk bleek ik toch de leukste (nicht zag ze één keer per jaar en met moeite en mij veel vaker ) en ging ze mijn zoon "voortrekken" De kinderen van nicht zijn wat ongemanierder, luidruchtiger en veel drukker. (ondanks mijn zoon's autisme)

En ach, heb er geen trauma aan overgehouden. Ik was gewoon een veel makkelijker kind en daar hoef je dus blijkbaar minder moeite voor te doen. Het zij zo.Mijn oudste 2 hebben er geen moeite mee of het valt ze minder op. De jongste wel. Het gaat dus alleen om de jongste die ook weleens met oma op stap wil.
Alle reacties Link kopieren
Hoe zien jullie dit als het om ooms en tantes gaat?

Ik heb namelijk een neefje en twee nichtjes en het jongste nichtje komt bijv vaker bj mij slapen dan de andere twee, voor de gezelligheid, maar ook omdat het vaak handig uitkomt zo. Is dat dan ook voortrekken?

Als ze alledire bij mij zijn of als ik daar ben en alle kinderen zijn er dan krijgt oms de een en soms de ander meer aandacht, afhankelijk van wat er op het programma staat.
Alle reacties Link kopieren
quote:hoppala schreef op 05 oktober 2014 @ 18:25:

Hoe zien jullie dit als het om ooms en tantes gaat?

Ik heb namelijk een neefje en twee nichtjes en het jongste nichtje komt bijv vaker bj mij slapen dan de andere twee, voor de gezelligheid, maar ook omdat het vaak handig uitkomt zo. Is dat dan ook voortrekken?

Als ze alledire bij mij zijn of als ik daar ben en alle kinderen zijn er dan krijgt oms de een en soms de ander meer aandacht, afhankelijk van wat er op het programma staat.

Natuurlijk gebeurt dat, maar als de kinderen er zelf geen moeite mee hebben, lijkt me dat geen probleem. Het wordt anders als je tegen het ene kind nee zegt en tegen de ander ja. Neem ook aan dat als ze met zijn drieën zijn ook niet altijd hetzelfde kind de meeste aandacht krijgt.



Mijn moeder doet dus alleen maar leuke dingen met mijn neefje en schept daar over op. Het gaat zelfs zo ver, dat mijn neefje een paar dagen met ons mee naar de camping was. En mijn moeder vervolgens op FB zet kijk eens hoe leuk neefje het heeft, over mijn kinderen werd niet gerept. Dat vind ik heel wat anders, als dat mijn neefje daar vaker is, omdat ze 3 dagen oppast als mijn kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Tja, kan je moeder misschien ook gewoon beter opschieten met je broer dan met jou? Als jullie samen niet een hele warme band hebben, dan kan ik me voorstellen dat ze dat wellicht met je kinderen ook niet zo ervaart.
Am Yisrael Chai!
quote:hoppala schreef op 05 oktober 2014 @ 18:25:

Hoe zien jullie dit als het om ooms en tantes gaat?

Ik heb namelijk een neefje en twee nichtjes en het jongste nichtje komt bijv vaker bj mij slapen dan de andere twee, voor de gezelligheid, maar ook omdat het vaak handig uitkomt zo. Is dat dan ook voortrekken?

Als ze alledire bij mij zijn of als ik daar ben en alle kinderen zijn er dan krijgt oms de een en soms de ander meer aandacht, afhankelijk van wat er op het programma staat.





Vind ik wel anders, mijn ene neefje en nichtje zijn hier heel vaak. Wonen hier vijf minuten fietsen vandaan. Zus en ik lossen veel dingen gezamenlijk op. Mijn jongste is daar veel vaker dan de oudste twee ooit geweest zijn. Mijn jongste zit quq leeftijd tussen de kinderen van zus in. Zoon en neef zijn dikke vrienden. Mijn twee oudsten kunnen soms best samen thuis blijven, en dan gaat jongste naar mijn zus. Andere zus woont hier meer dan een uur rijden vandaan. Haar kinderen zijn hier niet vaak, veel lastiger met brengen en halen!



Neef en nicht van dichbij zijn veel vertouwder bij ons. Zus heeft ze allebei wel eens in nood hier gedumpt en twee dagen later opgehaald. Is nooit een probleem, het zijn een soort van 'reserve kinderen' voor mij, ik een 'reserve moeder' voor hen.



Neef en nicht van verder weg hebben dit met familie die daar wel dicht bij woont. Geen scheve gezichten, nooit.



Met cadeautjes etc is elke neef of nicht gelijk. De neef en nicht die verder wonen krijgen wel eens iets als ik daar ga logeren. De neef en nicht van vlakbij mogen wel eens mee, met een uitje naar bos of zee oid. Echt gelijk krijg je dat nooit!
Iets soortgelijks heb ik met mijn broer. Hij, zijn vrouw en twee dochters van 3 en 5 wonen vlakbij mijn ouders en die passen een vaste dag in de week op. Ook bij andere gelegenheden springen ze bij.

Altijd als ik mijn ouders spreek gaat het over het gezin van mijn broer. Ze hebben het niet in de gaten, mijn broer en schoonzus zijn en meer aanwezig en wonen vlakbij.

Mijn vader zucht en steunt alleen tegen mij over die oppasdag en mijn moeder heeft standaard medelijden met mijn broer, want zo druk.

Ik kan honderd keer zeggen dat mijn broer in zijn handjes mag knijpen met beschikbare ouders om de hoek.

Het landt niet.

Ik heb het maar geaccepteerd, je verandert het niet.
Alle reacties Link kopieren
Oudste nichtje (14) mag komen wanneer ze wil, maar die komt "spontaan" meestal als de verschillende scoutinggroepen iets samen hebben gedaan, provinciaal. Dan besluit ze dat haar vader wel weer naar huis mag gaan, gaat ze lekker bij ons eten en breng ik haar later naar huis. Ze zitten op verschillende verenigingen, maar willen liefst samenwerken bij gezamenlijke activiteiten.



Jongste nichtje (2) komt als haar ouders een nachtje willen stappen.



Ze mogen zo vaak komen als ze willen, maar bij twee/drie keer in het jaar is het al veel, dus kunnen we het gemakkelijk zeggen. Welkom zijn ze sowieso.

Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
quote:hoppala schreef op 05 oktober 2014 @ 18:25:

Hoe zien jullie dit als het om ooms en tantes gaat?

Ik heb namelijk een neefje en twee nichtjes en het jongste nichtje komt bijv vaker bj mij slapen dan de andere twee, voor de gezelligheid, maar ook omdat het vaak handig uitkomt zo. Is dat dan ook voortrekken?

Als ze alledire bij mij zijn of als ik daar ben en alle kinderen zijn er dan krijgt oms de een en soms de ander meer aandacht, afhankelijk van wat er op het programma staat.Qua cadeaus allen gelijk. Qua tijd: oneven. Maar als een schoonbroer zichzelf wil losmaken van familie heb je daar zelf weinig in te kiezen. Mijn neefje heeft hier een eigen slaapkamer, schoonzus is alleenstaand en draait nachtdiensten. Dat is voor anderen wel vrij duidelijk waarom hij hier veel meer is. Als nichtje blijft logeren slaapt ze op de kamer van zoon (na wat gespook). De deur staat voor alle neefjes en nichtjes open.
Nee heb je, ja kun je krijgen
quote:Djin schreef op 05 oktober 2014 @ 13:40:

Heel herkenbaar. Dat was hier mede de reden om afstand van schoonouders te nemen. Het veroorzaakte verdriet bij onze jongens waardoor wij iedere keer excuses en smoesjes voor opa en oma's gedrag zaten te verzinnen. En dat houdt een keer op. Ze hadden het zelf regelmatig in de gaten, heel sneu. Sinterklaas samen werd als eerst afgeschaft. Neefjes, twee stuks, zaten glimmend blij te spelen met hun duplo trein van opa en oma en onze jongens kregen een cadeaukaart van 10 euro. Ze zijn even oud dus waarom dit zo doen? Geen idee maar afstand heeft veel rust gebrachtWat verschrikkelijk dit zeg. Hoe stonden jullie schoonzus en zwager daarin dan want die zien dat toch ook lijkt me.
To? Je hebt gelijk...ik vind het ook niet kunnen. Kinderen voortrekken onder het oog van andere kinderen. Bah
Alle reacties Link kopieren
@monti, die zeiden er niets van. Zij zijn afhankelijk van hen als oppas, drie dagen per week. Ook worden ze financieel ondersteund en met cadeaus verwend. Dus uit die hoek kwam geen steun of ruggespraak. Er is nu ook geen contact meer met hen. Mede hierom maar ook nog andere ellende.
If God is watching us, the least we can do is be entertaining
Alle reacties Link kopieren
Mijn ene oma trok ook de andere kleinkinderen voor, ik zag haar überhaupt amper. Het interesseerde me geen hol.
Hier ook, onze nichtjes worden voorgetrokken. Onze kinderen en neefjes kijken ze bijna niet naar om. Schoonmoeder is hertrouwd en nichtjes zijn de kinderen van haar zoon van haar en haar laatste man.

De kinderen van haar oudste kinderen - van haar en haar eerste man - kijkt ze dus vrijwel niet naar om.
quote:Djin schreef op 06 oktober 2014 @ 06:48:

@monti, die zeiden er niets van. Zij zijn afhankelijk van hen als oppas, drie dagen per week. Ook worden ze financieel ondersteund en met cadeaus verwend. Dus uit die hoek kwam geen steun of ruggespraak. Er is nu ook geen contact meer met hen. Mede hierom maar ook nog andere ellende.Ongelooflijk zeg dat grootouders zo kunnen doen.
quote:fashionvictim schreef op 05 oktober 2014 @ 18:51:

Tja, kan je moeder misschien ook gewoon beter opschieten met je broer dan met jou? Als jullie samen niet een hele warme band hebben, dan kan ik me voorstellen dat ze dat wellicht met je kinderen ook niet zo ervaart.TO, wat zeg je hiervan?
Alle reacties Link kopieren
quote:kadanz schreef op 06 oktober 2014 @ 08:50:

[...]



TO, wat zeg je hiervan?Ik heb gewoon een goede band met mijn moeder, mijn broer ook, maar zo als ik eerder aangaf, heeft ze mijn broer ook altijd voorgetrokken.
quote:renate73 schreef op 06 oktober 2014 @ 09:11:

[...]



Ik heb gewoon een goede band met mijn moeder, mijn broer ook, maar zo als ik eerder aangaf, heeft ze mijn broer ook altijd voorgetrokken.



Niet dat je dat hier hoeft neer te schrijven hoor, maar heb je daar concrete voorbeelden van? Mijn pubers kunnen ook wel eens zoiets roepen. En als we het dan uitpraten weten ze weer dat het niet zo is. Maar soms gaan zulke dingen een eigen leven leiden en voor je het weet zie je in elk ding dat je moeder doet het voortrekken van de ander voorbij komen.



Voortrekken van één kind komt echt wel voor hoor, ik wil je nergens van beschuldigen maar soms wordt het groter door 'valse' herinneringen. Misschien heeft je broer wel dezelfde gevoelens over de band die jij hebt met je moeder.
Het ligt eraan wat je verstaat onder voortrekken. Mjjn beide broers wonen dichtbij en vragen veel meer aan mijn ouders dan mijn zus en ik, varierend van het lenen van hun auto/tent, extra oppas. Even bjj hun eten/koffiedrinken, huisdieren stallen, noem maar op.

Mijn zus en ik wonen 2 uur rijden van onze ouders vandaan, wij zijn gewend dergelijke dingen zelf te regelen.

Volgens mijn moeder kan ze ons beter loslaten als ze ons niet geregeld ziet. Dus maakt ze zich altijd meer zorgen om haar zoons dan om haar dochters.
Alle reacties Link kopieren
quote:sandt2.0 schreef op 06 oktober 2014 @ 09:23:

[...]





Niet dat je dat hier hoeft neer te schrijven hoor, maar heb je daar concrete voorbeelden van? Mijn pubers kunnen ook wel eens zoiets roepen. En als we het dan uitpraten weten ze weer dat het niet zo is. Maar soms gaan zulke dingen een eigen leven leiden en voor je het weet zie je in elk ding dat je moeder doet het voortrekken van de ander voorbij komen.



Voortrekken van één kind komt echt wel voor hoor, ik wil je nergens van beschuldigen maar soms wordt het groter door 'valse' herinneringen. Misschien heeft je broer wel dezelfde gevoelens over de band die jij hebt met je moeder.Dingen als hij bv. Mee mocht kaarten, met mijn ouders en opa en oma, maar ik niet, want dan waren ze met te veel. Hij mocht altijd voorin de auto zitten als hij het vroeg ik nooit. En nog meer van die kleine dingetjes kan ik mij herinneren. Nooit om de beurt, maar altijd hij, zeg maar.
Alle reacties Link kopieren
quote:lisaviva schreef op 06 oktober 2014 @ 09:31:

Het ligt eraan wat je verstaat onder voortrekken. Mjjn beide broers wonen dichtbij en vragen veel meer aan mijn ouders dan mijn zus en ik, varierend van het lenen van hun auto/tent, extra oppas. Even bjj hun eten/koffiedrinken, huisdieren stallen, noem maar op.

Mijn zus en ik wonen 2 uur rijden van onze ouders vandaan, wij zijn gewend dergelijke dingen zelf te regelen.

Volgens mijn moeder kan ze ons beter loslaten als ze ons niet geregeld ziet. Dus maakt ze zich altijd meer zorgen om haar zoons dan om haar dochters.We wonen allemaal bij elkaar in de buurt, dus dat is het niet.
Alle reacties Link kopieren
Meestal zijn "altijd" en "nooit" overdrijvingen. Waren er echt geen uitzonderingen, heb jij nooit mee mogen kaarten? Dus dan kon je ook niet kaarten waarschijnlijk. Je hebt echt helemaal nooit voorin mogen zitten in de auto dus, zonder uitzondering altijd achterin moeten zitten?
You know how I know? Because I reeaally think so!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven